Jesienne zadumanie w pazdziernikowym czasie - Marlenadps
Proza » Inne » Jesienne zadumanie w pazdziernikowym czasie
A A A
Lubię jesień z jej chłodem i deszczami.Lubię wczesną szarość dnia, mrok za oknem, lubię gdy dzień zaczyna się póżno,jesień z coraz dłuższymi wieczorami ma w sobie duzo intymnosci i melancholii, mam wtedy uczucie, że świat kurczy się do rozmiarow mojego cieplego pokoju, z małą lampką nad stołem, ze słowami najpierw w myślach, potem w zeszycie.Lubię kolorowe liscie i krzyk ptakow odlatujących na zimę;gdy pada deszcz, powtarzam w myślach jedną zwrotkę wiersza jeszcze ze szkoły- o szyby deszcz dzwoni jesienny i pluszcze miarowy, jednaki, niezmienny, dżdżu krople padają i tłuką w me okno, o szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny.Jesień nie jest dla mnie smutna, ma w sobie bardzo dużo romantyzmu i uroku, a moze jest smutna, bo nie mam do kogo przytulić serca i ust, niczyje ramiona mnie nie obejmą, nikt nie przygarnie ciepłym, bezpiecznym uściskiem, jesień przejdzie w zimę. W listopadzie opadną ostatnie liscie. Drzewa będą puste, bezbarwne, cały świat będzie szary, bez kolorów, jakby bez życia, ostatnie kwiaty jesienne jeszcze nie zwarzone oddechem mrozu, też będą takie samotne i bezbronne jak ja. Pierwszy krok zimy ubarwi wszystko srebrnym szronem, będzie jaśniej. i przyjdzie dzień lub noc gdy spadnie śnieg, wtedy już będzie bajkowo. Uwielbiam patrzeć na na białe gwiazdki,które po mistrzowsku ubierają drzewa, ulice, dachy w przepiękną, białą suknię, świat to panna młoda w ślubnej sukni -cały biały, cały cichy, stęskniony i rozmarzony. wtedy też jestem szczęsliwa smutnym szczęściem, bo nie mam go z kim podzielić. W grudniu rozbłyśnie miasto, ulice, domy milionami kolorowych lampek, biel i kolory odbijajac sie w sobie, stworza magiczna poświata pełna magii i poezji. Wigilia. Najcudowniejszy dzień i wieczór całego roku. Wtedy najbardziej samotność boli. Zamknięte drzwi. Jeden talerz.Opłatek, którego nie ma z kim podzielic. Łzy, tęsknota. samotność, pustka ;Bóg sie rodzi. Wiosna. Wielkanoc. Alleluja. Dni biegną w nieodwracalnym rytmie od początku świata...o szyby deszcz dzwoni, deszcz jesienny...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Marlenadps · dnia 24.10.2011 08:06 · Czytań: 663 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 6
Komentarze
Miranda dnia 24.10.2011 09:26 Ocena: Słabe
Witaj Marleno
Widzę, że to debiut. Spodobało mi się tylko to: "jesień z coraz dłuższymi wieczorami ma w sobie duzo intymnosci i melancholii, mam wtedy uczucie, że świat kurczy się do rozmiarow mojego cieplego pokoju, z małą lampką nad stołem..."
Reszta nijaka, bez myśli przewodniej. Miało być o jesieni, a jest o wszystkich porach roku - tylko lata zabrakło. W końcu nie wiem czy jesień jest smutna dla autorki czy nie jest smutna. Takie notatki robią dziewczynki w pamiętnikach. Interpunkcja, spacje do poprawy. Cytat z wiersza L.Staffa, należałoby podać w cudzysłowie. Puenta, to oczywista oczywistość. Dużo pracy przed Tobą, ale próbuj. Pozdrawiam;)
Krzysztof Suchomski dnia 24.10.2011 10:03
Niestety, truizmami w rodzaju: "o szyby deszcz dzwoni" czy "w listopadzie opadną ostatnie liście" nikogo na kolana nie rzucisz. To mało oryginalne, nawet jak na wpis blogowy. Jeśli chcesz zaistnieć, napisz coś, czego inni jeszcze nie napisali.
Powodzenia w kolejnych próbach.
Figiel dnia 24.10.2011 11:46
Witaj
Piszesz o samotności widzianej przez pryzmat jesieni, potem zimy, a w końcu wiosny. Mam wrażenie, że chciałaś pokazać niezmienność tego uczucia w czasie. Bazujesz jednak na słowach symbolach np: deszcz - łzy, jeden talerz- samotność, a całość okraszasz opisem deszczu i śniegu. Wybrałaś sobie na debiut bardzo trudne zadanie, bo niełatwo jest opisywać chwile ulotne, nie tylko dlatego, że żyją tak krótko, ale dlatego że opisano je przed nami wszystkimi słowami świata i żeby pokazać co czujemy, trzeba wyjść poza słowa "oczywiste". To naprawdę trudna sztuka, bo czasem zamiast powalająco wychodzi kiczowato, a granica jest delikatna.
Sam fakt, że "oglądasz" świat i próbujesz to, co widzisz przelać na papier stanowi początek,a reszta to po prostu praca. Wszyscy ją tu wykonujemy.
Jeszcze tylko jedna uwaga: gdy coś piszesz, to musisz pamiętać, że po drugiej stronie Twojego tekstu jest odbiorca, który literki zlepione w słowa, a słowa w zdania - przetworzy na obraz. Powiem Ci jak było u mnie, gdy przeczytałam "...gdy pada deszcz, powtarzam w myślach jedną zwrotkę wiersza jeszcze ze szkoły- o szyby deszcz dzwoni jesienny i pluszcze miarowy..." Zobaczyłam pannę, snującą się od okna do okna, ze znudzoną twarzą, na zewnątrz deszcz szemrze, pluska dzwoni jak u Staffa, ona smutno szemrzącego, pluskającego i dzwoniącego Staffa międli nieustannie w myślach, zaś za oknem w strugach deszczu raz pojawią się , raz znika szyld na ścianie budynku: " lekarz psychiatra, godziny przyjęć..." Na pewno nie o to Ci chodziło, prawda? Życzę powodzenia w zmaganiach z piórem i pozdrawiam ciepło, jesiennie.
JaneE dnia 24.10.2011 13:26
Fajny pomysł niestety wykonanie słabe. Wszystko, co napisałaś, zostało napisane już wcześniej. Zdania tak wytarte, że nie widać już w nich poezji.
Spróbuj pisać coś, co naprawdę jest w tobie, coś czego nie wyczytałaś w innej książce, tomiku poezji czy blogu :)

Pozdrawiam ciepło
Elwira dnia 24.10.2011 19:16
Co do wyglądu, warto by było dać tekstowi trochę przestrzeni, akapity, spacje po kropkach i przecinkach, kursywę, jeśli coś cytujesz i informację, co i czyje to.
Co do treści, pomysł w sumie niezły, poległ w banale metafor i powszedniości opisywanego świata. Mało tu literatury. Ot, przemyślenia. Warto by je przedstawić w innej, mniej codziennej formie.
Pozdrawiam.
kaczunia75 dnia 15.11.2011 14:31
B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty