Padlina - milla
Proza » Inne » Padlina
A A A
Kobieta była z rodzaju tych, u których ciężko określić wiek; równie dobrze mogła mieć trzydzieści lat, jak i pięćdziesiąt.

To, co najpierw przyciągało w niej wzrok, to była jej nieruchoma, jakby woskowa twarz, tak blada i straszna w kolorycie, tak płaska i sztuczna, tak całkowicie ograbiona z uczuć i mimiki...

W tej twarzy, jak w papierowej masce, mocno odbijała się plama purpurowych, mocno zaciśniętych ust i wyblakłe oczy, teatralnie podkreślone czarną mascarą. Oczy te, wyprane nie tylko z koloru, ale i jakiegokolwiek wyrazu, nieustannie przywodzące na myśl wypalone dziury, spoglądały przed siebie upartym, pustym wzrokiem, odwracając uwagę od zastygłej, pobrużdżonej już dość wyraźnie w głębokie zmarszczki twarzy. Od tej nieruchomej, strasznej twarzy wydawały się uciekać nawet włosy; mocno już przerzedzony blond koński ogon opadał na jedno ramię kobiety, ciemnymi odrostami broniąc się przed bezpośrednim kontaktem z jej pergaminowatą, martwą skórą.

Kobieta kucała parę metrów od drogi, doskonale mimo to widoczna dzięki króciutkiej różowej spódnicy i takiej samej kurteczce. Zwrócona przodem ciała w kierunku przejeżdżających samochodów, w jednej ręce trzymała butelkę wody mineralnej, z której raz po raz wypryskiwała na drugą dłoń przejrzyste krople. Potem mechanicznymi ruchami myła sobie krocze wystawiając je na oczy całego świata niby swoją drugą, może prawdziwszą twarz...

Jej nachalna, agresywna, pozbawiona odrobiny wstydu i elegancji prowokacyjna seksualność przykuwała nawet najbardziej niechętny wzrok i zapadała w zmysły niczym Baudelaire'owska "Padlina"...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
milla · dnia 17.08.2007 10:12 · Czytań: 1063 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 14
Komentarze
valdens dnia 17.08.2007 10:35
A gazowaną, czy nie? ;)
Cholera Sagit, talenty nam się tu wysypują jak kurwy na drogach po deszczu :)
Wiktor Orzel dnia 17.08.2007 11:20 Ocena: Bardzo dobre
Hmm... ciekawy tekst... Mógłby być fragmentem dobrego opowiadania :)
BB dnia 17.08.2007 11:48
Bardzo dobre moim zdaniem. Elektryzuje prawdopodobnie tak, jak Baudelaire'owska "Padlina". Czwarty akapit powinien być jeszcze bardziej - moim zdaniem - nasycony szczególikami w ten sposób, aby jeszcze bardziej oddać dziewczynie charakter zepsutego "mięsa".
Usunięty dnia 18.08.2007 20:01
Cytat:
pobrużdżonej już dość wyraźnie w głębokie zmarszczki twarzy. Od tej nieruchomej, strasznej twarzy...

tutaj tę "twarz" uznać należy chyba za powtórzenie

Czwarty akapit jest rozwinięty wystarczająco na to, by zrozumieć, czym się zajmuje ta kobieta, niemniej jednak dość krótki jeśli porownać go z poprzednim, gdzie autor serwuje nam opis wyglądu postaci. Można by było rozwinąć jak sugeruje BB. Natomiast w ostatnim zdaniu darowałabym sobie to wspomnienie Baudelaire'a, uważam, że tytuł jest bardzo dobry i wystarczająco naprowadza na jego twórczość.
valdens dnia 18.08.2007 20:24
Little nie jestem pewny czy to naprowadzenie jest zbędne. Wszystko zależy od tego do jakiego odbiorcy chcesz skierować tekst i jak wielu osobom ma się spodobać.
Inteligentny czytelnik powinien się tego domyślić, masz rację. Jeszcze inteligentniejszy zrozumie tekst zawierający jeszcze więcej niedopowiedzeń. Idąc dalej w tym kierunku, będziesz tak okrajać utwór, aż zostanie sam tytuł - przecież geniuszowi to wystarczy, żeby pojąć, co miałaś na myśli :)

Niestety, jeśli zależy Ci na dużej poczytności (a może i kiedyś na kasie za sprzedane książki) to musisz pisać prosto, bo prostaków na świecie najwięcej. Może nie mają tacy zbyt grubych portweli, ale ich siła w liczbie :D
Reasumując: Chcesz pisać dla geniuszy - najprawdopodobniej docenią Cię kieeedyś za 500 lat, a w tym życiu na pisaniu nie zarobisz nawet na nową baterię do laptopa.
Usunięty dnia 18.08.2007 20:32
Idąc Twoim tropem valdensie - Baudelaire'owska "Padlina" - jak myślisz ilu "prostaków" zrozumie nawet z tym dopowiedzeniem o kogo i jaki utwór chodzi? Pewno jeszcze by pasowało dodać jakiś link albo coś, żeby wytłumaczyć to czy tamto.
milla dnia 19.08.2007 09:53
Myślę, że akurat "padlina" niekoniecznie musi się jednoznacznie kojarzyć z tą "Padliną". Dlatego też to naprowadzenie, moje osobiste skojarzenie. "Prostemu" nie tylko, że się ten cały kawałek nie spodoba, to jeszcze nie zostanie on ani zrozumiany ani powiązany z Baudelairem. Natomiast, jak sobie ktoś zapragnie sprawdzić, do czego tak naprawdę nawiązałam w tekście, ma gotową podpowiedź i może ocenić potem trafność porównania. Gwoli wyjaśnienia.
Pozdroofki.
paniscus dnia 20.08.2007 09:45
Niepotrzebne te naprowadzenie.
Cytat:
"Jej nachalna, agresywna, pozbawiona odrobiny wstydu i elegancji prowokacyjna seksualność przykuwała nawet najbardziej niechętny wzrok i zapadała w zmysły niczym Baudelaire'owska "Padlina"..."

tego bym się pozbył, po co tak nasuwać czytelnikowi wzór z którego się korzystało? Ja bym to zakończył to jakoś inaczej, np.: "Jej nachalna, agresywna, pozbawiona odrobiny wstydu i elegancji prowokacyjna seksualność przykuwała nawet najbardziej niechętny wzrok. Jak plugawa padlina na ścieżce leżąca zapada w zmysły, tak ta pracująca kobieta krąży w myślach i pomimo obrzydzenia tak naturalna jest."

Cytat:
pobrużdżonej już dość wyraźnie w głębokie zmarszczki twarzy. Od tej nieruchomej, strasznej twarzy...

ewidentne powtórzenia, zgadzam się z LittleRedRose.

Nie można tutaj za bardzo do czegokolwiek się przyczepić. Ja wracam do owej padliny. O ile dobrze pamiętam Baudelaire miał na myśli, że wszyscy staniemy się padliną:
"A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje."
W tym przypadku mamy świadomy wybór aby stać się padliną. Złe porównanie, takie jest moje zdanie.

pozdrawiam paniscus
valdens dnia 20.08.2007 12:58
Arachnea, w muzyce Mandaryny, w kinie - przeróżne "koszmary minionego lata", w poszukiwaniach kobiety - głupiutkie, cycate blondynki, w pisarstwie... sama sobie dokończ (biorąc pod uwagę jacy pisarza sprzedają najwięcej książek).
Chcesz czy nie - świat takimi prawami się rządzi.
Arachnea, czy coś się nie zgadza?
milla dnia 20.08.2007 13:12
Nawiązywałam tylko i li do częsci wiersza. "(...)Niedbała i cyniczna otwarła sekrety brzucha pełnego zgnilizny(...).
Niemniej dziękuję za komentarze.
Pozdrawiam niepadlinowato:)
valdens dnia 20.08.2007 14:33
Skarbie, no widzisz jak Ty mnie nie rozumiesz, chociaż nie użyłem w tych wypowiedziach nawet połowy szarych komórek smiley
Arachnea, nie dostrzegasz w tym co napisałem ironii, prowokacji? Wstydź się, że mówię Ci to ja - mężczyzna.

Paniscus "zapada w zmysły, tak ta pracująca kobieta krąży w myślach i pomimo obrzydzenia tak naturalna jest." - to by było lepsze??? Daj spokój chłopie. O mało nie zaczynam jej wtedy współczuć, bo pracuje i jest taaaka "naturalna".
Milla nie słuchaj tego.
paniscus dnia 20.08.2007 17:42
valdens treść może i jest głupia, ale nie o to mi chodziło. Chciałem pokazać, że można było napisać samo jak padlina, bez odwołania do Baudelaire.
Jeśli milla nawiązujesz do jakiegoś wiersza to nie do części tylko do jako takiej całości. Jak już, to mogłaś ten fragment napisać na początku, jako cytat, aby wiadomo było o co chodzi.

Ach Ci artyści patrzący z góry na nas prostaków... moje szare komórki zanikają pod nawałem pracy:uhoh:.

Cytat:
Opinia valdensa mnie śmieszy. Pisanie dla prostaków?
Litości...

mnie też śmieszy;)
milla dnia 20.08.2007 18:14
Każdy ma swoją wizję i sposób jej prezentacji, paniscusie. Do napisania tego kawałka nie skłoniła mnie "Padlina", a widok tej kobiety. Skojarzenie z Baudelairem było przypadkowe, fragmentaryczne. jakby na doczepkę do tego wszystkiego. Inspirowała mnie ta kobieta, a nie poeta. I na tym kończmy. PA
DamianMorfeusz dnia 18.06.2008 20:53 Ocena: Dobre
I słusznie. Ja przeczytałem tytuł, opowiadanie, tytułu już nie pamiętałem, i nie skojarzyłbym treści z niczym ze świata poezji :)
gdyby nie powiedzenie o tym wprost.
Należę do prostaków, którzy w liceum mieli z polskiego oceny bardzo dobre, pamiętali o co chodziło w większości przerabianych wierszy i książek, kojarzyli po tytułach i fragmentach, ale teraz - prostak zmądrzał - a po co mi to? :) Zaśmiecają umysł ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:61
Najnowszy:ivonna