Efekt domina - wolnyduch
Poezja » Wiersze » Efekt domina
A A A

 

 




Lata temu - czysty błękit nad głową,
bez wybroczyn z plwocin kominów
i autostrad samochodów
wiodących w jego objęcia.
Człowiek czerpiący z łona ziemi,
z rozpiętą szerokością płuc.

Dziś - z oddechem na krótkiej smyczy
i z reliktem ludzi dobrej woli,
którzy za moment podzielą los dinozaurów,
bez udziału planetoid czy komet.

Homo zagubiony pośród robotnic
w kopcach, karmiących wiecznie głodne królowe
korporacji czy polityczne macki.
Wśród licznych białych plam
oraz ze stanem zapalnym
na bolesnej mapie świata.

Do czasu, aż jutro złamie gałąź
pod ciężarem chciwości i pychy,
nie baczącym na znaki z przeszłości,
aż stoczą się zgniłe owoce 
wydane na niepodobieństwo i upadek.


Historia przypomni ostrze cherub.
Efekt domina nie zatrzyma kamieni.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wolnyduch · dnia 12.08.2022 07:32 · Czytań: 472 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 11
Komentarze
Per fumum dnia 12.08.2022 18:24
Może jest jeszcze jakaś nadzieja, może człowiek zacznie być człowiekiem.
To wstyd ,że w XXIw. jest tyle głodu na ziemi ,gdy liczni nie wiedzą co mają robić ze swoimi dobrami.
Mądry tekst !

Pozdrawiam :)
wolnyduch dnia 12.08.2022 20:34
Witaj Per fumum

To prawda, że ten świat jest pełen skrajności, jedni śpią na pieniądzach, a innym ledwo starcza na przeżycie. Najgorsze jest to, iż wśród takich bogaczy są ludzie, którzy tłamszą innych, dla których życie ludzie nie ma żadnej wartości, liczy się tylko ich bogactwo i władza, kosztem innych, rzecz jasna.
Szkoda, że każdy człowiek nie może żyć godnie, poza tym niestety zdobycze technologiczne też nie są li tylko dobre, bowiem stanowią zagrożenie dla ludzkości również.

Człowiek zapomina o tym, iż powinien szanować zarówno drugiego człowieka, zwłaszcza jego prawo do życia, ale także naturę, która jest dla niego tak istotna, wystarczy, że np. znikną pszczoły, a życie zginie za kilka lat, tak twierdzą naukowcy. Cały ekosystem jest ze sobą powiązany, choćby dlatego warto o niego dbać, a ludzie też nie są tak długowieczni jak np. żółwie, ani tak odporni jak niektóre bezkręgowce, powinni dbać o wzajemną jakość życia, nie tylko swojego, ale i innych, a często jest tak, że widzą tylko zysk, np. ścinając lasy, zastępując je np. polami palmowymi dla oleju kokosowego, nie patrzą, iż niszczą ekosystem, iż równowaga w całym świecie jest zachwiana, właśnie poprzez takie działania, nawet w Arktyce są praktykowane odwierty ropy naftowej, co też zaburza życie fauny.

Człowiek jest także odpowiedzialny za zmiany klimatyczne, produkcja CO2, wycinki lasów, topnienie lodowców, na dodatek serwuje innym narodom wojny, bowiem żądza władzy niestety nie ustaje, zwłaszcza u ludzi, którzy mają zapędy dyktatorskie.

Smutne to wszystko, a historia kołem się toczy, a ludzie niestety nie zmieniają charakterów na lepsze, stale im mało i mało, chyba też takie osoby sądzą, że będą żyć wiecznie i te bogactwa zabiorą do grobu...

Ta krótkowzroczność i patrzenie li tylko poprzez pryzmat własnego czubka nosa jest bardzo zgubna, niesie konsekwencje, takie, jakie mamy np. u naszych sąsiadów...
Najgorsza w tym wszystkim jak dla mnie jest znieczulica, kompletny brak empatii dla drugiego człowieka, w tym także dzieci, kobiet w ciąży czy starców:(

Sorry, za przydługi komentarz...
Dziękuję pięknie za czytanie, pozdrawiam serdecznie :)
Per fumum dnia 13.08.2022 19:12
Wolnyduchu, tyle wiedzy. Pytanie: co z tym wszystkim zrobić, żeby było lepiej.
Trzeba zawsze zaczynać od siebie, co wcale nie jest łatwe , ale daje dużo radości .

Pozdrawiam :)
Arkady dnia 13.08.2022 19:46
Próbujesz ratować upadający świat chociaż słowem. Dobra idea, chociaż pewnie jest to rzucanie się z motyką na słońce. Wyczytałem gdzieś, że ostatnio równowaga w tym względzie była w okolicach wynalezienia maszyny parowej... Nie wiem, może to prawda, ale człowiek za bardzo wziął sobie do serca słowa: ...i czyńcie sobie ziemię poddaną... (albo jakoś podobnie). W każdym razie przesadziliśmy i teraz już będzie tylko gorzej... :( chociaż wcale pewnie tego nie chcemy.
Mimo wszystko bądźmy dobrej myśli... nie zabrzmiało to jak z ust skoczka któremu nie otworzył się spadochron - to takie nieciekawe porównanie.
Pozdrawiam serdecznie CS
PS Chyba mam dzisiaj czarny ,humor przepraszam. Twój wiersz odcisnął jednak mocne piętno na moim umyśle.
wolnyduch dnia 13.08.2022 20:59
Witaj ponownie Per fumum

Masz rację, że pewne rzeczy można zacząć od siebie, np. ograniczyć zużycie wody, np. używając zmywarki, ale na pewne rzeczy nie mamy wpływu np. na wycinkę lasu w Amazonii, czy odwierty ropy w Arktyce, na wojny też raczej zwykły obywatel nie ma wpływu, w przeciwieństwie do rządzących tym światem, ja w swoim wierszu poruszam pewne tematy ogólne, a jeśli ktoś zna receptę na zbawienie świata, to też może zacząć ją uskuteczniać, choćby w swoim zakresie a najlepiej się nią podzielić z innymi, by mogli też to robić :)

Tak poza tym, nawet jeśli coś robię w danym kierunku, to nie widzę potrzeby mówienia czy pisania o tym, bo wiersz nie jest o mnie, tylko o sprawach, które msz są ważne,
tak jak np. pomoc ludziom poszkodowanym przez wojnę, w miarę naszych możliwości,
dla mnie to oczywiste.

Dziękuję za ponowną wizytę, pozdrawiam serdecznie :)

Witaj Arkady

Nie próbuję ratować świata, bo nie mam takich możliwości, ale na małą skalę mogę komuś pomóc, owszem i czasem to robię, lecz nie widzę potrzeby, by o tym pisać, bo pomoc nie powinna polegać na rozgłosie, lecz wypływać z potrzeby serca, mój wiersz jest raczej tekstem, który ma podkreślić i uwrażliwić na pewne sprawy, jeśli ktoś dzięki niemu zmieni swój stosunek do natury, do środowiska, to oczywiście mogę się tylko z tego cieszyć.

Sądzę, że w wierszach powinno się poruszać sprawy społeczne i te, które nas rażą i bolą, ale często niestety niewiele możemy sami zdziałać, bo losy świata zależą przede wszystkim od tych, którzy nim rządzą, ale każdy jakąś cegiełkę może w tym zakresie dorzucić, owszem, np. dbać o środowisko, segregując śmieci, nie zanieczyszczając rzek czy lasów, choć te sprawy jak dla mnie są oczywiste, ale pewnie nie dla wszystkich...

Masz rację, że ludzie czują się panami świata i ziemi, są i tacy, którzy czują się dyktatorami, którzy mają prawo mordować innych, a ci, którzy ich popierają mają również na to wpływ, niestety, nawet dalej chcą robić z nimi interesy, są i tacy, dla których liczy się tylko własny interes i władza, a nie dobro obywatela, niestety, którzy udają ślepych i popierają tych, którzy szkodzą innym, a nawet twierdzą, że ofiara jest sobie sama winna, przypisując jej niestworzone rzeczy, np. bycie faszystą...

Miło mi, że wstąpiłeś z refleksją i że wiersz nie przeleciał obok, lecz wywarł na
Tobie wpływ...
Pozdrawiam serdecznie :)
Berele dnia 14.08.2022 13:54
Wiersz sprzyja ekofanatykom, którzy potrafią uprzykrzyć los niejednemu rządowi czy partii. Mają swoich naukowców i wciąż wierzą w moc sprawczą tego słowa. Tematy i tezy zawarte tu są kontrowersyjne. Może dlatego, że brakuje im kontekstu. Z wierszem powinien zgadzać się prawie każdy, a nie tylko któraś strona sporu.
wolnyduch dnia 14.08.2022 21:58
Witaj Berele

Mój wiersz jest moim odczuciem, uważam, iż sprawy w nim poruszone są ważkie.
Nie sądzę, aby był kontrowersyjny, bowiem dbałość o środowisko powinna być każdemu bliska,
podcinanie gałęzi na której siedzimy przez działania niszczenia środowiska są zgubne dla nas i dla przyszłych pokoleń, bogacenie się na wojnach też uważam za coś paskudnego, może to budzi u kogoś kontrowersje, ale dla mnie życie ludzkie ma wartość nadrzędną, niestety nie dla wszystkich, to fakt. Śmiem twierdzić, że większość ludzi zgadza się w wymową mojego wiersza, w każdym razie wiele osób, a jeśli jest jakiś procent, który się nie zgadza, to nic w tym dziwnego wszak zgoda w naszym społeczeństwie nie jest zjawiskiem powszechnym, wręcz przeciwnie dążenie do jej braku jest powszechne, tak jak spory polityczne, również...

Poza tym nie wiem gdzie tutaj jest spór?
Ja się z nikim nie spieram, przedstawiam li tylko mój / i wiem, że nie tylko mój/punkt widzenia.
Nie toczę w wierszu z nikim żadnych sporów.

Niszczenie środowiska ma miejsce, wojny mają miejsce, historia się powtarza również, a człowiek nie wyciąga z niej wniosków i w dużym stopniu dąży do samozagłady, nie uważam aby tutaj było to kwestia sporna, bo takie są fakty i tyle.

Dziękuję za czytanie i refleksję.
Pozdrawiam wieczornie :)
P.S Tak na marginesie, to nie jestem ekofanatykiem, w ogóle nie lubię fanatyzmu w żadnej postaci.
Co od działań ekofanatyków to też są one różne owszem, czasem pod ich płaszczykiem robi się niefajne rzeczy i blokuje to, co jest pożyteczne dla mieszkańców, to fakt, ale ogólnie dbałość o środowisko jest istotna, chyba trudno temu przeczyć...
Abi-syn dnia 18.08.2022 00:13
No i doigraliśmy się jako czytelnicy i odbiorcy, w zasadzie ktoś się doigrał,
- wszędzie dyskusja o polityce a nie o tym, że trzeba powstrzymać branie, branie, branie, konsumpcję i następny samochód lub telefon, krzyczą do nas KUP, trzeci będzie taniej a powinna wystarczać jedna koszula.

Mieć a być, być a mieć, Odra płonie od aktywności- pewnie ktoś jest winien, ja wiem kto:

człowiek
wolnyduch dnia 18.08.2022 00:16
Witaj Abi

Tak masz rację, że człowiek jest zbyt pazerny, a to się na nim mści,
co do Odry, to wiersz był pisany dużo wcześniej, nim była skażona,
a tak poza tym niestety mamy wokół speców od siania dezinformacji, niestety:(

Dzięki za czytanie.
Pozdrawiam, dobrej nocy życząc :)
alos dnia 04.09.2022 00:05
Takie uwznioślanie przeszłości w kontrze do tu i teraz jest w sumie zrozumiałe i arcyludzkie
ale z drugiej strony jakby trochę naiwne. Bo czy w istocie zmienia się zasadniczo kondycja ludzka
i człowiecza mentalność? Jakby na to szerzej spojrzeć to w zasadzie nie, jedynie człowiek dysponuje coraz groźniejszymi "zabawkami" do szkodzenia światu i innym ludziom. W sumie każda cywilizacja zjada samą siebie, no chyba, że potrafi dokonać skutecznego przewartościowania "wartości" na jakich sama wyrosła..., ale czy to możliwe w naszym przypadku? Pozdrawiam
wolnyduch dnia 04.09.2022 14:23
Witaj alos

Cóż, natura ludzka w sensie mentalności mało się zmienia, to fakt,
gdyby tak nie było, to nie mielibyśmy choćby wojny za ścianą, ale z pewnością
ludzie poczynili postęp, a ten postęp niestety nie niesie li tylko ze sobą rzeczy dobrych, lecz zagrożenia również, kiedyś nie było ani tylu fabryk, ani samochodów, które niosą ze sobą spaliny, nie dawaliśmy naturze powodu do efektu cieplarnianego, a dziś odwrotnie,
nie mówiąc już o broni jądrowej i zagrożeniu jakie ze sobą niesie,
dlatego warto się zastanowić dokąd zmierzamy, czy jest to właściwy kierunek.

Dziękuję za wgląd i refleksję.
Pozdrawiam serdecznie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, Posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale pełnymi… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty