Ibi patria, ubi bene - pw
Publicystyka » Felietony » Ibi patria, ubi bene
A A A
Ibi patria, ubi bene*


Jest pięknie. Naprawdę. Nie mam na myśli swojej sytuacji życiowej, mówię o naszym cudownym kraju, o Ojczyźnie, Matce Polsce i jej udanych dzieciach. Jest pięknie. I nic na to nie poradzą bachory-malkontenty, belfry-oponenty, dyrektory-przekręty.

Najsampierw trzeba wspomnieć o elicie. Ludzi oświeconych mamy najwięcej w historii. Jasne ich umysły, innowacyjne pomysły, wykształcenie wyższe, sumiennie zdobywane pod okiem peerelowskich profesorów. Kiedyś matura albo tytuł inżyniera oznaczały murowane dyrektorstwo - jesteśmy więc społeczeństwem, które powinno składać się w 80% z dyrektorów, ludzi wielkiej wiedzy i kultury, którzy mądrze gospodarują przybytkiem. Nie, nie. To nic, że nie mają za bardzo czym i kim zarządzać. Zaciągnie się do roboty roboty albo zwierzęta domowe. Psy mamy konkretne. To znaczy mieliśmy. Takim Szarikiem to nawet wojnę wygraliśmy - tylko fakt, dawno. Sektor wybitnych zwierząt nieznacznie kuleje, ale myślę, że nadganiamy elitami. Coś się powinno zacząć ruszać.

A bardziej dosłownie o pięknie – czyli o kobietach? O tak. Z drżeniem serca przypominam sobie wypowiedzi uśmiechniętych ludzi dobrej woli, którzy budująco komentowali aparycję świeżo upieczonej Miss World 200X. Tak, po moim liceum też chodziły lepsze! To, że się systematycznie emancypują, jest nawet dobre. Wygląd naszej kobiety się nie nudzi, bo przebywa więcej w pracy niż w domu, dodatkowo we własnej robocie możemy podziwiać kobiety cudze... Jeśli nie są ładne, to na 99.9% są inteligentne, zdolne i wrażliwe. Czyli też piękne.

Coraz cudowniej kwitną nam nasze owoce: dzieci i młodzież. Są groźne i niebezpieczne? Bez przesady. Nawet jeśli tak, to swoim ubiorem wysyłają stosowną informację na zewnątrz; i jak tu twierdzić, że są choćby wredne? Nie mają szacunku? Dajta spokój, kto każe starszym odzywać się do nich? Pomylone? A tam. To, że ktoś zakłada trampki do garnituru, farbuje włosy na czerwony kolor z zielonymi i żółtymi paskami i przekłuwa sobie wszystko co mu wystaje i odstaje, to jeszcze nie znaczy, że jest nienormalny... a przynajmniej to wtedy widać, więc nie trzeba się długo przekonywać. Piją? A ty to co? Bez obaw – wychowają ich piękne kobiety i wykształcą wspaniałe elity. Poza tym mamy niż demograficzny.

Statystyczna mama to najlepsza kucharka na świecie. Jeszcze do niedawna przeciętny ojciec potrafił naprawić wszystko, do czego dzisiaj trzeba zamówić dziesięciu specjalistów. Liczą się głównie efekty, a u nas to jest tak, że jedno myślimy, drugie mówimy, trzecie robimy, a na czwarte nam wychodzi – niechcący, ale czasami wyjdzie dobrze.

Politycy... No, może jednak pójdźmy dalej. Infrastruktura. Sprzyja spacerom, dostarcza wrażeń (bezcennych w zwirtualizowanym świecie), nie narzuca się, nie wchodzi do oczu, jest natchnieniem dla artystów. „Już nie ma dzikich plaż”, ale są dzikie wysypiska. Czyli w domach mamy czysto... no, może za wyjątkiem stancji i pokoi akademickich. Wiadomo – elita.

Miliony koncesji, kilometrowe kolejki po numery w kolejkach do okienek, w których uzyskuje się REGON, NIP, PIT, CIT, SRIT i KIT, wysokie podatki (żeby nie było za łatwo) hartują nasz naród niczym stal, która staje się samurajskim mieczem. Nie, gdzie tam; oczywiście, że polską szabelką, co wszystkich wrogów srodze przegania, wycinając na ciałach żywe symbole męstwa i oddania. A że wszyscy kradną, to zyski i straty po każdej stronie się wyrównują.

Właśnie, męstwo. O Wojsku Polskim wiadomo wszystko. Policjanty też w ciemię nie bici, sami lać potrafią, szczególnie ci starsi. Ochroniarzy mamy więcej niż niebieskich i zielonych, najemnie strzegą przybytku. Całkiem społecznie działają bramiarze. Charytatywnie bronią dziedzictwa narodowego – kamienic z bramami – i to przed każdym. Bo kto tam wie czy to nasz, czy wróg? Także w pierwszą noc ewentualnej okupacji agresor straci całą broń i przede wszystkim telefony oraz portfele. Nie będzie za co jeść, zawiedzie komunikacja, nie będzie jak wezwać pomocy. W drugą noc cała armia najeźdźcy polegnie zaciukana w kamienicach. Ordery dostaną Niebuszewo i Praga za „polską noc długich noży”.

„Żyjemy w kraju cudownych metafor” - zaśpiewam za Adamem Nowakiem, za Robertem Górskim powiem: „jacy bitni ci Polacy!”, gdy dostanę w mordę. Później przełknę i powiem – pięknie jest, póki piwa dość!

---
* tam (jest moja) ojczyzna, gdzie (mi się) dobrze (powodzi)
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
pw · dnia 20.02.2009 23:01 · Czytań: 1392 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 15
Komentarze
Jerzy dnia 20.02.2009 23:23 Ocena: Bardzo dobre
felieton jak się patrzy! :)
Miladora dnia 20.02.2009 23:37 Ocena: Świetne!
Przeczytałam z przyjemnością, PeWuniu, lubię takie sarkastyczne poczucie humoru, dlatego u mnie - świetny.
Jack the Nipper dnia 21.02.2009 00:33 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Zaciągnie się do roboty roboty


Jak już się musze przyczepic do czegoś, to się przyczepię ;) Roboty w zakładach przemysłowych wymagaja jeszcze lepszego nadzoru niż ludzie. Nie wystarczy wrzasnąć i zagrozic zwolnienem, żeby lepiej pracowały. Trzeba opanować przynajmniej podstawy mechaniki, automatyki i elektroniki. tego nie zrobi dyrektor po magisterce na zarządzaniu.

Cytat:
kto się każe starszym do nich


sugestia: kto każe starszym odzywac sie do nich

Cytat:
kilometrowe kolejki po numery w kolejkach do okienek,


A jeszcze uwagę sobie wtracę. Najdłuższa kolejka po numerek, jaką widziałem była na dworcu kolejowym w holenderskim Utrechcie. 10 minut stania, by zdobyć numerek 151...

A ogólnie fajne. Bdb.
Usunięty dnia 21.02.2009 02:29 Ocena: Bardzo dobre
A co ja się będę czepiał, jak mój "przedmówca".
Jego prawo na tym portalu :-)
Mnie się podobało. Sarkastycznie i na odlew.
milla dnia 21.02.2009 09:02 Ocena: Bardzo dobre
Ech, pw. Zadziorka pokazałeś.... PAzur, znaczy się:)))
wyrrostek dnia 21.02.2009 11:17 Ocena: Świetne!
Świetne! - minus; ciut poleciałeś na fali sztampowych resentymentów. ;)
pw dnia 21.02.2009 13:20
Czuję się niezrozumiany, Rzepusiu :-) widzę, że tylko przez Ciebie, więc nie jest źle :D Tekst jest cały przerysowany, sarkastyczny, co inni wyczuli, więc wojnę wygraliśmy jak najbardziej psem a kolejki po numer w kolejce to norma. Taplam się w absurdzie i nic z tym nie zrobię. Stąd też policjanty, dyrektory i belfry. Formę zasłyszałem w krakowskim busie i się zakochałem :)
Prosty eksperyment na googlach wykazał, że forma "ubrał buty" jest popularniejsza od "ubrał się w buty", jednak eksperyment nie jest pozbawiony słabych punktów.
Nad resztą pomyślę.
Dziękuję :)
bassooner dnia 21.02.2009 13:51
dobre, dobre... ale kurczę jak dla mnie ciut za mało pazura, ale może tylko dla mnie, bo ja poszedłbym - jak zwykle - na całość...
pw dnia 21.02.2009 14:00
Gdyby coś takiego jak "poprawna polszczyzna" istniało 700 lat temu, do dzisiaj mówilibyśmy "Daj ać ja pobruszę, a ty pocziwaj". ;-)
Zależy co rozumiesz przez "zdrowsze", ja tam purystą nie jestem, poza tym konwencja moich felietonów jest taka, a nie inna. Jakbym pisał o absurdzie jędrnym, puszystym i przeintelektualizowanym językiem wyszłaby żenada.
Oczywiście reszta uwag - o owocach, szyku itd. - jak najbardziej słuszna, za co dziękuję. Nie spinaj się tak, bo Ci pękną oczy. ;-)
Hyper dnia 21.02.2009 19:40 Ocena: Bardzo dobre
Ustęp drugi i siódmy są moimi ulubionymi :) Dobre, dobre, z lekka zjadliwe, bo prawdziwe, dobre oko do szczegółów, lekkie w słowie, ciężkie w piórze, tnie na dole i na górze :)
Poke Kieszonka dnia 22.02.2009 04:59 Ocena: Bardzo dobre
Co do prawdziwości tego tekstu nie można nic zarzucić:);):)
lina_91 dnia 22.02.2009 23:37 Ocena: Świetne!
Boli mnie, bo patriotką nie jestem, ale Polska... Ten kraj zasługuje na błyszczenie. Tyle przeżył, winien "jak Feniks z popiołów powstać, cnej Europy klejnotem się stać"...
ginger dnia 23.02.2009 13:23 Ocena: Bardzo dobre
Dobre :D Bardzo ładnie nasz piękny kraj opisałeś. Ja też uważam, że Polska jest wspaniała :smilewinkgrin:
Usunięty dnia 25.02.2009 19:09 Ocena: Świetne!
"jacy bitni ci Polacy!" - przez pomyłkę przeczytałam: jacy BIDNI :D a może to podświadomość? Coś musi w tym być. A felieton bardzo fajny, błyskotliwy i z zacięciem, coraz więcej tej zadziorności u Ciebie ;) trzeba to będzie wykorzystać :D
TomaszObluda dnia 27.02.2009 11:03 Ocena: Bardzo dobre
Podobało. Się sarkastycznie i prześmiewczo. W sam raz do kłótni przy kufelku, oj znam kilku co by ten tekst podburzył , krew podgrzał. Ja w większości się zgadzam ;) Pozdro (bardzo dobre)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty