Jutro będzie koniec świata - decKster
Publicystyka » Artykuły » Jutro będzie koniec świata
A A A
Ostrzegam: koniec świata już się zaczął i jutro też będzie. I niewiele różni się od tego sprzed trzydziestu lat. Właściwie tylko tym, że zupa wołowa Warhola utraciła swój prymat substancji - człowieka, na rzecz bliżej nieokreślonego gulaszu angielskiego w zielonej butelce. Oto koncernowy potwór z logo kokakoli sterroryzował model naszych relacji, akcentując to, co obecnie oczywiste - człowiek jest samotnym w tłumie drapieżcą. Chodzi o to, by nie być pragnieniem. Trzeba być sprite.

I trochę mtv. Grunt zachowywać się mode i nie umierać, nie starzeć się, nie chorować... Być pięknym, jak nokia i skromnym, jak japońska nanotechnika, poruszać się z gracją, jak mercedes i nie dopuszczać myśli o słabości, jak aspiryna. Defekty i wady produkcji są ludzkie - można je naprawić u chirurga plastycznego, cięższe błędy - nie. Niemedialne, niepopularne, wręcz passe. Są jak błąd krytyczny w windowsie, zupełnie bez sensu i denerwujące. Nie przystają do rozświetlonego Paryża ani do Di Caprio na rufie Titanica.

Polityka też nie jest sexy, a pod znakiem zapytania znajduje się wątpliwy estetycznie redtube. Czy manierycznie wygięta w spazmach dama to realizacja starożytnego ideału piękna, czy bardziej bijący z oczu aktorki ("grać miłość" nabiera tu niezwykle dosadnego znaczenia) smutek? Brnąc w język polityki - nasza romantyczność się sprostytualizowała. Jest też dobra wiadomość, wystarczy kliknięcie myszki. To chyba niewysoka cena za miłość? Wszak: - Onanizm to seks z kimś, kogo kochasz najbardziej - twierdzi Woody Allen.

Wyssana z mlekiem danone, jouissance - nieposkromiona chęć przeżywania radości, doprowadziła do przewartościowania terminu "miłość". Flirt koncepcji człowieka indywidualnego z religią konsumeryzmu sprawił, że rościmy sobie prawo do drugiego człowieka i jego uczucia, oczekując - jak od operatora naszej sieci telefonii komórkowej - możliwie najlepszej oferty. Paradoks przeżywania miłości w pojedynkę jest kolejną konotacją niebezpiecznej ponowoczesności. Wystarczy sms z odpowiednią emotikonką, by na naszej twarzy pojawił się uśmiech. Ważne sprawy można rozwiązać przez Internet.

Na przykład ze sobą skończyć. Samobójstwo dwudziesto ośmiolatka, który transmitował swoją śmierć na czacie, to dobitny komentarz naszych kryzysowych czasów. Czasów wyrafinowanego aktu kanibalizmu, gdy człowiek nastawiony na agresywną konsumpcję skonsumował sam siebie. Na szczęście konsumeryta "sprite" nie musi tego oglądać. Wystarczy, że zmieni kanał.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
decKster · dnia 24.02.2009 21:47 · Czytań: 3372 · Średnia ocena: 2,8 · Komentarzy: 10
Komentarze
Jack the Nipper dnia 24.02.2009 22:28 Ocena: Przeciętne
Cytat:
zachowywać się mode


Modnie? A jeśli "mode" z angielskiego (tez ma sens) to sugeruję zastosowac cudzysłów.

Cytat:
wątpliwy estetycznie redtube.


Konkretnie - co masz do estetyki RedTuba?

Cytat:
Onanizm to seks


czemu wielka litera?

Cytat:
człowieka indywidualnego z religią konsumeryzmu sprawił, że rościmy sobie prawo do drugiego człowieka


2 x człowieka - mozna uniknąć

Cytat:
Ważne sprawy można rozwiązać przez Internet.


W zasadzie domyslam sie o co chodzi, ale jako przedsiębiorca nie mogę uznac takiego generalizowania. Internet niezwykle ułatwia mi życie.

Cytat:
Samobójstwo dwudziesto ośmiolatka, który transmitował swoją śmierć na czacie, to dobitny komentarz naszych kryzysowych czasów.


dwudziestoośmiolatka

Znów ogólny wniosek wyrwany z kontekstu. To, ze jakis kretyn ma ochotę się zabić (i tak był cieniasem, wg. mnie powinien włozyc sobie głowę w odbyt i piernąć) ustawiając na siebie kamerke internetową, nie oznacza to, że miliard normalnych osob ma sie tym przejmować. Może ale nie musi.

Nie podoba mi się. Nachalna dydaktyka, brak choćby próby zaprezentowania punktu widzenia z drugiej strony, a co najgorsze - brak lekkości.
Usunięty dnia 24.02.2009 23:01 Ocena: Dobre
Punkt widzenia bardzo dobry. Brakuje mi natomiast rozwinięcia poszczególnych myśli.
Mało jest refleksji i ogólnej konkluzji.
Tomasz Gryga dnia 25.02.2009 00:14 Ocena: Dobre
Woody Allen powiedział - ostatnim razem byłem w kobiecie kiedy zwiedzałem Statue Wolności.

Tekst porusza kwestie, które są rzeczywiście "na czasie". Ludzie rzeczywiście myśląc o końcu świata mają na uwadze ogólnoświatowy kataklizm z mnóstwem ofiar i nie dostrzegają, że ich sposób bycia, wartościowania jest końcem świata samym w sobie.
Tekst jest niezły.
Ogólnie podzielam zdanie Zadysty.
Usunięty dnia 25.02.2009 00:59 Ocena: Bardzo dobre
zachwyt
Hyper dnia 25.02.2009 01:35 Ocena: Dobre
Moją uwagę zwróciła kompilacja modnych ostatnio makaronizmów. Pasują do całości i nadają atmosferę. Jednakże tekst jest monotonny, brakuje mu "wiatru w żaglach". Proponuję rozwinąć główne myśli.
Poke Kieszonka dnia 25.02.2009 03:58 Ocena: Dobre
Myślę ile nas tyle różnych wizji końca świata.Że coś się zaczyna ,a później ma koniec nie ulega wątpliwości(choć tu też można nad końcem dyskutować ).Twoja wizja końca świata jest zastanawiająca i zatrzymuje (duży plus )na dłużej ,aby nad tym podumać. :)
ginger dnia 25.02.2009 10:07 Ocena: Przeciętne
Mi to tak średnio do gustu przypadło. Brakuje rozwinięcia - masz pomysł, ale zrobiłeś to co ja zazwyczaj - skróciłeś go niemiłosiernie. I w tej formie jest - przynajmniej dla mnie - nie do końca strawny. Brak obiektywizmu, a i Twoje zdanie na temat jest przykryte warstwą słów, które we mnie nie trafiają.
Usunięty dnia 25.02.2009 12:54 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo dobre. Dałabym "świetne" ale tak naprawdę nie powiedziałeś niczego, czego człowiek po studiach by nie znał. To znaczy brak osobistych dociekań (choć możliwe, że są one zbieżne z tymi, o których nas uczą w książkach). Ale pokazałes problem w sposób jasny, przejrzysty i ciekawy. Przydałby się więcej takich uświadamiających apeli w życiu codziennym. Co by pewnie i tak niczego nie zmieniło, bo "masa" ma to do siebie, że wszystko "miele"...
OK, ode mnie 5, ale z wielkim plusem i dwoma wykrzyknikami ( wobec poziomu intelektualnego na tym portalu).
Dorota_Katarzyna dnia 25.02.2009 19:29 Ocena: Przeciętne
Nie podobają mi się poróenania jakie są w tym tekście. Przychylam się do opini Jack'a the Nipper'a.
bassooner dnia 26.02.2009 11:54 Ocena: Przeciętne
jestem na nie... ale się nie przejmuj mnie też nie raz "zjechali"

porównania jak pisano wyżej takie se, a wręcz śmieszne - gracja mercedesa, piękno nokii???

ten cały patos, "natchnioność " i jakaś pretensja do całego świata przypomina mi słowotok mojego byłego mechanika - ale on niedługo później rzucił się z kluczem francuskim na pracownika i odwieźli go do pokoju bez klamek... ;-)))
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:94
Najnowszy:Mateusz199