Villanesca all'alba - kamyczek
Poezja » Wiersze » Villanesca all'alba
A A A

 

choć jeszcze senny, spływa mgłą po szyszkach chmielu,
połyskując w konwaliach zakwitłych przed nocą – 
tak lekko, rzeźwo kropli się dzionek, tu, w olsach.
 
kroczę po bagnach boso, by poczuć więź z ziemią,
to nic, że teren grząski, rój meszek nad głową.
chcę poznać wnętrze lasu na kępach: drzewostan,
 
bujne runo podszytu z magiczną scenerią.
i w zapachu czeremchy do wieczora tonąć.
nagle: a co to –  pytam – za cudo w zaroślach?
 
szczęściem, że byłeś obok – to droździk, poznaję
po wyrazistym wzorze na głowie, kochanie.
a tutaj, kokoryczka – ależ się rozrosła.

 

 

________________

* all'alba (j. włoski) – o brzasku

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
kamyczek · dnia 17.06.2016 06:55 · Czytań: 993 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 11
Komentarze
Usunięty dnia 17.06.2016 08:49 Ocena: Świetne!
Bardzo metaforyczny tekst pozwalający na wieloraką interpretację tego co autor miał na myśli. Widzę iż wykorzystujesz motywy przyrody którymi kierujesz artystyczną przestrzeń pełną niedomówień. Czytam to i zagłębiam się w meandry poetyckości w twoim wierszu. Człowiek powinien współdziałać z natura która daje mu dużo w zamian- żywność. Powinniśmy ją szanować. Widzę ze jesteś też uważnym obserwatorem, starasz się pokazać natury odbiorcy. Musimy czuć więź z Matką Ziemią i znaleźć rozwiązanie aby ją uratować w dobie XXI wiecznych przemian technologicznych i wyzysku natury. Wiersz bardzo mi się spodobał, głęboki ;) Warsztatowo teź moim zdaniem bez zarzutu ale nie jestem specjalistą ;)
Pozdrawiam

Zapraszam też do mnie filozoficzne ruminacje ;), mam problem z tytułem właśnie: http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/55368/filozoficzne-ruminacje
Miladora dnia 17.06.2016 11:03
No proszę - włoska forma villanelli. :)
Miło znowu przeczytać wiersz w tym układzie rymów, Kamysiu.
Rymów w dodatku bardzo ładnie niedokładnych.
A treść - kusi, by powędrować z Tobą.

Ale z jedną uwagą:
Cytat:
choć jesz­cze senny, spły­wa mgłą po szysz­kach chmie­lu,

"Chmielu" w zasadzie nie daje rymu z "ziemią/scenerią".
Owszem, to asonans, ale ma tylko jedną samogłoskę wspólną "e", więc odbiega od reszty rymów.
Dlatego pokusiłabym się o większą zbieżność.

Serdeczności :)
introwerka dnia 17.06.2016 11:46 Ocena: Świetne!
Przepięknie, nawiązując także do wcześniejszych swoich tekstów, ukazujesz więź człowieka z przyrodą - aż mi serce westchnęło do wakacyjnych wojaży ;) Tymczasem, dzięki Twojemu wierszowi, można z przyjemnością rozkroplić się dniem :)

Serdeczności :)
gaga26111 dnia 17.06.2016 12:54
Klimat jest niezwykły. Choć brakuje mi jakiejś konkretniejszej punety co by było czuć ten akcent ze to koniec wiersza. Ale nie znam się na tych villanellach więc możne tak ma być.
To Noe zmienia faktu że mnie wiersz najzwyczajniej zaczarowal rozkochał i uwiódł. :) magia. Chcę takich czytać więcej :) to przyjemność dla wyobraźni i dla duszy. Aż samemu można poczuć w sobie miłość do całego świata. Stać się taką nimfą leśną. Poczuć ciepło wilgotnej ziemi.

Pozdrawiam! :)
Lilah dnia 17.06.2016 15:24
Piękna treść w równie pięknej formie, kamyczku.

Z podziwem, :) Lila
Ula dnia 17.06.2016 15:37 Ocena: Świetne!
Kamyczku,
Rzeczywiście magiczna sceneria. Jestem pod wrażeniem, jak ładnie to wszystko zgrałaś, zarówno jeśli chodzi o trudny układ rymów, jak i o piękne przenikanie wersów. Jest subtelnie, klimatycznie, cudnie :)
Pozdrawiam :)
Niczyja dnia 17.06.2016 15:57
Na piękny spacer zabierasz czytelnika, kamyczko:)
Przyznam, że skusił mnie tytuł, bo kocham Włochy i ten język.

Twoja poetycka opowieść prowadzi za rękę przez łąki, bagna i las. Czytając czułam jakbym tam była, jakbym to wszystko widziała na własne oczy. Cudnie to napisałaś.

A Ty... A Ty nie byłaś tam sama, byłaś z kimś, spokojnie szczęśliwa, spragniona nowych wrażeń z poznawania natury.

Pozdrawiam po włosku. Ciao:)
Niczyja
trawa1965 dnia 17.06.2016 18:40 Ocena: Przeciętne
Aby poprzez metafory przyrodnicze móc wyrażać siebie, trzeba mieć na jej temat elementarną choćby wiedzę. Dlatego skrytykowałem Harasymowicza, krytykuję też i Ciebie.

Czyś ty kiedykolwiek widziała konwalię czy kokorycz(kę) rosnącą na bagnach?
Droździk nie ma żadnego wzoru na głowie.

Teraz odnośnie strony literackiej.
Nie mogę zrozumieć, dlaczego tytuł utworu jest obcojęzyczny? W dodatku wyraźnie piszesz o przyrodzie środkowoeuropejskiej, nie włoskiej.

Popraw przyrodniczy chaos. Wtedy wiersz będzie dla mnie strawny.
kamyczek dnia 17.06.2016 23:54
Czyngisie,
czyngis1 napisał:
Człowiek powinien współdziałać z natura która daje mu dużo w zamian- żywność. Powinniśmy ją szanować.

- tak, masz rację. Dziękuję, pozdrawiam.

Miladoro,
Miladora napisała:
"Chmielu" w zasadzie nie daje rymu z "ziemią/scenerią".
Owszem, to asonans, ale ma tylko jedną samogłoskę wspólną "e", więc odbiega od reszty rymów.
Dlatego pokusiłabym się o większą zbieżność.

- póki co musi zostać, ale zastanowię się nad zmianą.

Dzięki serdeczne, buziaki.

Introwerko,

introwerka napisała:
aż mi serce westchnęło do wakacyjnych wojaży ;)

- ech, lato…
Cieszę się, że jesteś i komentujesz, dziękuję.

Miłego wieczoru.

Gago,
gaga26111 napisała:
to przyjemność dla wyobraźni i dla duszy.

- cała przyjemność po mojej stronie.

Dziękuję, odpozdrawiam.

Lilah,

Lilah napisała:
Z podziwem, :) Lila

- zawstydzasz mnie, Lilu, dziękuję.

Ukłony.


Ulu,

Ula napisała:
jak ładnie to wszystko zgrałaś, zarówno jeśli chodzi o trudny układ rymów, jak i o piękne przenikanie wersów.


- dziękuję w imieniu wiersza i swoim.

Pozdrawiam miło.

Niczyja,

Niczyja napisała:
A Ty... A Ty nie byłaś tam sama, byłaś z kimś, spokojnie szczęśliwa, spragniona nowych wrażeń z poznawania natury.

- to nie ja, a mój podmiot liryczny – ale cieszę się, że wiersz się spodobał, dzięki.

Ciao, Niczyja.


Trawo,

Masz prawo do takiej oceny, a mi może być jedynie przykro, że nie sprostałam wierszem.
Postaram się odnieść do Twoich uwag.
trawa1965 napisał:
Aby poprzez metafory przyrodnicze móc wyrażać siebie, trzeba mieć na jej temat elementarną choćby wiedzę.

Wiersze staram się pisać uważnie, jeśli nie jestem czegoś pewna, sprawdzam w dostępnych mi źródłach, ale może rzeczywiście czegoś tu nie dopatrzyłam.
trawa1965 napisał:
Czyś ty kiedykolwiek widziała konwalię czy kokorycz(kę) rosnącą na bagnach?

- Rezerwat Trębaczew- o powierzchni 173,66 ha, położony w pobliżu wsi Sadkowice w leśnictwie Rylsk. Drzewostan to przede wszystkim olsza czarna, brzoza brodawkowata, rzadziej grab pospolity, dąb szypułkowy i sosna zwyczajna. W skład podszytu wchodzą najczęściej leszczyna pospolita i kruszyna pospolita. Latem i wczesną wiosną grądy i łęgi są mroczne i wilgotne, ale mimo to runo jest rozwinięte i bogate w gatunki. Spotykamy tu m.in. rozległe płaty kopytnika pospolitego, bluszczyka kurdybanka, gajowca żółtego, podagrycznika pospolitego. Rośnie czyściec leśny, kwitną kokoryczki, jaskry, dzwonek pokrzywolistny oraz konwalia majowa. Wczesną wiosną runo mieni się barwami kwitnących geofitów. Występuje m.in. zdrojówka rutewkowata, złoć żółta, kokorycz pełna, zawilec żółty, ziarnopłon wiosenny, fiołki (w tym rzadko spotykany fiołek przedziwny), przylaszczka pospolita, zawilec gajowy, miodunka ćma, groszek wiosenny. W południowo-wschodniej części rezerwatu dawne żwirownie porasta świetlista dąbrowa. To widny las z luźnym drzewostanem sosnowo-dębowym i z wieloma gatunkami ciepłolubnych roślin m.in. groszkiem czerniejącym, dziewannami, pierwiosnkiem lekarskim, dzwonkiem skupionym, rozchodnikiem wielkim. W zachodniej części rezerwatu, przy drodze do Słomkowa, znajdują się płaty olsu. Zagłębienia terenu wypełnia woda, a drzewa, krzewy, turzyce i inne rośliny rosną na kępach.
http://www.skierniewice.lodz.lasy.gov.pl/rezerwaty-przyrody#.V2RRuRK8okA

trawa1965 napisał:
Droździk nie ma żadnego wzoru na głowie.

- Droździk
(Turdus iliacus)
rodzina: drozdowate
Rodzina drozdowate Opis Długość ciała: 19–23 cmNieco mniejszy od śpiewaka ze stosunkowo krótkim ogonem. Na głowie wyrazisty wzór z białymi brwiami i wąsami. Wierzch jednolicie szarobrunatny, spód gęsto plamkowany na białym tle. Boki ciała i pokrywy podskrzydłowe rdzawe. Dziób czarny z żółtą nasadą żuchwy.
Siedliska
bory, olsy, mokradła i bagna
http://ptaki.info/dro%C5%BAdzik

trawa1965 napisał:
Teraz odnośnie strony literackiej.
Nie mogę zrozumieć, dlaczego tytuł utworu jest obcojęzyczny?


- VIllanesca all`alba – w tytule chciałam podpowiedzieć także formę, w której wiersz został napisany - villanella, villanesca [wym. willaneska] «pogodna, wiejska pieśń neapolitańska z XVI w.» http://sjp.pwn.pl/sjp/villanella;2579385 Słowo villanella pochodzi od włoskiego villano - wieśniak i była to neapolitańska pieśń z XV w. a potem stała się popularna w poezji francuskiej i angielskiej w XIX i początkach XX w. w takim układzie rymów jak wyżej.
Według Wikipedii : włoska villanella miała następujący układ rymów:
a / b / R
a / b / R
a / b / R
c / c / R
http://www.amarylis.fora.pl/poradnik-literacki,21/villanella,18.html

Myślę, że obcojęzyczny tytuł utworu, jeśli jest odwołanie w przypisie pod wierszem – a tutaj jest – nie jest wadą, ale masz prawo nie podzielać mojego zdania.

trawa1965 napisał:
Popraw przyrodniczy chaos. Wtedy wiersz będzie dla mnie strawny.

A może masz jakieś sugestie odnośnie zmian w tekście? Chętnie posłucham Twoich propozycji.

Dziękuję, pozdrawiam.
trawa1965 dnia 18.06.2016 13:23 Ocena: Przeciętne
Wiesz co, jest mi niezmiernie przykro za taką ocenę. Wiem, że popełniłem duży błąd. Teraz będę bardzo ostrożny w komentarzach. Szkoda, że raz danej oceny nie można już zmienić.

Przyroda, którą ja opisuję, jest mi znana z obszaru od Olsztyna koło Częstochowy po Magurski Park Narodowy. To około jedna piąta Polski. Być może w Twoim rezerwacie istnieją ściśle odseparowane od siebie segmenty.

Widzę, że pomimo swoich 51lat nadal jestem głupi.
kamyczek dnia 18.06.2016 22:35
trawa1965 napisał:
Wiesz co, jest mi niezmiernie przykro za taką ocenę. Wiem, że popełniłem duży błąd. Teraz będę bardzo ostrożny w komentarzach. Szkoda, że raz danej oceny nie można już zmienić.

Przyroda, którą ja opisuję, jest mi znana z obszaru od Olsztyna koło Częstochowy po Magurski Park Narodowy. To około jedna piąta Polski. Być może w Twoim rezerwacie istnieją ściśle odseparowane od siebie segmenty.

Widzę, że pomimo swoich 51lat nadal jestem głupi.


- Pozwól, że Ci odpowiem słowami Agnieszki Lingas Łoniewskiej, cytatem z książki pt. "Bez przebaczenia" - Bo każdy człowiek popełnia błędy. Bo każdy człowiek zasługuje na drugą szansę. A czasami i na trzecią. Bo nie jesteśmy nieomylni. Bo jesteśmy tylko ludźmi. Bo jesteśmy aż ludźmi. I jeśli popełniamy błędy, krzywdząc innych, powinniśmy się umieć do tego przyznać. A ci inni powinni umieć nam wybaczyć.

Miłego wieczoru, trawo 1965.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:91
Najnowszy:ivonna