Wstępna diagnoza - Marek Adam Grabowski
Proza » Historie z dreszczykiem » Wstępna diagnoza
A A A

- Uważacie państwo, że wasz syn jest opętany przez diabła? To bardzo odważna teza. - ksiądz proboszcz spytał retorycznie.

- Oczywiście, że jest – zapewniał ojciec. - Proszę mu zrobić egzorcyzm!

- Byłbym ostrożny – proboszcz rozłożył ręce – powinien go przedtem obejrzeć psychiatra. Takie mamy procedury.

Zmarszczki, które pojawiły się na twarzach rodziców były najlepszym dowodem, iż nie są zadowoleni z obrotu sprawy.

- Proszę przynajmniej zrobić wstępną diagnozę – błagała matka.

- Dobrze, dobrze – ksiądz zaczął odpuszczać – tylko wyjaśnicie mi czemu macie go za opętanego? To bardzo ostra ocena.

- On nienawidzi kościoła! - wyjaśnił ojciec.

- Eee, tam – proboszcz machnął ręką na znak lekceważenia – to nie jest opętanie, to młodość.

Mimo wszystkich wątpliwości ksiądz zgodził się na rozmowę z małolatem. Na wstępie zapytał:

- Twoi rodzice twierdzą, że nienawidzisz kościoła; czy to prawda?

- Oczywiście, że nie, do kurwy nędzy – chłopak wydarł się w wniebogłosy. - To nie jest tak, że ja jestem przeciwko wszystkim katolikom, ja zwalczam tylko dziewięćdziesiąt pięć procent!

- To i tak bardzo dużo.- Ksiądz spuścił wzrok. Był nieco zakłopotany. - Ale powiedz mi, co ci takiego te dziewięćdziesiąt pięć procent zrobiło?

- Wytykacie mnie palcami za to, że nie chodzę do Kościoła!

Atmosfera zaczynała robić się gorąca.

Proboszcz wołał wszystko doprecyzować:

- Kiedy ostatnio ktoś ciebie wytykał?

Młodzieniec zaczął się zastanawiać. Długo myślał i myślał, ale miał jakieś problemy z przypomnieniem sobie, gdyż powiedział:

- Właściwie to nie pamiętam, ale tak na pewno było, gdyż tak jest wszędzie, w całej Polsce. W tym głupim kraju niemal wszyscy chodzą do Kościoła, a ci nieliczni oporni są szykanowani.

- Chyba przesadzasz z tym mówieniem wszyscy – odpowiedział ksiądz. - W Kościach Wielkich owszem, znaczna większość chodzi do kościoła, ale w skali kraju jest inaczej. Statystyki Kościoła mówią o niecałych czterdziestu procentach.

Chłopak przerwał mu machając pięścią. Zrobił się przy tym cały czerwony.

- To są oszukane statystki. Specjalnie kłamiecie i zaniżacie, żeby nie było widać, jak wielkim heroizmem wykazuje się moja dzielna mniejszość.

Na chwilę zamilkł, po czym dodał:

- Bo wy katolicy jesteście okrutni. Zabijacie innowierców, czego nie robi żadna inna religia. Katolicyzm to wyznanie wojny, reszta to wyznania miłości.

Słysząc te słowa ksiądz zdenerwował się.

- A kogo niby zabito za niebycie katolikiem? Co natomiast do wyznań miłości, to chyba jednak słyszałeś, jak muzułmanie czy hindusi zabijają katolików!

- Robią to tylko w samoobronie – odparł młody.

Od tych wszystkich emocji księdzu zrobiło się ciepło. Wytarł pot z czoła, chwilę pomilczał i potem zapytał:

- Czy całkowicie wyeliminowałbyś katolicyzm?

- Nie, tak skrajny to nie jestem. Uważam jednak, że powinien być zreformowany.

- A jakie to powinny być reformy? - Proboszcz nawet zainteresował się.

- Nie są one tak znowu duże. Żądam tylko likwidacji papiestwa, usunięcia większości dogmatów, poluzowania etyki, zmniejszenia Biblii do Kanonu protestanckiego i zaprzestania interpretacji jej w sposób katolicki, odejścia od sakramentów, stworzenia zupełnie nowej liturgii z brakiem obowiązku mszy niedzielnej, zaprzestanie jakiejkolwiek działalności publicznej, a zwłaszcza ewangelizacyjnej, oraz co najważniejsze oficjalne przyznanie się, że wy czyli katole jesteście gorszym rodzajem obywateli. Poza tymi drobnostkami kościół może być.

Ksiądz aż otworzył oczy ze zdumienia.

- Przecież to już nie byłby Rzymski-Katolicyzm! - wymamrotał.

- A właśnie, zapomniałem dodać, że należy zmienić nazwę z kościół rzymsko-katolicki, na kościół smerfno-katolicki.

Proboszcz podniósł się, krzyknął:

- Pierdol się! - i wyszedł.

Chłopak krzyczał za nim:

- Co fanatyku religijny, nie możesz znieść, że ktoś ma inne podejście do twojego ukochanego kościoła niż ty!

- I jak, czy jest opętany? - Zapytał ojciec, jak tylko zobaczył księdza.

- Już zrobiłem wstępną diagnozę. Tutaj mamy do czynienia z czymś innym.

- Jak nie z opętaniem, to z czym? - Matka była w szoku.

Ksiądz nieco odsapnął, zrobił mądra minę i powiedział:

- Z głupotą.

Marek Adam Grabowski

Warszawa 2021

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Marek Adam Grabowski · dnia 17.01.2022 17:06 · Czytań: 355 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 6
Komentarze
Darcon dnia 17.01.2022 17:08
Podobało mi się. :) Płynne dialogi, czyta się szybko, a i temat ciekawie przedstawiony. Całkiem dobra miniatura.
Pozdrawiam.
Marek Adam Grabowski dnia 17.01.2022 17:51
Dziękuję! Bardzo mi miło!

Pozdrawiam
Jacek Londyn dnia 18.01.2022 16:51
Marku, wydaje mi się, że dobrze oddałeś klimat panującego u nas zacietrzewienia, w tym wypadku antyreligijnego, czy antykościelnego.
W części jest dowcipnie.

Mam sporo uwag technicznych, niektóre z nich poniżej:

... zrobić egzorcyzm - raczej nie używa się takiego zwrotu, odprawić egzorcyzmy - tak,

zrobić wstępną diagnozę - podobnie jak poprzednio, postawić diagnozę będzie poprawnie.

Interpunkcja - sporo do poprawy. Już na początku:
To bardzo odważna teza. - ksiądz proboszcz spytał retorycznie.

Zupełnie leży stosowanie dużych i małych liter w określaniu spraw okołokościelnych, niektóre błędy poniżej:

Rzymski-Katolicyzm, kościół rzymsko-katolicki, chodzą do Kościoła, nienawidzisz kościoła ,
podobnych jest więcej.

Ostateczna diagnoza księdza chyba mnie rozczarowała, było dynamicznie, a finał taki sobie.

pzdr
JL
Marek Adam Grabowski dnia 18.01.2022 17:01
Dzięki! Diagnoza miała jedynie pokazywać, iż dalsza rozmowa nie ma sensu. Tym "zrobieniem" masz racje, ale prości ludzie mogą tak gadać.

Pozdrawiam
Kazjuno dnia 23.01.2022 06:50 Ocena: Świetne!
Marku Adamie Grabowski
Znam z grubsza twoje przekonania i zaskoczyłeś mnie zakończeniem...
Czyżbyś nie był wrogiem kościoła?
Stałą moją rutyną poranków jest prasówka - i teraz Ty się pewnie zdziwisz - zaczynam od serwisu Google, w którym 95% newsów to serwis Wirtualnej, Onetu, Wyborczej, Newsweeka, czyli mediów zdecydowanie antypisowskich i antykatolickich.
Rzadko się zdarza, by wśród mniej lub bardziej krytykujących pisowski rząd artykułów, nie znalazł się artykuł opluwający kościół. (W Wyborczej, którą przeglądam w całości, kanonem jest opluwanie kościoła a najmocniej prałata Rydzyka).
Spieszę Ci przy okazji wyjaśnić, że nie należę do bogobojnych owieczek, którą proboszcz mojej parafii uznałby za wzorowego katolika. Nie wpuszczam rokrocznej kolędy pod wodzą księdza, choćby dlatego, że musiałbym się tłumaczyć, czemu żyję ze swoją partnerką w konkubinacie i bardzo rzadko uczestniczę w coniedzielnych mszach.
Jednak nie przypominam sobie, aby ktokolwiek z otaczającej mnie społeczności wiernych, wśród których przyszło mi wegetować, stosował wobec mojej skromnej osoby jakąkolwiek formę ostracyzmu.
Natomiast niepokoi mnie laicyzacja zachodniej Europy przejawiająca się opustoszałymi kościołami, których przeciwieństwem są wyrastające jak grzyby po deszczu meczety.
Szybko skrócona o głowę byłaby wojowniczka o prawa kobiet (i to dosłownie), pani Lempart, gdyby spróbowała zanieczyścić wulgarnym napisem islamską świątynię.
A przecież jeszcze niedawno ważnym orężem w zwalczaniu pisiorów, była nagonka na nich, bo stawiają zaporę przeciwko zalewowi wyznawców islamu.
Może jeszcze za wcześnie mówić o przeistaczaniu się zachodniej Europy w kalifat. Ale ja pracowałem z Arabami na zachodnioniemieckich budowach. Wiem jak szybko się rozmnażają, jak traktują "wolność kobiet".

Ech, Marku, sorry, zacząłem się napędzać, a przecież Ty pokazujesz odurzonego medialną propagandą małolata:
Cytat:
- Oczy­wi­ście, że nie, do kurwy nędzy – chło­pak wy­darł się w wnie­bo­gło­sy. - To nie jest tak, że ja je­stem prze­ciw­ko wszyst­kim ka­to­li­kom, ja zwal­czam tylko dzie­więć­dzie­siąt pięć pro­cent!


Świetnie napisałeś skłaniającą do myślenia miniaturę. Też dałeś celny odpór Jackowi Londynowi:
Marek Adam Grabowski napisał:
Tym "zrobieniem" masz racje, ale prości ludzie mogą tak gadać.
. Choć pewne jego uwagi co do interpunkcji mogły być celne. Ja przeleciałem przez tekst z zapartym tchem, jakoś nic mi nie zgrzytnęło.

Gratuluję ciekawego i dowcipnego tekstu.

Pozdrawiam
Marek Adam Grabowski dnia 23.01.2022 08:41
Dziękuję, bardzo mi miło! Poruszyłeś wiele kwestii, to też nie będę się do wszystkiego odnosił, ale masz rację, niektórym ludziom media zrobiły wodę z mózgu. I jak się zapewne domyślasz nie piszę tego żeby gloryfikować media z drugiej strony. Cytat, który ci się spodobał, jest parafraza autentycznej wypowiedzi.

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty