Czarownica - nie ja - Dryad
Publicystyka » Eseje » Czarownica - nie ja
A A A
Czarownica - nie ja

Czarownica to stara kobieta mieszkająca w domku na kurzej łapce. Gdzieś pod lasem, lecz gdzie dokładnie, nie wiadomo. To niebezpieczne wiedzieć o niej zbyt dużo. Jest trochę dziwna, nie całkiem bezpieczna. Podobno porywa dzieci. Nie wiadomo, co z nimi robi. Nikt u niej nie był, to nie całkiem bezpieczne.

Czarownica to młoda dziewczyna, efemeryczna zjawa, tańcząca na łąkach tuż po wschodzie słońca, gdy poranne mgły jeszcze nie opadły. Przez te mgły nie widać jej zbyt wyraźnie, ale mówią, że jest niezwykle piękna. Podobno zniewala. Za jedno jej spojrzenie, jeden gest ręki, można oddać wszystko. Jest trochę niebezpieczna. Zbyt łatwo oddać jej duszę. Dlatego tańczy we mgle sama, czasem tylko towarzyszy jej dziwożona czy rusałka.

Czarownica to kobieta, która potrafi latać. Gdy wzejdzie księżyc wykrada się z domu, by na swej miotle wzlecieć hen, ponad miasto. Leci poznawać świat. Widzi stamtąd niemal wszystko. Niemal wszystko, to niebezpiecznie dużo. Na Łysej Górze spotyka podobne sobie wiedźmy. Kobiety, które chcą wiedzieć zbyt dużo. To trochę niebezpieczne wiedzieć aż tyle.

Ja czuję się bezpieczna w moim małym, znanym świecie. Tu gdzie p v ~p, tu gdzie dwa i dwa zawsze daje cztery. Jestem bezpieczna tu, gdzie wiem to na pewno. Mam pewność, że kamień na zawsze będzie kamieniem i że drzewo nie ma świadomości, że ktoś je ścina. Mam w moim małym świecie pewność, że jestem bezpieczna i że inni wiedzą, że nie ma we mnie niebezpieczeństwa. Jestem cała znana i znany jest mój świat. Dlatego nigdy nie jestem sama. Zawsze tuż obok jest ktoś, kto myśli jak ja, czuje jak ja. Zawsze wiem co powiedzieć, bo nauczono mnie, co się kiedy mówi. Wiem zawsze co robić, bo powiedziano mi, co się w danej sytuacji robi. Wiem, co mam lubić, bo widzę, co naokoło mnie się lubi. Wiem jak kochać, bo ktoś już dawno zdefiniował miłość.

I tylko czasem, gdy leżę w ciemności, nachodzi mnie pewna grzeszna ochota, by choć przez chwilę poczuć się Nią. Inną. Czarownicą. By, choć przez moment, poczuć pod nagimi stopami trawę, jeszcze mokrą od rosy. By poczuć pęd powietrza i pasję życia podczas biegu po lesie. By spróbować złapać Księżyc zanim zniknie w blasku poranka.

Czarownica ma moc zmieniania świata, ma moc panowania nad światem. Może być gdzie chce, kiedy chce, kim chce. Czarownica zna się na sobie. Za sprawą magicznych sztuczek potrafi opuścić siebie i stanąć całkiem obok. Potrafi spojrzeć na siebie z dystansu. Potrafi, choć wie, że to nie całkiem bezpieczne. Czy nie boi się, że może zobaczyć coś, czego widzieć by nie chciała?

Czarownica umie zmieniać rzeczywistość. Z tej zwykłej, w tą magiczną. Potrafi sprawiać, że każda czynność stanie się wielkim świętem. Czarownica nieustannie żyje w świętym kręgu czasu i przestrzeni. Tu, gdzie magią jest śmiech dziecka, tu, gdzie magicznym aktem jest krojenie chleba.

Czasem chciałabym być Nią. Inną. Czarownicą. Stwórczynią swego mikrokosmosu. Chciałabym być Wiedźmą. Tą, która wie, że tak naprawdę wiedzieć, to czuć życie całą sobą. Chciałabym, ale w mojej klatce złudzeń jest zbyt wygodnie. Wychodzić z niej nie jest całkiem bezpiecznie. Na zewnątrz zbyt dużo jest nieznanych potworów. A nawet, jeśli bym chciała, to pręty mojej klatki zbyt mocno trzymają. W zasadzie nawet je lubię. Ponadawałam im imiona, by lepiej je oswoić. Się myśli, się robi, się czuje, się uważa. Moje się-pręty nie są wcale takie złe. Odgradzają mnie od nie całkiem bezpiecznego zewnętrza, od podejrzanych myśli, nieznanych idei, od wszystkich potworów i strachów.

Czasem tylko na mojej klatce przysiądzie sowa z płonącymi oczyma i pohukując wmawia mi, że chciałabym być Nią. Inną. Czarownicą.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Dryad · dnia 11.02.2009 12:18 · Czytań: 972 · Średnia ocena: 2,92 · Komentarzy: 15
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Usunięty dnia 11.02.2009 13:51 Ocena: Dobre
Hmmm... Bardzo osobisty tekst, przynajmniej tak mi się wydaje. I całkiem ciekawy.

Stylistycznie można by to jeszcze dopracować, bo takie nagromadzenia krótkich zdań w pewnym momencie zaczyna męczyć.

Jedno pytanie: co to znaczy?

Cytat:
Tu gdzie p v ~p
Usunięty dnia 11.02.2009 15:39
Cytat:
To niebezpieczne wiedzieć o niej zbyt dużo. Jest trochę dziwna, nie całkiem bezpieczna

i pózniej jeszcze jedno. może to i dla stylizacji, ale mnie nie przekonuje.

Cytat:
Podobno porywa dzieci. Nie wiadomo, co z nimi robi.

można by jednym zdaniem

tańcząca-słońca się rymnęło

Cytat:
Zbyt łatwo oddać jej duszę.

czy tu nie powinno być "jest"?

Cytat:
p v ~p

to jest alternatywa z negacją :D coś jest prawdziwe albo nie :D
Miladora dnia 11.02.2009 15:42 Ocena: Przeciętne
Dryad, nie mam nic przeciwko powtórzeniom, pod warunkiem, że mieszczą się w pewnej normie, bo zbyt duża ich ilość potrafi zamienić tekst w swego rodzaju wyliczankę, ze szkodą dla niego...
- to niebezpieczne/nie całkiem bezpieczna/nie całkiem bezpieczne -
- trochę niebezpieczna/niebezpiecznie dużo/trochę niebezpieczne -
- czuję się bezpieczna/jestem bezpieczna/że jestem bezpieczna -
- jestem cała znana - dość niezręczne
- Zawsze wiem/wiem zawsze/Wiem, co mam/wiem jak -
- moc zmieniania/moc panowania -
- potrafi opuścić/potrafi spojrzeć/Potrafi, choć wie/potrafi sprawiać -
- Czarownica ma/czarownica zna/Czarownica mnie/Czarownica nieustannie -
Jednym słowem - za dużo ich na taki krótki tekst i myślę, że można je trochę przerobić, bo zakończenie mi się podoba, a i pomysł jest wciągający. Uważam, że wart dopracowania.
W tej postaci dla mnie niestety przeciętne... :shy:
Nathien dnia 11.02.2009 15:55 Ocena: Dobre
Ciekawe podejście, z którym zresztą się zgadzam. Nie chcę by mnie źle zrozumiano - nie chodzi mi o to, że fajnie robić to, co reszta (tak bezpiecznie). Właśnie dobrze być Wiedźmą - czuć, myśleć i uważać inaczej niż reszta. Tylko niestety niesie to za sobą pewne konsekwencje. Ludzie nie patrzą w oczy, omijają na chodniku.. Nie jest to przyjemne :/
Za tekst DB- ;)
carol-ek dnia 11.02.2009 18:55 Ocena: Dobre
Pierwsza część bardzo obrazowa, plastyczne opisy. Mi się podobają:)
Anaris dnia 11.02.2009 19:19 Ocena: Dobre
Tekst fajny - tak jak ktoś już powiedział, jest bardzo obrazowy. Fajnie porównałaś oba 'światy'.

Niestety powtórzenia, choć w wielu miejscach zamierzone, trochę psują efekt ;)
Hyper dnia 11.02.2009 20:34 Ocena: Dobre
Hm... Ustosunkowując się do tekstu wyszło na to, że jestem czarownicą. :) Wiem, że to zdanie brzmi bez sensu, ale nie mam innego pomysłu. :D
Interesuje mnie myśl przewodnia tekstu.
Poza tym, mimo rażącej ilości powtórzeń, czytało mi się całkiem dobrze.
Usunięty dnia 11.02.2009 20:46
a teraz tak patrzę, że to w esejach i z teoretycznego punktu widzenia [przynajmniej na tyle, co teorię eseju poznałam] to nie bardzo ta szufladka.
Usunięty dnia 12.02.2009 00:29 Ocena: Dobre
Nadużywasz słowa "bezpieczne"/"niebezpieczne"
<Mam pewność, że kamień na zawsze będzie kamieniem i że drzewo nie ma świadomości, że ktoś je ścina.>
- oj, tego nie byłabym taka pewna, istnieją różne teorie...

- "w małym świecie" powtarzasz 2 razy w jednym akapicie

<na pewno. Mam pewność>
- pewnośc napewność ;-)

Już mi się nie chce więcej kopiować. Bardzo dużo powtórzeń, ale atmosferę, opowiadając o czarownicy, przekazałaś :-)
ginger dnia 12.02.2009 12:31 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Tu gdzie p v ~p, tu gdzie dwa i dwa zawsze daje cztery.

Ten fragment bardzo przemawia do mojego matematycznego rozumku. Uwielbiam logikę :D

Hyper - mi też wyszło, że jestem czarownicą... Już gdzieś to słyszałam, więc aż takiego zaskoczenia nia było :smilewinkgrin:

Tekst, mimo przesadzonej ilości powtórzeń, czytało mi się dobrze, w miarę płynnie. Nie wiem, czy można to nazwać esejem (ja bym nie nazwała), ale całość jak najbardziej na plus. Jakbyś troszkę to jeszcze dopracowała... Mogłoby być jeszcze lepiej ;)
Jack the Nipper dnia 12.02.2009 22:12 Ocena: Przeciętne
A ja się zastanawiam, dlaczego żaden facet jeszcze nie skomentował tego tekstu?

Cytat:
nie całkiem bezpieczna.


to sie kojarzy z tym, że coś jej zagraża. Zmieniłbym na cos w stylu "przewidywalna"

Cytat:
jej zbyt wyraźnie, ale mówią, że jest niezwykle piękna. Podobno zniewala. Za jedno jej spojrzenie, jeden gest ręki, można oddać wszystko. Jest trochę niebezpieczna. Zbyt łatwo oddać jej duszę. Dlatego tańczy we mgle sama, czasem tylko towarzyszy jej


4 x jej

Cytat:
Gdy wzejdzie księżyc wykrada się z domu


dlaczego musi sie wykradac z domu? ktos jej pilnuje?

Cytat:
Z tej zwykłej, w tą magiczną.


Zaimkoza, wszechobecna zaimkoza... Rozumiem, że powtórzenia są celowe, ale przesadzasz, zwłaszcza z zaimkami.

Cytat:
zbyt wygodnie. Wychodzić z niej nie jest całkiem bezpiecznie. Na zewnątrz zbyt dużo jest nieznanych potworów. A nawet, jeśli bym chciała, to pręty mojej klatki zbyt


3 x zbyt (nie wiem czy to celowe, ale chyba nie, bo raz zamieniasz "zbyt" w "całkiem" )

Już wiem, dlaczego żaden wcześniej facet nie skomentował... :lol:
aleksander_sowa dnia 13.02.2009 10:27 Ocena: Dobre
Bardzo interesujący tekst. Podoba mi się.
agatab dnia 13.02.2009 16:21 Ocena: Bardzo dobre
Wszytko pięknie :) Naprawdę mi się podoba, bo widać - czuję podobnie :)
Ale jedno : zamiast "Stwórczynią" lepiej zabrzmi : Twórczynią.
Dla mnie bardzo dobre :)
Nika13 dnia 14.02.2009 08:21 Ocena: Bardzo dobre
Ciekawy pomysł na opowiadanko. Mi się podoba. Daję 5 :lol:
dwa_warkocze dnia 18.07.2009 17:48 Ocena: Słabe
A gdzie tu esej?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty