Ucieczka (drabble) - mariamagdalena
Proza » Miniatura » Ucieczka (drabble)
A A A
uniwersum i postaci te co ostatnio, 100 słów

D & M





Z samotności uczyniłeś mnie swoją zdobyczą. Jak miałem się przeciwstawić? Zwłaszcza w tym stanie, ze wstrętem porzucony przez swojego stwórcę.
Zabrać mnie tak po prostu – i zamknąć w złotej klatce, nie pytając nawet o zdanie. Tak, przywykłem do takiego traktowania. Ale to nie dawało ci prawa.
Jestem kolejnym bibelotem w tym domu, żywym i poruszającym się, co jest moją zaletą i używalnością. Jest tu zbyt bogato i elegancko, by mogło mi się podobać, choć nie jest to odpychające czy onieśmielające piękno.
Jednak uciekam w swoje światy – przed tym domem i przed tobą.

Jak my wszyscy, mógłbym cię pokochać.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mariamagdalena · dnia 09.02.2012 19:21 · Czytań: 843 · Średnia ocena: 3,4 · Komentarzy: 14
Komentarze
mike17 dnia 09.02.2012 22:34
Nie wiem...to do mnie nie przemawia...są słowa, ale co one znaczą?
A tak na poważnie to nijak. Treściowo i artystycznie.
Końcóweczka też mizerna.
dwa_warkocze dnia 09.02.2012 22:39 Ocena: Słabe
Nuda. Dużo słów, mało treści - wolałabym na odwrót. Coś, co mogłoby być fragmentem czegoś - listu, pamiętnika, westchnień do stwórcy bądź bogatego sponsora. Jako urywek dla mnie za mało, żeby mogło istnieć samodzielnie, za dużo zaś, żeby w tej formie mogło być poezją. Dużo patosu (samotność, stwórca, złota klatka, bibelot, piękno, światy - podmiot/ka lubi się nad sobą poużalać), mało liryki.

p.s. Powyższe - moim zdaniem.
Sceptymucha dnia 10.02.2012 00:10
Niech zgadnę - pies?
:)
zajacanka dnia 10.02.2012 00:14
MM - to mowa - trawa. niczego nie mówi, niczego nie przekazuje. MasłoMaślane.
Usunięty dnia 10.02.2012 08:58 Ocena: Bardzo dobre
Skondensowane emocje. Jedynie fragment: Jak miałem się przeciwstawić? Zwłaszcza w tym stanie, ze wstrętem porzucony przez swojego stwórcę.
Zabrać mnie tak po prostu – i zamknąć w złotej klatce, nie pytając nawet o zdanie. Tak, przywykłem do takiego traktowania. Ale to nie dawało ci prawa.
wydaje się słabszy. Stylizacja konsekwentna i moja (odbiorcy) ciekawość narasta z każdą linijką. Ostatnie zdanie to drzwi i odchodzę sfrustrowana, nie mogąc ich otworzyć. Wiem, że tak miało być ;) Nie zagłębiając się w ograniczenia formy, zastąpiłabym czcze rozważania we wskazanym fragmencie czymś mocniejszym. Bez względu na to - działa.

edyt.; Tak sobie myślę, że nawet ten fragment ma swoją wagę. Nie znam konotacji literackich (mea culpa), ale użyte słowa tworzą jakiś tam rys psychologiczny. Ms, całość trafnie wyekstrahowana.
mariamagdalena dnia 10.02.2012 18:27 Ocena: Bardzo dobre
Dzięki za komentarze.
Zgodzę się, że być może z konotacją szerszego fragmentu lub chociaż całości postaci byłoby prościej i może zrozumialej, w kwestii co tu zachodzi, jakie emocje, jakie uczucia, jaka forma "gwałtu" na osobie.
Z drugiej strony doświadczenie pp nauczyło mnie, że odsyłanie czytelników do dłuższych tekstów w ramach kontekstu nie daje nic, bo nikomu nie chce się poświęcać czasu, by je przeczytać. Złotego środka nie mam. ^^

Obecny wynik komentarzy to 4 przeciw : 3 za (+ 2 na innym portalu), pozostaje mi więc zacytować Oscara Wilde'a:
"Niezgodność krytyków między sobą dowodzi zgodności artysty ze sobą." i tak chyba jest tutaj ;)

pozdrowienia serdeczne
zajacanka dnia 11.02.2012 01:47
Artysta ze sobą zawsze w zgodzie, gdyby było inaczej, nie wrzucałby takich tekstów (co to za portal?)

Uśmiechy posyłamB)
walansjenka dnia 12.02.2012 21:50
Próbowałam wniknąć o co chodzi... Być może chciałaś przekazać w tym tekście coś istotnego (bo po co marnować się na idealnie cyzelowanie 100 słów, jeśli miałyby być kompletnie bez znaczenia?)... Właściwie to nawet jest w tym jakiś intrygujący posmak, ukryty pod całą niedorzecznością tego drabble. Tyle że... jest patetycznie i egzaltowanie, a na dodatek nic nie wnosi (przynajmniej w moim odczuciu). Dlatego nie jestem przekonana.

Może faktycznie przydałyby się jakieś odniesienia? Nie sądzisz, że to mogłoby dać szansę temu tekstowi? Jak dla mnie - nie daje rady istnieć samodzielnie.
ginger dnia 15.02.2012 17:59
Muszę się zgodzić z komentarzami powyżej - te kilka zdań nie jest w stanie istnieć samodzielnie, bez kontekstu. To tylko zdania, które nie opowiadają o niczym, niczego nie przekazują. Domyślam się, że chciałaś coś przekazać, ale co...? jest to dla mnie tajemnicą, i takową pewnie pozostanie.

Przykro mi, nie udało się.
Olaf Tumski dnia 17.02.2012 09:53 Ocena: Bardzo dobre
Powiem jak ja to rozumiem.
To jest tekst o samotności, wolności i jej braku. Te trzy mogą występować w różnych formach i sytuacjach. Można żyć w luksusie i czuć się niewolnikiem (chociaż mnie osobiście luksus nie przeszkadzaB).

pozdrowienia
:)
TomaszObluda dnia 18.02.2012 10:07
Jak dla mnie istnieją, po przeczytaniu pierwszy 100, jest odrobinę jaśniej. Odrobinę. Czekam na dalej :)
Krystyna Habrat dnia 18.02.2012 11:17
Wysoko cenię twój kunszt, ale w tak krótkim tekście trudno rozwinąć skrzydła a zarazem napisać to tak, by odbiorca się porozkoszował.
Ja coś w tym wyczuwam, jeśli chodzi o treść, i tu doceniam kunszt języka, ale trochę to zanadto hermetyczne. Myślę, że złoty środek, to długość średnia. Ale pamiętaj, że większość twoich tekstów doceniam.
Tylko nawet nie wiem, czy stać mnie na ocenianie takiego tekstu, bo jestem zwykłym pożeraczem książek, choć z ambicją czytania rzeczy najlepszych. I z taką przyjemnością. Ale fachowiec zobaczy w twoim tekście coś innego. Jednak pisze się dla ludzi zwykłych, choć nigdy dla wszystkich. Ty na pewno dla tych najbardziej wyrafinowanych. I tak trzeba.
mariamagdalena dnia 20.02.2012 03:47 Ocena: Bardzo dobre
@zajacanka - nie powiem. ale łatwo można zgadnąć.
@walansjenka - odniesienia dałam przy poprzednim z serii. zresztą - wyślę Ci na pw jeśli obiecasz, że przeczytasz całą książkę a najlepiej wszystkie trzy. ^^
@ginger - oj, to zależy, nie było wcale takie trudne, ponieważ...
@Olaf - w dziesiątkę! ;D niezależnie od postaci występujących, relacja między nimi to dokładnie relacje między tym, nic ponadto.
czemu nie dziwi mnie, że właśnie Ty to rozczytałeś dobrze? ^^
@Tomasz - miło, że czekasz. tak, pierwszy drabble i ten opisują te same osoby. ale nie wiem, czy szybko będzie ciąg dalszy, skoro tylko Ty i Olaf wiecie w miarę o co chodzi. musiałabym pokusić się o uproszczenie tekstu przed wstawieniem partu no 3, ale wtedy to ja tracę zabawę ^^
@Sokol - dziękuję za skomplementowanie mnie, jeśli nie tekstu. ^^ myślę, że długość średnia w tej materii bezimienności i bezkontekstualności poskutkowałaby znużeniem i komentarzami w gatunku "no, są jacyś ludzie, gadają o czymś przez pół godziny". nie jestem pewna tego pomysłu...
Dobra Cobra dnia 09.11.2013 13:36 Ocena: Bardzo dobre
Jest w tej miniaturce to coś. Tajemnica, którą można interpretować na różne strony.

Podoba się.


Pozdrawiam,

DoCo
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty