Poezja » Wiersze » nr 5
A A A

też uważam, że słowa nie są najważniejsze. umilkłam
dawno temu, ale złoto zostało tylko na palcu.
a i tak ściera się, gubi litery. po wewnętrznej stronie
jest jakaś data. kto by pamiętał, pięć czy pięćset lat -
podobnie za długo. za okrągło i nie widać już początku,
a końca jeszcze nie.

to nie jest takie proste. ona ma twoje oczy, włosy,
a ja chyba nie mam serca. są jeszcze ściany (po dwie
na głowę), lodówka pełna światła, chory storczyk,
zdjęcia nigdy niezgrane na płytę, płyty  niepamiętam -
- czyje. i łóżko, ach łóżko z moją prywatną stroną
(nie wiadomo kiedy tylko plecami do)

co w tym trudnego? po pierwsze: wstać, na kolanach
daleko nie zajdziesz. po drugie: nie odwracać głowy,
słup soli to nie jest dobre kolejne wcielenie.
i zapomnieć wszystkie słowa, nauczyć się nowych:
na przykład ja - ego, centrum. ja na samym środku
języka. wiem, trudno to przełknąć.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
alleluja con · dnia 25.11.2013 16:56 · Czytań: 848 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
mede_a dnia 25.11.2013 18:24
Boję się Twoich wierszy jako ktoś, kto czasem sięga we własną poetycką przestrzeń. Gdy Cię czytam, to chciałbym powiedzieć i czuję zawsze to samo, ale mam świadomość, ze nigdy, przenigdy, choćbym z nieustającym znojem próbowała wtaczać na szczyt swoje wiersze, będę zawsze tylko marnym Syzyfem w obliczu takiej POEZJI jak Twoja. Piszesz tak bardzo osobiście, ale nie ma w tym nic z brudnego ekshibicjonizmu obliczonego na efekt. Jest cicho, subtelnie, kobieco. Wersy pieszczą uszy estetki, choć niosą treść smutną, w wymiarze egzystencjalnym tragiczną, pełną miotania się, niespełnienia, niezrozumienia z najbliższymi. Ale tak ma chyba każdy nadwrażliwiec, zwłaszcza płci żeńskiej, nawet taki, jak ja, którego w niemowlęctwie nie ukołysały muzy. Ten konflikt między kobiecością, która wymaga jej od kobiety, a człowieczeństwem, które wymaga od człowieka. I wymóg względem samej siebie tak trudny do wypełnienia:
Cytat:
ja - ego, cen­trum. ja na samym środ­ku
ję­zy­ka. wiem, trud­no to prze­łknąć


To niesamowicie trudne, ale jeśli chce się żyć, nie egzystować...

Od strony zastosowanych środków poetyckich- urzekająco. Jakie piękne frazy, jak cudnie oddające stan: „umilkłam dawno, ale złoto zostało tylko na palcu” i dalej prze-płynne wejście w symbolikę obrączki zakończone niezwykle osobistym wyznaniem: „nie widać już początku, a końca jeszcze nie”.
Cytat:
ona ma twoje oczy, włosy,
a ja chyba nie mam serca

- niesamowite.
Cudowny wiersz, aż się rozpływam w tym cudzie. A dzięki temu, że mogłam o nim napisać i go przeżyć, czuję przez ten krótki moment pisania, choć trochę, że to i moje dziecko. Dziękuję.
ajw dnia 25.11.2013 18:51 Ocena: Świetne!
Bardzo kobieco napisane, z naszymi wahaniami nastrojów przyporządkowanymi płci, wahaniami zwiazanymi z nietrafionymi wyborami, z zadumą, ze złoszczeniem się na siebie, z żalem, nutką melancholii etc. Ogrom emocji w sprawnym, dobrze napisanym wierszu. Jak dla mnie rewelka :)
Stefanowicz dnia 25.11.2013 22:17 Ocena: Świetne!
Świetny wiersz o prostym i zrozumiałym przesłaniu, którego nie trzeba oceniać. Ocenić trzeba wyjątkową jak na współczesną, białą poezję lekkość przekazu. Dla mnie bomba.
Zola111 dnia 26.11.2013 00:11 Ocena: Świetne!
Allelujko

Cytat:
ale złoto zo­sta­ło tylko na palcu.


- bez ale albo bez tylko

-
Cytat:
nie zgra­ne



- niezgrane

Cytat:
(nie­wia­do­mo kiedy tylko ple­ca­mi do)


- wiem, powiesz licentia poetica, jednak - zbyt wiele tego odstępstwa od ortografii ;) tu bym sobie darowała.

A poza tym - doskonały obraz skomplikowanych relacji w związku, który wymaga wiele tolerancji i ciągłych ustępstw.

Przemawiasz językiem doskonałej jakości współczesnej poezji.
Uwielbiam Twoje wiersze. Jeśli coś proponuję, wybacz. Jeśli się mylę, pokaż, dlaczego.

z.

-
mede_a dnia 26.11.2013 06:15
Dwie Twoje uwagi, Zolu, uzasadnione. Jedna- nie. "Nie zgrane"- to w wierszu wyraźny imiesłów przymiotnikowy: (zdjęcia), których nie zgrano na płytę. Oddzielna pisownia "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi, w ich czasownikowej funkcji jest wciąż poprawna, WIĘC NIE MOŻNA TAKIEGO ZAPISU TRAKTOWAĆ JAKO BŁĘDU ORTOGRAFICZNEGO, a- moim zdaniem- w poezji pożądana, gdyż uściśla znaczenie. Czasem taki zabieg zawęża kontekst interpretacyjny, ale często też otwiera przestrzeń. Już wypowiadałam się na temat zmiany ortograficznej w kwestii im.przym. zalecającej pisownię łączną. Wynikała ona z powszechnych problemów użytkowników języka w rozróżnianiu funkcji imiesłowów. Reguła dotycząca dwojakiej pisowni tak samo brzmiących imiesłowów była uważana za jedną z najtrudniejszych w języku polskim, dlatego Rada Języka Polskiego rzecz uprościła. Ale- moim zdaniem- to furtka tylko dla tych mniej wyedukowanych poprawnościowo.
"Nie/zgrane" ma wiele znaczeń, akurat w wierszu alleluji.com znaczenie jest oczywiste i forma wyrazu jest do znaczenia dobrze dobrana. Ale "niezgrane"- to też niedopasowane i też "nie/zużyte". Skoro od pisowni zależy w przypadku imiesłowów znaczenie wyrazu i skoro rozdzielna pisownia "nie" z imiesłowami przymiotnikowymi nie jest wciąż błędem, dlaczego nie wykorzystywać reguły do uściślenia znaczenia? Jeśli widzę tytuł "Niepoznana"- to chcę być pewna, że chodzi o coś, co jest tak skomplikowane, że nie do poznania w ogóle, a jeśli "nie poznana"- że czegoś nie poznano; bo to mnie kieruje na odpowiedni tor interpretacji. Ja wiem, ze poezja kocha wieloznaczność, ale… Jeśli wiersz wszyscy odbierają inaczej i to diametralnie inaczej- to zazwyczaj nie znak wartości, a po prostu niezrozumienia intencji twórcy i świadczy na twórcy niekorzyść, bo nie umiał się tak „wyjęzyczyć”, by zostać odebranym, jak chciał. Ktoś powie, że to herezje. Nie zgodzę się. Wielka poezja jest jasna, bywa wieloznaczna tylko w szczegółach, ale jeśli jest np. o meandrach miłości, nikt nie odbierze jako rzeczy o jesiennym krajobrazie z wydrą.
Zola111 dnia 26.11.2013 09:37 Ocena: Świetne!
Medeo,

po pierwsze - komentarz skierowałam do Allelujki.
po drugie - mam rację, czego jestem pewna :) musisz odświeżyć wiedzę .
po trzecie - brrrrrrrrrrrrrr. Uf. Allelujko - przepraszam za ten spam :)

z.
Usunięty dnia 26.11.2013 09:59 Ocena: Świetne!
alleluja - piękne, choć ujęłaś tragedię powszedniości tak wielu ludzkich nieszczęść w słowa poezji. Potrzebę, która się budzi, by dostrzec siebie, poczuć swoje istnienie.

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 26.11.2013 10:26
I co z tego, Zolu, że do Allelujki, skoro rzecz dotyczy wszystkich piszących? Nie masz racji- na stronie internetowej Rady Języka Polskiego stoi: "UCHWAŁA ORTOGRAFICZNA NR 1 RADY JĘZYKA POLSKIEGO
W SPRAWIE PISOWNI NIE Z IMIESŁOWAMI PRZYMIOTNIKOWYMI
(PRZYJĘTA NA III POSIEDZENIU PLENARNYM RADY JĘZYKA POLSKIEGO,
DN. 9 GRUDNIA 1997 R.)

Nie wykluczając zasadniczych zmian w przyszłości w polskiej ortografii, Rada Języka Polskiego podejmuje decyzję pozytywną co do łącznej pisowni nie z imiesłowami odmiennymi z dopuszczalnością świadomej pisowni rozdzielnej". Nie ma zmiany tej decyzji od tego czasu. Możesz prześledzić inne decyzje.
Zatem pisownia rozdzielna jest dopuszczalna, a skoro dopuszczalna nie można traktować świadomego, poprawnego użycia imiesłowu przymiotnikowego jako błędu ortograficznego.
Jeśli błądzę, wykaż to, a nie radź odświeżenie wiedzy.
Ponadto skwitowanie czyjejś opinii: "brrrr" jest przejawem braku szacunku dla przedmówcy.
alleluja con dnia 26.11.2013 11:47
made_a - dziękuję, że miałaś ochotę poświęcić tyle czasu i uwagi mojemu tekstowi, cenię tak rozbudowane komentarze, bo są rzadkością :)

ajw - miło, że zajrzałaś i znalazłaś coś dla siebie :)

Stefanowicz - rzadko mogę Cię gościć, wiersz pewnie klasyfikuje się do kategorii tzw. poezji kobiecej, dlatego miło mi, że trafił też do męskiego odbiorcy :)

Zola, ja zawsze jestem wdzięczna za uwagi, często we własnych tekstach ślepnę na błędy. Jeśli chodzi o pierwszą rzecz, to raczej zostanie jak jest, może brzmi to trochę niezgrabnie, ale chodzi o kontekst (milczenie = złoto; PL milczy od dłuższego czasu, ale złota pozostaje tylko obrączka, a podmiot liczył, że ozłoci się coś jeszcze - to tak najprościej);
co do kolejnych uwag: poprawiam na "niezgrane" i "nie wiadomo", (choć też mi coś mówi, że w pierwszym przypadku dozwolona jest pisownia łączna i rozdzielna).
dziękuję Ci :)
amsa - dziękuję za komentarz :)
darek i mania dnia 26.11.2013 18:48
z każdym wierszem podoba mi się bardziej alleluja con = w poezji i z profilu :))
Esy Floresy dnia 26.11.2013 23:06
Przyznam się, że wiersz podglądałam sobie już w poczekalni, bo nie mogłam się doczekać nr 5, jak już wspomniałam masochistka ze mnie. ;)

Tym razem nie będę zaglądać pod wieko. Poprzednicy już całkiem dobrze to uczynili, znakiem tego jesteś czytelniejsza ups! tzn. Twoje pisanie staje się przystępniejsze dla większości.
W każdym razie tu dzieje się poezja! Bardzo dobra poezja, choć ja chyba nie potrafię już względem Twojego pisania być obiektywna, nawet nie wiem, czy chcę...

Dzięki za to spotkanie z wierszem i może szczęśliwa 7? :)

Pozdrowienia.

ps. myślę, że oczy to jednak ma Twoje ;)
alleluja con dnia 27.11.2013 12:34
darek i mania, przeoczyłam komentarz (oczy już nie te), ale nadrabiam - a dziękuję bardzo, szczególnie za wiersze, bo profil niestety nie mój, jedynie pożyczony ;)

Eska, no sama jestem w szoku - piszę i każdy rozumie, nie wiedziałam, że tak potrafię :) A siódemka już na Ciebie czeka w ciemnej komórce pełnej literek (tzn. w poczekalni), dzięki za "prowokację" ;)

Pozdrowienia!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty