Manifesto! - Uno
Poezja » Pogranicze » Manifesto!
A A A

Ten Bohater jest Człowiekiem!
Człowiek to nie zabawka, którą można wyrzucić. Człowiek żyje, czuje, przywiązuje się, również tęskni. Człowiek uczy się nie okazywać swoich uczuć, żeby nie cierpieć. Człowiek nie jest jednak machiną. Człowiek jest kruchy, wrażliwy i delikatny, musi się ukrywać. Człowiek woli nie wychodzić z domu, również z obawy przed skurwysynem, który mógłby przywiązać go do siebie, a potem wyrzucić. Dlatego Człowiek zmienia się w Bohatera. Życie Bohatera jest życiem Człowieka. Życie Człowieka jest życiem Bohatera. W obu przypadkach, drugi Człowiek to rzadkość.
Jest za to wiele pustych wydmuszek, przybierających kształt ludzki. Puste wydmuszki są lekkie, bo nie mają nic w środku. Zbyt dużo nie myślą, nie czują, nie widzą, nie rozumieją. Są wrażliwe tylko na własne obtłuczenia. Są słabe i nie trwają długo. W ich miejsce pojawiają się kolejne. Z wierzchu pięknie pomalowane, puste w środku.
Puste wydmuszki ogłupiają swoimi barwami. Człowiek widzi wydmuszkę, nie rozpoznaje jej; daje się zwieść kolorom. Człowiek walczy o pustą wydmuszkę, bo jest przekonany, że walczy o Człowieka. W końcu jednak nie ma już, o co walczyć, bo wydmuszka pęka i wylewa się z niej pustka, którą skrywała tak długo.
Człowiekowi robi się żal; co prawda była to tylko zwykła pusta wydmuszka, ale bezsensownie ją pokochał. Pusta wydmuszka nie potrafi ostatecznie pojąć istoty Człowieka.
Wydmuszki szybko odchodzą, a w ich miejsce pojawiają się nowe i nowe…
Bohater szuka drugiego Człowieka.
Człowiek woli guzik z pętelką i marzenie niż Pustą Wydmuszkę.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Uno · dnia 09.08.2011 21:28 · Czytań: 1266 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 09.08.2011 21:46 Ocena: Świetne!
Jestem pod wrażeniem. Ogromnym. Pusta Wydmuszka - chyba byłoby dobrze, gdyby konsekwentnie w ten sposób zapisywać. Kilka słów wyrzuciłabym - są sztucznym wypełniaczem (np. również, swoich itd.). Zastanawia mnie zakończenie. Muszę to przetrawić. Czytelniejszym byłoby: Bohater szuka drugiego Człowieka.
Człowiek woli guzik z pętelką i Pustą Wydmuszkę.
Wrócę jeszcze, może mi się rozjaśni :))
Pozdrawiam.
Esy Floresy dnia 10.08.2011 16:28
Mile jestem zaskoczona, gdyż widać próbę prozy poetyckiej. Odnoszę wrażenie, że wiesz w czym rzecz i mam nadzieję, że owo wrażenie mylnym nie jest.

Wydaje się, że powtórzenie tytułu jest zbędne poza tym, nie mamy takiego znaku interpunkcyjnego jak trzy wykrzykniki - wystarczy jeden. Dla łatwiejszego czytania podzieliłabym tekst na akapity.

Przechodząc jednak do sedna, to przydałoby się upłynnić tekst, dodać mu melodię. Zachęcam do poczytania o paralelizmie zwłaszcza składniowym, wydaje się, że można by tutaj go wykorzystać. Tak na szybko pobawiłam się pierwszym akapitem, żeby mniej więcej pokazać kierunek, którym można by uatrakcyjnić tekst.

Człowiek to nie zabawka, którą można wyrzucić. Żyje, czuje, przywiązuje się Człowiek również tęskni i żeby nie cierpieć, uczy się Człowiek nie okazywać uczuć. Nie jest też Człowiek machiną. Kruchy, wrażliwy i delikatny woli Człowiek nie wychodzić z domu. Ukrywa się z obawy przed skurwysynem, który mógłby do siebie Człowieka przywiązać a potem wyrzucić, jak zabawkę niepotrzebną nikomu.
Dlatego Człowiek zmienia się w Bohatera. Życie Bohatera jest życiem Człowieka. Życie Człowieka jest życiem Bohatera. Drugi Człowiek to rzadkość w obu przypadkach.


Myślę też, że gdyby pobawić się akcentami, to można zrezygnować z wielkich liter, bo sam akcent padałby na słowo "człowiek', ale to już wymaga solidnego szlifu, a to już rola autora.

W każdym razie jest rys prozy poetyckiej, ciekawa jestem Twoich kolejnych tekstów.

Miło mi powitać na portalu, życzę powodzenia!
Usunięty dnia 11.08.2011 13:24 Ocena: Bardzo dobre
To bardzo ciekawa i wciągająca kompozycja, już choćby z tego względu godna pochwały. Temat zdaje się oklepany i rozpisany na szereg sposobów, a jednak czyta się, wybacz proszę kolokwializm - fajnie !
Nie wiem czy poprawnie - wyczuwam nutkę filozoficznej zadumy, wynikającą, jak mnie się wydaje, z jakiejś "świeżej" rozterki ( rozterek ? ) Czytam także ranę, która nie zabliźniła się jeszcze. Słowem - jest, choć skryte w samej formie wypowiedzi, głębokie zamyślenie, znamionujące smutek człowieka reagującego z perspektywy zadumy nad samym sobą.
Filozoficzna nutka, o której pisałem wyżej, nie do końca mnie przekonuje, treść i zamysł jak najbardziej.
Dlatego, pozwolę sobie POGRATULOWAĆ SERDECZNIE.

Pozdrawiam

Prosi się o komentowanie tylko tekstu a nie komentarzy pozostawionych wcześniej.

przyp. red.
Uno dnia 11.08.2011 13:29
Bardzo dziękuję za uwagi!
Rzeczywiście powtórzenie tytułu jest zbędne. Akapity są natomiast niezbędne. Te niedoróbki techniczne wynikają z niewprawnego jeszcze korzystania z funkcji portalu.
Poczytam o paralelizmie - zabieg bardzo poetycki, więc i w prozie poetyckiej pożądany :)
Zwrócę uwagę, by nie stosować zbędnych słów.

Pozostawiam pod rozwagę i pozdrawiam serdecznie!
Wasinka dnia 13.08.2011 00:19
Fajniutko. Treść bardzo prawdziwa, trafnie dooglądana, a do tego zgrabnie podana. Ciekawy i wciągający styl. Przemawiające porównania i ogólny metaforyczny obraz.

W obu przypadkach, drugi Człowiek to rzadkość. - wyrzuciłabym przecinek albo dodała myślnik (W obu przypadkach - drugi Człowiek to rzadkość.)

Pozdrowienia księżycowe.
anitka-stokrotka dnia 18.08.2011 11:35
To prawda, wiele jest "pustych wydmuszek". Dobrze, że zostało o tym wyraźnie powiedziane w Twoim tekście. :yes: Szkoda, że... tak często spotykamy wydmuszki, ufając im i oddając część człowieczeństwa. Tak często zmarnowanego.

Ciekawy tekst. Pozdrawiam serdecznie :)
Andar dnia 18.08.2011 14:08 Ocena: Dobre
Dobrze powiedziane:wydmuszki.Ile ja takich wydmuszek spotkałam w swoim życiu!Niektóre były pomalowane kłamstwami tak umiejętnie,że mozna było łatwo się nabrać,że jednak posiadają "wnętrze".
Pomysł-świetny,proszę o więcej:)
Pozdrawiam z daleka:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty