Alkoteologia - Prostaczek
Proza » Miniatura » Alkoteologia
A A A

Usiedliśmy wszyscy przy prostokątnym stole, żeby ustalić, czy jest "tamten świat".

Nie przy okrągłym, co zdawałoby się bardziej na miejscu dla tak ważnej debaty. Prostokątny ma tę zaletę, że o jego rogi mogą zahaczyć co bardziej rącze myśli. Wtedy nie smagną z pełnym impetem interlokutora. Do takich ustaleń, niezbędne jest pół litra na głowę i coś do popicia. Jedzenie jest niewskazane. W ferworze dyskusji można przecież opluć kuzynkę Agnieszkę, opowieścią o cudzie dokonanym za wstawiennictwem, wymieszaną z okruszkami chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj. Można ewentualnie próbować korniszonów, ale to już na własną odpowiedzialność. Ich ostry, zdominowany octem smak, jaki czuł na krzyżu Zbawiciel, może wszak wejść w mezalians z nieskończoną dobrocią Boga Ojca.

I to pół litra, ustawione równiutko pośrodku wszelkiego istnienia, skłania wujka Tadka, do wygłoszenia filozoficznego postulatu, że Kurwa jego mać, nie jest to jednakowoż centrum wszechświata, pomimo pięknych kryształowych satelitów-kieliszków krążących wokół niego i że w dupę możemy sobie wsadzić teorię wódkocentryczną, bo choć alkohol przywołuje kantowskie noumeny i ogólnie jest jakiś taki metafizyczny, to rozjebał mu wątrobę i nic tu nie pomoże imperatyw kategoryczny ani krytyka czystego rozumu, ani nawet chemioterapia.

Ciocia Gosia, próbując skierować rozmowę na inne tory, przywołuje samego Platona z jego Fundamentem położonym pod chrześcijaństwo i myślami Boga, więc proponuję wypić zdrowie Platona, bo bez niego, ni chuja, nie byłoby idei "tamtego świata", choćby syn cieśli i zawsze dziewicy umarł był sto razy, dzień po dniu. I chuj, że Platon nie żyje od lat. Jego zdrowie!

I kiedy z kieliszków wypita została cała gnoza i pojawiła się w nich Teodycea, opatrzona jak należy akcyzą państwową, przeznaczoną niewątpliwie na przeciwdziałanie skutkom potrzeby bycia poza tym wszystkim. Kiedy nalewał ją do nich sam święty Augustyn, zniesmaczony tym że Mój Boże, Pierdolicie tu o rzeczach, o których nie macie pojęcia. Kiedy szwagier zwymiotował swój chrzest, pierwszą komunię i bierzmowanie. Wtedy właśnie przestałem pamiętać poprzedni dzień. 

Rano obudziłem się rozczarowany, że nadal nie wiem, czy istnieje "tamten świat".

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Prostaczek · dnia 28.02.2021 11:09 · Czytań: 420 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 6
Komentarze
Wiktor Orzel dnia 28.02.2021 11:09 Ocena: Dobre
Cytat:
Usiedliśmy wszyscy przy prostokątnym stole, żeby ustalić[,] czy jest "tamten świat".


Brakujący przecinek.

Cytat:
W ferworze dyskusji[,] można


Tutaj z kolei zbędny przecinek.

Cytat:
Ciocia Gosia, próbując skierować rozmowę na inne tory[,] przywołuje samego Platona


Tutaj przecinka z kolei zabrakło (wtrącenie). :)

Cytat:
rozumu[,] ani nawet chemioterapia.

Brakuje przecinka.

Cytat:
Rano obudziłem się rozczarowany, że nadal nie wiem[,] czy istnieje "tamten świat".


Brakujący przecinek.

Trochę mi te braki interpunkcyjne przeszkadzały w czytaniu, a szkoda, bo obraz jest sugestywny i sprawnie lawiruje pomiędzy filozofią, a wódką. ;)
Kazjuno dnia 28.02.2021 14:57 Ocena: Świetne!
Prostaczek, Tekst nieporównywalnie lepszy od poprzedniego.

Bardzo mi się podobało. Piękne zwroty w akcji czasie DYSKUSJI. Knajackość wypowiedzi jak ulał pasuje do reszty. Duża doza humoru.

Nie potrafię się powstrzymać przed cenzurką, podkreślającą świetny odbiór tekstu.
A wytknięte przez przedmówcę błędy?
Cóż, trzeba poprawić.

Pozdrawiam

Kaz
Prostaczek dnia 28.02.2021 15:03
Dzięki za odwiedziny, poczytanie i dobre słowo. Błędy oczywiście poprawiłem. Pozdrawiam.
mike17 dnia 28.02.2021 16:50 Ocena: Świetne!
Krzyśku, tekścik błyskotliwy, trza przyznać, i trzyma się tzw. kupy :)
Ileż to można wymyślić przy połówce.
Rozważania na miarę bohaterów, że nawet wulgaryzmy wywołują jeno śmiech miast zgorszenia.
Niezłe to musiało być towarzystwo, skoro potrzebowali gorzały, by im mózgi drgnęły.

Ale już Mistrz Hemingway powiedział, żeby pisać po pijaku, a edytować teksty na trzeźwo.
I jest w tym pewna głębsza myśl - alkohol często stymuluje do twórczego myślenia, czego za Chiny nie napisałoby się na trzeźwo.

Fajny tekścik, przewrotny i z jajcem :)

Lubię jak kogoś ponosi w pisaniu, a Ciebie najwyraźniej poniosło :)
Marek Adam Grabowski dnia 01.03.2021 14:05 Ocena: Świetne!
I w najprostszych czynnościach można znaleźć filozofie. Świetnie bawisz się słowem.

Pozdrawiam
Prostaczek dnia 01.03.2021 19:46
Michale. Marku. Dziękuję pięknie za odwiedziny i dobre słowo.
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty