A A A
Nie istnieje nic bardziej smutnego, nastrajającego w sposób ten niewłaściwy, powszechnie nieakceptowany przez społeczeństwo jak zimowy poranek. Szaro, buro, ciemno już w przedpokoju czai się złowrogie spojrzenie bliźniaczych butów gotowych do wyjścia. Jeszcze człowiek nie zdążył wstać, a już marzy o tym aby zaznać spoczynku, nikt z nas nie wiedział co czyni opuszczając łono matki. Zima jak co roku zaskoczyła polskich policjantów, pielęgniarki, dzieci w żłobkach, pana z kiosku na przeciwko, koty podwórkowe, koty salonowe, koty na podłodze, zaskoczyła pranie na balkonie, księdza, okoliczne prostytutki, wredną sąsiadkę co podsłuchuje na klatce,” pana z dziesiątego” co ostatnio pękła mu rura od wody, zaskoczyła i mnie tym, że przyszła dużo później niż zwykle…

W moim umyśle sfrustrowanej dwudziestolatki każdego dnia rodzą się myśli niepokorne- nie będę jadła, będę piękna , będę sobą, nie będę tobą, będę dla Ciebie, dla was/mass- to prawie jak życzenia dziecka które z nadzieja wypatruje świętego mikołaja.

Do niczego w życiu nie dojdę- ta myśl kołacze w moim utrudzonym już umyśle, a przecież dopiero co zbudzonym. Jestem elementem tego feralnego pokolenia, jestem niepasującym elementem który kocha godziny spędzone w bibliotekach na wąchaniu starych stron jeszcze starszych książek. Jestem tym kto przeczytałby scenariusze filmików na youtube zamiast je oglądać. Jestem fanaberią losu która zaistniała w Twoim życiu. Jestem tym rozczarowaniem w oczach dziecka które rozpakowuje jajko niespodziankę, a tam zamiast figurki samochodzik do złożenia. Potem tylko smutek, żal, nerwica, odejście od boga, niechciana ciąża, niewiara w ludzi, niemoc posiadania, przesalanie zupy, przepieprzenie pierogów, pasmo bezsensów w naszych żywotach, codzienna pogoń za czymś , aby uciec od kogoś! Zastanawia mnie mój status; myśliwy czy ofiara w tej ludzkiej gonitwie gdzie mało kto jest człowiekiem… a zaczęło się niewinnie od naturalnego zjawiska pogodowego, od tego co nieuniknione w naszej strefie klimatycznej, od szaro- burowatości za moim balkonowym, blokowiskowym oknem z widokiem na kościółek z XVII wieku.

Najgorsze, że planuję zostać na trochę… ciężkie powieki, myśli w powijakach, budzik oprawca alarmujący o konieczności powstania. Pyk! Nie tym razem! A co mi tam, dobranoc zimowy świecie, dziś odpuszczam , może jutro stoczę z tobą walkę, może to lenistwo, ale dziś wtulam się w ciepłe ciało leżące nieopodal. Odgarnia mi włosy, całuje w czoło, przykrywa nerki żeby nie namarzły i daje mi nadzieję, że ta zima kiedyś musi minąć, musi zniknąć niepokój i niepewność samej siebie… to trochę jak z tym rajem utraconym. mój mogę nazwać odnalezionym, odzyskanym, nie z odzysku- nówka sztuka nieśmigana. I czuję sens, chwilowego mojego bezsensu.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
analogowa przestrzen · dnia 04.06.2010 19:33 · Czytań: 771 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 13
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Almari dnia 04.06.2010 21:54 Ocena: Dobre
Witam

Cytat:
nastrajającego w sposób ten niewłaściwy,


~ Niezręczne. Proponuje wyciąć "ten"

Cytat:
Nie istnieje nic bardziej smutnego, nastrajającego w sposób ten niewłaściwy, powszechnie nieakceptowany przez społeczeństwo jak zimowy poranek.


