Zębowe kłopoty - Lorelay
Proza » Bajka » Zębowe kłopoty
A A A
Od autorki: Ten tekst jest krótką bajeczką przeznaczoną dla dzieci w wieku 2-6 lat.

Zdarza ci się czasem nie umyć zębów przed snem? Pewnie, że tak. Każdy czasem o tym zapomina. Zastanawiałeś się nad tym, co może dziać się wtedy w twojej buzi? Nie? Pozwól więc, że opowiem ci bajkę o zębowych potworkach.
W twoich ustach, tak jak w ustach każdego człowieka, żyją małe, ale bardzo niebezpieczne zębowe potworki. Bestyjki te są żarłoczne i złośliwe, jak mało które inne stworzenia. Kiedy się je za bardzo rozpieści drążą w zębach głębokie jamy i szerokie tunele. To właśnie wtedy zęby bolą swojego właściciela, dając mu znaki, że potworki właśnie je niszczą. Potworki sieją największe spustoszenie wtedy, gdy są najedzone. Mają wtedy dużo siły i dobry humor, a te dwie cechy połączone razem, w przypadku potworów nigdy nie wróżą nic dobrego.
Bestyjki zębowe żywią się resztkami jedzenia, które zostają między twoimi zębami po każdym posiłku. Jedzą wszystko, co tam znajdą. Najbardziej lubią jednak cukier, czekoladę i wszystkie słodkości. W zasadzie nic w tym dziwnego. No bo kto nie lubi słodyczy? No właśnie. Ty też je lubisz, prawda?
Najprostszym rozwiązaniem problemu z zębowymi bestyjkami byłoby z pewnością zagłodzenie ich. Wtedy nie miałyby siły do kopania, drążenia i niszczenia. Wycieńczone siedziałyby pewnie schowane gdzieś pod językiem i czekały, aż w końcu wyniosły by się zupełnie. Uciekłyby od ciebie i znalazły sobie innego człowieka, którego zęby są pełne resztek pokarmu.
Sprawa nie jest jednak taka prosta. Dlaczego? Pomyśl! Musiałbyś wtedy w ogóle nie jeść. O ile, z wielkim trudem, człowiek może powstrzymać się od spożywania słodyczy i czekolady, o tyle czymś przecież żywić się musi. Potworki, z mniejszym wprawdzie entuzjazmem, ale zadowalają się zwykle czymkolwiek, co ludzie zwykli jadać.
Hej! Nie rób takiej przestraszonej minki. Na wszystko na tym świecie istnieje przecież jakiś sposób. Trzeba tylko znać ten odpowiedni, a ze wszystkim można sobie poradzić. Tak się składa, że ja znam taki właśnie, niezawodny, a zarazem jedyny, sposób na potworki zębowe. Zna go każda mama. Radzenie sobie z takimi małymi intruzami, to od zawsze specjalność mam.
Na kłopoty z tymi złośliwymi stworzonkami, zawsze, ale to zawsze pomaga pewna magiczna szczoteczka, jeśli tylko ma na sobie odrobinę pasty.
Szczoteczki zwykle są kolorowe i mają na końcu czuprynkę miękkich, miłych w dotyku włosków. Występują też w różnych rozmiarach, w zależności od tego, ile lat ma człowiek, któremu dana szczoteczka ma pomagać. Moja szczoteczka na przykład jest duża, bo i ja jestem duża. Twoja szczoteczka jest mniejsza, bo ty też jesteś jeszcze mały.
Pastę najczęściej znaleźć można w tubce, skąd wydostaje się, kiedy ktoś ją z niej wyciśnie. Taka pasta koniecznie musi być smaczna i ładnie pachnieć, zwłaszcza wtedy, gdy pomaga dzieciom. Są więc pasty o smaku i zapachu truskawek, mięty czy gumy balonowej. Każdy może wybrać taką, jaką najbardziej lubi.
Obie te zębowe pomocnice - szczoteczka i pasta - mieszkają w łazience, w kolorowym kubeczku. Czekają tam na nas każdego wieczoru. Kiedy o nich zapominamy, jest im zawsze bardzo smutno. Ale nie martw się, teraz kiedy wiesz już wszystko o zębowych potworkach i o tym, jakiej potrafią narobić szkody, z pewnością już nie będziesz zapominać o myciu zębów. Prawda?
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Lorelay · dnia 01.04.2009 10:41 · Czytań: 1902 · Średnia ocena: 3,83 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 01.04.2009 12:06 Ocena: Bardzo dobre
Skąd pomysł na tak fajny tekst? Będę swoim dzieciakom w przyszłości tę bajkę opowiadać.:yes:
Odnośnie tekstu, skoro tekst jest przeznaczony dla dzieci w wieku 2-6 lat, to może dobrze więcej zdrobnień użyć? Np.: "usteczka", "ząbki", "języczek", "stworzonka" itp. I proponuje zamienić "mądre" słowa typu: "spożywać pokarm" czy "entuzjazm" na coś bardziej zrozumiałego dla dzieci.
A tak poza tym - kapitalne. :yes:
kosiewicz dnia 01.04.2009 12:17 Ocena: Bardzo dobre
Poczułem się jak dziecko:). I tak, prawda, nie umyłem dzisiaj ząbków...;)
Bardzo fajnie napisane, lekko i zwiewnie. Kapitalnie pokazujesz, że można pisać nie tylko ciężkie teksty, można napisać coś dobrego z przymrużeniem oka.
Anaris dnia 01.04.2009 15:06 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Na wszystko na tym świecie istnieje przecież jakiś sposób. Trzeba tylko znać tę odpowiednią

skoro sposób, to ten odpowiedni ;)

Świetny pomysł, wykonanie też bardzo dobre :D
Mówiłam Ci już, że lubię Twój styl pisania? Jest taki płynny, a tekst nie zanudza :)


A tak w ogóle, to przypomina mi to bajkę z dzieciństwa, kiedy takie 'zębowe potworki' budowały sobie domy w zębach dziecka :smilewinkgrin:
zapomin dnia 01.04.2009 15:36 Ocena: Bardzo dobre
A do mojego synka (dziś już młodzienca) przychodził bardzo zarozumiały pan Szczotka. Zanim był dopuszczany do pracy, musiał coś opowiedzieć lub wykonać kilka cyrkowych sztuczek na brzegu wanny z nałożoną na "włosy" pastą, tak by nie spadła :D
ginger dnia 02.04.2009 15:03 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo dobry tekst. Lekki i przyjemny, napisany prostym językiem. Taka logika przemówi do każdego dziecka, jestem pewna :)

Kurcze... Nie ma się do czego przyczepić... ;)
bassooner dnia 03.04.2009 09:13 Ocena: Dobre
"Hej! Nie rób takiej przestraszonej minki. "

___________________________________________________________
"a jak pójdziemy do doktora to nie będziesz się bał?"
"a jak zostawię cię w przedszkolu to nie będziesz płakał?"

Wysoki sądzie oskarżenie sugeruje świadkowi odpowiedź... ;-)))

jeśli już to tylko do tego bym się przyczepił. zresztą taką samą bajkę opowiadam i ja ;-)))
Abigail dnia 07.04.2009 07:16
Tekst łatwy, lekki i przyjemny, ale nie do końca odpowiada mi ta forma.
Bajka jest raczej opowieścią bardzo barwną, z pozytywnymi i negatywnymi bohaterami.
Ty zastosowałaś formę dialogu, która mi osobiście nie pasuje. Nie twierdzę, że to jest źle, ja mam po prostu inne zdanie na ten temat.
Nie zakładaj na samym początku, że dzieci nie wiedzą, co dzieję się w ich buzi. One czasami wiedzą więcej niż nam się wydaje.
Zastanawiam się, czy dla dzieci ta bajka będzie zrozumiała, czy będą wiedziały, co oznaczają pewne zwroty np.: "sieją największe spustoszenie", "Wycieńczone".
Obawiam się, że 2-3 latek może mieć z tym problem.
Ogólnie to opis bardzo fajny :)
Ja zamiast potworów mówię robaczki, które zjadają ząbki :))
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:76
Najnowszy:pica-pioa