Neony - Lenix
Poezja » Wiersze » Neony
A A A

 

Wiedziałaś, że nocą gasną neony,
odchodzą na chwilę, błądząc w ciemności,
znikają jak ślady historii minionych,
złych wspomnień zatartych w słowach najprostszych?

Krajobraz za oknem od lat niezmienny,
chmurami pokryte dachy wszechświata.
Wciąż słychać ten szelest zimowo-jesienny,
co chciałby wichury w mroku zeswatać.

Już śniegi dotarły do nas przedwcześnie,
czerwcowych zapachów nikt nie pamięta,
więc zatroszcz się o mnie, przytulaj wciąż we śnie,
niech będzie na co dzień tak jak od święta.

Spróbujmy marzenia okryć gwiazdami,
przybliżyć ku niebu lekką codzienność,
nim szarość nas porwie potężnym tsunami
i wszystkie uczucia w nas pękną.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Lenix · dnia 15.12.2013 12:35 · Czytań: 594 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 14
Komentarze
Daniel Madej dnia 15.12.2013 12:48
Jest tu trochę sprawności "wierszokletowej", ale to za mało, bo nie rym czyni wiersz, a już na pewno nie rym częstochowski. Jest jeszcze rytm, semantyka et cetera.

Mamy tu kilka kuriozalnych momentów i to mi się bardzo nie podoba, nad tym najpierw popracuj np. ja nie wiedziałem, że nocą gasną neony (chyba bardziej zapalają się?) i peel mi tego nie wyjaśnił. Poza tym coś takiego jak "otchłań ciemności" użyte na serio brzmi dzisiaj groteskowo. No i do bólu sztampowe użycie sfatygowanych snów, namiętności, nieba. To już było milion razy i, owszem, może być znów. Ale poproszę coś świeżego!

Fajnie jakbyś zajrzał do współcześniejszych wierszy, troszkę poczytał, pokonfrontował.
Lenix dnia 15.12.2013 14:37
Namiętności nie mogłem zmienić przed publikacją, niestety często mi się zdarza opublikować coś, co potem jeszcze delikatnie zmieniam.
Co do reszty - kwestia gustu. :)
Sztampowe albo proste. Ja lubię prostotę, co czasem oczywiście spotyka się z krytyką.
PS. Neony zapalają się wieczorem, a w nocy gasną - jedne wcześniej, inne nad ranem. Wystarczy usiąść i popatrzeć, jeżeli widok z okna na to pozwala.
Bozena B dnia 15.12.2013 14:48
W moim odczuciu rytm jeszcze do dopracowania, bo kuleje, miejscami dość mocno.
I może udałoby Ci się znaleźć coś w miejsce otchłani ciemności, bo to straszliwie zużyty rekwizyt, dla mnie nawet odpychający od tekstu ;)

Wprawdzie taki rodzaj poezjowania nie jest moim ulubionym, niemniej jednak wydaje mi się, że masz jakiś dryg do takiego pisania, wyczuwa się taką jakąś lekkość pióra. Myślę, że kwestie warsztatowe to tylko kwestia czasu i dopracowania.

Nie ma niczego złego w prostocie, ale warto popracować nad szczegółami.

Powodzenia i pozdrawiam
Lenix dnia 15.12.2013 15:02
Bożenko, co jest nie tak z rytmem?
Bezmiar ciemności byłby lepszy? ;)
Bozena B dnia 15.12.2013 15:11
Żadne bezmiary ani otchłanie, a fuj ;)

Nie wiem właśnie, co z tym rytmem, ale gubi się.
Myślę, że lepiej potrafiłby wyjaśnić to ktoś, kto pisze z rymem i robi to dobrze. Niestety, na PP niewiele jest takich osób, a jeśli są, to gdzieś się ostatnio poukrywały ;)

Mam nadzieję, że zajrzy do Ciebie ktoś, kto się na tym zna i udzieli fachowej pomocy.
marukja dnia 15.12.2013 15:21
Cytat:
do­strzeż­my w sobie pięk­no.

Zastanawia mnie, dlaczego na koniec nagle zmienileś liczbę zgłosek?
Wybiło mnie to z rytmu, a puenta straciła - moim zdaniem, na brzmieniu, a wiersz na ogólnym wydźwięku.
dostrzeżmy w sobie ukryte wciąż piękno
- a może coś takiego? Tylko sugestia, żeby jednak wyrównać.

Całość równa, 11-zgłoskowiec, z wybijającym się w każdej zwrotce 12-zgłoskowym wersem - zawsze przedostanim. Ciekawy zabieg.

Ten wiersz jest jednak troszkę inny, w jakimś sensie archaiczny w porównaniu do innych Twoich tekstów, które czytałam. Nie chodzi o formę, tylko o treść. Zabrakło mi może trochę przymrużenia oka, i szczypty ironii?

Pozdrowienia!
mede_a dnia 15.12.2013 15:45
Dodam po marukji- regularna średniówka, po 6. sylabie. Skrócenie ostatniego wersu nie byłoby dysonansem- wiersz nadal trzymałby rytm, gdyby zakończył się po 6 zgłoskach, czyli w miejscu średniówki. Proponuję:
<<dostrzeżmy w nim piękno>>

Ja akurat bardzo lubię eksperymenty na rytmie, ale odstępstwa muszą mieć uzasadnienie. U Ciebie skrócony wers ma- podkreśla puentę, wydobywa ją na powierzchnię wiersza. Jednakże nie widzę uzasadnienia dla zupełnej zmiany rytmu, jak to Ci się przydarzyło w ostatnim wersie. Pozdrawiam.

Lubię nieustannie Twoje pisanie.
ajw dnia 15.12.2013 16:17
Napisany leciutko i prosto, ale ma swój urok. Prosta prawda podana w niewyszukany sposób, co oczywiście nie umniejsza jej wartości. Można leciuchno podszlifować, zeby nie było zużytych rekwizytów, ale tak czy siak miło się czytało :)
Co do strony technicznej, to przedmówcy zabrali już głos, wiec nie bedę się powtarzać, zeby nie przynudzać. Mnie pozostaje zostawić uśmiech i poczekać na następny Twój wiersz. No i pozdrowić oczywiście serdecznie, co niniejszym czynię.
Trzymaj się :) I pisz!
iw
mike17 dnia 15.12.2013 16:50 Ocena: Świetne!
I takie właśnie wiersze mają u mnie zawsze wielkiego plusa :)
Jak napisała Iwonka, prostota jest dźwignią tych wersów, treść czytelna, jasna i bez udziwnień wchodzi w czytacza bez problemu, sytuacja liryczna, jaką tu kreślisz, od razu ukazuje się w wyobraźni, układając się w serię obrazów, a słowo, które tu pada, oddaje klimat intymny i namiętny tak, że niemalże utożsamiam się z tym, co czytam.
Nie będę czepiał się słówek, bo nie o to mi chodzi, oglądam wiersz jako całość, i jako całość jest pełen liryzmu, magii, ulotnych wrażeń, i choć słowa może nienowe, jednak dały układankę, którą się z przyjemnością czyta :)
Lenix dnia 15.12.2013 17:44
marukja napisała:
Zabrakło mi może trochę przymrużenia oka, i szczypty ironii?


Słuszne spostrzeżenie, bo tym razem jest poważnie. :)
Usunięty dnia 15.12.2013 19:07
Cześć. Pozwoliłem sobie podłubać w Twoim jedenastozgłoskowcu. W nawiasach jest to, co było.
Czy ma to sens, czy Ci się przyda? Weź co chcesz, albo nic, ale faktem jest, że rytm dyktują sylaby w takiej formie. Może warto się trzymać tego?
Ostatni wers to Twoja działka. Jest tutaj sporo dopowiedzeń, które zapychają rytm i odzierają tą zgrabną historię z szczypty tajemniczości. Myślę, że wystarczy. Jedenaście "paluchów" i do dzieła!

Wiedziałaś, że nocą gasną neony? (,)
Odchodzą na chwilę bliższe ciemności, (O) (w otchłań)
znikają jak ślady historii minionych,
wspomnień zatartych w słowach najprostszych? (złych)

Krajobraz za oknem od lat niezmienny,
chmurami pokryte dachy wszechświata.
Wciąż słychać szelest zimowo-jesienny, ( ten)
co chce wichury z mrokiem zeswatać. ( chciałby) (w mroku)

Już śniegi dotarły do nas przedwcześnie,
czerwcowych zapachów nikt nie pamięta,
więc zatroszcz się o mnie, przytulaj wciąż we śnie,
niech będzie na co dzień tak jak od święta.

Spróbujmy marzenia okryć gwiazdami,
przybliżyć ku niebu lekką codzienność.
Nim szarość nas porwie niczym tsunami, ( potężnym)
dostrzeżmy w sobie piękno. (czego? znajdź dobre słowo/a z pięcioma sylabami)


Z uśmiechem.
Lenix dnia 15.12.2013 23:02
Na razie otchłań poszła do ostrzału.

mede_a - czy wszystko musi mieć uzasadnienie? :)
Bozena B dnia 15.12.2013 23:08
O, i bez otchłani zdecydowanie lepiej mi ten wers brzmi. Jeszcze ten rytm mnie męczy, ale mi się on traci w całym tekście, a nie tylko w ostatnim wersie.
Jak będę miała chwilkę, to pomyślę nad tym i może uda mi się wskazać, co konkretnie, doprecyzować, ale proszę o cierpliwość, bo ostatnio mam nieco napięty czas, w sensie, że nie mam go za wiele ;)

Spokojnych snów
Usunięty dnia 15.12.2013 23:16
Przeszkadzają "w", "we" itp... Czyste sylaby są zazwyczaj dynamiczniejsze i naturalniej je się czyta. Może to podpowie coś Autorowi i uzasadni mój poprzedni wpiepr...jący się komentarz.
To by było na tyle.
Good luck!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty