Płatki róży w purpurze - wolnyduch
Poezja » Wiersze » Płatki róży w purpurze
A A A

 

Czerwonej jak krew pragnąłeś,
w ogrodzie pachniały białe.
Zerwałam jedną, a kolcem
krople wprost z serca wykradłam.

Nadałam purpurę róży
na kwadrans, może na dłużej.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wolnyduch · dnia 01.06.2022 05:49 · Czytań: 798 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 11
Komentarze
Kobra dnia 01.06.2022 06:59
Za prosto :) Ale z pewnością są wielbiciele i takiej poezji. Pozdrawiam ciepło Wolnyduchu.
wolnyduch dnia 01.06.2022 17:25
Witaj Koberko

Powiem tak, lubię prostotę, choć doceniam hermetyczność również.
Co do wielbicieli tego typu miniatur, to jest ich całkiem sporo, wiem o tym.
Sama kocham miniatury E. Dickinson, to pod jej wpływem napisałam swoją.

Tak poza tym, mimo, że ta mini może i jest prosta, ale ma szerokie pole do interpretacji,
bowiem wiadomo, iż mowa tutaj o uczuciach, ale mogą to być uczucia czyste, dopiero co się rozwijające, czyli tak samo białe, jak płatki róży. Może to być róża po zranieniach,
która krwawi i zastanawia się nad trwałością związku, który jest dla niej toksyczny,
może to być róża oddana do tego stopnia, że chętnie poświęci swoje życie dla drugiej osoby,
a nawet ktoś w tej mini odnalazł kontekst wojenny, widząc w tej białej róży plamy niewinnej krwi.

Zatem pole do interpretacji wcale nie jest wąskie, dlatego właśnie cenię mini, gdy można je czytać na różne sposoby.

Tak poza tym, ja wiersze też mam różne, nie mam jednego stylu, choć bliższe są mi rymy, niż biel. Nie lubię też pisać pod krytyków czy pod to, co jest modne.

Swoją drogą oceny są bardzo subiektywne, bo czytałam na tym portalu uroczy wiersz przyrodniczy, też miniaturę, który został tutaj doceniony, a też jest prosty, msz, bez przestrzeni interpretacyjnej, ale mnie ta jego prostota urzeka.

Mam świadomość, iż wiersze hermetyczne są wyżej oceniane, na dodatek muszą, z naciskiem na muszą, być nowatorskie, ale msz Czytelnicy są różni, nie każdy szuka li tylko nowatorstwa, ale też np. piękna czy korelacji z danym tematem. Tak sądziłam, iż ta mini może nie być dobrze odebrana, ale chcę przetestować różne wiersze, choć wiem, że biel oraz jak najmniej banalne ujęcie tematu ma największe szanse na pozytywną ocenę, ale ja nie muszę mieć li tylko pozytywnych ocen, choć oczywiście one są bardzo miłe, nie powiem, że nie...

Dziękuję za poświęcony czas, /mimo odmiennego gustu/i pochylenie się nad wierszem.
Pozdrawiam serdecznie, życząc miłego dnia :)
Brytka dnia 01.06.2022 18:52 Ocena: Bardzo dobre
Może i prosta, ale nie płytka - ten kwadrans dla mnie zrobił swoje.
tulipanowka dnia 01.06.2022 22:13 Ocena: Bardzo dobre
polecam kenijskie róże z marketu - są bezkolcowe :)
fajny wiersz
wolnyduch dnia 01.06.2022 23:30
Witam miłe Panie - Brytkę i Tulipanowską
Dziękuję serdecznie za czytanie.

Re: Brytka
W życiu nigdy nie możemy być pewni na 100%, czy coś będzie trwale,
nawet, jeśli jest na to szansa, msz.

Pozdrawiam

Re: Tulipanowska
Dobrze wiedzieć :)

Pozdrawiam, dobrej nocy obu Paniom/Dziewczynom życzę :)
Miladora dnia 05.06.2022 14:43
Cytat:
Czer­wo­nej jak krew pra­gną­łeś / krople wprost z serca wykradłam

Tak na szybko, Duszku - staraj się unikać czasowników na końcu wersów.
No i lepsza byłaby konsekwencja - jeżeli biały wiersz, to biały, bez rymu w ostatnich wersach.

Miłego. :)
wolnyduch dnia 05.06.2022 20:58
Witaj ponownie Miladoro

Powiedz mi, czemu mam unikać czasowników na końcu wersów, co w tym złego?
Wielu uznanych poetów ich używa na końcu, to część mowy jak każda inna.

Nawet specjalnie zajarzałam przed chwilą do kilku wierszy Słowackiego oraz mojego kochanego Baczyńskiego i tam też znalazłam czasowniki na końcu wierszy, zatem może i ich należy poprawiać?...

To wiersz rymowany, nie biały, bez rymów dokładnych, tyle g woli wyjaśnienia.

Pragnąłeś - kolcem
Białe - wykradłam
róży - dłużej

Dziękuję za czytanie, ale ja nie będę się cofać do dokładnych rymów, które pisałam lata wstecz, a od których odeszłam, bo poezja ewoluuje, moje pisanie też, bo pierwsze wiersze pisałam już jako nastolatka, a dziś mój syn jest dorosły :)

Dobrego wieczoru życzę i dziękuję za poświęcony czas :)
Miladora dnia 06.06.2022 13:01
wolnyduch napisała:
Powiedz mi, czemu mam unikać czasowników na końcu wersów

Ponieważ taki szyk w większości przypadków brzmi dość nienaturalnie. :)
Cytat:
Czer­wo­nej jak krew pra­gną­łeś,

- pragnąłeś jak krew czerwonej -
Cytat:
kro­ple wprost z serca wy­kra­dłam

- wykradłam krople wprost z serca -
wolnyduch napisała:
To wiersz rymowany, nie biały, bez rymów dokładnych, tyle g woli wyjaśnienia.
Pragnąłeś - kolcem
Białe - wykradłam

Niestety, to nie są rymy.

Miłego. :)
wolnyduch dnia 06.06.2022 13:43
Witaj Miaradoro w przerwie na kawę.

Rzadko wówczas wpadam na portale, na ogół tego nie robię, ale dziś zrobiłam wyjątek.

Nawet jeśli, to tylko rytm, a nie rym, to jest to z pewnością rytmizowany, wiersz sylabiczny, nawet jeśli niektórzy uważają, że tutaj nie ma rymu, choć dla mnie jest to rym niedokładny, odległy, ale to nieistotne, to jest tutaj melodyka wiersza i rytm, który cenię, wcale nie musi tutaj być rymów w takim pojęciu, jak Twoje czyli banalne rymy sprzed wieków, jakie sama stosujesz, może to być również wiersz wolny, który jak sama nazwa wskazuje nie musi trzymać reguł, mój wiersz ma rytm i dzięki brakowi banalnych rymów jest bardziej współczesny, no i jest melodyjny, a po Twojej propozycji traci swoją melodyczność i brzmi miast lepiej, to gorzej.

Czasem korzystam z sugestii, jeśli wiersz jest po nich lepszy, ale jeśli odwrotnie to tego nie robię, dlatego z Twojej nie skorzystam, ale dziękuję za chęć pomocy.

Za moment wybywam, bo czas mnie goni.
Dobrego dzionka życzę :)

P.S Niekoniecznie te czasowniki na końcu brzmią dziwnie i w wielu wierszach, dobrych poetów się one pojawiają, co nie oznacza, iż nie można ich ograniczać, ale należy pisać tak, jak nam w duszy gra, a nie pod czyjeś gusta, to tyle z mojej strony.
Miladora dnia 06.06.2022 18:14
wolnyduch napisała:
wcale nie musi tutaj być rymów w takim pojęciu, jak Twoje czyli banalne rymy sprzed wieków, jakie sama stosujesz

Cóż... "banalne rymy sprzed wieków" bardzo różnią się od współczesnych, więc może szkoda, że ich nie odróżniasz. :)

Miłego.
wolnyduch dnia 06.06.2022 18:53
Dzięki, żę znów się fatygowałaś, Miradoro :) :)
Doprawdy doceniam Twoje zaangażowanie :):):)

Msz rytm jest tak samo ważny jak rym, a gdy ten rytm jest, to nadaje wierszowi melodyjności i nie ma powodu by zmieniać tę melodyjność, wg. czyjegoś widzi mi się :)
Poza tym wiersz sylabiczny wcale nie musi mieć rymów, ale to nie znaczy, że jest od niego gorszy.

Dodam jeszcze, że z pewnością odróżniam, co jest wierszykiem o niczym, a co nie,
bo w wierszu nie tylko liczą się rymy czy ich brak, ale przede wszystkim treść,
lubię wiersze o czymś, choć mam też parę o niczym, gorzej gdy są osoby,
u których te proporcje są zachwiane i odwrotne.

Dobrego wieczorku życzę :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty