Krótkie rozważania o Osho - Waldan
Publicystyka » Eseje » Krótkie rozważania o Osho
A A A
Osho – nauczyciel duchowy, guru, alfa i omega, buntownik, filozof, pajac, geniusz, pozer itd. Prawdopodobnie ile ludzi tyle zdań o tym kontrowersyjnym człowieku. Ktoś kiedyś go określił najbardziej niebezpiecznym człowiekiem od czasów Jezusa Chrystusa.

Kiedy myśli się o Jezusie raczej nie przychodzi do głowy takie słowo jak ,, niebezpieczny”. A jednak, Jezus w swoich czasach zburzył istniejący porządek rzeczy i zbudował nowy, który trwa do dziś. Wystarczy spojrzeć na fakty. Chrześcijaństwo jest obecnie jedna z najbardziej popularnych religii na świecie a czas dzielimy na ,, przed i po Chrystusie”. Całkiem nieźle jak na skromnego cieśle.

Wracając do Osho, który nie tytułował się synem Boga, nie czynił cudów, nie zmartwychwstał i nie stworzył, żadnej nowej religii, to czy porównywanie go do Jezusa nie jest mocno przesadzone?

Na pierwszy rzut oka jest, on przecież nic takiego nie dokonał, był tylko człowiekiem, który wyrażał własne zdanie, zdanie, które nie tylko było czasem sprzeczne z naukami kościoła ale nawet sprzeczne z tym co on sam powiedział wcześniej. Ale ludzie go słuchali. Słuchali gdy żył i słuchają dzisiaj.

Dziś, ponad 20 lat po śmierci jego książki, które tak naprawdę nie były jego książkami, są coraz bardziej popularne. Sam Osho, bowiem nic nie napisał, był natomiast świetnym mówcą, zostawił po sobie setki nagrań, które zostały spisane przez jego uczniów, następnie wydane a potem przetłumaczone na ponad 50 języków i znów wydane.

Nasuwa mi się tu podobieństwo do Jezusa, który też nie spisywał swoich nauk a które zostały potem spisane przez ewangelistów.

Można się zgadzać lub nie zgadzać z naukami Osho., można się irytować tym co mówi. Ale jedno jest pewne, fajnie się to czyta, trochę gorzej słucha. Osho mówił bowiem bardzo powoli i robił długie pauzy. Czasem się ma wrażenie słuchając jego nagrań, że taśma się zacięła. Same książki są natomiast bardzo fajną lektura do poduszki. W jego wykładach jest bowiem dużo przykładów, opowieści i dowcipów.

Jego ośrodek Indiach przyjmuje około 200 tys. osób rocznie i stanowi świetny biznes.. Podobne ośrodki powstają już w innych krajach.

Nie tak dawno widziałem ogłoszenie w necie. Facet szukał współlokatorów w Warszawie. Współlokatorami mogli być tylko i wyłącznie osoby żyjące według zasad Osho.

Jakiś dziennikarz muzyczny powiedział kiedyś, że: muzyka dzieli się na tą przed i po ,,Billy Jean”, krytyk filmowy, że kino: na to przed i po ,, Pulp fiction”, a może, ktoś za parę lat powie, że filozofia dzieli się na tą przed i po Osho.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Waldan · dnia 04.04.2011 10:15 · Czytań: 1068 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 6
Komentarze
Usunięty dnia 04.04.2011 11:09
Cytat:
buntownik, filozof, pajac.,

usuń kropkę po pajacu

Cytat:
Prawdopodobnie ile ludzi tyle zdań

ilu ludzi

Cytat:
Kiedy myśli się o Jezusie raczej nie przychodzi do głowy takie słowo jak ,, niebezpieczny”.

Kiedy myśli się o Jezusie, raczej nie przychodzi do głowy takie słowo jak ,,niebezpieczny”.

Cytat:
Chrześcijaństwo jest obecnie najbardziej popularną religią na świecie a czas dzielimy na ,, przed i po Chrystusie”. Całkiem nieźle jak na skromnego cieśle.

Chrześcijaństwo jest obecnie najbardziej popularną religią na świecie[b], a[/b] czas dzielimy na ,,przed i po Chrystusie”. Całkiem nieźle, jak na skromnego cieślę.

Cytat:
Na pierwszy rzut oka jest, on przecież nic takiego nie dokonał, był tylko człowiekiem, który wyrażał własne zdanie, zdanie, które nie tylko było czasem sprzeczne z naukami kościoła ale nawet sprzeczne z tym co on sam powiedział wcześniej.

Na pierwszy rzut oka jest. On przecież niczego takiego nie dokonał, był tylko człowiekiem, który wyrażał własne zdanie. Zdanie, które nie tylko było czasem sprzeczne z naukami kościoła, ale nawet sprzeczne z tym, co on sam powiedział wcześniej.

Cytat:
Dziś, ponad 20 lat po śmierci jego książki

widzisz błąd?

Cytat:
Sam Osho, bowiem nic nie napisał

lepiej byłoby: Bowiem sam Osho niczego nie napisał

Cytat:
następnie wydane a potem przetłumaczone

następnie wydane, a potem przetłumaczone

Cytat:
nie spisywał swoich nauk a które

nie spisywał swoich nauk, a które

Cytat:
nie zgadzać z naukami Osho.,

znowu jakaś zagubiona kropka

Dobra, dalej nie wypisuję, bo powtarzasz w kółko te same błędy.

Czy to jest wypracowanie szkolne?
Usunięty dnia 04.04.2011 11:37
Esej zmierza jednak z tego co wiem w kierunku stylu wysokiego i trzeba mimo wszystko wykazać się jakimś literackim kunsztem, a u Ciebie... no nieciekawie. Błędy najważniejsze - Oke wyszczególniła. A jeśli już o chrześcijaństwie, to wcale nie jest, jak napisałeś, najbardziej popularną religią. Właściwie to buddyzm ma więcej wyznawców, i lepiej by było jakbyś napisał, że chrześcijaństwo jest jedną z najbardziej popularnych religii. Oprócz tego, że dowiedziałam się o jakimś Osho, niewiele mi dał ten artykuł.
pozdrawiam
Berserkerka dnia 04.04.2011 15:23
OK był sobie jakiś tam Osho, ale kim on był, co robił, jakie "nauki" głosił? O tym nie ma tu ani słowa. A tego porównania do Jezusa też nie wytłumaczyłeś, jedynym przykładem było to że też głosił swoje nauki nie spisując ich. Nadal nic nie wiem o tym Osho.
Waldan dnia 07.04.2011 19:24
Dziekuje za wszystkie wskazówki, wszelką krytyke i dobre słowo. Swoich tekstów naogól celowo nie poprawiam, dlatego nie pojawiaja sie porawione wersje. Uważam, że fajnie jest spojrzeć z upływem czasu jakie sie błedy zrobiło czy jak zmieniał sie sposób myślenia i jak styl sie rozwijał.
Co do samego Osho, to tekst był raczej skierowany do osób, które wiedza kto to jest i pierwotnie był umieszczony w takim miejscu gdzie czytajacy wiedzili, kto to. nie było sensu go przedstawiać. Chciałem po prostu podzielic sie swoimi spostrzezeniami na jego temat. Umieszczajać go tutaj może faktycznie powunieniem dopisac o nim wiecej. Ale jak już mówiłem, nie lubie swoich pierwotnych tekstów zmieniac:)
Krystyna Habrat dnia 10.04.2011 11:35 Ocena: Słabe
Zawsze dziwią mnie tego typu teksty, gdy autorowi wydaje się, że jest ponad i naj, osądza tysiące pokoleń, jako od niego głupsze, ale o samym Osho, dla którego ten tekst powstał, czytelnik nie dowiaduje się nic. Ot zdawkowe napomknięcia.
Waldan dnia 10.04.2011 13:53
Ej jak to nic sie nie dowiaduje? A to, że taki ktośw ogóle istniał to mało? A to, że prawdopodobnie ostro namieszał w filozofii czy religi, to mało? A to ,że jego ksiązki sapowszechnie dostępne to mało? Fakt, nie mówie tu prawie nic o jego życiu prywatnym czy samych naukach ale nie o to tu chodzi. Wydaje mi sie, że tekst pobudza ciekawośc co do tej osoby i zostawia pewien niedosyt. Tym lepiej, bo może ktos siegnie po jego pozycje czy poszuka informacji na ten temat w necie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty