Polaku, zamiast narzekać, bierz się do roboty! - Pein
Publicystyka » Felietony » Polaku, zamiast narzekać, bierz się do roboty!
A A A
Od zawsze zastanawiałem się, dlaczego w naszym kraju żyje się aż tak źle. To znaczy, osobiście nie uważam wody mineralnej za towar luksusowy, ale wciąż przewijają się pytania: „Dlaczego bezrobocie jest tak wysokie, a średnia zarobków tak niska?”, „Dlaczego wciąż pozostajemy w tyle za innymi państwami?’,
”Dlaczego nasz kraj nie ma przyszłości?”, itp. Korzystając z wolnej chwili postanowiłem udać się na krótki spacer, aby dotlenić swój umysł.

Spodziewałem się też, że może zobaczę te słynne rudery kryte strzechą i rozpadające się bloki,
ale im dalej szedłem, tym więcej udało mi się naliczyć nowo wybudowanych domów, z których w jednym mogłoby zmieścić się 10 kazachstańskich rodzin, a zostałoby jeszcze miejsca na garaż. Oczywiście, można by powiedzieć: „Wyjątek potwierdza regułę!”. Jednak, przy drodze spostrzegłem, że pośród kilku Kii i Hyundai roi się na niej od bajeranckich samochodów, z których wartość każdego wynosi tyle, ile 5-letnia pensja nauczycielska. Mógłbym dalej iść tym tropem i wspomnieć między innymi o gościu, który u jubilera kupował Breitlinga za 50 tys. zł i kobiecie wahającej się, który model pióra Mont Blanc wybrać, ale myślę, że nie będzie to konieczne.

O dziwo, wcale nie mieszkam w luksusowej dzielnicy dużego miasta, gdzie takie sytuacje są na porządku dziennym, każdy człowiek pracuje w radzie nadzorczej, do pracy jeździ limuzyną z kierowcą,
a lunch je złotymi sztućcami. Stwierdzam, więc z całą pewnością, że wszechobecne skargi to…
jedna wielka bzdura!

Teraz na poważnie, swojej opinii nie wypracowałem po półgodzinnym spacerze. Chciałem tylko w ten sposób lepiej naświetlić obraz tej drugiej strony medalu. Pokazać, że nie wszyscy Polacy ustawiają się
w kolejce po zasiłek i nie wszyscy wyjeżdżają na nowo skolonizowaną polską wyspę, aby tam znaleźć
odrobinę lepszą pracę, której i tak nienawidzą.

Skąd biorą się więc tak krytyczne opinie? Czy faktycznie tych niezadowolonych z życia i pokrzywdzonych przez los jest zatrważająca większość? Nie wydaje mi się. Problem tkwi gdzie indziej.
Mianowicie w Nas i w tym, co wszyscy uwielbiamy – narzekać!

Do ’89 wszystko opierało się na prostych zasadach. Nie musiałeś wykazywać się kreatywnością
w pracy, ani wyróżniać się cechami lidera. Wystarczyło, że się w niej pojawiłeś, ponieważ, niezależnie od starań,
wszyscy otrzymywali jednakową zapłatę. Jednak później wszystko się zmieniło i, choć minęło już 21 lat, to piętno komunizmu, przekazywane nieświadomie przez starsze pokolenia, jest nadal odciśnięte w większości z nas.
To właśnie jest powodem, dlaczego zatrważająca ilość Polaków nie wykazuje inicjatywy, ani starań, głęboko przekonana, że ich wygrana na loterii to tylko kwestia czasu. Wyobraźcie sobie, jak wielkie jest ich zdziwienie, gdy uświadamiają sobie w końcu, że nie tak to działa. Można by się domyśleć, że ten kubeł zimnej wody wylany wprost na ich rozpalone głowy spowoduje, że w końcu zaczną działać i wezmą się do roboty, aby walczyć o lepsze życie. A skąd. To przecież kosztuje mnóstwo sił i pracy. Co więc pozostaje?
Wieczne zrzędzenie, przy jednakowym przesadzaniu. Ba, i to wcale nie byle jakim!
Nasi rodacy, wpadając ze skrajności w całkowitą skrajność, wyjątkowo stosują się do zasady:
„Jak coś robisz, to rób to dobrze!”. Przesadzają więc albo na całej linii, albo nie przesadzają wcale.
Niestety, najczęściej jednak wybierają to pierwsze.

Kolory są albo za mało wyraziste, albo zbyt jaskrawe. Sylwetka samochodów albo zbyt przestarzała, albo zbyt futurystyczna. Mężczyzna albo zaniedbany, albo metroseksualny. Kobieta zaś albo cnotliwa,
albo, delikatnie mówiąc, swawolna. W dzisiejszych czasach granica jest tak cienka, że właściwie niewyczuwalna.

A co z Tobą? Czy po przeczytaniu tego felietonu, widzisz w sobie choć jedną z powyżej przedstawionych cech? Jeśli tak, usiądź i przez chwilę zastanów się, czy aby na pewno dajesz z siebie wszystko? Czy nie stać Cię na to, żeby zdobyć lepszą pracę, więcej czasu poświęcać rodzinie lub, po prostu, stać się lepszym człowiekiem?
Wydaje mi się, że jeśli każdy z prawie 40 milionów ludzi odpowiedziałby sobie na te pytania,
wiele mogłoby się zmienić. Wierzę, że nawet do tego stopnia, że Rosjanie znowu wpadliby przez to
w kompleksy i to w większe niż niedawno. Jak sami widzicie, spróbować nie zaszkodzi!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Pein · dnia 25.03.2010 00:20 · Czytań: 711 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Szach-Mat dnia 25.03.2010 13:22 Ocena: Dobre
przeczytałem z uwagą i sądzę, że nie masz więcej niż 20 lat. Wnioski, a raczej poglądy wygłaszasz słuszne, tylko że kompletnie oderwane od realu.
Wybierz się na polską, mazurską wieś, zrób sobie spacerek i zobaczymy, co zostanie z twoich poglądów.
Wybierz się również do banków i zobacz, kto może otrzymać kredyt i na jakich warunkach.
A na koniec zobacz zadłużenie ZUS-u i obserwuj, co się będzie działo z tą instytucją na przestrzeni najbliższych 5 lat.

Jello Biafra mawiał - "Marzy mi się ostateczny krach systemu korporacji".
Z Polską będzie to samo.

Pozdrawiam.
Daniel Radziejewski dnia 27.03.2010 12:30 Ocena: Bardzo dobre
Szach-Mat, nie mogę się z Tobą zgodzić. Felieton traktuje o ogóle, o naszych narodowych cechach m.in. chronicznym narzekaniu na wszystko. W każdym kraju jest lepiej i gorzej. W każdym kraju są rejony bogatsze i biedniejsze. Polska nie jest złym krajem, a z roku na rok jest coraz łatwiej. W końcu, skoro jest tak źle, to dlaczego około 39 mln ludzi, pomimo otwartych granic, wolnej emigracji i lepszych zarobków np. na wyspach nie wyjechało przed recesją za granicę? A co do wieku, ja mam 32 lata. :-)
Felieton otrzymuje ode mnie ocenkę bdb.
ox dnia 27.03.2010 20:59
Trzeba było pójść, albo w konkrety, albo w humor, albo w przemyślenia trochę głębsze niż teoria o spuściźnie komuny. Z resztą zwróć uwagę, że ten tekst to też narzekanie i także przesada. Brzmi jak zadanie domowe na Podstawy Przedsiębiorczości, albo bardziej WOS. Znów ta sama myśl w stylu "Chcesz zmian? Zacznij od siebie". I ten tytuł "Polaku...!". Zabawne.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty