Demograficzna absurdałka - OWSIANKO
Proza » Groteska » Demograficzna absurdałka
A A A

 

Jak doniosły statystyki, wszystkie miasta, wsie i wysypiska na jednym z możliwych wszechświatów okazały się (nagle i bez ostrzeżenia) nadmiernie zagracone zbędnym narodem. Kreatury przeznaczone na odstrzał, zasiedziałe w życiu, będące w wieku przeterminowanym, z niezgłębionych przyczyn zwlekały ze śmiercią i czepiały się życia; bluźnierczo żartowały z apeli o zachowanie biologicznej przyzwoitości i punktualne schodzenie z areny.

Na próżno fachowcy od perswazji namawiali je na posługiwanie się taktem. Na darmo specjalne Szwadrony do Walki z Przeludnieniem pchały się do nich ze swoimi żałosnymi brakami tlenu, wody i żarcia. Bezcelowe były próby przekonywania ich, żeby choć ze względów ekologicznych, zmiłowali się nad resztą świata, i sprawniej uwijały się z odejściem. I nawet Brygadom Humanitarnych Obrzydzaczy Istnienia nie udawało się przekonywanie opornych.

Paskudna bezwyjściowość wkradła się w zdezorientowane szeregi naprawiaczy zgliszcz, toteż zgodnie z tendencją do nadawania nazw, powołano wyspecjalizowaną grupę kasacyjną i okrzyknięto ją Demograficznymi Fundamentalistami. Rzecznik tego zespołu oznajmił na początek, że zachodzi prędziutka konieczność zwołania konferencji. Ni miej, ni więcej oświadczył, żeby naukowcy, którzy mają koncesję na rozum i są obeznani w pieprzeniu trzy po trzy, wypowiedzieli jakieś mądre słowo ku pokrzepieniu serc. Po chwili dodał, że jeżeli nie potrafią z tym się uporać, to niech idą w diabły i huśtają na tułaczym kiju.

Jak postanowiono, tak zrobiono: z posłuszną pieśnią na nawróconych wargach zużyte kpy przechodziły na lepszą stronę niebytu. Lecz, by nie przewróciło się im w łepetach i nie zapomnieli, na czym polega bezbrzeżny smutek, z Siódmego Nieba leciały na nich nadpsute niepowodzenia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
OWSIANKO · dnia 03.03.2013 19:08 · Czytań: 773 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 7
Komentarze
Elwira dnia 03.03.2013 20:26
Cytat:
możli­wych wszechświatów(,) okazały się

Cytat:
żeby(,) choć ze względów eko­lo­gicz­nych, zmiłowali

Cytat:
świata, i spraw­niej uwijały się

ten przecinek bym wyrzuciła

Uparliście się dzisiaj na smutne teksy, a ja czekam na wiosnę...
Ale skoro już przeczytałam, to się wypowiem.
Przykre to, że nie ma miejsca dla starości. Naprawdę, gdybyśmy mogli posiadać wiedzę i doświadczenie tych, co odeszli, bylibyśmy bardzo mądrzy. Nie wiem, skąd takie ciągłe parcie na nowość, reklamowanie młodości. Czy dla starości nie ma już miejsca na świecie?

Mimo że w Twoim opowiadaniu pojawia się humor, pewna niemożliwość, to jednak jest on bardzo prawdziwy i w absurdalny sposób odsłania brud świata. Bolesny...

Jednak pozdrawiam serdecznie.
Dobra Cobra dnia 04.03.2013 12:25
Touche!

Młodość i jej rozkwit to przereklamowana sprawa. Takich dziwnych dozylismy czasów, że pokazanie tylka więcej warte niż mądrość życiowa. A zresztą... Skoro Naród pragnie igrzysk, to je dostaje. Raczej mieć niż być - to dzisiejsze hasło.

Się podobało.

Pozdrawiam,

Dobra Cobra
al-szamanka dnia 04.03.2013 13:48 Ocena: Świetne!
Krótkie i mocne!
Bardzo gorzkie, niepokojące, bo przecież codziennie jesteśmy świadkami, jak to ludzi wiekowych usuwa się za parawan niedostrzegania.
Są zbędni, do niczego niepotrzebni, zabierają młodym powietrze do oddychania, przestrzeń życiową, a nawet... proszą czasami o pomoc. Niesłychane!!!
Dzisiaj wszystko musi być młode, cwane, bezzmarszczkowe i wyszczekane. Ekspresowe.
Kto nie dotrzymuje kroku, bo najlepsze lata minęły, albo choroba przeszkadza, ten już do niczego nieprzydatny.
Przerażające, że Twoja groteskowa wizja nabiera rumieńców w Szwajcarii. Dyskusja nad poluzowaniem przepisów dopuszczających eutanazję jest już od lat w toku.
Od tego tylko krok do Demograficznych Fundamentalistów.

