Warszawskie wojenne wspomnienie /tautogram/ - wolnyduch
Poezja » Wiersze » Warszawskie wojenne wspomnienie /tautogram/
A A A
Od autora: Wiersz dotyczy Powstania Warszawskiego, które trwało 63 dni, najstraszniejsza była rzeź Woli, zginęło ok. 60 tyś ludności cywilnej.
Zdaję sobie sprawę, że forma tautogramu ogranicza, jednakże sądzę, iż mimo wszystko jest tutaj czytelny i wymowny przekaz, a ja lubię czasem bawić się formą, a raczej lubiłam, dziś coraz rzadziej to robię.

 

 

 




Wspaniali warszawiacy
wsłuchani w wyraz wolność,
walczyli wierząc w wygraną.
W wyparcie wstrętnego wroga.

Walczących wicher wojny
wychłostał, wybatożył.
Wyjątkowo wrednie Wolę
wyludnił, wypatroszył.

Wymarzone wyśnienie
wykreślił wybuchami.
Wypalił wielodzietność,
większość Warszawy wykrwawił.

Wnet wygasła, wyburzona,
walcem wyrównana.
Wygrała wiekopomność -
wielkim wieńce wkładając.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wolnyduch · dnia 31.07.2022 08:26 · Czytań: 447 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
ajw dnia 31.07.2022 08:42
Tautogram to trudna (według mnie) forma, w dodatku również trudna tematyka, dlatego podziwiam :)
wolnyduch dnia 31.07.2022 12:53
Witaj ajw

Tak, to prawda, że sensowny tautogram, na dodatek rytmiczny i sylabiczny jest dość trudny,
a gdy dodatkowo tematyka jest trudna, to wówczas jest to swego rodzaju wyzwanie.
Miło mi, że mój się Tobie spodobał.
Pozdrawiam serdecznie :)
Abi-syn dnia 02.08.2022 20:54
Wolna:

piekielnie trudny tekst do oceny, no, zaczynam nie tak, do recenzji, mam napisać coś o zderzeniu formy z treścią - mitologią, forma super, na Mit jest za mało:

I wszystko trzyma się kupy, nie potrafiłbym tak tautogramicznie zapisać jak Ty:
- znielubisz mnie, szczerość nie popłaca, nie boję się jej, trzeba bronić swoich racji, moje próbuję wyłuszczyć, Ty za pewnie obronisz - masz to "coś" - świadomość pisarską, która przebija się przez ten wiersz:

Tautogram jest zabawą słowną - i tyle w tym temacie,


Dotykająć wielkości uniknęłaś wszystkiego innego, wiersz ma przekaz i sens, jeśli zostaną emocje, jeśli pominąć narzucony przez technikę kanon, wiersz będzie wybitny - kto wie, czy nie czytant przez młodzież na akademiach.

z wiarą, że tak będzie

Abi
wolnyduch dnia 03.08.2022 00:18
Witaj Abi

Dzięki za czytanie, no cóż, msz, ważne, iż jako tautogram, jak sam przyznajesz, ma sens,
a co do emocji, raczej trudno je wydobyć w tego typu formie, w ogóle to wiem, że to taki trochę samobój, bo temat sam w sobie jest trudny, a przy narzuconej formie, to utrudnienie jest większe, no ale jak widać jestem masochistką :)

Nie sądzę, bym się pokusiła o to, aby wiersz stał się wybitny i miał być mitem...
Tak poza tym, ja wiem, iż tautogramy raczej bywają zabawne i lekkie, nie smutne, ale ja bywam niepokorna, jak pewnie już zauważyłeś,
czasem lubię robić pewne eksperymenty, raz z lepszym, raz z gorszym skutkiem, jak to w życiu bywa...

Swego czasu też napisałam np. soneto tautogram, może się tutaj pojawi, też był to eksperyment, msz bardziej udany, choć pewnie na tym portalu nie będzie on dobrze odebrany, ale w sumie, oceny są zawsze subiektywne, a każdy człowiek może mieć inną w stosunku do tego samego wiersza, dla jednego będzie on super, dla drugiego ten sam wiersz może jawić się kiepskim. Czasem jest to sprawa innej wrażliwości, innego odczytu, innego smaku.

Jeśli chodzi o mój smak, to lubię różnorodność, tak jak np. w muzyce nie mam jednego ulubionego gatunku, sądzę, że dzięki temu jestem bardziej otwarta na odbiór, nawet czegoś, co nie do końca jest mi bliskie, może dlatego lubię też wielokulturowość, sądzę, że to ubogaca, gdy próbujemy innych smaków, niż nasze własne.

Nie mam powodu Cię znielubić, choćby dlatego, iż lubię Twoje pióro, choć przeczytałam tylko niektóre Twoje wiersze, ale wiem, że są ciekawe i że potrafisz dobrze pisać, z pewnością nie są to infantylne wierszyki o niczym, co nie znaczy, że jedne mogą mi się bardziej, a drugie mniej podobać, bo przecież nawet ten sam Autor ma różne wiersze, jedne dobre, drugie średnie a inne świetne, msz tak to już jest, ale gdy przeczytamy choć kilka wierszy, to możemy już sobie troszkę wyrobić o nim zdanie.

Wracając do powyższego tautogramu, starałam się w nim podkreślić, to, co tutaj ważne, czyli bohaterstwo i walkę z wrogiem, niestety zakończoną wieńcem laurowym, w sensie wiecznej chwały, który jednocześnie stał się wieńcem cierniowym, ale pokazującym, iż wolność trzeba wywalczyć, bo nie ma na nią gwarancji. Zatem czy była to daremna ofiara, to już każdy sam musi rozpatrzyć, ja uważam, że nie, że Ojczyzny tej dużej i tej małej, naszej, lokalnej, należy bronić, nawet za najwyższą cenę, poza tym czasem bywa i tak, że coś pozornie z góry skazane na przegraną jak np. walka Dawida z Goliatem okazuje się czymś innym, duch walki jest msz bardzo ważny.

W moim odczuciu, jak na taką formę trudno było tutaj dać bardziej wymowny przekaz, ale wiem, że ona może nie wywoływać takich emocji, jak ta mniej narzucona, zdaję sobie z tego sprawę, zatem masz jak najbardziej prawo do takiego, a nie innego odbioru.


Dziękuję za wyrażenie opinii i poświęcony czas, pozdrawiam.
Vanillivi dnia 05.09.2022 10:37
Mam bardzo mieszane uczucia co do tego wiersza, ale chyba jednak jestem na "nie". Widzę oczywiście, że włożyłaś pewien wysiłek w formę, tyle że chyba ona Ci w tym wypadku bardziej przeszkadza niż pomaga. Być może byłoby inaczej, gdybyś podjęła inny temat - lżejszy, taki, gdzie łatwo zaczarować słowami? Budowanie tautogramu byłoby fajnym ćwiczeniem.

W przypadku powstania warszawskiego dysonans pomiędzy ciężarem zagadnienia, a nieco nieporadnymi, śmiesznie brzmiącymi sformułowaniami jest po prostu bardzo duży: "wyparcie wstrętnego wroga", "wyjątkowo wstrętnie wyludnił", czy "wypalił wielodzietność" to fragmenty, które brzmią nieco infantylnie, nie przystają do wagi tematu.

Powstanie warszawskie było już opisywane przez wielu genialnych poetów: Baczyńskiego, Gajcego, Świrszczyńską. Przez osoby, które na własne oczy widziały i podejmowały ekstremalnie trudne decyzje. Nie chodzi o to, że o powstaniu nie powinna pisać osoba, która go nie przeżyła - tyle że stworzenie naprawdę dobrego wiersza w tym temacie wymaga ogromnej pracy - nie tylko tej polegającej na badaniu źródeł historycznych i relacji świadków, ale i na poziomie emocjonalnym, wysiłku włożonego w przepracowanie niewyobrażalnych emocji, współodczuwanie.

W przypadku Twojego wiersza to wszystko wydaje się po prostu zbyt ogólnikowe, zbyt błahe, łatwe do zbagatelizowania. Wydaje mi się, że błędem było ćwiczenie tej formy akurat na tej tematyce.
wolnyduch dnia 05.09.2022 13:45
Witaj Vanillivi

No cóż, masz prawo do swojego odbioru i mój tautogram ma prawo się Tobie nie podobać.
Co do cytatu, to nie jest on dokładny, bo nie brzmi "wyjątkowo wstrętnie wyludnił", bowiem nie chciałam po raz wtóry użyć słowa wstrętnie, co jest trudne w wypadku tautogramów, by nie powtarzać słów, dlatego użyłam słowa wrednie czyli - "wyjątkowo wrednie Wolę wyludnił", to tak g woli ścisłości, co do cytatu.
Tak poza tym, jeśli ktoś nigdy nie pisał tautogramu, to nigdy nie zrozumie stopnia jego trudności...

Nie wiem czemu "wypalenie wielodzietności" brzmi infantylnie?
Jest to określenie metaforyczne, bowiem zginęły w nim również dzieci, niektórzy powstańcy też nimi byli, nie uważam aby była tutaj infantylność, kobiety w ciąży ginęły również i tutaj jest to podkreślone.

Co do ćwiczenia, to już mam takowe za sobą, włącznie z villanellą w postaci tautogramu,
napisałam też wesoły i lekki tautogram, ale przez przekorę chciałam się sprawdzić w trudnym temacie w tej formie, bo warto próbować czegoś nowego, msz, nawet, jeśli ktoś uzna, iż jest to niewypał.

Doskonale wiem, że tautogramy raczej pisze się w lekkiej formie, to fakt, ale może czasem warto napisać coś innego, gdyby tak nie było, to nie byłoby dzisiejszych prozo podobnych wierszy, które jak dla mnie są bardziej prozą, niż wierszami, często bez grama piękna, zamknięte w hermetyczne trumienki, bez kodów dostępu, do których bardzo trudno było mi się przyzwyczaić i przez dobrych kilka lat w ogóle ich nie trawiłam, bo wolę rymy, ale dziś doceniam ich intelektualne piękno, choć nadal cenię prostotę przekazu.

Tak poza tym, w moim odczuciu eksperymenty zawsze są wskazane, nawet jeśli się mniej udadzą, albo jednemu przypadną do gustu, drugiemu mniej, bo oceny zawsze są subiektywne, bywa, że to co komuś wydaje się świetne, w moim odczuciu jest niestrawne, ale to nie znaczy, że takim musi być dla kogoś innego...

Co do genialnych poetów wojennych, to oczywiście masz rację, ale to nie znaczy, iż pokolenie powojenne powinno od tych tematów uciekać, bo są one istotne, tak jak pamięć, choć dziś mam wrażenie, że wiele osób ma pamięć w głębokim poważaniu, niestety:(

Raz jeszcze podkreślę, iż oczywiście masz prawo do własnej opinii, a poza tym jeszcze się taki nie narodził, który by wszystkim dogodził, są i tacy, którym on odpowiada i to mnie cieszy, choć faktycznie może tautogramy są lepsze w lżejszej tematyce, zatem już trudnych tematów w takowej formie pisać raczej nie będę, bo są tutaj duże ograniczenia, aby w pełni oddać poziom emocjonalny i ja tego nie neguję.

Dziękuję za poświęcony czas i wyrażenie swojej opinii.
Pozdrawiam serdecznie :)
Jacek Londyn dnia 06.09.2022 08:46
Dzień dobry, wolny duchu.

W komentarzu Vanillivi jest dużo słusznych uwag. Mam wrażenie, że na pierwszym planie jest zadanie, które przed sobą postawiłaś - stworzenie tautogramu, a dopiero później cała reszta. Reszta, która jest, jaka jest. Na dziwne sformułowania już zwrócono uwagę, w tym na wypalenie wielodzietności. Założę się, że w Twoim wierszu białym podobne określenia by się nie pojawiły.
Tyle mojego, do następnego.
Pozdrawiam
JL
wolnyduch dnia 06.09.2022 13:11
Witaj Jacku

Dziękuję za czytanie i wyrażoną opinię, zgodną z opinią koleżanki.
Co do cytatu, to nie uważam go za zwrot infantylny, ale owszem w wierszu białym/których piszę mało, bo wolę rytmiczne sylabowce/pewnie by się pojawił, w każdym razie nie jest to wierszyk o
chmurkach, mrówkach, zajączkach i innych głupotkach, o którym zapomnę za pięć minut, tylko o czymś, a że temat trudny, to w tej formie może się i nie sprawdził tak, jak należy, z pewnością jest to dodatkowe utrudnienie, przy tak ciężkim temacie.
Pozdrawiam serdecznie i życzę dobrego dnia,
z nadzieją, że może jakiś mój wierszyk będzie Ci odpowiadał,
myślę, że nawet wśród tych, co są, jakiś by się znalazł, bo czytałeś ich chyba ze trzy, jeśli mnie pamięć nie myli, a póki co zamieściłam ponad trzydzieści i chyba nie wszystkie zasługują na krytykę...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty