Misjonarze z Dywanowa - wlodek
Publicystyka » Recenzje » Misjonarze z Dywanowa
A A A
Władysław Zdanowicz - Misjonarze z Dywanowa
  • Władysław Zdanowicz, Misjonarze z Dywanowa, Wydawca: Księgarnia Zdanowicz, ISBN: 978-83-925232-0-8, oprawa miękka, s. 456

Misjonarze z DywanowaOd chwili, w której Stany Zjednoczone rozpoczęły inwazję na Irak, lub też, jak kto woli, proces jego wyzwolenia spod reżimu Saddama Husajna, pisarze i publicyści otrzymali nietknięty przez nikogo dotychczas temat, gotowy do wyczerpania w różnorodnych, literackich i nie tylko, dokonaniach. Pierwszym zainicjowanym przez owe wydarzenia projektem był Jarhead, zbiór wspomnień Anthony'ego Swofforda, dotyczących wprawdzie I wojny w Zatoce Perskiej, nadal jednak mieszczących się w owych rirackichr1; ramach. Śledziłem kilka późniejszych publikacji, z których żadna nie wywołała już szczególnego odzewu, szukałem polskiego autora, który podjąłby się ukazania realiów życia żołnierzy przebywających na misji w Iraku. Zaskoczenie było podwójne, nie tylko ze względu na to, że nie trzeba było długo czekać, ale także z tej prostej przyczyny, iż autora w żadnym wypadku nie można zaliczyć do grona osób związanych z wojskiem lub też w najmniejszym stopniu w żołnierskie sprawy wtajemniczonych. Mimo wszystkich tych pozornych Misjonarze z Dywanowa Władysława Zdanowicza rzucają na kolana.

W odpowiedzi na nasilające się sugestie Stanów Zjednoczonych, Polskie Siły Zbrojne czynią przygotowania do transferu kontyngentu żołnierzy, mających uczestniczyć w misji w Iraku. Ministerstwo Obrony wyłania kadrę najlepiej wyszkolonych i doświadczonych w boju oficerów, których zadaniem będzie dawać dobry, polski przykład kolegom z Zachodu. Niestety jeden z kandydatów, plutonowy Piotr Leńczyk dosłownie w ostatniej chwili przed planowanym wyjazdem ulega cięzkiemu wypadkowi. Jego miejsce bardzo szybko zająłby kto inny, gdyby sytuacja nastąpiła z zachowaniem należytego wyprzedzenia w czasie. Na szczęście papierkowa robota nieobca jest niejednemu wyjadaczowi w jednostce i za sprawą prawdziwego biurokratycznego czary - mary miejsce plutonowego Leńczyka zajmuje; szeregowy Leńczyk, swego rodzaju obywatel Piszczyk w mundurze. Od tego momentu zaczynają się kłopoty i to nie tylko dla poczciwego szeregowca, który zamiast odbyć standardową służbę wojskową ląduje z polskim kontyngentem w Iraku. Okazuje się bowiem, że Piotr Leńczyk, imiennik poszkodowanego plutonowego przyciąga do siebie przeciwności losu niczym lep wszelkie złośliwe fruwające insekty. Nadszedł czas zabawy, ja zaś resztę historii zostawię czytelnikom, w Misjonarzach z Dywanowa, bowiem każdy epizod jest na wagę złota i szkoda byłoby powodować jego gwałtowną inflację zdradzając jakiekolwiek szczegóły.

Mówiąc szczerze, już na samym początku powalił mnie koncept. To jest to, nareszcie mamy swoje spojrzenie na Irak, widzimy, jak nasi chłopcy dają sobie radę w straszliwie dziwnej i pogmatwanej sytuacji, będącej efektem nie zawsze trafnych, jak się okazuje, politycznych decyzji. Nie jestem fascynatem jakiegokolwiek z aspektów żołnierskiego życia, nie potrafiłbym wymienić różnic, pomiędzy jednym modelem karabinu, a drugim, ani wyliczyć na palcach elementów podstawowego rynsztunku rekruta, powieść Zdanowicza jednak zdołała mnie przekonać do tego stopnia, iż w całą jego historię uwierzyłem już po pierwszych kilku stronach. Co do autentyczności relacjonowanych wydarzeń, postaci, czy narracji upewniły mnie wrażenia członków Niezależnego Forum o Wojsku, którym jako pierwszym dane było zakosztować Misjonarzy.

Drugim, równie ważnym elementem powieści Zdanowicza jest humor. Znakomity, niczym niewymuszony, rodem z przytaczanego w podtytule Szwejka. Komizm sytuacyjny, wynikający ze swego rodzaju klątwy, ciągnącej się jak pies z kulawą nogą za szeregowym Leńczykiem, w niczym nie przypomina pełnych wtórnych motywów amerykańskich komedii i sit-comów, w których jedyną reakcją widowni jest odgrywany z taśmy sztuczny śmiech. Znakomite, przemyślane gagi w przepiękny sposób wzbogacają ciekawie wykreowane postacie, począwszy od wbitych w lśniące mundury twardzieli, po niczego nieświadomych żółtodziobów. I oczywiście centrum, czyli Piotr Leńczyk w samym środku krzyżowego ognia równie traumatycznego, co ważnego doświadczenia życiowego.

Książkę Zdanowicza popieram nie tylko ze względu na koncept, świetną realizację i ogólnodostępność. Misjonarzy z Dywanowa, bowiem poleciłbym nawet młodzieży, której rodzice mają nieco bardziej liberalne od przeciętnego podejście do czasami nieco wulgarnej treści (nie zapominajmy, że to w końcu wojsko). Konkludując, chciałbym również pochwalić odwagę autora, który swoje dzieło zaplanował na dwa tomy, takie rozwiązanie, bowiem stosuje się obecnie jedynie w przypadku literatury fantastycznej. Dzięki temu kupując oba tomy otrzymamy do ręki całość wysiłku Zdanowicza, bez jakichkolwiek cięć redakcyjnych. Osobiście, mimo tego, że jeszcze nie ochłonąłem po lekturze, nie mogę się doczekać tomu drugiego.


Recenzent: Gabriel W. Kamiński
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wlodek · dnia 29.04.2007 19:18 · Czytań: 2873 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 1
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Usunięty dnia 28.09.2008 13:54 Ocena: Dobre
[URL=mega10.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/washing white briefs]washing white briefs[/URL] x [URL=mega10.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/world of outlaws racing]world of outlaws racing[/URL] x craiglistnj x [URL=mega13.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/http www.t-mobilepictures.com]http www.t-mobilepictures.com[/URL] x rc.net x [URL=mega16.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/probation is expired in maryland]probation is expired in maryland[/URL] x [URL=mega17.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/dominic petracca]dominic petracca[/URL] x [URL=mega17.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/jis link]jis link[/URL] x [URL=mega17.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/scrubs for teachers]scrubs for teachers[/URL] x [URL=mega19.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/young teen black blowjob deepthr]young teen black blowjob deepthr[/URL] x [URL=mega1.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/cute kittens and puppies]cute kittens and puppies[/URL] x [URL=mega20.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/math b regents]math b regents[/URL] x [URL=mega20.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/wiseco pistons]wiseco pistons[/URL] x [URL=mega23.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/casad army depot]casad army depot[/URL] x [URL=mega23.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/myspace layout stealer]myspace layout stealer[/URL] x [URL=mega24.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/fate free will]fate free will[/URL] x [URL=mega24.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/the pearl study guide questions]the pearl study guide questions[/URL] x [URL=mega27.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/hp deskjet 712c]hp deskjet 712c[/URL] x [URL=mega28.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/carly simon]carly simon[/URL] x [URL=mega29.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/heart palpatations]heart palpatations[/URL] x [URL=mega30.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/daily commercial]daily commercial[/URL] x [URL=mega33.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/myspace graphics funny animation]myspace graphics funny animation[/URL] x [URL=mega34.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/cerebal palsy]cerebal palsy[/URL] x [URL=mega35.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/teen titans tcg]teen titans tcg[/URL] x [URL=mega36.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/mooney junction]mooney junction[/URL] x [URL=mega37.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/nick nilmeyer]nick nilmeyer[/URL] x [URL=mega3.sunnyhawaiiancruise.com/tags.php/african art museum]african art museum[/URL]
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:33
Najnowszy:pica-pioa