Manifest leniwizmu - Ceceron
Proza » Inne » Manifest leniwizmu
A A A
Początek
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
Koniec

Podobno jest to jedna z najlepszych definicji lenistwa. Mnie jako niezawodowo lenia ogarnia ogromne niezadowolenie, gdy widzę tak rażąco zniekształcony obraz mej pasji. W rzeczywistości prawdziwy leń nie jest ograniczony do „nic nierobienia”, ma szeroki wachlarz możliwości i obowiązków. To przykre, że tak często myli się nas z pospolitymi próżniakami. Otóż zgodnie z filozofią leniwizmu (nie mylić z leninizmem!) rzecz cała polega nie na ciągłym obijaniu się, ale na zaspokajaniu swych potrzeb w sposób jak najbardziej efektywny.
Spróbuję przedstawić to na konkretnym przykładzie: kiedy osoba pracowita kłóci się z partnerem, dla prawdziwego lenia jest to marnotrawstwo czasu i energii. Zatem, aby móc być leniwym zakochanym należy: mocno kochać, dużo rozmawiać z partnerem, być cierpliwym, czułym, odpowiedzialnym, dobrze zarabiającym, zaradnym, wyrozumiałym, doskonałym, niezmordowanym kochankiem. Prawda, że ciężko nazwać to próżniactwem? Ale dzięki takiej postawie możemy oczekiwać wielu profitów w postaci pysznych posiłków (po które czasem nie trzeba iść nawet do lodówki!), mnóstwa czułości i miłości (po które nie trzeba iść czasem do lodówki!), namiętnego seksu (bez włączania telewizji!) oraz wspomnianego już braku kłótni. Inne związki międzyludzkie i ludzko-zwierzęce należy traktować analogicznie. „Szczęśliwe otoczenie szczęściem dla lenia”*.
Prawdą jest, że nie lubimy się męczyć. Unikamy tego niczym poeci skromności, co przekłada się na ogromną presję ciążącą nad naszym codziennym zachowaniem. Bo cóż jest bardziej męczącego od wyrzutów sumienia? Staramy się więc ograniczać jedynie do grzechów lekkich lub niezbędnych, których pozytywne efekty będą równocześnie wystarczającą pokutą dla naszych udręczonych dusz. „Piekło na co dzień (i w wieczności, jeżeli mówimy o wierzącym leniu) nie jest żadnym wyjściem".
Kolejną ważną cechą króla barłogów jest asertywność i nonkonformizm, niepozwalające na narzucenie sobie czyichś obowiązków oraz negatywnych, męczących ideologii. Owczy pęd to naprawdę wykańczająca sprawa, moda zmuszająca do zmiany bez wyraźnego powodu pozytywnych wygodnych przyzwyczajeń i zbędnego wydawania pieniędzy (na które, o zgrozo, pracowaliśmy!). „Nie każdy indywidualista jest leniem, ale każdy leń powinien być indywidualistą”.
A teraz niech sobie państwo wyobrażą, że w to wszystko trzeba wpleść jeszcze swoje hobby i inne zamiłowania. Tutaj niespodzianka, otóż męczenie się i pracowanie jest jak najbardziej dopuszczalne! Jeżeli leń lubi nosić worki z ziemniakami, to ma je nosić, jeżeli lubi się uczyć encyklopedii na pamięć, niech się kuje, ale jeżeli lubi pisać dziwne pseudomanifesty do późna w nocy, to nie wymagajmy od niego dokładnego sprawdzenia ich poprawności językowej. „Trzeba nauczyć się żyć, jak się lubi, a nie tylko starać się polubić swoje życie".
Pisząc te słowa poruszyłem zaledwie wierzchołek góry lodowej zwanej leniwizmem, mam nadzieję, że nakłoniłem państwa do głębszego zainteresowania się tym tematem i refleksji dotyczących wielkiej niesprawiedliwości zawartej w definicji słowa "leń". Napisałbym to wszystko ładniej, bardziej z polotem, śmieszniej, więcej, dałbym chociaż jakieś ładne zakończenie z puentą, „ale mi się nie chce".

* Wszystkie cytaty zaczerpnięte z "Dekalogu lenia" znanego z tradycji ustnej (leniom nie chciało się go nigdy spisać)
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ceceron · dnia 26.10.2009 20:23 · Czytań: 1028 · Średnia ocena: 4,09 · Komentarzy: 14
Komentarze
tulipanowka dnia 26.10.2009 20:51 Ocena: Świetne!
świetne

dodam jeszcze, że rasowy leń godzinami pozornie nic nie robiąc rozmyśla, jak i co zrobić, by zbytnio się nie namęczyć - tym sposobem skraca czas pracy i ma go więcej, by znów się lenić ...
czyli staje się skuteczny w działaniu (wbrew pozorom) ;) ;) ;)
Usunięty dnia 26.10.2009 21:36 Ocena: Świetne!
Skomentowałbym to jakoś, ale nie chciało mi się tego czytać ;)
Izolda dnia 26.10.2009 23:00 Ocena: Świetne!
My niżej podpisani, leniuchy patentowane, zakazujemy bezwstydnie ujawniać nasze najskrytsze sekrety oraz bezczelnie odzierać z pozorantów ich wysokie mniemanie o sobie.:D
Szuirad dnia 26.10.2009 23:51 Ocena: Bardzo dobre
"jeżeli lubi się uczyć encyklopedii na pamięć, niech się kuje," chyba : to niech kuje. To się tu nie pasuje.

Tu muszę też sprostowoć , gatunek tzw. homo (w swoim mniemaniu) sapiens już dość wcześniej wyodrębnił z siebie kilka podgatunków. Między innymi:
- niemrawca pospolitego
- gnuśnika zwyrodnialca
- ospalca pląsawego
- leniuchowca majaczka
ten ostatni wyewoluował w cztery formy
- nieroba mrugawca
- wałkonia beznóżkowca
- darmozjada brzuchpaśćca
- lenia kanapowca
Ten ostatni wytworzył dwa szczepy
próżniaka właściwego (zwanego również pospolitym) i lenia bystrzaka, który w specyficzny sposób rozwinął teorię leniwizmu. Reasumując : leń bystrzak i próżniak wlaściwy są bardzo blisko skoligacone i przez mniej wprawnych mylone. Oczywiście z krzywdą dla tego drugiego. Obecnie obserwuje się gwałtowny rozwój próżniaka właściwego, który systematycznie wypiera lenia bystrzaka z jego nauralnego środowiska, zanieczyszczanego wszelkimi rodzajami tandetnej rozrywki.

A poza tym bardzo dobrze
Ceceron dnia 27.10.2009 00:00
Się kuje zajmuje pozycję strategiczną i jest bezpośrednio połączone z dalszym ciągiem zdania ;)

Jestem wdzięczny za wszelką pomoc służącą głębszemu wejrzeniu w teoretyczne podstawy wszelkich dyscyplin naukowych, mających być trwałym fundamentem funkcjonowania bytu leniwego.
Usunięty dnia 27.10.2009 07:49 Ocena: Świetne!
świetne
Abakarow dnia 27.10.2009 07:54 Ocena: Świetne!
nareszcie ktoś napisał coś o mnie :) doskonale
Usunięty dnia 27.10.2009 14:05 Ocena: Bardzo dobre
Heh, no masz talent :)
Jack Duck dnia 27.10.2009 16:59 Ocena: Dobre
Hmm, a czy przypadkiem nie mylisz pojęcia lenia z hedonistą/pragmatykiem? Bo praca dobra, ale mało jednak leniwa, jakbyś chciał pisać o leniu, ale nie wyrywać się ponad miarę - i przez to leń nie do końca jest leniem. Moim zdaniem, oczywiście.
bassooner dnia 27.10.2009 18:52 Ocena: Dobre
tekst, jak na leniwca, niezły, ale ma, jak na leniwca, błędy;

- myli się,
- obijaniu się,
- kłóci się,
- się męczyć,
- staramy się,
- nauczyć się,
- starać się,

tych zwrotów z się jest czasami za dużo na krótkich odcinkach.
Ceceron dnia 27.10.2009 19:33
@wiaderny j
Sądziłem, że udało mi się rozdzielić pojęcie lenistwa i leniwizmu. Owszem, tych pojęć nie powinno się utożsamiać, dlatego użyłem nowego słowa. To moja prywatna filozofia niezgodna z definicjami słownikowymi, tekst nie bez powodu jest manifestem. Uznaję się za świetny przykład lenia. Rozsądnie szczęśliwego lenia. Dawno niczym się nie zmęczyłem. Nie bronię, oczywiście, umieszczania mojej filozofii w kontekście innych, ucieszyłbym się bardzo z badań dotyczących tej sfery życia.
Kim dla Ciebie jest leń?

@bassooner
Naprawdę przejrzałem tekst dwa razy, może mam dziwne pojęcie na temat stopnia zagęszczenia, ale nie czuję tego. Ilość innych form czasownikowych znacznie przewyższa liczbę czasowników zwrotnych, które gubią się w gąszczu słów. Ale rozumiem, że każdemu może przedstawiać się ten obraz inaczej :)

@inni
Leniwy ziew solidarności :sleep:
Miladora dnia 27.10.2009 20:51 Ocena: Dobre
Witaj, Ceceron - lubię być leniwcem, więc wpadłam... :D
- Mnie jako niezawodowo lenia ogarnia ogromne niezadowolenie, - przypuszczam, że to "niezawodowo" ma współgrać humorystycznie z "niezadowoleniem", tym niemniej źle to brzmi - może jednak korzystniej byłoby zmienić na "niezawodowego"?
Napisane bardzo dobrze - i styl i interpunkcja. Lekko, potoczyście.
Sęk w tym, że mimo uśmiechu na twarzy z powodu tak błyskotliwie przeprowadzonego wywodu, jego logika nie trafia mi do przekonania. W porządku, ma to być na pewno dość absurdalne, ale... nie trafia. Nie odnajduję w tym ani własnego lenistwa ani specjalnej pożywki dla swojego poczucia humoru... :shy:
Dla mnie lenistwo, to dolce far niente i już... :D
Dlatego dla mnie ten tekst jest na "dobre" z plusem...
Pozdrawiam ;)
PS. Nie omieszkam zajrzeć do innych Twoich tekstów, bo wygląda na to, że bym się nie napracowała wyszukiwaniem błędów, za co dostałeś dodatkowego plusika do tego dobrego... ;)
Ceceron dnia 27.10.2009 23:47
Och, jeżeli obudził uśmiech na twarzy, to już jego wielki sukces :D
TomaszObluda dnia 28.10.2009 09:42 Ocena: Dobre
eee to jak amerykański poiradnik, jak odnięśc sukces, żyć z entuzjazmem itd. Rób to co ci sproawia przyjemność, bo to jest dobre, rób to, rób to, rób to, będziesz szczęśliwy, szczęśliwy, szczęśliwy, szczęśliwy.

Niezłe.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty