Cześć.
To teraz ciocia Emilka trochę poględzi.
Cytat:
z swych oczu
Jeśli już, to "ze swych" (próbowałaś wymówić "z swych" na głos?), a w ogóle krótsze formy zaimków - me, twe, swe etc. - brzmią dzisiaj odrobinę staroświecko i pretensjonalnie (chociaż oczywiście w pewnych sytuacjach nie wyglądają źle, ale najpierw trzeba wytworzyć te sytuacje).
Dalej - jeśli jakiś zaimek nie jest bezwzględnie konieczny, to znaczy, że jest najzupełniej zbędny. Zaimki w nadmiarze zapychają wiersz, nie wnosząc niczego do treści.
Dalej - zaimki pisane wielką literą są charakterystyczne dla listów, w poezji raczej się tego nie praktykuje. Jeśli wiersz jest kierowany do konkretnego Kogoś i ten Ktoś koniecznie musi być akcentowany Wielką Literą, to czy nie lepiej po prostu posłać wiersz temu Komuś, a zrezygnować z prezentowania go szerszej publice?
Cytat:
te 'mrowisko'
Po pierwsze - "to mrowisko", po drugie - w języku polskim nie stosuje się cudzysłowów z pojedynczych apostrofów
Dalej - rymy. Bardzo wyrazisty, mocno rzucający się w oczy środek artystyczny, z którym należy się obchodzić bardzo ostrożnie, bo łatwo zepsuć wiersz, łatwo popaść w śmieszność. Rymy dokładne i gramatyczne to domena prostych, miałkich rymowanek, ludowych przyśpiewek, piosenek disco polo. Odbierają powagę ważkiemu tematowi. A jeśli dodatkowo naciąga się treść, czyni ją sztuczną, przekombinowana i dziwną tylko po to, by uzyskać rymy, tworzy się rzecz groteskowa w złym tego słowa znaczeniu. Ty ponadto nie trzymasz rytmu, przez co tekst się sypie i rozłazi.
Ogólnie rzecz biorąc, poezji w wierszu nie widzę, ale mało jest geniuszy, którzy od pierwszego tekstu pisali wybitnie. Jeśli mogę zaproponować (wszelkie rady z autopsji): dużo czytaj. Bardzo dużo i bardzo różnorodnych rzeczy. Mogę rzucić na początek kilka nazwisk, te nazwiska powinny prowadzić do kolejnych nazwisk: Tuwim, Grochowiak, Jacek Dehnel, Jacek Podsiadło, Różewicz, Herbert, Świetlicki, Białoszewski, Świrszczyńska - zobaczysz, jak szerokie są możliwości pisania, jak różne można tworzyć wiersze i jak bogatych środków używać.
Obok czytania dużo pisz - nie wszystko pokazuj od razu szerszemu gronu, najpierw analizuj to, co napisałaś, zastanawiaj się, czy nie ma zbędnych słów, poezja (wg mnie) to nie tylko sztuka pisania, ale też skreślania, nie tylko sztuka mówienia, ale też milczenia.
Na koniec - nie poddawaj się bez względu na wszystko (jeśli czujesz, że poezja to coś, w co chcesz się pakować i w czym chcesz utonąć). Opinie ludzi nt. twoich wierszy zawsze będą różne i niekoniecznie pochlebne, nigdy nie będzie tak, że zachwycisz wszystkich - i prawdopodobnie nigdy nie zachwycisz siebie.
Tutaj jeszcze kilka linków:
dekalog dobrego wiersza - z którym nie trzeba się zgadzać; można się spierać, byle konstruktywnie:
http://www.portal-pisarski.pl/forum/temat/269/leszek-zulinski-dekalog-dobrego-wiersza/strona:1
o debiutowaniu na Portalu:
http://www.portal-pisarski.pl/forum/temat/1160/debiut-na-pp-poezja-co-warto-wiedziec-zanim-opublikujesz-wiersz
ciekawy tekst teoretyczny o metaforach:
http://www.portal-pisarski.pl/forum/temat/754/na-tropie-metafory
Puzdro!