~ Szyk. Nie istnieje nic bardziej smutnego jak zimowy poranek, nastrajający w sposób niewłaściwy, powszechnie nieakceptowany przez społeczeństwo .

Cytat:
Szaro, buro, ciemno już w przedpokoju czai się złowrogie spojrzenie bliźniaczych butów gotowych do wyjścia.


~ Nielogiczne. Do korekty.

Cytat:
Jeszcze człowiek nie zdążył wstać, a już marzy


~ Trzymaj się jednego czasu.

Cytat:
a już marzy o tym aby zaznać spoczynku,


~ Czyli chciał umrzeć? Chodzi ci o wieczny spoczynek czy o odpoczynek ;)

Cytat:
pana z kiosku na przeciwko


~ Naprzeciwko.

Cytat:
Zima jak co roku zaskoczyła polskich policjantów, pielęgniarki, dzieci w żłobkach, pana z kiosku na przeciwko, koty podwórkowe, koty salonowe, koty na podłodze, zaskoczyła pranie na balkonie, księdza, okoliczne prostytutki, wredną sąsiadkę co podsłuchuje na klatce,” pana z dziesiątego” co ostatnio pękła mu rura od wody, zaskoczyła i mnie tym, że przyszła dużo później niż zwykle…


~ Zbyt rozbudowane zdanie. Można się pogubić.

Cytat:
myśli niepokorne-


~ spacja przed pauzą.

Cytat:
które z nadzieja wypatruje świętego mikołaja.


~ z nadzieją.

Cytat:
jestem niepasującym elementem który


~ jestem niepasującym elementem(,) który

Cytat:
Jestem elementem tego feralnego pokolenia, jestem niepasującym elementem


~ 2x elementem. To powtórzenie brzmi akurat naciąganie i sztucznie.

Cytat:
Jestem fanaberią losu która zaistniała w Twoim życiu.


~ Jestem fanaberią losu(,) która zaistniała w Twoim życiu.

Cytat:
rozczarowaniem w oczach dziecka które


~ rozczarowaniem w oczach dziecka(,) które

Cytat:
dziecka które rozpakowuje jajko niespodziankę, a tam zamiast figurki samochodzik do


~ ... widząc zamiast figurki samochodzik..

Cytat:
myśliwy czy ofiara w tej ludzkiej gonitwie gdzie mało


~ myśliwy czy ofiara w tej ludzkiej gonitwie(,) gdzie mało

Cytat:
kto jest człowiekiem… a zaczęło


~ Z dużej litery po wielokropku. Zdanie nie odnosi się do pierwszego.

Cytat:
dziś odpuszczam ,


~ Bez spacji.

Cytat:
dziś odpuszczam , może jutro stoczę z tobą walkę, może to lenistwo, ale dziś wtulam się w ciepłe ciało leżące nieopodal.


~ Proponuje całe zdanie napisać w jednym czasie. Ale dziś wtulę się ...

Cytat:
przykrywa nerki żeby nie namarzły


~ przykrywa nerki(,) żeby nie namarzły
~ zamarzły.

Cytat:
samej siebie… to trochę jak z tym rajem utraconym.


~ Z dużej litery po wielokropku.

Cytat:
utraconym. mój


~ Wielka litera.

Piszesz troszkę nierówno. Niektóre zdania są naprawdę trafione i zgrabnie napisane, ale później przychodzą te "chochliki" ;)
Najbardziej podobała mi się końcówka, nie wiem dlaczego, bo pomysł nie jest zbyt oryginalny a historia powszechna. Jak na debiut to tekst jest dobry. Także zachęcam do dalszego pisania i wzięcia pod uwagę moich powyższych sugestii ;)

Ps: Pilnuj tego czasu. Czasami go gubisz.
Speak2Me dnia 04.06.2010 22:06
Brakuje trochę przecinków, ale nie czuję się na siłach ich wymieniać
Cytat:
klatce,” pana z dziesiątego”

klatce, "pana z dziesiątego" - tak powinno być
Cytat:
myśli niepokorne- nie będę

spacja przed myślnikiem
Cytat:
dla was/mass- to prawie

podobnie
Cytat:
które z nadzieja wypatruje

nadzieją
Cytat:
nie dojdę- ta myśl

znów ta spacja
Cytat:
od szaro- burowatości za moim

tu za to chyba niepotrzebna spacja, albo w ogóle zbędny myślnik, w każdym razie coś nie tak

Co do treści... właśnie zorientowałem się, że nie wiem jak ją ocenić bo wzbudziła we mnie mieszane uczucia, z tego powodu bez oceny zamieszczam same poprawki, oby się przydały.
Pozdrawiam
Usunięty dnia 04.06.2010 22:26 Ocena: Dobre
Dobre - brak innych określeń.
analogowa przestrzen dnia 05.06.2010 15:58
dziękuję za uwagę i czas:)
Jack the Nipper dnia 06.06.2010 14:12
W żadnym wypadki nie mogę sie zgodzić, ze zimowy poranek jest czasem smutnym. Przeciwnie, ma wiele zalet:
- Jest zimno, nie ma cholernego upału.
- Jest ciemno, słońce nie świeci po oczach
- Nie świergolą jakieś ptaszęta, które nie dają spać.
- Nie latają muchy, komary i inne krwiopijce
- Nie ma liści na drzewach, są lepsze widoki.
- Mroźne powietrze orzeźwia
- Otwierasz oczy - 7:30: ciemno - można spać dalej...

Jedynym minusem jest śnieg, który trzeba odgarnąć z samochodu...
Bez oceny, bo nie mogę uczciwie ocenic czegoś z czym tak głęboko się nie zgadzam :)
analogowa przestrzen dnia 06.06.2010 15:37
Jack the Nipper- odezwę się do Ciebie w zimie i zapytam, jak układa się współpraca z Panią Zimą:p
Wasinka dnia 06.06.2010 21:35
Cieszę się, że ostatecznie bohaterka "czuje sens chwilowego bezsensu". Ponadto - dobrze, że bezsens jest chwilowy, a sens nie...
Błędów sporo, zostały wskazane. Mam nadzieję, że poprawisz :)
Ładny obrazek, szczególnie z przykrywaniem nerek po mroźnych opisach :) ;)
Pozdrawiam :)
analogowa przestrzen dnia 07.06.2010 08:04
Ten tekst nie jest o zimie. Zima jest pretekstem do wyrażenia czegoś więcej, jeżeli tego nie odkryłeś polecam ponowną lekturę:)
Wasinka dnia 07.06.2010 08:58
Nie wiem, czy to do mnie odpowiedź, czy jeszcze do JackadN, ale chyba nie do mnie, gdyż nie na temat...
Pozdrawiam...
analogowa przestrzen dnia 07.06.2010 10:57
to tak ogólnie, rzucone stwierdzenie w przestrzeń jaką jest internet, na przyszłość, na zaś, dla każdego coś dobrego:)
analogowa przestrzen dnia 07.06.2010 10:57
Krystyna Habrat dnia 08.06.2010 23:59 Ocena: Dobre
To mnie zainteresowało. Jest w tym celna myśl, choć typowa dla dziewcząt w okresie przemieniania się z oporami w kurę domową. Albo ze zbuntowanej nastolatki w stateczną mężatkę, czy poważną bisneswoomen. Może tylko tekstu trochę zabrakło. Dodaj jeszcze coś. 4
Usunięty dnia 09.06.2010 08:51 Ocena: Dobre
Analogowa przestrzeń

Felieton to nie jest, ale tak czy owak debiut całkiem, całkiem. Tylko popracuj z przecinkami i spacjami. Popracuj, a nie baw się w olewanie nauki. Zdecydowanie czwórka z nutką plusa.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:74
Najnowszy:ivonna