Cztery Listki - Ela Samek
Proza » Obyczajowe » Cztery Listki
A A A
(...)

CZTERY LISTKI

Urodziłam się wiele lat po wojnie. Martyrologia - Historia Umierania dla mnie to tylko kolejne fakty z historii. Ogromne liczby - Skala Ludobójstwa - zginęło 235 a może 250 tysięcy ludzi. Data w podręczniku - 23 lipca wojska Pierwszego Frontu Białoruskiego wkroczyły do hitlerowskiego obozu koncentracyjnego.

Państwowe Muzeum na Majdanku, niesiona przypadkiem przekraczam brame obozu właśnie dziś, kolejna rocznica, pięćdziesiąty siódmy raz uroczyście obchodzicie Dzień Wyzwolenia.

Jak było tutaj kilkadziesiąt lat temu?

gorący lipcowy dzień.

Czy na niebie... Czy pamiętaliście jeszcze co to Słońce?

Konzentrationslager - wycieńczeni, ostatnie niezagazowane ofiary Transportu Śmierci. Na zdjęciach archiwalnych szeregi kostnych manekinów, na których wiszą strzępy obozowych pasiaków tylko oczy tak ogromne, a z nich wyziera...

Czy potrafiliście uwierzyć że to WOLNOŚĆ?

Nie wolność komora gazowa - cyklon B, dym z komina krematorium, słodki zapach spalonych ciał - PRAWO DO ŚMIERCI, że przynieśli wam wolność - że to PRAWO DO ŻYCIA

Wchodzę na teren obozu, kilkadziesiąt hektarów powierzchni, kolczaste druty, drewniane baraki, w oddali komin krematorium; odnowione, nie te same, Miejsce Pamięci dla potomnych i ta wielka góra prochów - Mauzoleum. Kiedyś stłoczeni w barakach, teraz spoczywacie tu razem; pąki świeżych kwiatów - łodygi pamięci w hołdzie spopielonym ludzkim istnieniom.

Odwiedzam baraki, jeden, drugi, następny - puste prycze.

Gdzie dziś Jesteście?

Barak z butami, pracownicy muzeum mówią, że buty... Wy do nich szepczecie. Wchodzę między pojemniki, setki, tysiące sztuk obuwia, buty męskie, buty damskie...
...i te na maleńką stopkę Twoje buciki Moja Maleńka Dziewczynko, której nie dane było dorosnąć... Być Kobietą.

Odeszłaś.

Nie wiedziałaś, nie rozumiałaś, do komory gazowej zabrałaś ze sobą
jedyną ukochaną szmaciana lalkę.

"...ciała zamordowanych palono następnie na stosach i w piecach krematoryjnych, ze zmielonych szczątków ludzkich wytwarzano kompost, który był używany jako nawóz" - zeznaje Luzie Moschko podczas procesu majdankowskiego w Dusseldorfie.

Z nieba spadają krople deszczu, ulewa trwa tylko chwilę, wychodzę na plac apelowy, błyszczy zielenią skąpanej w deszczu lipcowej trawy. To tutaj na III polu więźniarskim o godz. 5 rano ustawieni piątkami czekaliście na selekcję do gazu.

Dotykam dłońmi mokrej zieleni łąki, rozgarniam łodyżki roślin, czterolistna koniczyna - symbol szczęścia, jedna, druga... tak ich wiele.

Moja Maleńka, czy Mamusia zdążyła ci powiedzieć o szczęściu mieszkającym w czterech płatkach... Czy zdążyła?

Delikatna cienka łodyżka, cztery zielone łzy szczęścia.

Zrywam koniczynkę dla Ciebie.

KAMIEŃ

Na nic moje starania, nie nauczę kamienia miłości - ale mogę go pokochać, pokochać za nas dwoje.

(...)

/ fragment z "Chwil Nieistotnych" z przed lat/
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ela Samek · dnia 24.07.2009 11:33 · Czytań: 1148 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 9
Komentarze
przyroda dnia 24.07.2009 12:26 Ocena: Bardzo dobre
takie miejsca bestialskiego mordu...przeszywają człowieka...skłaniają do zadawania pytań - dlaczego?
ostatnio byłam w Sobiborze...czytając Twój tekst wróciły do mnie obrazy, wrażenia...
pozdrawiam...
julass dnia 24.07.2009 13:16
Cytat:
Konzentrationslager - wycięczeni ostatnie niezagazowane ofiary Transportu Śmierci.

wycieńczone

Cytat:
Nie wolność komora gazowa - cyklon B, dym z komina krematorium, słodki zapach spalonych ciał - PRAWO DO ŚMIERCI, że przynieśli wam wolność - że to PRAWO DO ŻYCIA

trochę tak dziwnie brzmi...

Cytat:
Gdzie dziś Jesteście?

"jesteście" z małej

hmm.. w sumie nie wiem co napisać.. dużo swego czasu naczytałem się opisów obozowych... w sumie skłania do przemyśleń... to sie bardziej nadaje trochę do "prozy poetycznej" ze względu na formę...
Never_Again dnia 24.07.2009 16:15 Ocena: Bardzo dobre
Poetycki sposób, ukazaujący te wszystkie mordy i okucieństwa, a jednocześnie zachowujący spokój i obojętność....Bardzo dobrze przedstawiony obraz bestialstwa.
Marek Zadra dnia 24.07.2009 20:44 Ocena: Bardzo dobre
Tak, robi duże wrażenie ten krótki tekst sytuujący się na granicy prozy i prozy poetyckiej. Robi duże wrażenie - to być może za mało powiedziane. Jest właściwie wstrząsający. I optymistyczne, jak i godne szacunku jest przede wszystkim to, że nadal istnieją ludzie, młodzi ludzie (jak w Twoim przypadku szanowna Autorko), dla których tamte dość odległe zdarzenia są wciąż żywe, spędzają sen z oczu i każą sięgać po pióro.
Jack the Nipper dnia 25.07.2009 19:29 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
wycięczeni, ostatnie


wycieńczeni

Cytat:
Nie wolność komora gazowa - cyklon B, dym z komina krematorium, słodki zapach spalonych ciał - PRAWO DO ŚMIERCI, że przynieśli wam wolność - że to PRAWO DO ŻYCIA


To zdanie jest kompletnie niezrozumiałe.

Bardzo dobrze, poruszające. Czyli, jak mniemam, efekt osiągnięty.
Ela Samek dnia 26.07.2009 08:29
chciałam podziękować Wam za chwilę skupienia nad moim słowem i za to "Bardzo dobre", co dla mnie dużym zaskoczeniem jest
Ela Samek dnia 26.07.2009 08:43
napisałam
Cytat:
wycieńczeni
nie wycieńczone
bo myśl w tym zdaniu w pierwszej jego części jest jeszcze przy słowach ze zdania poprzedniego:
Cytat:
Czy pamiętaliście jeszcze co to Słońce?

ponieważ postrzegacie to jako błąd może powinnam zmienić forme zapisu, może tak:
Cytat:
- wycieńczeni... Ostatnie niezagazowane


sama nie wiem jak bedzie poprawnie, prośba o doradzenie:|

Zdanie to o którym piszecie "niezrozumiałe", tak z pewnością jest skonstruowane inaczej. Pisząc tak - zestawienia słów, podjęłam próbę zmierzenia się z tym "co za drutami", tam słowa miały inne znaczenie, wartości, wartościami nie były, śmierć - wybawieniem, życie- żywą śmiercią było.

Piszecie że skłania do przemysleń, że porusza...
Gorące lato, jadę na otwarcie wystawy do muzeum - obozu. Po części oficjalnej zwiedzam baraki. Pamięć pokoleń, która w przedmiotach... w bucikach zagazowanego dziecka... w kazdym z nas jest.
Przychodzi czas gdy słowa przychodza i pisanie koniecznością sie staje.
milla dnia 27.07.2009 09:26 Ocena: Dobre
NO zdecydowanie lepiej. Twoja proza jest nadal mocno oszczędna, ale już nie tak przesadnie. piszesz o sprawach istotnych, szalenie trudnych i dlatego ta oszczędność pod wzgledem formy bardzo się tutaj sprawdza. pArę razy ocierasz się o niepotrzebny patos, jak np:
Cytat:
Moja Maleńka, czy Mamusia zdążyła ci powiedzieć o szczęściu mieszkającym w czterech płatkach... Czy zdążyła?
Cytat:
KAMIEŃ

Na nic moje starania, nie nauczę kamienia miłości - ale mogę go pokochać, pokochać za nas dwoje.

a tgo nie rozumiem.
db plus pozdrawiam
TomaszObluda dnia 27.07.2009 10:45 Ocena: Dobre
Bardzo interesujcę przyznam. Przyznam też, że nie poruszyło mnie specjalnie, może zbyt niewielki fragment.Chyba dobrze napisane, w każdy razie mnie się tak wydaję. Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty