Przekładaniec 4/4 - Tucza
Proza » Inne » Przekładaniec 4/4
A A A
Ta promenada, nazywana szlakiem przyszłości, lub hasłowo „odjeżdżamy”, dla jednych była targowiskiem nowości, dla innych drogą wyzwolonych ambicji. Wszystkie, jak wspomnieć ekspozycje, były szokujące. Tym razem odbywały się pod hasłami :przebojowa przedsiębiorczość, rozbojowa promocja. Wśród przebojowych happeningów z gatunku „dla nas wszystko jest możliwe”, próbowano oswoić ludzi z biznesem bez granic. Ale uważny obserwator widział, że pozornie absurdalne pomysły i ogłoszenia, już dobrze się czuły w głowach i świadomości tłumu, który oswoił się z nimi, chyba zaczął akceptować.
Ogromny bilbord krzyczał: Transplantacja. Sprzedajemy okazyjnie dzieci na części Kilka mniejszych zachwalało : świeżo wyrwane języki kozłów, przysmak wszech czasów ,dla znawców. Bardziej wyrafinowane oferty zachwalały wyroby z naturalnych skór ludzkich, w różnych kolorach, mufki damskie ze skóry liliputów wraz z autentycznymi włosami łonowymi.
W ramach modnej antyreklamy wyróżniały się ; BEZPRZYKŁADNE OSZUSTWO, WIAROŁOMCA PRZYSIĘGŁY
Bywało, że w czasie targów zmieniano ofertę. Na przykład Udziec dziewczęcy z rożna przekreślono wężykiem. Poniżej dodano: Kapusta z grochem, czyli jak pierdzą gwiazdy.
Nie bacząc na dwuznaczność imprezy miejscowy duszpasterz obiecał rajd po targowisku, połączony z uroczystą gestykulacją
Stary już spuchnięty prorok brał środki na odwodnienie, dlatego poruszał się w ozdobnym walcu, który był po prostu luksusowym ruchomym klozetem.
W ramach specjalnej promocji ogłoszono, że wielebny ma narośl, talizman, który powoduje, że po dotknięciu biedny staje się bogaty.
Grupa zdeterminowanych narwańców postanowiła sprawdzić ofertę. Przed rajdem podwiesili pod walcem hamak, z którego mogli penetrować ciało dostojnika poczynając od dołu.
Nikt z tłumu nie zdziwił się, że święta gestykulacja jest coraz bardziej nerwowa, a święte ręce pląsają coraz niżej.
Ryzykanci z hamaku piłą spalinową odcinali święte plastry, poszukując amuletu. Skończyło się to wrzawą i śmiechem, gdy okazało się, że pozostały tylko święte barki z głową i ręką, która dalej błogosławiła wiernych.


X X X

Jeszcze raz posłuchajmy bakterii, wszak stale są obecne po „czarnej” stronie życia . Są świadkami na wszystkich etapach wzrostu i degeneracji. Są najbardziej uprawnionym komentatorem.
-Ludzkość nigdy nie kontrolowała siebie, ale to co nazywa się nowoczesnością, postępem społecznym jest totalną degrengoladą. Reklama, propaganda, moda,, polityka , z cynicznymi instrumentami jak marketing, statystyka, badanie opinii i ich interpretacja, rankingi i całe mnóstwo oddziaływań, sugestii, z czego ludzie nie zdają sobie sprawy – sprawiają, że wszyscy żyją w urojonym świecie.
-Prawdziwym bogiem jest władza, a siłą napędową tej parodii rozwoju jest ordynarne chciejstwo.
-Osobowość zanika. W Stanach Zjednoczonych, pewnie nie tylko, wiele osób porozumiewa się wymieniając opisy scen z filmów i telewizji, czasem są to odpowiednie hasła, symbole
-Kiedyś szydzono z Chińczyków, że noszą ideologiczne mundury. Od paru lat cały „cywilizowany świat” jest ubrany w „ blaszane” jednorzędówki. Od ciecia do prezesa. Moda jest apolityczna, szkoda bo byłby to jakiś wyróżnik, ale komplikowałoby to produkcję, dystrybucję popyt i podaż. Korporacje chcą i osiągają nieustające cięcie kosztów. Nawet już nikt nie udaje że makrodecyzje mają jakiekolwiek aspekty humanitarne, społeczne. W archaicznym już rozumieniu.
-Chaos społeczny wynika z tego, że ludzka moralność , która jest wytworem strachu przed Piekłem nagle „urywa się z łańcucha”, a bezrozumne słuchanie przykazań przestaje funkcjonować. Hulaj dusza piekła nie ma.
-Jest nieskończona ilość możliwości funkcjonowania istot żywych. Aktualna opcja „dwunogów” jest katastrofalna, a ich przekonanie, że to jedyna możliwość, na której wzoruje się świat jest brednią i ordynarną pychą.
- Takiego zdania był sam Bóg. W Księdze Rodzaju czytamy : Kiedy zaś Jahwe widział, że wielka jest niegodziwość ludzi na ziemi i że usposobienie ich jest wciąż złe, żałował że stworzył ludzi i zasmucił się.” Wreszcie Jahwe rzekł :”Zgładzę ludzi, których stworzyłem, z powierzchni ziemi ; ludzi, zwierzęta, płazy i ptaki powietrzne, bo żal mi, że ich stworzyłem.”
-Jednak Starszy Pan zagalopował się. Wszak w Potopie, może ich było więcej, chodziło o pozbycie się ludzi. Noe zbudował Arkę, żeby ocalić zwierzęta. Zapewne była to dla „dwunogów” szansa, by odrodzić się w bardziej strawnej postaci.
-Ludzkość musi zrozumieć, że nie może być wzorem dla siebie, co oznacza bezwład i marazm pod wpływem chciwości, strachu, pychy i sadyzmu. Trzeba za punkt wyjścia wziąć „szambo”, jakim jest obecnie mrowie ludzkie i niemal na zasadzie odwrotności znaleźć fundamenty dla alternatywnego rozwoju.


X X X

Naprawdę był TAM. Łomot aż do trzewi. Umarł, czy żyje?- To było uczciwe pytanie. Obydwie odpowiedzi traktował serio. Przestrzeń za kierownicą zmniejszyła się. Silnik wjechał do wnętrza. Widzę, a więc żyję Nic nie bolało. Próba otwarcia drzwi nieudana, były zakleszczone. Uderzenie barkiem. Uchyliły się.. Jeszcze raz . Można się przecisnąć. Stanął na nogach. Parę metrów dalej, w rowie leżał na dachu samochód partnera w katastrofie.. On przeciskał się przez tylne okienko. Przód samochodu skrócony o połowę ? Rozbite szkło, poskręcane listwy, opodal reflektor. Podchodzi do nowego znajomego.. Jednocześnie przedstawiają własne wersje katastrofy. Zgodni są, że o dziwo obaj żyją. Chyba bez szwanku. Uścisk dłoni. Przez dwa tygodnie miał siny pas na piersi. Samochód wziął na siebie furię katastrofy. Przyjaciel.
Wiedział wcześniej, że tam na drodze, przez moment, zawsze jedzie się „na pałę.” Teraz jest pewny, że z takiej wiedzy trzeba natychmiast wyciągnąć wniosek, wszak szczęście to nadzieja idiotów. Wie też, że śmierć nie boli.
-A życie ? Usłyszał głos purpurowej mądrali.
-Zawsze zgodnie z własnym przekonaniem. Na własny rachunek Przyswajanie sobie narzuconych reguł, obcych zasad i powinności i w tej gmatwaninie, pod wpływem strachu poszukiwanie sensu, jest zwyrodniałym absurdem…. I „w głąb”. Dzięki wiedzy, wyobraźni, zainteresowaniom, pasji twórczej
-Mądry chłopiec- powiedziała Chromatium, nie bacząc na siwy łeb rozmówcy i odwróciła się tyłem purpurowego ciała.

Tucza
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tucza · dnia 11.04.2011 08:01 · Czytań: 951 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
Tucza dnia 11.04.2011 15:49
Przekładaniec 4/4

Uznałem, że zbytnie rozdrobnienie odcinków Przekładańca, który nie jest przecież monolitem. może rozproszyć dodatkowo uwagę Czytelników. A więc czwarty odcinek relacji z parady ludzkości kończy to opowiadanie. Ale temat pozostaje.

Tucza
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:67
Najnowszy:ivonna