Na niej świat się nie kończy - Jacek Londyn
Proza » Długie Opowiadania » Na niej świat się nie kończy
A A A

Nie dla psa kiełbasa.

Gdybym usłyszał to raz, pewnie puściłbym mimo uszu. Było inaczej – powtarzane bez końca utwierdziło mnie w przekonaniu, że to prawda… Nie dla mnie, nie jestem wart, nie zasługuję.

Podwinąłem ogon pod siebie. Jak zbity pies szwendałem się bez celu po okolicy. Ale ile można... Zagrała krew przodków. A pies z wami tańcował! – pomyślałem. Świat na zwyczajnej, swojskiej i serdelowej się nie kończy.

Przestałem wyć do księżyca i ruszyłem, gdzie mnie oczy poniosły. Okazało się, że warto było im zawierzyć. W Piemoncie wystarczyło dobrze się rozejrzeć, powęszyć tu i tam, by wróciła dobra samoocena.

 Zostałem truflarzem. 

Można powiedzieć, że mam nosa do trufli. Wyciągam je dosłownie spod ziemi – brązowo-czarne, białe – w miejscach, na których inni postawili krzyżyk. 

Nie wszedłem z nikim w spółkę, w głowie pozostało nie dla psa… Co prawda miejscowi w kiełbasie niespecjalnie gustują, ale wolę dmuchać na zimne. Nie mam chęci robić czarnej roboty, podczas gdy ktoś „lepszy i mądrzejszy” będzie spijał całą śmietankę z interesu.

Nie odstawiam trufli do restauratorów i handlarzy, zbieram je wyłącznie na własny użytek. Przez lata trochę tego było. Gdybym spieniężył wydrapane z ziemi skarby, miałbym pałac ze złotymi klamkami. Psu na budę na taki zbytek! Trzeba by warować u drzwi, żeby ich nie zwędzili. Szkoda czasu. 

Nie przejmuję się tym, że przejadam majątek. Wprost przeciwnie – czuję się wspaniale w skórze utracjusza. Wreszcie jestem kimś! Na takie niebo w gębie większości nie stać. Reszta wydaje ciężką kasę, by posmakować truflowych rarytasów. Siedząc od święta w restauracji, przeżuwają je powoli i miarowo jak krowa, by przedłużyć, ile się da, kosztowne chwile przyjemności. Ja świętuję codziennie. 

Wegańska dieta czyni cuda. Czuję się zdrowszy, odkąd pozbyłem się kiełbasianego jadu, który ludzie wtłaczali mi do ucha. Dawne, pieskie życie już za mną. Smaczku temu dodaje fakt, że jestem psem. Nie wspomniałem o tym wcześniej?... Być może. Nie o to przecież chodzi. Ważne, by nigdy nie tracić wiary w siebie i… Pies, który mówi? Dobre sobie, ha, ha, ha! – słyszę głos jakiegoś rozbawionego mądrali. Ani chybi rodak, akcent brzmi znajomo. – A oglądałeś serial pt. Koń, który mówi?... Dlaczego miałbym być od niego gorszy? – zapytałbym, gdyby mi się chciało, ale nie pytam. Lepiej pomilczeć z truflami, niż z głupim rozmawiać. Wystarczyłoby ciut pomyśleć, by nie wygadywać farmazonów. Czy gdybym osobiście nie opowiedział tej historii, miałby teraz okazję powątpiewać w moje zdolności? Cóż, zdolność myślenia nie każdemu jest dana. Jak to się mówi: nie dla psa kiełbasa.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jacek Londyn · dnia 07.12.2021 20:52 · Czytań: 440 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 2
Komentarze
Afrodyta dnia 30.12.2021 22:40 Ocena: Świetne!
Podoba mi się Twoje opowiadanie, szczególnie główny bohater, i to, w jaki sposób został wykreowany jako postać utworu. Uważam, że do samego końca, nie można mieć pewności, kim jest, człowiekiem czy zwierzęciem, czy tylko wyobrażeniem. Co prawda w ostatniej części tekstu bohater się odsłania, mówiąc, "że jest psem". W mojej ocenie jednak te słowa pozostają pewną grą z czytelnikiem i nie dają żadnej pewności i gwarancji, że tak jest, co dla mnie jest atutem Twojego opowiadania. Poza tym świetnie rozegrany zostaje motyw kiełbasy i trufli, niby tylko jako opis jedzenia, jednak dla mnie zyskuje wymiar wieloznaczny, rozszerzając kontekst utworu, co bardzo w utworach lubię. Pojawia się tutaj rodzaj zderzenia tego, co rzeczywiste z tym, co niedorzeczne, co przyciąga uwagę. Wydaje mi się, że kategoria groteski (a nie długie opowiadania) lepiej pasowałaby do utworu, w moim odczuciu oczywiście. Pozdrawiam serdecznie.
Jacek Londyn dnia 02.01.2022 10:33
Dziękuję za komentarz i przemyślenia.
Pewnie masz rację, że tekst mógłby się znaleźć w innej kategorii. Może następnym razem... :)
Po przeczytaniu poniższych zdań komentarza:

Co prawda w ostatniej części tekstu bohater się odsłania, mówiąc, "że jest psem". W mojej ocenie jednak te słowa pozostają pewną grą z czytelnikiem i nie dają żadnej pewności i gwarancji, że tak jest...

sam już nie mam pewności, kim jest narrator - człowiekiem czy psem... Ważne, że jest sobą i w siebie wierzy.

Pozdrawiam
JL
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty