"Zjawa" - recenzja filmu - rokmey
Publicystyka » Artykuły » "Zjawa" - recenzja filmu
A A A
Od autora: UWAGA SPOILERY !!!
Jest to moja pierwsza recenzja. Na pewno wielu rzeczy w niej brakuje, nad wieloma rzeczami muszę jeszcze popracować.

Ojciec i jego zemsta

Jestem świeżo po obejrzeniu filmu, pt. „Zjawa” w reżyserii Alejandra Gonzáleza Iñárritu. Główną rolę odegrał Leonardo DiCaprio. Wcielił się w postać Hugh Glass’a, myśliwego, którego po ataku niedźwiedzia towarzysze zostawiają na pewną śmierć. Będąc już jedną nogą po drugiej stronie widzi śmierć, a właściwie morderstwo własnego syna, co jest dla niego jak zastrzyk adrenaliny. Pełen żądzy zemsty zbiera resztki siły i postanawia podążyć kierunkiem mordercy, aby wyznaczyć mu ojcowską sprawiedliwość. Pozostawiony na łasce samego siebie, ranny, ledwie żywy bohater zmierza ku wyznaczonemu sobie celu. Po drodze napotyka wiele niebezpieczeństw równie groźnych co starcie z ogromnym niedźwiedziem. Jednak spotyka również dobre dusze, które mu pomagają. Cała historia zaplata się wokół celu bohatera, czyli zemście na towarzyszu, który zabił mu syna. Będąc już nad ledwo dyszącym ciałem winowajcy Glass uświadamia sobie, że zabicie tego człowieka nie wróci mu syna, że śmierć za śmierć nic mu nie da. Wypuszcza ledwo żywego mordercę mówiąc, że „Zemsta jest w rękach Boga”.

„Zjawa” jest jednym z faworytów do tegorocznego Oskara. Nie ma się co temu dziwić. Reżyser zrobił kawał dobrej roboty. Film pod względem technicznym jest zrobiony na bardzo wysokim poziomie. Co zwróciło moją największą uwagę, to ruchy kamer. Jedna z ostatnich scen w filmie, kiedy to główny bohater stacza ostateczną potyczkę z mordercą swojego dziecka była jedną z najlepszych scen w całym filmie. Wszystko dzięki ruchom kamery. Dynamizm, zbliżenia spowodowały, że owa scena nabrała jeszcze większego charakteru. Kolejną sceną równie emocjonującą i lekko zaskakującą była ostatnia scena, kiedy to bohater w spowolnionym tempie odwraca swój wzrok i spogląda prosto w kamerę. Wyraz twarzy aktora/bohatera jest bardzo wymowny. Widać na nim dosłownie wszystko. Ból, pustka, cierpienie to jedne z emocji, które można wyczytać z jego twarzy. Owa scena spowodowała u mnie ciarki na rękach, co może być tylko i wyłącznie wynikiem odniesionego przez reżysera sukcesu.

Film pokazuje nam, do czego jest zdolny ojciec po stracie jedynego dziecka. Ukazuje jak psychika człowieka potrafi zmobilizować go do działania, do przeżycia w skrajnych warunkach. Leonardo DiCaprio, również jeden z faworytów do nagrody Akademii Filmowej, wczuł się w swoją rolę. Nie ma ku temu żadnych wątpliwości. Rola, którą dano było mu zagrać wymagała ogromnego talentu i umiejętności. Niewielu znanych nam dzisiaj aktorów byłoby choć w połowie zagrać tą rolę, tak jak to zrobił DiCaprio. Można by powiedzieć, że do tej roli trzeba się po prostu urodzić.   

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
rokmey · dnia 09.02.2016 05:46 · Czytań: 850 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Bernierdh dnia 10.02.2016 10:52
Żaden ze mnie ekspert, ale spróbuję być pomocny.
Tak więc ogromna rada na początek i bardzo ważna rzecz - po co powstają recenzje? Recenzje powstają po to, żeby człowiek wiedział, czy warto wybrać się na film. Po obejrzeniu filmu taka wiedza nie jest mu do niczego potrzebna, może ewentualnie przeczytać z ciekawości i skonfrontować z własnymi wrażeniami. Ale przede wszystkim recenzje czyta się PRZED pójściem do kina.
Więc jeśli z jakiegoś powodu zdecydowałaś się. umieścić w recenzji spoilery, zdradzić zbyt dużo fabuły (lub wszystko jak w twoim przypadku) to - na wszystkie świętości - ostrzeż przed tym czytelnika! Najlepiej w pierwszym zdaniu recenzji, albo jeszcze lepiej - w tytule.
Nie oglądałem jeszcze "Zjawy". Zamierzam obejrzeć ją jutro wieczorem. Uznałem, że takie podejście pozwoli mi lepiej spojrzeć na twoją recenzję - ocenić, czy spełnia najważniejsze kryterium recenzji: czy pomaga podjąć decyzję w sprawie pójścia do kina. Twój tekst odebrał pojsciu do kina sporą część sensu, więc zdecydowanie nie nazwałbym go pomocnym.

Uff... Wybacz jeśli byłem zbyt ostry, ale porządnie mnie zdenerwowałaś.
Współczuję redakcji, jeśli jeszcze nie oglądała filmu. Dobrze, że to nie spoiler na miarę "Szóstego zmysłu", "Fight Club" czy najnowszej części "Gwiezdnych Wojen".

Więc na przyszłość:
!!!OSTRZEGAJ PRZED SPOILERAMI!!!
A najlepiej nie pisz ich w ogóle. Zwłaszcza jeśli mowa o tak głośnym filmie.

A teraz spokojniej.
Jak już mówiłem, żaden ze mnie dziennikarz, ale wydaje mi się, że najtrudniej pisze się recenzje dzieł, które nam się podobały. Łatwo wtedy o laurkę. Twojej recenzji laurką bym nie nazwał, ale fakt, że nie wspominałaś o wielu aspektach filmu: bardzo niewiele powiedziałaś o zdjęciach, nic o muzyce, nic o aktorstwie drugiego planu (zwłaszcza o Hardym) albo efektach specjalnych (w internecie sporo się mówi o wyglądzie niedźwiedzicy). Myślę, że im więcej elementów filmu ocenisz w recenzji, tym lepiej, ale jednocześnie trzeba uważać, by tekst nie zmienił się w wyliczankę. Wiem, że to trudna sztuka.

Czyta się gładko i przyjemnie, styl masz zupełnie w porządku.

Tak narzekam i narzekam, ale wady, które wymieniłem są łatwe do wyeliminowania, więc zupełnie się nie przejmuj i wrzucaj kolejne teksty, pewnie warto będzie zajrzeć :)
Pozdrawiam cię serdecznie.
rokmey dnia 10.02.2016 13:01
Dziękuję za szczerą opinię Bernierdh ! Jestem świadoma tego, że w tekście znajduje się wiele braków, błędów i SPOILERÓW !! Za to przepraszam najmocniej :( Teraz wiem, nad czym muszę popracować.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty