znalezione - gaga26111
Poezja » Wiersze » znalezione
A A A

 

 

cała magia zamyka się wraz z dniem.
jutro przyjdzie zima, rozbierze głowy z jesieni,
drzewa powypinają żebra. na tej starej ławce
przed domem byłoby to ładnie widać,
ale spróchniała 10 lat temu. później każdy 
pozamykał się w domu. takie czasy,
wieczorem światła migają chaotycznie. 

 
znowu mówisz, że ukradłam ci wspomnienia.
rozstrojone piski w bramie
słychać przecież na drugim końcu myśli.
miłe gesty i ważne historie umierają
w cukierniczce. dobra sąsiadka zawsze się dzieliła. 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
gaga26111 · dnia 03.11.2021 06:55 · Czytań: 340 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
Usunięty dnia 03.11.2021 08:37
Przeczytałam.
Nie rozumiem tego "miłe gesty i ważne historie umierają | w cukiernicze."
Cukierniczce?
Pozdrawiam
Zbigniew Szczypek dnia 03.11.2021 09:14 Ocena: Świetne!
Gago
Świetne, jak zwykle! Nie wiem, czego Kwiatuszek nie zrozumiał, przecież to takie proste.
Piękny wiersz o jesieni, przede wszystkim - jesieni życia, przemijaniu, także przemijaniu, odchodzeniu tego, co było dobre. No cóż czasy się zmieniają, pędzimy w jakimś pijanym widzie, zatracając się w czasie, a ten ucieka nam coraz szybciej. Zwykle za póżno dostrzegamy, że czegoś nam brak - bliskiej osoby, prostych relacji z innymi, choćby z sąsiadami, przesiadującymi na "ławeczce" przed domem. Zauważamy to zbyt póżno - nie ma ławeczki, nie ma serdecznych sąsiadów, częstujących ciastem, owocami, interesujących się naprawdę tobą. Pozostają tylko podobnie biegnący ludzie-automaty, ze sztucznym, "cukierkowym" uśmiechem, których nic nie obchodzisz - "sorry, spieszę się". Dobrzy ludzie odeszli, odchodzą, wraz z pożyczaną "cukiernicą" - pretekstem do przyjacielskich rozmów/plotek. O istnieniu mieszkających obok, dowiadujemy się tylko, gdy zaskrzypią drzwi.
No cóż, nam także zima "rozbierze głowy".
Pozdrawiam serdecznie
Zbyś ;)
Usunięty dnia 03.11.2021 09:23
Zbysiu Szczypku!
Jak pisałam w pierwszym komentarzu, nie rozumiem formy "cukiernicze". Co to jest? Rzeczownik w miejscownik, przymiotnik w bierniku liczby mnogiej?
gaga26111 dnia 03.11.2021 09:25
Otóż to. Jak zwykle trafna interpretacja :)
Dziękuję bardzo.
Kwiatku - nigdy nie pożyczałeś cukru od sąsiada? ;)

Pozdrawiam
Usunięty dnia 03.11.2021 09:27
Nie, Gago, nie pożyczałam.
Proszę tylko o wyjaśnienie gramatycznej formy "w cukiernicze".
wiem, że licentia poetica pozwala na wiele, ale nijak nie rozumiem
"gesty umierają w cukiernicze". Zamieniają się, przechodzą, ale umierają "w"?
A nie powinno być: "umierają w cukiernicy"? Może nie, może już nic nie rozumiem.
Pozdrawiam
mozets dnia 03.11.2021 09:47
Oprócz rozbioru wiersza autora gaga , jego ukrytych znaczeń, symboliki, jakie widzimy w komentarzach czytelników - pozostaje nam albo przyjąć to na wiarę - jeśli nie trafia nam to do wyobraźni, albo pozostawić to jako strawę duchową innym odbiorcom.
Nie każdy musi być amatorem słodyczy.
Co do ZielonegoKwiatu (samego pseudonimu literackiego) - to także pole do popisu dla interpretatorów znaczeń ukrytych. Bo nie jest to z pewnością nazwa odbiegająca od pewnego zamysłu postawy, sensu, stosunku do spraw wszelakich. ( Modnie po polsku - image'u. Imidżu...)
Ja jeśli czegoś nie rozumiem- posługuję się logiką gospodyni domowej.
Także w wypadku cukru.
Mąż pyta żony:
- kochanie gdzie jest cukier?
- żona : Jak to nie wiesz ??? - przecież to proste.
Jest w puszce po kawie z napisem sól...
I to było "na tyle" jak mawiał śp. profesor mniemanologii stosowanej -Stanisławski.
Usunięty dnia 03.11.2021 09:53
W celu zamknięcia tematu, podaję, co następuje:
- forma "cukiernicze" jako miejscownik liczby pojedynczej nie istnieje;
- jeśli ktoś zna słownik języka polskiego, w którym taka forma jest uznana za poprawną, poproszę o informację;
- znaczenie pseudonimu "zielony kwiat" jest bardzo proste: to kwiat w kolorze zielonym; przecież to takie oczywiste. Ja nie widzę w tym żadnych znaczeń ukrytych.
Howgh
gaga26111 dnia 03.11.2021 20:56
Łe. Literówka. Nawet nie zauważyłam. A tu takie rozwody nad formą się zaczęły tworzyć.
mozets dnia 05.11.2021 21:20
ZielonyKwiat.
Zielone kwiaty są bardzo rzadkie i bardzo piękne. Mało kto wie o ich istnieniu. Mają kolor liści, więc owady zapylające mogą się mylić. Kwiaty te jednak dobrze radzą sobie z doborem zapylaczy. Nie łatwo je znaleźć, ale istnieją.
1 Milkweed viridis
2 Ceropegia sandersonii
3 Cieszynianka epipactis
4 Ornithogalum longibr
Zbigniew Szczypek dnia 07.11.2021 14:25 Ocena: Świetne!
Gago
Zapracowany, uniknąłem małego sporu, pod Twoim wierszem, a szkoda. Widzę, że "ugięłaś się", pod "kwietną presją" - no, trudno. Zamiana "cukiernicze" na "w cukierniczce" wydaje mi się osobiście błędem. Otóż słowo "cukiernicze", przynajmniej dla mnie, jest tu ważne, przywołuje na myśl "wyroby cukiernicze". I w tym sensie jest na miejscu, bo mamy tu dwie jakości wyrobów:
- pierwsza - odchodzący życzliwi ludzie, serdecznie witający, interesujący się tobą naprawdę, dzielący się doświadczeniem, ciastem, cukrem i troską o sąsiada;
- druga - sztuczna, powierzchowna, na pokaz, od niechcenia, zdawkowa, "w sumie mam cię w dupie" kochana sąsiadko, nic nie potrzebuję, to nie zawracaj mi głowy itp. ale przecież się do ciebie uśmiecham więc jest OK!
Dwa cukierki jakże różne, życiodajny i drugi toksyczny, pełen E-składników.
A wiersz, szczególnie o takiej treści, niebanalnej - ma drążyć, zmuszając do myślenia.
Serdeczności
Zbyś ;)
gaga26111 dnia 10.11.2021 19:45
Hmm. Tylko że to nie było celowe i miałam na myśli słowo cukierniczka:)
Ale twój tok myślenia jest po prostu fantastyczny :)
Tak można odczytać symbol na dwa sposoby masz rację chociaż twoja interpretacja okazuje się być głębsza niż mój wiersz bo miałam na myśli dobre znaczenie ale zawsze można myśleć szerzej ale to już twoja zasługa bardziej niż wiersza :)
BeNeK dnia 12.12.2021 13:21 Ocena: Świetne!
Ostatnie dwa wersy zrobiły na mnie niemałe wrażenie ;) miło było wrócić po dłuższym czasie do twojej poezji ;)
gaga26111 dnia 12.12.2021 19:38
Cześć Benku! kurczę też tęskniłam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty