Wyślij sms! - Andy Rutheford - Andy_Rutheford
Publicystyka » Felietony » Wyślij sms! - Andy Rutheford
A A A
Jako człowiek znany z tego, że znajduję milion powodów, żeby się nie uczyć, zamiast wkuwać do egzaminu skakałem wczoraj po kanałach w telepudle. Kiedy tak oglądałem Discovery Channel, nagle pojawiła się przerwa na reklamę. No dobrze, oglądałem jakąś głupią komedię na Comedy Central, ale nie o to chodzi! Niby wszystkie reklamy wyglądały tak samo, ale nagle pojawiła się jedna, inna niż wszystkie. Brzmiała ona mniej więcej tak: "Chcesz wiedzieć czy Twój partner/partnerka Cię zdradza? Wyślij sms na numer 7****". Spadłem z krzesła. Dosłownie!

Od czasu kiedy wymyślono sms, ludzkość zrobiła ogromny krok w tył. Po pierwsze, smsy pozwalają na wysłanie zaledwie 160 znaków. Przekazywanie informacji sprowadziło się więc do bezsensownych połączeń czasowników i opisów czasu. "Pijemy o 18". "Zrób obiad na 17". Po drugie, smsy nie są ani tańsze ani szybsze od przekazania tej samej informacji poprzez wykonanie połączenia. Mimo to ludzie wybierają wyniszczanie swoich opuszków na palcach, ponad komunikację werbalną.

Prawdziwym krokiem w tył był jednak dzień, w którym pierwszy sms został wysłany przez nastolatka. W kilka sekund całe piękno języka polskiego sprowadziło się do serii bezsensownych literek. LOL, ROTFL, ASAP, BRB. Optymista rzekłby, że młodzież wprowadziła własną użytkową ewolucję do języka, ale prawda jest smutna. Nastolatki przez smsy zamieniają się powoli w analfabetów.

I debili! Debilizm jednak pojawił się dopiero, gdy wynalazek smsów został wykorzystany przez telewizję, pokroju MTV, do zarabiania pieniędzy. Mogę zrozumieć, że można zarabiać głosując na "Gwiazdę, która tańczy". Albo na "Idola". Jak się bardzo skupię, to jestem w stanie wybaczyć telewizjom nawet skłanianie widzów do odpisywania na pytania typu "Czy rodzina Kowalskich wygra Familiadę?". Wszakże pieniądze są w telewizji potrzebne. To dzięki nim możemy oglądać tyle dobrych filmów.

Jednak apogeum wszystkiego zostało osiągnięte dopiero, gdy płatne serwisy smsowe zaczęły się koncentrować na udebilnianiu i tak już prymitywnej młodzieży. Wiecie o czym mówię, prawda? "Chcesz wiedzieć czy do siebie pasujecie? Wyślij sms"! "Chcesz wiedzieć, czy za dziesięć lat będziesz milionerem? Wyślij sms"! A młodzież wysyła. I wierzy!

Ale wczoraj spadłem z krzesła. Tak wiem, już to mówiłem, ale przecież to jest szczyt! Czy można się dowiedzieć o zdradzie wysyłając smsa? Przecież jakaś emocjonalna nastolatka może przez jednego głupiego smsa skończyć związek. A ponieważ 99% dzisiejszej młodzieży to emo, najprawdopodobniej zaraz potem potnie się żyletką! Wszystko dla kasy?!

Chyba w takich żyjemy czasach. Może to ja jestem niereformowalny? Czas więc to zmienić. Pójść z duchem czasu. Otworzę własny serwis sms - "Chcesz wiedzieć, czy jesteś w ciąży? Nie sikaj na patyczek! Wyślij sms na numer 7***!".

Andy Rutheford
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Andy_Rutheford · dnia 31.01.2009 13:27 · Czytań: 1096 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 18
Komentarze
Nathien dnia 31.01.2009 14:06 Ocena: Bardzo dobre
Moim zdaniem tekst bardzo dobry. Prawie w całości zgadza się z moimi poglądami. (Co prawda wydaję kupę kasy na smsy, ale są to wiadomości normalne, nie jakieś skrótowce)
bassooner dnia 31.01.2009 14:48
teks dobry, ale co do debilizmu młodzieży to absolutnie się nie zgadzam
ekonomista dnia 31.01.2009 21:13 Ocena: Dobre
ROTFL, LOL itd. pojawiły się najpierw internecie na początku lat 90-tych i wcale nie wynikały z ograniczonej liczby znaków, tylko miały przekazywać nastrój piszącego. Co ważne, wymyślili to obecni 40-latkowie, a więc ówczesna młodzież.
I najważniejsze. Język ma służyć komunikacji i można się z tym godzić lub nie, ale moim zdaniem właśnie w tym kierunku będzie ewoluował.
Natomiast kwestia idiotycznych testów to zupełnie inna sprawa.
Hyper dnia 31.01.2009 21:54 Ocena: Bardzo dobre
Trafiasz w moje gusta zarówno pod względem stylistyki, jak i wyrażonych poglądów. Podczas lektury uśmiechałam się "pod wąsem" tudzież potakiwałam wezgłowiem.
Samuel Niemirowski dnia 31.01.2009 23:57 Ocena: Przeciętne
Twoje felietony to taki właśnie sms. Ten sam styl nawet.
Tomi dnia 01.02.2009 00:13 Ocena: Dobre
"Chcesz wiedzieć czy Twój tekst jest dobry wyślij sms na numer 0 7...., 2,44 z vat" :lol:

Przyznam, że ostatnio skusiłem się na wysłanie sms do jednej z rozgłośni ;) Wszystkiego trzeba spróbować.

Dobry tekst, choć jak zwykle nieco przejaskrawiony.
soczewica dnia 01.02.2009 01:16 Ocena: Przeciętne
ja tam często wysyłam smsy do rozgłośni radiowych, tomi. dzięki temu mam odtwarzacz mp3, kolekcję około dwudziestu płytek, wspomnienia z festiwalu cracow screen.
ogólnie tekst zachęca tytułem, ale treść nie jest odkrywcza... powiedziałeś to, co większość ludzi wie...
valdens dnia 01.02.2009 02:13 Ocena: Dobre
Tomi, przejaskrawienie w tego typu tekstach, to chyba jednak nie wada, hm? Ja uważam, że pomyłką jest wymagać, żeby było foto-realistycznie.
Nie rozumiem też zarzutów Samuela (ale to już tradycja). Według mnie całkiem przyzwoicie napisane.

db
Tomi dnia 01.02.2009 02:25 Ocena: Dobre
Pozostaje mieć nadzieję, że młodzież w większości jest mądra, a jej udebilnienie zostało wykreowane jedynie dla potrzeb tegoż felietonu.
:D
Usunięty dnia 01.02.2009 10:20 Ocena: Dobre
podoba mi się.
Nika13 dnia 01.02.2009 12:48 Ocena: Świetne!
w końcu jakiś przydatny tekst, nad którym trzeba pomyśleć :) Choć moim zdaniem smsy to świetny wynalazek i racja- trudno mi bez niego żyć, ale z życzeniami itp. to wysyłam kartki lub dzwonię :shy:
Usunięty dnia 02.02.2009 11:09 Ocena: Dobre
prawda, smutna prawda.:yes:

Cytat:
Przekazywanie informacji sprowadziło się więc do bezsensownych połączeń czasowników i opisów czasu. "Pijemy o 18".

opisy czasu zostały zastąpione przez zwykłe liczebniki (17, 18) :lol:
Usunięty dnia 02.02.2009 12:13 Ocena: Dobre
tekst dość interesujący, choć trzeba przyznać, że nie porusza nic poza tym, co wszyscy już wiemy ;) kolejny tekst o charakterze katastroficznym, to zjawisko zaczyna mnie coraz bardziej interesować. literatura jest lepszym ekranem niż "telepudło" ;)
ale wracając do tekstu - początek nieco nieporadny. z tym no dooobra to było comedy central - wyszło bardzo płytko. no i jeszcze wmieszanie w to emo - ta kwestia też już przeminęła, nie jest specjalnie aktualna, jak polska młodzież specjalnie emo też nie jest.
poza tym mankamentów nie widzę :)
ginger dnia 02.02.2009 12:49 Ocena: Bardzo dobre
Jak zobaczyłam podobną reklamę też się zastanawiałam, czy jest ktoś tak głupi, żeby w to uwierzyć. Skoro ją powtarzają, to chyba tak. Przerażające...
Tekst mi się podoba. Trafiłeś w mój gust i tematem, i poczuciem humoru.
Trochę nie na temat ;) Ostatnio usłyszałam ciekawe stwierdzenie: kolega powiedział, że "w dobie internetu i naszej klasy komórki to przeżytek". Hmpf...
Nathien dnia 02.02.2009 13:02 Ocena: Bardzo dobre
A tak, tak.. Też słyszłam ten tekst :) Nawet nie wiem, czy nie było go na bash.org.pl :p
Satis-Verborum dnia 02.02.2009 16:04 Ocena: Słabe
Tekst dobry aczkolwiek do końca nieprzemyślany - wiele ubarwień,a momentami mam wrażenie, że autor nie do końca zajrzał tam gdzie trzeba by upewnić się w swoich przekonaniach. Poza tym nie jest poruszona sprawa dobrych stron sms-ów. Np. zbieranie pieniędzy na chore dzieci, czy ratowanie ludzi w Etiopii.

Wojna z sms-ami z góry przegrana.
tentyp dnia 03.02.2009 12:49 Ocena: Przeciętne
Strasznie uogólniasz... 99% młodzieży to emo? Bzdura. Smsy to nie tylko młodzież wysyła, uwierz.

Sam sposób pisania mi się podoba, ale temat to hmm dla mnie sms typu czy mnie partnerka zdradza to oczywista głupota i nie muszę na ten temat felietonów czytać:) Nic odkrywczego, a na dodatek kilka bredni i próba wrzucenia całej naszej młodzieży do jednego worka.
Dla mnie przeciętnie.
Miladora dnia 03.02.2009 19:09 Ocena: Dobre
Ja rozumiem, Andy, dlaczego jesteś mistrzem skrajności.
W taki skrajny sposób najlepiej uświadamia się pewne prawdy, nawet jeżeli nie są one ogólne, tylko wyrywkowe. I sygnalizuje problemy, może nie katastroficzne w tym momencie, ale być może takie, które z biegiem czasu będą coraz większe.
Lepiej dzisiaj się zacząć zastanawiać, czy jutrzejsze dzieci będą w ogóle umiały pisać cośkolwiek innego, niż sms-y... :D
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:67
Najnowszy:pica-pioa