Kurcze, sama nie wiem, dlaczego jeszcze wierzę w Człowieka.

Pozdrawiam :)
mike17 dnia 04.03.2013 14:35 Ocena: Świetne!
A czyż nie piękny to widok zadbanej starszej pani, elegancko ubranej, w modnym kapeluszu, z komórką w dłoni, czyż nie cieszy duszy leciwy już pan, który dzielnie, w wielkim mozole uprawia nordic walking, mając walkmana na uszach, lub inny jegomość z tej grupy wiekowej, ostro joggujący po parku lub dręczący z radosnym obłędem (zdrowym) w oku rower wyczynowy, bądź bodaj górski, ale wypasiony?
Widuję ich codziennie, za racji mego zamieszkania wśród parków zielonych i cudownych naszej kochanej stolicy.
I też chciałbym, gdy łeb osiwieje zupełnie, a w wiek się mocno posunę, wyglądać jak staruszkowie, których znam z widzenia, a niektórych osobiście.
Młodzi z całą swą brutalną i bezpardonową profanacją wszystkiego i wszystkich (innych od siebie i o zgrozo, tych starszych) powinni zdać sobie sprawę, że jeśli Bozia pozwoli, to dożyją takich lat, a jak nie tu umrą w rytmie techno "piękni i szaleni".
Nie rozumiem dzisiejszej, pustej i zmaterializowanej młodzieży, ich pędu na kasę, na stołki, życie za horrendalne kredyty, by tylko zaszpanować, że mając 26 lat ma się już chatę, furę i laskę, która zapewne na te dobra poleciała, bo wiadomo, bogatsi są przystojniejsi.

Al powiedziała już w zasadzie to, co i ja chciałbym tu dorzucić.
Groźba eutanazji to real, to nie fikcja.
Za x lat może będzie to praktykowane w każdej przychodni osiedlowej...

A ja kocham ludzi starszych, podziwiam, lubię być pomocny, sam mam kilku takich znajomków po 70-tce, z którymi wspólnie jeżdżę na ryby i grzyby na moją działkę.
Oni odmładzają się przy mnie, ja mam okazję posłuchać fantastycznych anegdot i opowieści z dawnych czasów, kiedy nie było mnie nawet w planach, a oni już byli panami świata.

I nie będę rzucać głupich życzeń na wiatr, by dzisiejsza młodzież była jak oni - to niewykonalne, zbyt daleko zaszła demoralizacja, znieczulica, prostacki materializm, kształtujący świadomość, pogarda dla starości, oddalenie człowieka od człowieka.

I powiem, przytaczając kogoś, kto to kiedyś wymyślił: "Człowiek to brzmi dumnie, ale nie u mnie".
To do tych, którym wadzą ludzie, powoli schodzący ze sceny życia, po swojemu wciąż piękni i wartościowi.
Usunięty dnia 04.03.2013 17:35 Ocena: Bardzo dobre
Miniaturka świetna w swoim przekazie i ciekawy sposób przedstawienia. Nie podoba mi się tylko Twój "techniczny" styl pisania. Czytanie tekstu (jak i kilku innych) przywołuje mi na myśl oglądanie układu scalonego IPada lub wnętrzności stuningowanej "Beemki". Pisarstwo dla geeków literatury. To nawet nie zarzut, bo może cenisz tych, którzy cyzelują każde zdanie i układają z wyrazów wyselekcjonowanych, sezonowanych.

Szkoda, że widać pracę jaką włożyłeś w tekst, tę rękę rzemieślnika.

Ogólnie duży plus. Sporo smaczków znalazłem.
wienczyslaw dnia 04.03.2013 22:56
należy jak najwięcej palić i pić. państwo będzie miało dochód z akcyzy i innych podatków, a staruchy za długo nie pociągną i nie będą za darmochę sobie napychać kałdunów na emeryturze.
ktoś powie "ale ile trzeba wydać na leczenie tych wszystkich raków i udarów!!" ale czy słusznie? leczyć tak czy siak trzeba, więc lepiej wcześniej niż później
Szuirad dnia 04.04.2013 14:51
Witam

Smutne to i jak tak dalej pójdzie to kolejna Komisja ds.Pomocy w Przejściu za Horyzont Dziejowy zabroni u zywania zwrotów "stare dobre wino" i zaczna radykealna kampanię promujaca, ze najlepsze są swiezo wyprodukowane skrzypce.

A poważniej jako komentarz przytoczę słowa Eustachego Rylskiego z wywiadu w radiowej Dwójce:
"Łaski starości to np. to, że nie muszę się już sprawdzać ani jako mąż, ani jako kochanek, ani jako obywatel." - choć i tu znaleźć można nutke goryczy.

pozdrawiam
Sz
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty