Jestem klocem drewna - ziarena
Proza » Miniatura » Jestem klocem drewna
A A A

Jestem klocem drewna, a życie dłutem, które rzeźbi mnie podłóg swego upodobania. Czy mam wpływ na akt twórczy? Wierze głęboko, że tak. Wszyscy chcemy w to wierzyć. Obawiam się jednak, że świadomie się okłamujemy, bo co drewno może? Jedynie przyglądać się w milczeniu, jak kolejne krople potu ściekają z czoła rzeźbiarza i żłobią sobie koryto poprzez wzgórza zmarszczek i między szczeciną zarostu. Możemy patrzeć, jak płatami odpadają od nas złudzenia, marzenia, wiara, a na samym końcu nadzieja. Bo nadzieja jest zawsze ostatnia.

Ostrze dłuta potrafi zadawać ból. Czasem rani do żywego. Dzień w dzień życie nas torturuje. Odziera nas z beztroski i uśmiechu. Już nie potrafię się tak śmiać, jak wtedy gdy byłem dzieckiem. Stwardniało mi gardło, wyschło na wiór. Denerwują nas czasem dzieci, które zaśmiewają się z byle, bądź bez powodu. Może zwyczajnie im zazdrościmy?

Każdy z nas jest zrobiony z innego drewna. Większość ludzi to topole – drzewa chwasty. Wiele jest także sosen – przeciętniaków, którzy ciosani są najczęściej. Może dlatego są tak nieufni i stroszą igły w obronie przed światem. Na leśnym szlaku nierzadko napotkamy brzozy – pogodnych, jasnolicych, emanujących pozytywnych energią. Niektórzy są piękni, gdy się smucą. Zwie się ich wierzbami płaczącymi. Tragiczni romantycy. Wrażliwe odludki. Stronią od gwaru. Lubią przycupnąć nad brzegiem ruczaju i przeglądać się w zimnej toni. W miejskich parkach bywają z kolei dęby. Twardziele, szpanujący swymi rozmiarami. Rozłożyści i barczyści. Pyszni i próżni. Sporą grupę stanowią buki. Osoby wymagające, zadbane, eleganckie i ceniące sobie komfort. Drzemie w nich spory potencjał, bo i skrzypki i fotel bujany można z nich wystrugać. Ja lubię o sobie myśleć jak o lipie. Taka majestatyczna, sympatyczna. Ludzie mnie lubią i sadzą sobie a to w parku, a to pod domem. Dziko też sobie rosnę. Uwielbiam pomagać, toteż dzielę się swym leczniczym dobrodziejstwem.

Długo by jeszcze wymieniać. Wszak każdy jest inny. Chciałbym kiedyś spotkać na swojej drodze sekwoje bądź heban, ale niestety w naszych stronach one nie występują.

Tak sobie stoimy i wzrastamy. Co roku otulamy się kolejnym słojem, jak nowym płaszczem. Z wielkim wysiłkiem rodzimy tysiące liści, by po kilku miesiącach je zrzucić, jak nie modny strój. Tak rok po roku. Mężniejemy i ufnie pniemy się w górę. Aż w końcu przyjdą drwale i zetną nas z nóg. Bez słowa i bez pardonu. Trafimy do zakurzonej i zagraconej pracowni życia. Rozpocznie się proces żmudnej dorosłości. Dzień po dniu dłuto losu będzie nas kształtowało. Na początku zawsze jest bunt. Plujemy rzeźbiarzowi żywicą w twarz. Sypiemy trociny do oczu. Z czasem przyzwyczajamy się do tego bólu, oswajamy go i akceptujemy. Opuszczamy gałęzie swych rąk. Nie mamy więcej siły nimi machać w gniewnym uniesieniu. Bolą nas od tego sęki.

Przychodzi w końcu taki dzień, że przeglądając się w oczach rzeźbiarza podobamy się sobie. Przestajemy być niezgrabnym klocem drewna, a stajemy dziełem sztuki.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ziarena · dnia 30.06.2013 20:17 · Czytań: 578 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 4
Komentarze
tydrych dnia 30.06.2013 22:09 Ocena: Bardzo dobre
Cudownie spleceni ze sobą drzewa i ludzie. Wspaniały pomysł i wykonanie. Jest parę niedoróbek, ale pozostawiam to redaktorom, samemu sycąc swoje zmysły treścią. Przepięknie napisane.
ziarena dnia 01.07.2013 17:19
Dzięki za komentarz tydrych :)
szmella dnia 03.07.2013 18:34 Ocena: Świetne!
Bardzo mi się podobało :)
to porównanie ludzi do drzew, takie prawdziwe... mówi samo za siebie. Podział według charakterów i zachowań - doskonałe ;)
Pomysł bardzo dobry, podoba mi się. Wykonanie równie ciekawe i wciągające.
Refleksje życiowe i natura. Prawdziwe.
Z pozdrowieniami :)
ziarena dnia 03.07.2013 22:13
Dziękuję droga szmello!
Miłe to co piszesz. Zawsze wierzyłem, że drzewa mają duszę :) Każde jest inne, tak jak ludzie.

Pozdrawiam zielono!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty