sangria pepperoni lód i kwaśne jabłka - Meltemi
Poezja » Wiersze » sangria pepperoni lód i kwaśne jabłka
A A A
 
dżdży łkam pod parasolem
zziębniętych płatków czeremchy
a w słońcu Andaluzji tańczą
kastaniety oraz smukłe kształty -
chcą drżeć na skinienie opuszek
pamiętam
 
 
błądzimy porwani uściskiem
ramion ulic omijając szare domostwa 
zazdrosnego cienia - niech pije 
dekolt tapas z akwareli ognia 
i bliźniaczych luster - czar wyściełanych migdałem
po krańce
 
sukienka zakwitała oleandrem
lubiłeś ornament w grochy: biedronka biedronka
weź mnie do nieba - aksamit wtulał się w zakamarki
ucha adorującego obietnicę hasta mañana
nie zawsze znaczy do jutra
 
mży a ja skubię pióra czupryny
stokrotki z brzegu Wisły skoczyć muszę
spojrzeniem za torbą na śliwkowym ramieniu
piastując naiwność przy bocianich gniazdach
wariatka
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Meltemi · dnia 09.11.2013 11:52 · Czytań: 513 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 8
Komentarze
Esy Floresy dnia 09.11.2013 13:04
Właściwie, to cieszę się, że nie zniechęcił mnie pierwszy wers, na którym wyrżnęłam, potykając się o własny język. Próbowałaś/eś przeczytać to na głos? Nie wspomnę już, że w tym pierwszym dwu-wersie ta piętrowa, dopełniaczowa metafora przyprawia mnie o odrętwienie. Na szczęście szybko mogę o tym zapomnieć, pławiąc się w słonecznej Andaluzji - odetchnęłam. Potem jeszcze ten "uścisk ramion ulic" jakoś mnie wykoleił, ale dalej już mi całkiem dobrze w wersach. Nawet bardzo. Zwraca uwagę bogate, świeże słownictwo i wytworzony klimat pachnący sangrią. Tytuł przyciąga jak magnes a pointa zaskakuje pozytywnie - fajna autoironia w zderzeniu z tą romantyczną bądź co bądź, powyżej, scenerią. Poza wskazanymi słabościami, wiersz ma wszystko co trzeba, msz.

Pozdrowienia!
Kushi dnia 09.11.2013 13:51 Ocena: Świetne!
Zauroczył:)
Zwabił tytuł - a już całość - niesamowicie barwne opisy:)
sukienka zakwitała oleandrem, a w słońcu Andaluzji tańczą
kastaniety oraz smukłe kształty , dekolt tapas z akwareli ognia
i wiele innych perełek tu znalazłam:)
Podoba się bardzo, pozdrawiam serdecznie:):)
mike17 dnia 09.11.2013 16:13 Ocena: Świetne!
Przede wszystkim fantastyczny dobór bardzo trafnych i przemyślanych słów, metafor i innych układów słownych, i poprzez to w utwór się wchodzi, a on nas zasysa i nie puszcza: przenosisz się na chwilę tam, gdzie wersy te mają swoje odbicie, jest cała, bujna egzotyka, czuć ją niemalże namacalnie, by za chwilę być świadkiem scenki na szarej ulicy, potem błądzić brzegiem Wisły...
Rozlewnie.
Plastycznie, i to jest potężny atut tego wiersza: właśnie te niezwykłe metafory grają mi tu w wyobraźni, pozwalając na zabawę w interpretowanie poszczególnych fraz.
Piękny, wysublimowany tytuł już wiele obiecuje i nie zawodzi.
Całość jako piękna wędrówka liryczna po niezwykłych miejscach urzekła mnie :)
Meltemi dnia 10.11.2013 15:49
Muchas gracias! Miło, że spodobało się Wam to moje romansidło.

Esy Floresy, pierwsza strofka rzeczywiście daje po języku, ale cóż, trzeba ćwiczyć dykcję. Jestem świadoma niedociągnięć i ciągle staram się iść do przodu.

Kushi, zdradzę, że będąc na Majorce widziałam takie sukienki w grochy, zupełnie jak biedronka.

mike17, rozpieszczasz mnie chłopie!

Pozdrawiam wszystkich cieplutko! :)
ajw dnia 10.11.2013 23:00
Bardzo interesujący klimacik, tylko czemu zmieniasz czasy? Najpierw było:

Cytat:
błą­dzi­my po­rwa­ni uści­skiem


a potem zaraz zmiana czasu:

Cytat:
su­kien­ka za­kwi­ta­ła ole­an­drem


Podoba mi sie również, ze antropomorfizujesz (
Cytat:
niech pije
de­kolt tapas z akwa­re­li ognia
- tylko zastanawiam się, czy to tak do końca ma sens, bo jeśli topas oznacza w sanskrycie ogień, to czy nie powinno być po prostu:

"niech pije dekolt topas z akwareli" (bez ognia)

No i powinno być na skinienie 'opuszków', a nie 'opuszek'. Pozdrawiam ciepło :) Pomyśl nad treścią, bo fajny wiersz.
Meltemi dnia 12.11.2013 09:00
Ajw, dziękuję za czytanie i uwagi. Teraz kilka słów z mojej strony.

Wiersz jest po części retrospekcją, dlatego w drugiej i trzeciej strofie pozwoliłam sobie pobawić się czasami. Wspominając coś robimy to w czasie przeszłym, ale równie dobrze można ująć zdarzenie w czas teraźniejszy, co czyni opowiadanie bardziej realistycznym, jakby działo się to tu i teraz.

"Tapas" znaczy tu tyle co przystawka, dopiero "akwarele ognia" określają jej słoneczny charakter.

A co do "opuszek" - ponoć tak jest prawidłowo. Ech, trudny ten nasz język...

Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia! :)
julanda dnia 04.01.2014 11:10
Za dżdżyłkam - wielkie uznanie! Uwielbiam takie hodowle. Teraz sobie czasem pewnie podżdżyłkam, a może dżdżyłkanie jest naturalne? ;)
Pozdrawiam~
amsa dnia 04.01.2014 11:19
Meltemi - ciekawy ten pierwszy wers, chociaż dla deklamacji słowno-milczącej (w głowie tylko), trudny, ale ciekawy. Przyciągnął mnie tytuł, aktualnie jestem na etapie sangrii na wieczór. Dla mnie osobiście trochę trudne te skojarzenia, co nie znaczy - złe. Wiersz mi się podoba, ostatnia strofa smutnie puentuje wspomnienia. Ale to nie jest łatwa poetyka, nie przeczyta się jej gładko, trzeba skupienia, trzeba przeczytać, nie tylko przebiec wzrokiem.

Pozdrawiam

B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty