Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Portal Pisarski » Inwencja Twórcza » Dyskusje Twórcze
Autor
Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 21-05-2010 22:18
Jestem w trakcie czytania świetnej książki o tworzeniu fabuły. "Plot & Structure" James Scott Bell. Robię notatki, może komuś się przydadzą. Będę dorzucał w miarę posuwania się naprzód.

Fabuła i konstrukcja

J. S. Bell

(Notki)

Najpierw skończ, a dopiero później, w czasie korekty się martw jak to wygląda i myśl o poprawkach, stylu, itd.

Cztery główne fundamenty fabuły: Główny Bohater, Cel, Konfrontacja i Nokaut.

Główny Bohater – Interesująca fabuła rozpzoczyna się z interesującym bohaterem.
Cel – jego osiągnięcie musi być niezbędne dla bohatera. Może przyjąć dwie formy – osiągnąć coś albo uciec od czegoś.
Konfrontacja – czytelnik w tajemnicy chce jednego – zmartwień. Fabuła musi być pełna zmagań z wrogami, nieprzyjaznymi sytuacjami, przeszkodami na drodze do osiągnięcia celu. „Umieść swojego bohatera na drzewie. Rzucaj w niego kamieniami. Później go ściągnij go na dół”
Nokaut – porządne zakończenie może usatysfakcjonować czytelnika, nawet jeśli reszta książki jest słaba (chyba, że nie dotrwał do końca). Kiepskie zakończenie załatwi nawet dobrą książkę, pozostawiając czytelnika rozczarowanego.

* * *

Przypraw bohaterów. Niech nie będą bladzi i bezsmakowi. Odnosi się to zarówno do głównych postaci, jak i drugoplanowych. Jeśli jakaś osoba pojawia się tylko w jednej scenie, spraw, żeby czytelnik ją zapamiętał, żeby była kolorowa, oryginalna (patrz jak robi to Nail Gaiman, choćby w Nigdziebądź – tam nie ma nudnych postaci).

Sceneria

Czy możesz zabrać czytelnika do miejsca, w którym jeszcze nie był?

Niech miejsca, w których rozgrywa się akcja będą świeże.

Jak wiele rozmów pomiędzy potencjalnymi kochankami rozgrywa się w restauracjach, a jedyną różnicą są podawane dania? Dlaczego nie umieścić ich w domku na drzewie? Albo w metrze utkniętym w tunelu?

Czytelnik uwielbia czytać o szczegółach zawodów bohaterów. Zbierz informacje. Przejdź szkolenie w określonym zawodzie. Zrób wywiad z osobą, która w nim pracuje. Cokolwiek robisz, niech twój bohater nie wykonuje swojej pracy w stary, przewidywalny sposób. Pogrzeb głębiej za oryginalnymi szczegółami.

Dialog

Dialog ma dokonać dwóch rzeczy – stworzyć oryginalne postacie i ruszyć do przodu akcję. Najlepiej, żeby robił obydwie rzeczy, albo chociaż jedną z nich. jeśli nie robi żadnej, nie potrzebujesz go.

Twój bohater powinien mieć niepowtarzalny sposób mówienia. Dwie postacie nie powinny brzmieć podobnie. To, w jaki sposób mówią, powinien pokazywać ich osobowość.

* * *

Alfred Hitchcock powiedział, że dobra historia jest jak życie, z którego zostały wycięte wszystkie nudne części.

Struktura trzyaktowa

Początki
- zaprezentuj świat opowieści – powiedz coś o scenerii, czasie
- ustanów ton, na którym ma polegać czytelnik – dramat, groteska, strach
- przykuj uwagę czytelnika, żeby przeszedł do następnego etapu – środka. pokaż mu, dlaczego ma kontynuować.
- wprowadź opozycję – kto i dlaczego chce powstrzymać bohatera?

Środki

- pogłęb związki bohatera
- utrzymuj czytelnika w zainteresowaniu, co do dalszych losów bohatera
- przygotuj grunt do ostatecznej rozgrywki

Końce

- znajdź luźne wątki i doprowadź je do porządku
- daj wrażenie rezonansu. Najlepsze książki zostawiają wrażenie czegoś poza granicami książki. Co twoja opowieść znaczy w głębszym sensie?

Wrota Bez Powrotu

Chodzi o przejście pomiędzy aktem pierwszym a drugim oraz drugim i trzecim. Wydarzenie, które popchnie bohatera do przejścia z jednego aktu do drugiego. Bez tego wydarzenia bohater byłby kompletnie zadowolony tam, gdzie jest. Po przejściu przez Wrota Bez Powrotu nie ma powrotu:). Pierwsze wrota prowadzą z bezpiecznej sytuacji do nowej, nieprzewidywalnej, z której nie da się już cofnąć. Drugie prowadzą do ostatecznej rozgrywki.

Pierwsze wrota – normalny świat bohatera, miejsce bezpieczne i sprawdzone. Mogą zdażyć się tam jakieś problemy, ale nic wielkiego. Bohater jest zadowolony będąc tam. Coś musi się wydarzyć – coś, co przepchnie go przez te wrota. Po drugiej stronie leży wielka niewiadoma, ciemny las. Bohater będzie musiał wejść głęboko, pokazując odwagę, ucząc się nowych rzeczy, zdobywając sprzymierzeńców, walcząc z wrogami, itd.

Drugie wrota – Bohater stawia czoła wielu konfrontacjom i wyzwaniom. Będzie się tak działo w nieskończoność, chyba że jakiś kryzys, czy odkrycie otworzy drugie wrota, prowadzące do punktu kulminacyjnego. Po drugiej stronie wrót Bohater zbiera swoje siły (wewnętrzne i zewnętrzne) do ostatniej bitwy albo ostatecznego wyboru, który zakończy opowieść. Nie ma powrotu zza tych wrót. Opowieść musi się zakończyć.

* * *

Znajdź najsłabszy punkt swojego pomysłu na fabułę. Coś, co zatopi cały projekt. Szukaj dobrze.

Alfred Hitchcock powiedział, że siła thrillera leży w sile czarnego charakteru.

Początek

Akt pierwszy ma następujące zadania:

- złapać czytelnika
- ustanowić więź pomiędzy czytelnikiem, a bohaterem
- zaprezentować świat opowieści
- ustanowić ogólny ton
- zachęcić czytelnika do kontynuowania
- wprowadzić opozycję

Jeśli zrobisz te rzeczy dobrze, twoja fabuła będzie miała solidne podstawy.

Złapanie czytelnika

Pierwszym zadaniem twojego początku jest złapanie czytelnika. Kropka. A pierwszym czytelnikiem będzie wydawca, który tylko szuka powodu, żeby odrzucić twoją powieść. Nie daj mu ku temu powodów. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

- otwierające zdania
- akcja
- surowe emocje
- haczyk – zerknij w przeszłość
- nastawienie bohatera
- prolog

Otwierające zdania – przykłady:

Katherine Sellers była pewna, że samochód zaraz zacznie ślizgać się po gładkiej, oblodzonej powierzchni chodnika i straci nad nim kontrolę.”

„Penny Dawson obudził się i usłyszał, jak coś porusza się ukradkiem w ciemnej sypialni.”

„Wtorek był zwykłym, kalifornijskim dniem, pełnym słońca i obietnic, dopóki Harry Lyon nie musiał zastrzelić kogoś w czasie obiadu.”


Jakie są ważne elementy tych początków?

- podają imię i nazwisko bohatera. Stwarza to iluję rzeczywistości.

- coś się wydarza, albo zaraz wydarzy. Nie coś zwykłego, ale niebezpiecznego, strasznego.

Daj czytelnikowi wrażenie, że zaraz się coś wydarzy. Jeśli zaczniesz z długim opisem, początek będzie statyczny. Wprowadź bohatera tak szybko, jak to możliwe. Bohater jest dynamiczny, sceneria, pogoda są statyczne. Popatrz na to zdanie:

„Świat za oknem stał w płomieniach. Liście na drzewie pistacjowym żarzyły się pomarańczowymi płomieniami. Mattie studiowała światło poranka. Leżała po stronie łóżka, na której powinien spac jej mąż.”

Wprawdzie zaczyna się opisem, ale bohater pojawia się już w trzecim zdaniu. A następnie wrzuca zagadkowe zdanie o mężu, którego nie ma, tam gdzie powinien być.

c.d.n.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
groch12 Użytkownik
  • Postów: 15
  • Skąd: Kraków
Dodane dnia 21-05-2010 22:48
Przydatne wskazówki. Muszę zobaczyć tą książkę w najbliższym czasie. Na pewno przyda się początkującym, takim jak ja.
Do góry
Numer GG
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 22-05-2010 02:08
Taki trochę poradnik z cyklu "jak pisać schematycznie". :)
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 22-05-2010 08:06
Cytat:
_VV_ napisał/a:
Taki trochę poradnik z cyklu "jak pisać schematycznie". :)


Weź pod uwagę, że to są notatki, a nie tłumaczenie książki B) Dlatego punty mogą wydawać się uproszczone. Autor podaje sporo przykładów, rozbudowuje temat. Powyższe to raczej moja "check list".

Jeśli przeanalizujesz większość książek, to zobaczysz, że te schematy powtarzają się. I to od paru tysięcy lat. Sztuka, żeby wypełnić je oryginalną treścią. No a jeśli ktoś chce pisać eksperymentalnie, to śmiało: będzie mógł zostać gwiazdą forum literackich ;) . Myślę, że to trochę jak z malowaniem - chcesz malować jak Salvador Dali? Super, ale najpierw pokaż, że potrafisz malować normalnie.

PS. Weź "Lód" Dukaja i "Amerykańscy Bogowie" Gaimana. Lód nie jest schematyczny, Amerykańscy Bogowie mają wszystkie z opisanych schematów. Którą z tych książek da się czytać? :D Gdyby napisał ją debiutant, to nie wiem, czy znalazłaby w ogóle wydawcę.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
TomaszObluda Użytkownik
  • Postów: 6879
  • Skąd: Szczecin
Dodane dnia 22-05-2010 09:32
Cytat:
Czytelnik uwielbia czytać o szczegółach zawodów bohaterów. Zbierz informacje. Przejdź szkolenie w określonym zawodzie. Zrób wywiad z osobą, która w nim pracuje. Cokolwiek robisz, niech twój bohater nie wykonuje swojej pracy w stary, przewidywalny sposób. Pogrzeb głębiej za oryginalnymi szczegółami.
Ja nienawidzę. Co mnie obchodzą jakieś pierdoły niezwiązane z akcją, mogę sobie poradnik kupić. Jednak w wielu książkach są takie nudy, więc może to istotne i inne osobniki naszego gatunku to lubią.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 22-05-2010 11:38
Cytat:
TomaszObluda napisał/a:
Co mnie obchodzą jakieś pierdoły niezwiązane z akcją, mogę sobie poradnik kupić.


Cytat:
Cokolwiek robisz, niech twój bohater nie wykonuje swojej pracy w stary, przewidywalny sposób. Pogrzeb głębiej za oryginalnymi szczegółami.


Hmm, może jednak przegiąłem z wklejaniem tych notatek, bo to chyba za niski poziom dla PP B)
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
TomaszObluda Użytkownik
  • Postów: 6879
  • Skąd: Szczecin
Dodane dnia 22-05-2010 12:38
Hm czy to miałabyć śmieszna ironia? Czyżby wychodziła miłość własna? Może ty napisałeś ten poradnik, i zabolała obiekcja? Przepraszam. Teraz będę pisał tylko pozytywne komentarze odnoście rad autora poradnika. Pomyliłem się, lubię czytać o pracy głównego bohatera interesują mnie szczegóły dotyczące tej pracy. Zapomniałem, że wszyscy czytelnicy mają identyczne zdanie i lubią to samo.
Milej się zrobiło na sercu?
B)
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 22-05-2010 13:43
No ja też się za jakąś zajebistość w kwestiach literackich nie uważam, ale też nie lubię jak ktoś mi mówi jak mam pisać, bo dla mnie pisanie to wyrażanie wolności. Nie twierdzę, że nie można napisać dobrego i schematycznego zarazem dzieła, chciałem jedynie przestrzec, przed zbyt dosłownym odbieraniem tego i innych tego typu podręczników.

No i też, podobnie jak kol.Tomasz, nie znoszę jak ktoś rozpisuje się o pracy zawodowej bohaterów. :)
Weźmy np. powieści Witkacego - tam większość bohaterów w ogóle nie pracuje, chyba że twórczo. Może nie czyni ich to realistycznymi, ale dzięki temu mają czas się kochać, narkotyzować i porozmawiać istotnie. :)
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 22-05-2010 14:04
Cytat:
_VV_ napisał/a:
No ja też się za jakąś zajebistość w kwestiach literackich nie uważam, ale też nie lubię jak ktoś mi mówi jak mam pisać, bo dla mnie pisanie to wyrażanie wolności.


Masz rację. Dla mnie pisanie to też wyrażanie wolności.

Ale zrób tak - weź z półki dziesięć ulubionych powieści i sprawdź, która z nich nie ma wyrazistego bohatera, który dąży do ważnego celu, walcząc z przeciwnościami, żeby w końcu dojść do momentu kulminacyjnego.

Kiedy już to zrobisz, to sprawdź dialogi. Czy są wyraziste i charakterystyczne dla każdej postaci?

Później - czy ich fabuła ma początek, w którym przedstawiony jest bohater, jego świat, cel i przeciwności, środek, w którym walczy z trudnościami i koniec, gdzie rozwiązuje się akcja?

Również możesz zerknąć na otwierające zdania, czy akapity - czy są dynamiczne, oryginalne, wciągające, czy też nudne i schematyczne.

***

Do czego zmierzam - 99 % literatury opiera się na strukturze, która nie zmieniła się od czasów teatru greckiego, a pewnie i wcześniej. Można z tym eksperymentować, ale jeśli chce się pisać i być szeroko czytanym, tak to wygląda. Wracając do przykładu z malarstwem - istnieją pewne zasady, które są niezmienne - choćby perspektywa.

Od ciebie jednak zależy, jak wypełnisz tą konstrukcję i jak świeżo podejdziesz do tematu oraz jak smakowity będzie twój język.

***

Osobiście jestem zadowolony, znajdując wskazówki, co do fachu, którym chciałbym się zajmować. Wiem, że te wskazówki nie zrobią ze mnie dobrego pisarza same w sobie, ale mogą być przydatne. Tylko dlatego pomyślałem, że wrzucę je tutaj. nie spodziewałem się dyskusji na temat wolności sztuki, ale co tam, czemu nie B)

PS. Tomaszu - nie zabolała mnie miłość własna - przecież ja nawet nie napisałem tego poradnika. Ktoś chce skorzystać, niech skorzysta, ktoś nie chce, szczerze mówiąc mi zwisa. Ja z wklejania tego żadnej korzyści nie mam, robię to w ramach socjalistycznej potrzeby dzielenia się ;)
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
TomaszObluda Użytkownik
  • Postów: 6879
  • Skąd: Szczecin
Dodane dnia 22-05-2010 20:10
Człowieku!! Ja tylko napisałem, że nie lubię czytać o czyjejś pracy. Zgadzam się z tobą, często powtarzam to co napisałeś. Nie lubię czytać o czyjejś pracy dokładnie. Bardziej intereują mnie relację ludzi. Powiedziałem tylko o tej jednej rzeczy.
Czy ma mi się podobać wszystko co stwierdził, że się podoba czytelnikom autor poradnika?

Wolność, jasne. Ale od wieków się sprzedają pewne schematy. Czasem się to zmienia odrobine. Jednak są pewne rzeczy niezmienne. Pewne stałe konflikty. Np doceniony brat kontra mniej doceniony brat.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
MarioPierro Użytkownik
  • Postów: 569
  • Skąd: Sobótka
Dodane dnia 22-05-2010 20:39
Cytat:
marcinsen napisał/a:
Ktoś chce skorzystać, niech skorzysta, ktoś nie chce, szczerze mówiąc mi zwisa. Ja z wklejania tego żadnej korzyści nie mam, robię to w ramach socjalistycznej potrzeby dzielenia się ;)


I bardzo dobrze, że masz takie szlachetne potrzeby;) Na pewno ktoś prędzej czy później skorzysta. O ile nie czytał jeszcze tutejszych "porad" Pilipiuka, które właściwie (w nieco okrojonej wersji) powtórzyłeś. Ale domyślam się, że w samym poradniku jest tego trochę więcej. Może ktoś się skusi, kto wie?
Do góry
Numer GG
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Polter13 Użytkownik
  • Postów: 123
  • Skąd:
Dodane dnia 23-05-2010 15:14
Wedle tego fabuły byłyby znacznie ograniczone. Przecież to najłatwiej podzielić na dobrych i złych i dać, że celem dobrych jest tworzenie dobra i na odwrót. Dzieło może być zbyt płytkie jeśli skupimy się na jednym celu bohatera. Ostateczna rozgrywka wcale nie musi być ostatnia. W dobrej książce powinno być wiele takich przełomowych momentów. Jednak te wskazówki mogą się przysłużyć komuś bardzo początkującemu. To tylko narzucenie jakichś zasad - przez to ograniczanie zabawy. Lepiej potrzymać czytelnika w niepewności, do czego kto dąży. Nie musi być od razu wyrysowany cel - tak jak w życiu często go nie mamy. Poza tym dialogi mogą być podobne - psychologia mówi, że często w kontaktach zachowujemy się jak nasz rozmówca - taka sama mowa ciała, mimika, podobny sposób wypowiadania się. A te pierwsze zdania. Tylko to podane 3 jest w miarę ciekawe. Reszta nie jest godna uwagi. Ale to też stereotyp z pierwszym zdaniem. Powinno w jakiś sposób mówić o książce. Opis wypadku samochodowego nie przykułby za bardzo mojej uwagi. Podobnie z morderstwem. Chyba że dodamy coś kontrowersyjnego, wypadek na totalnie pustej drodze, morderstwo przez własne pięcioletnie dziecko.
Jak już wyżej napisano - jak pisać schematycznie. Dla bardzo początkujących. Ale najlepiej samemu się uczyć i to w praktyce. Zamiast wydawać kasę na poradniki itp. lepiej wziąć dobrą książkę i przeczytać. Może z niej się coś wyciągnie.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Maxencius Użytkownik
  • Postów: 5
  • Skąd: Otrębusy
Dodane dnia 24-05-2010 14:10
No cóż, a ja akurat uważam, że to ciekawe. Gdy się głębiej zastanowić, każda książka ma takie bramy, pierwsze zdanie powinno wciągnąć itd itp. A to, co jest w środku, i jak jest poprowadzona akcja - to juz trochę insza inszość. Poza tym nie jest źle znać schematy - jeśli używany tego określenia - aby w przyszłości móc je łamać. Przyznam się, że ja np. zrozumiałem, że niektóre fragmenty Ferdydurke są nudne bo Gombrowicz tak chciał, kiedy przeczytałem jego powieść, wydawaną w odcinkach - takie coś do poczytania dla pań.
Do góry
Numer GG
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Polter13 Użytkownik
  • Postów: 123
  • Skąd:
Dodane dnia 25-05-2010 18:00
Schematy najlepiej znać z doświadczenia czytelniczego. Poza tym łamanie na siłę nic nie da, trzeba by robić to z odpowiednią wprawą i wdziękiem.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Usunięty Gość
  • Postów:
  • Skąd:
Dodane dnia 29-05-2010 14:42
Kolejne notatki z lektury "Plot and Structure". Od razu przepraszam czytelników zrażonych niskim poziomem zawartych tutaj informacji B)

* * *

Akcja

Książka „Postman Always Rings Twice” zaczyna się: „Zrzucili mnie z fury siana około południa”. Czytelnik na samym początku znajduje się w środku akcji, o której nie ma pojęcia.

Surowe emocje

„Cicha gra” Greg Lles zaczyna się sceną, w której ojciec trzyma na rękach czteroletnią córkę, stojąc w kolejce w Disnay World:
„Annie (…) wskazuje w tłum.
- Tato! Tam stoi mama! Pośpiesz się!
Nie patrzę. Nie pytam gdzie. Dlaczego? Ponieważ matka Annie zmarła siedem miesięcy temu. Stoję bez ruchu w kolejce, wyglądając jak wszyscy dookoła, poza gorącymi łzami, które zaczynają szczypać powieki.”

Wiążemy się z bohaterem poprzez doświadczenie uniwersalnych emocji.

Haczyk – zerknij w przeszłość

„It” Kinga zaczyna się:
„Przerażenie, które nie miało zakończyć się przez dwadzieścia osiem lat – a może nigdy – zaczęło się, jeśli mnie pamięć nie myli, łódką z kawałka gazety, płynącą rynsztokiem opuchniętym deszczem.”

W ten sposób od samego początku czytelnik wie, że będzie opowieść, której nie można opuścić.

Prolog

Efektywny prolog ma zachęcić czytelnika, żeby ruszył do rozdziału pierwszego. Prolog niekoniecznie musi wprowadzać głównego bohatera, musi jednak ostatecznie mieć jakiś związek z główną fabułą.

- prolog dramatyczny
- prolog wsteczny
- zapowiedź

Prolog dramatyczny – zaczynamy z mocną sceną, może nawet zawierającą śmierć. To ustanawia ton i stawkę zaraz na początku. Rozdział pierwszy rozpocznie główną fabułę, a wydarzenie z prologu będzie wisieć na całą opowieścią.
- akcja musi być wystarczająco mocna, żeby usprawiedliwić prolog
- niech będzie stosunkowo krótki
- zakończ kłopotem – coś złego się wydarza, albo zaraz wydarzy
- pamiętaj, żeby w jakis sposób połączyć prolog z główną fabułą

Prolog wsteczny – pokazanie bohatera w teraźniejszości, który zaraz opowie wydarzenia z przeszłości, które doprowadziły go do określonej sytuacji.
- ustanów nastrój, ton, który ma wisieć na całą fabułą
- niech to będzie interesujące samo w sobie, nie zwykłe opowiadanie sytuacji, ale pokazanie interesującego głosy bohatera.
- pokaż, jak wydarzenia które za chwilę zostaną opisane wpływają na bohatera teraz, w trakcie prologu.

Zapowiedź – przedstawiasz scenę, która wydarzy się dopiero później w książce. Jak zapowiedź nadchodzących atrakcji. Czytelnik myśli – jak bohater znalazł się w takiej sytuacji?
- wybierz scenę pełną napięcia
- możesz użyć te same słowa, albo później opisać tę scenę trochę inaczej.
- zatrzymaj się tuż przed ostatecznym rozwiązaniem sceny, żeby czytelnik chciał dowiedzieć się, jak się skończy.

Ustanowienie więzi pomiędzy bohaterem, a czytelnikiem

Sposoby na ustanowienie więzi:
- utożsamienie
- współczucie
- sympatia
- wewnętrzny konflikt

Utożsamienie

Czytelnik czuje, że historia przydarza się jemu. Bohater jest jak my. Czujemy, że w odpowiednich okolicznościach zachowywalibyśmy się tak samo jak on, mielibyśmy podobne reakcje. 1. Próbuje jakoś przetrwać w tym świecie. 2. Czasami jest tchórzliwy. 3. Niedoskonały.

Współczucie

1. umiejscowienie bohatera w niebezpieczeństwie
2. trudności życiowe
3. bohater jest przegrany, ma małe szanse na sukces
4. bezbronność

Sympatia

Myśl o ludziach, których ty lubisz i później spróbuj zaszczepić te cechy twojemu bohaterowi. Np. spryciarz, który nie bierze siebie za poważnie, ktoś, kto martwi się o innych, bez zwracania uwagi na siebie. Jeśli twój bohater z założenia ma być nielubiany, musi być w jakimś sensie fascynujący.

Konflikt wewnętrzny

Postacie, które wiedzą, co robią, które bez strachu rzucają się w niebezpieczeństwo nie są interesujace. Pokazanie wątpliwości bohatera zbliży go do czytelnika. Pokazać ścierające się w bohaterze namiętności, dwa przeciwne pragnienia, cele.

***

Czytelnik powinien czuć, że ton opowieści jest spójny.


Dlaczego czytelnik ma czytać dalej? Bo, jak do tej pory pokazałeś mu przekonującego bohatera, z którym się utożsamia i którego świat został zakłócony.

Nic nie zniechęci czytelnika bardziej niż wielki kawał informacji na samym początku. Chodzi o moment, kiedy pisarz mówi czytelnikowi o pewnych rzeczach, zamiast je pokazać w akcji.

Taki kawał informacji jest nudny w narracji, ale jeszcze gorszy w dialogu.

Nie zaczynaj powoli z bezużytecznym objasnieniem. Zasady:
- działaj najpierw, wyjaśnisz później
- kiedy wyjaśniasz, zrób „czubek góry lodowej” – nie mów wszystkiego, daj 10% potrzebne do zrozumienia, 90% zostaw jako tajemnicę, trzymaną do właściweh chwili.
- zamieść informację wewnątrz konfrontacji – możesz użyć głosu bohatera, w pełnej napięcia sytuacji, konflikcie.


Jeśli chcesz rozpocząć opisem, pamiętaj:
- musisz nim ustanowić klimat
- bohater musi pojawić się wcześnie
- daj nam powód, dla którego mamy czytać dalej

c.d.n.
Do góry
Autor
RE: Fabuła i konstrukcja - J. S. Bell (notatki)
Tirieel Użytkownik
  • Postów: 54
  • Skąd:
Dodane dnia 02-07-2010 22:03
Nawet nie wiesz, jak mi pomogłeś. Czegoś takiego własnie szukałam!
"Ludzkość nie może znieść zbyt dużej dawki rzeczywistości" - Thomas Stearns Eliot
Do góry
  • Skocz do forum:
Polecane
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.