z listów do kate. w cymofanach błyszczą kocie oczy - Esy Floresy
Poezja » Wiersze » z listów do kate. w cymofanach błyszczą kocie oczy
A A A
Od autora: .

z listów do kate. w cymofanach błyszczą kocie oczy

prosisz o kołysanki, a ja wypełniam wieczór słowami po pępki. jest bezsennie, na południu -
rozgwieździło się. spójrz w górę, kate. zobaczysz maleńkiego koziorożca, właśnie przemierza
niebo. opowie o odległych krainach, jak kuruwita czy matara. można tam znaleźć kamienie,
w nich źrenice. wystarczy obrócić, choć dla nas to całe lata świetlne.

w każdym drzemie opowieść o wilkach lub różowej księżniczce i szczęśliwym
zakończeniu. to jak los wygrany na loterii. uśmiechasz się i prosisz o kołysanki, zamiast
opowiadam bajkę.

śnisz misie

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Esy Floresy · dnia 17.01.2014 21:37 · Czytań: 1421 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 25
Komentarze
Wiolin dnia 17.01.2014 21:45
Witaj Esko. Bardzo ładny wiersz. Bije z niego ciepło matczynego dotyku....szczęśliwy wiersz. Pozdrawiam.
Zola111 dnia 18.01.2014 01:32
na południu się rozgwieździło

- zabrzmi zręczniej, bez kalki z rosyjskiej składni,

lub:

... na południu -

rozgwieździło się.

choć i tak zabrzmi nieco rusycystycznie ;)

Jeszcze się domyślę, kim jest "pępka", rozszyfruję kurowitę i matarę i już odgadnę, że to nie "zasypianka" dla dziecka.

Dwukrotna prośba o kołysanki podkreśla temat.

I jest pięknie, lirycznie, jak tu:

http://www.youtube.com/watch?v=FmlDWR1QGuk

a dwuznaczne:

śnisz misie

jest szczególnie piękne.

Pozdrawiam,

z.
Esy Floresy dnia 18.01.2014 01:43
Wiolinie, dziękuję za zajrzenie, ciepłe słowo i króciutką refleksję. :)

Zolka, a bo widzisz, ja rusycyzmy mam we krwi i wschodnie zaśpiewy mi bliskie. Trudno oderwać się od korzeni. ;) Dzięki, skorzystałam z drugiej podpowiedzi, mimo że mniej purystyczna. ;)

Dziękuję za linka, piękna ta kołysanka.

Misie zacieszają, że się podobają. A ja dziękuję ślicznie za wizytę mocno niespodziewaną a jakże miłą. :)

Pozdrowienia.
Zola111 dnia 18.01.2014 02:34
Esko,

bo to tak jest z naszą wielojęzycznością:

W Hamlecie: Cieszę się, że Cię widzę, - jest ok,

w tej składni - poprawnie,

ale już w zdaniu:

bardzo się cieszę, że cię widzę, - tylko tak.

wyrzucenie się na koniec frazy zabrzmi fatalnie:

bardzo cieszę się, że cię widzę...

To niuanse.

Delikatności, które trzeba czuć koniuszkami palców (koniuszkiem języka).

Ja należę do pokolenia, które musiało czytać Puszkina w oryginale, zasuwać łacinę i niemiecki, a po kryjomu, nocami, rozszyfrowywać teksty Pink Floyd czy Roda Stewarta, zasłyszane w radiu Luxemburg
na UKFie, żeby samodzielnie uczyć się angielskiego.

Taki offtop, za który przepraszam,

z.
Meltemi dnia 18.01.2014 09:03
Ładnie bawisz się słowem, bardzo tu klimatycznie!
Pozdrawiam!
alleluja con dnia 18.01.2014 09:37
Rozczulające i urocze - to przyszło mi do głowy po pierwszym czytaniu, nie wiem czy to odpowiednie określenia wiersza :) Co mam Ci napisać, jest jak lubię, więc nie mam się czego przyczepić - tytuł, początek i puenta, wszystko podoba "misię" najbardziej.

Pozdrawiam!
julanda dnia 18.01.2014 09:43
Może można się doszukiwać czegoś w tym tekście, jednak jest jak monochromatyczny obraz. Nie odczuwam też ciepła, modulacji dźwięku kresek słów. Nie ma pióra poety, chociaż jest to dopracowywany tekst jak u ambitnego ucznia, który chce i uparcie osiąga efekt. Jest efekt, ale ja z Twojego pisania kiedyś pamiętam jeden, taki z imbirem, o tamten był dobrze "pomalowany". Z tego tekstu po przeczytaniu nie zostaje nic, zastanawiam się, dlaczego? Brak akcentu, środka ciężkości, światłocienia?
W każdy razie, miłego, Autorko.
empatia dnia 18.01.2014 10:21
Jest ciepło. Jest miło, ale nic poza tym.Nie chwyta ani za gardło, ani za serce.
Pozdrawiam pati :)
introwerka dnia 18.01.2014 12:30 Ocena: Świetne!
A mnie się bardzo podoba sielankowość wiersza, oddana w tekście perspektywa widzenia świata przez dziecko - jako zarazem cudowny i swojski. Piękny wiersz.

Pozdrawiam serdecznie :)
Esy Floresy dnia 18.01.2014 13:18
Zolka, jeśli kiedyś będzie okazja przy jakimś winie, to jak posłuchasz moich rusycyzmów, to uszy Ci zwiędną. Tak już jest, że jak się w czymś wzrasta, to bliskie jest i swojskie. ;)

Meltemi, dzięki za zajrzenie, fajnie, że klimatycznie. :)

Alle, no co mam powiedzieć - cieszy, że trafiło. :)

Julando, nie od dziś wiem, że nie po drodze Ci z moją poetyką i nic w tym złego. Jakoś i ja przeżyję, że nie w każdym (w Tobie), znajdę czytelnika. ;)

Empatio, czasem wystarczy tyle ;)

Introwerko, sielankowość, to dobre określenie dla tego tekstu, a jeśli swojski, to tym bardziej mi miło. :)

Dziękuję wszystkim za ślady. Pozdrowienia.
Dorota Karin dnia 18.01.2014 14:05
Fajny erotyk. Po tym ,,kate"- i zresztą po stylu, przypuszczam, że czytałam Cię już na e-sztuce ? Ten wiersz ze słowem ,,autyzm )? Masz talent i niepowtarzalny styl. Wiersz na pograniczu prozy poetyckiej, tak magiczny, że dech zapiera. Gratulacje. :)
ajw dnia 18.01.2014 22:47
Miałam fajne wrażenie odnośnie tego wiersza, a mianowicie, że nie czytam go sama, tylko słucham , a w tle dodatkowo słychać melodyjkę pozytywki. Jakoś tak klimatycznie dzięki temu się zrobiło.(Kurczę, nie jest ze mną dobrze - jakieś głosy słyszę, czy cuś?;)

Bardzo plastyczny obraz. Jakby namalowany w wyobraźni twoimi kredkami. I kamień widzę, w którym odbijają się oczy kate i różne odcienie nieba..
Pozdrawiam serdecznie :)
Esy Floresy dnia 19.01.2014 01:08
Dorotko, jak już wyjaśniłyśmy sobie na pw, nie jestem tą osobą, za która mnie uważałaś, niemniej, skoro to nie zmienia spojrzenia, to bardzo mi miło, prawie się rumienię. ;)

Ajw, jeśli słyszysz melodię, to naprawdę się cieszę, to znaczy, że udała mi się kołysanka :)

Ślicznie dziękuję dziewczyny, pozdrowienia!
Stardust dnia 19.01.2014 12:15 Ocena: Świetne!
Przypomniałaś mi Atlas Chmur tym wierszem. Kiedy zostawiam wrażenie w kosmosie, dalej myślę o Kate, o bliskości. Wrócę tu jeszcze.
Esy Floresy dnia 19.01.2014 15:41
Nie widziałam filmu, choć parę osób już mi go polecało. Będę musiała w końcu nadrobić. Oczywiście, wracaj kiedy zechcesz, wierszydła lubią być czytane.

Dzięki za słowa. Pozdrowienia.
mede_a dnia 19.01.2014 19:07
Nie znałam Cię takiej. I miło poznać. Przyzwyczaiłaś mnie do interpretacyjnego trudu, a tu niespodzianka. Jest klimatycznie, poetycko, wersy układają się w proste frazy, choć obrazom daleko do prostoty, bo wiodą w rejony niepoznane, nieoswojone, aczkolwiek urzekające tajemnicą i pięknem. W zamian kołysanki- baśń, kosmicznej magii pełna. Kupuję.
Esy Floresy dnia 19.01.2014 20:27
A bo my się jeszcze mało znamy. ;) Bardzo ciepły dla mnie Twój komentarz, jakby udzielił Ci się klimat tej kołysanki.

Dziękuję za ślad widzialny dla mnie, pozdrowienia.
al-szamanka dnia 20.01.2014 21:40
Cytat:
wy­peł­niam wie­czór sło­wa­mi po pępki

nie smakuje mi

Jak dla mnie wiersz taki sobie.
Zachwyca natomiast...
Cytat:
śnisz misie

:):)
Esy Floresy dnia 20.01.2014 21:56
Al-szamanko, cóż i tak bywa.

Dzięki za zajrzenie, pozdrowienia. :)
magdam dnia 22.01.2014 20:00
aj! niby coś z listów, a gdzie czułe powitanie? I też żadnego cmoka na pożegnanie. ;) :(
Esy Floresy dnia 23.01.2014 00:17
Magdam, tytuł 'z listów', wskazuje na wyimek, nie na cały list. Rozumiem jednak, że bez cmoków i czułych powitań nie przypada do gustu?

Pozdrowienia.
wodniczka dnia 14.06.2014 21:53
widzę Cię dzięki tym dwóm ostatnim tekstom inaczej. Nie wiem, czy lepiej. Nie wiem, czy gorzej - po prostu inaczej. I to mi się podoba.

pozdrawiam
Esy Floresy dnia 14.06.2014 22:02
Dziękuję za słowa :)

Pozdrowienia!
Anastazja Sorpiszewska dnia 16.06.2015 11:21 Ocena: Świetne!
Uwielbiam Twoje wiersze, uwielbiam zmysłowy styl mówienia o trudnych uczuciach, niezmiennie powracam i delektuję się.
Pozdrawiam ciepło. :)
Esy Floresy dnia 16.06.2015 16:41
Dziękuję, Anastazjo, za ślady :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty