Foch - allaska
Poezja » Wiersze » Foch
A A A

ta pani ma niewiele światła
lila bez zakrywa małe okienka
ciężka i niedopieszczona
po kryjomu otwiera bombonierkę z lidla
w pięściach zaciska garść papierków
choć głód w piersiach czasem też majaczy

nikt nie chce tej pani o zdrowie nie pyta
nawet jej wymuszony uśmiech boli
odwrócona twarzą do ściany
zbyt odległa by lubić
by nienawidzić zbyt bliska
taka już jest
z pępkiem którego sama odnaleźć nie może

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
allaska · dnia 04.05.2021 08:08 · Czytań: 500 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 10
Komentarze
Prostaczek dnia 04.05.2021 20:31
Niestety Allasko. Nie jest to prawdziwy obraz depresji. Choć może nie taki był zamysł. Pozdrawiam.
allaska dnia 04.05.2021 20:40
A jaki jest prawdziwy? Prostaczku Twoim zdaniem? :)
Prostaczek dnia 04.05.2021 20:47
Podstawowa zasada chorych na depresję, to "Nie opowiadaj o niej innym, bo i tak nie zrozumieją". Uwierz mi Allasko, wiem co piszę, bo zmagam się z nią od dawna. Pozdrawiam.
allaska dnia 04.05.2021 20:59
Nie będę pisać regułki czym jest depresja od strony naukowej, napisałam tylko, co o niej myślę, podzieliłam się odczuciami.
A jaka jest moim zdaniem? Mała ilość światła jej sprzyja, najwięcej dołków jest w miesiącach jesienno zimowych choc i to nie regula. dlatego napisałam o malych okienkach.
Zaspokaja głód duchowy taki człowiek uzależnieniami mogą to być słodycze alkohol czy inne świństwa. Ten głód fizyczny tez się zdarza o czym wspomniałam.
Z pupą wystawioną no różnie można interpretować. albo ma swiat w dupie albo to swiat ja ma gdzieś. I końcówka z pępkiem perelka :) ;) jak mogłeś tego nie zauważyć.
Prostaczek dnia 04.05.2021 21:07
Allasko. Opisałaś zły nastrój, czy przygnębienie. Gdybyś chciała zobrazować depresję, musiałabyś opisać nagiego, bezbronnego noworodka, rzuconego w cierniowe krzewy w zimową zawieruchę, pozostawionego samemu sobie, bez możliwości ratunku. Jak już jednak napisałem, nie sposób tak naprawdę ją opisać. Więc wybacz, ale na tym skończę. Pozdrawiam i bez urazy.
Melock dnia 04.05.2021 21:24
Tak, wiele osób myli depresję z przygnębieniem. Depresja to jest zupełna awaria systemu, człowiek nie je, a jak je to zwymiotuje, nie może nawet do toalety wstać. A już tym bardziej nie myśli o słodyczach czy waleniu focha na świat. W tym stanie nie ma zupełnie myślenia, to jak mózg podłączony do prądu.
Dla mnie zbyt łagodnie to zostało opisane, bardziej damski foch niż depresja, która jest piekłem i męczarnią gdzie wszystko boli. Zapach boli, dźwięk boli, kolor boli. Goni za człowiekiem i dręczy go nawet we śnie, w który próbuje uciec. Tego tutaj nie ma,. Trzeba też dodać, że brak interpunkcji bardzo utrudnia czytanie i odbiór wiersza. Jakiś dziwny trend ostatnio.
allaska dnia 04.05.2021 21:54
Prostaczku, rzeczywiście musisz mieć chyba depresję :(
Melocku, dziękuję za komentarz. Tu nie chodzi, by pisać łopatologicznie o depresji jakie to by było proste. Jakie to proste by było. Noworodek wśród cierniowych krzewów. Literatura to przetwarzanie rzeczywistości. Zrobilam, co w mej mocy...
Zbigniew Szczypek dnia 06.05.2021 00:33 Ocena: Bardzo dobre
Allasko - coś w tym jest
Spieranie się o ten krótki opis jest bzdurą! Alasce udało się króciutko i tylko w pewnym stopniu, opisać jeden z objawów/przejawów depresji, niejako zahaczyć o temat, "liznąć przez szybkę". Niestety prawda jest o wiele, wiele bardziej złożona. Niemal każdy, w ten, czy inny sposób doświadczył w życiu depresji, ma ona różne formy i przyczyny, jak różni są ludzie. Lekarzom natomiast ciężko jest leczyć chorego na depresję, bo trzeba całym sercem i umysłem zagłębić się w skomplikowany świat pacjęta, biorąc na siebie część "obłędu" tak, by znależć jego przyczynę.
Tak więc Allaska zrobiła co mogła, by chociaż troszkę przybliżyć ten odległy, dla niektórych - "Horyzont" i uwypuklić problem, dotykający coraz bardziej wysoko rozwiniętą cywilizację.
Mi się podobało, chociaż sam nie wiem ile naboi włożyłem do bębenka - teraz będzie łatwiej, czy trudniej?
Pozdrawiam serdecznie - prosto z mostu
Zbyś ;)
Afrodyta dnia 17.05.2021 17:15 Ocena: Świetne!
Bardzo podoba mi się Twój wiersz.Świetnie pokazuje, w jaki sposób depresja oplata człowieka. Na początku zwraca swoją uwagę, dając pewne objawy, sygnały. Utwór trafnie pokazuje symptomy depresji, które rozwijają się, pogłębiając chorobę. Ostatnie wersy stają się zapowiedzią tego, co jeszcze może się zdarzyć.
Yaro dnia 17.05.2021 19:41
Jako stary schiz stwierdzam występuje tutaj opis depresji taki bardziej melancholijny, ale jest.

Trzy ostatnie wersy usunąć nie pasują do wiersza.

Ona prosi o pomoc nie wystawia pupy
nawet nie wie co się dzieje wokół niej , bo nie myśli o tym nie ma czasu a on pędzi.

Próbuje usnąć lecz nie śpi od kilku dni.

Pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:77
Najnowszy:pica-pioa