kilka słów o Wenecji - al-szamanka
Poezja » Wiersze » kilka słów o Wenecji
A A A
Od autora: Wiersz "Wenecja" EwyGladkiej przypomniał mi, że parę lat temu też coś na ten temat pisałam

miasto stojącego powietrza
pachniało wodorostami
i księżyc łamał się w zatoce

powiedziałam
jesteśmy jak gondolierzy
lecz brakuje nam łodzi

na Ponte di Rialto
przywoływałeś nasze oddechy
zatraciły się

nieprzycumowane

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 22.03.2013 06:51 · Czytań: 954 · Średnia ocena: 4,6 · Komentarzy: 23
Komentarze
Kushi dnia 22.03.2013 09:58 Ocena: Bardzo dobre
To mi się bardzo podoba:)
jesteśmy jak gondolierzy
lecz brakuje nam łodzi

na Ponte di Rialto
przywoływałeś nasze oddechy
zatraciły się

nieprzycumowane


Ciekawa jestem jakby zobrazować Twoje słowa na pocztówce wysłanej z Wenecji:)
Subtelna i klimatyczna jest Wenecja w Twoich słowach:):)
Uśmiech posyłam:)
mike17 dnia 22.03.2013 11:27 Ocena: Bardzo dobre
W kilku słowach oddałaś bardzo wiele, a to prawdziwa sztuka :)
Ładnie zbudowany wiersz, z nastrojowym początkiem, plastycznie nakreśloną "sytuacją liryczną", poprzez co od pierwszych wersów wchodzimy w niepowtarzalny, wenecki klimat, co subtelnie podkreślają "powietrze, wodorosty, księżyc i zatoka" - więcej nie trzeba, by wprowadzić w inny świat.
Cytat:
po­wi­e­działam
jesteśmy jak go­n­do­li­e­rzy
lecz bra­ku­je nam łodzi

niezwykle udane wersy.
Ileż tu magii i pola do interpretacji.
Można snuć refleksje i malować obrazy po swojemu.

Końcówka jest rewelacyjna.
Wysoce zmetaforyzowana, pełna poetyckich smaczków, impresji, które drgają w powietrzu, jak "oddechy", ujęte w bezsłowie, wiele mówią i wiele znaczą.
Idealnie oddana namiętność i ten ogień, który płonie, lecz spala nie niszcząc niczego.
Doskonały wyraz gorących uczuć, a w tle część Wenecji.
Nastrojowy wiersz, bardzo kameralny i ciepły.
Konstrukcyjnie przemyślany i dobrze poprowadzony.
Miladora dnia 22.03.2013 14:25
O, Wenecja. :)
Już sama nazwa tego miasta zawiera w sobie bogactwo skojarzeń.
A co dopiero, gdy jest to opowieść o zagubionych w niej ludziach.

Ale zastanawiam się nad pierwszą zwrotką, Szamancia.
Prowadzisz ją w czasie przeszłym i jakoś nie bardzo łączą mi się dwa pierwsze wersy.
Może gdyby dać je w formie opisowej, bezczasowej? Dającej odczucie pewnego zadumania?

- mi­a­sto stojącego po­wi­e­trza
pa­ch­nące wo­do­ro­sta­mi
złamany księżyc w za­to­ce

Cytat:
jesteśmy jak go­n­do­li­e­rzy
lecz bra­ku­je nam łodzi

"Nam" można spokojnie opuścić moim zdaniem.

Cytat:
na Ponte di Ri­a­l­to
przy­woływałeś nasze od­de­chy

"Nasze" również.

Cytat:
za­tra­ciły się
nie­przy­cu­mo­wa­ne

Chyba bym oddzieliła te dwa wersy enterem od "przywoływałeś oddechy".
Wtedy wyraźniejsza jest pointa.
Tak myślę jeszcze, czy nie lepsze byłoby słowo "rozpłynęły się/nieprzycumowane".
Jest płynniejsze i jakby bardziej miękkie. No i dobrze łączy się z nieprzycumowaniem.

A teraz odpływam w inną stronę. :)

Serdeczności :)
al-szamanka dnia 22.03.2013 19:31
Taka jest, taką zapamiętałam, Kushi, lecz nie ona się rozstrzygała. Pozdrawiam :)

Mike - potrafisz przeczytać tło, połączyć zaledwie zaakcentowane. Dziękuję :)

Miladorciu - nie gniewaj się, ale zostawię jak jest... bo tak właśnie było. Bardzo dziękuję za cenne uwagi, ale po tych poprawkach nie byłoby już mnie w tym wierszu - też bym się zatraciła :) Pozdrawiam uśmiechem :)
Wiolin dnia 22.03.2013 19:31
Witaj Al. Wenecja to ponoć magiczne miasto - tam wszystko dzieje się samo, więc i się nie dziwię na tak ładny wiersz....Pozdrawiam.
al-szamanka dnia 22.03.2013 19:35
Przereklamowane, ale czasami bywa symboliczne lub przybiera kształt zakrętu.
Dziękuję i cieszę się z Twojej pod nim obecności :)
Miladora dnia 23.03.2013 00:19
al-szamanka napisał/a:
ale zostawię jak jest... bo tak właśnie było.

Oczywiście, Szamancia. :)
To święte prawo autora.
julanda dnia 23.03.2013 07:38 Ocena: Świetne!
Al, tylko na chwilę weszłam na PP i specjalnie dla Twojego wiersza, bo piękny, przepiękny ze wszech miar. Nie byłam i nie będę w Wenecji, pewnie i wzruszenia już za mną, ale do końca mojego świata będę odczuwać, bo życie w nieustannym falowaniu porywa i rzuca, oddala horyzont, aby niespodziewanie pozwolić dotknąć.
Dziękuję za wzruszenie, a właśnie wczoraj napisałam kolejną Julię, z w Weroną w tle. Brakuje słońca, widać tęsknota wlewa się przez pęknięcia duszy. Buziak serdeczny.
al-szamanka dnia 24.03.2013 23:41
Ach, rozłożyłaś mnie na łopatki, Julando. Słodko mi się zrobiło, że właśnie Ciebie wzruszył mój wiersz. Dziękuję :)
Usunięty dnia 26.03.2013 18:29 Ocena: Świetne!
Dotarłam i tutaj :) Twój wiersz przywodzi przed oczy magiczną atmosferę "miasta śmierci i miłości". Doskonale uchwyciłaś moment, zwielokrotniony świetlistą grą wodnych luster. Wyszedł brylant - mały, lecz olśniewający.

PS. Jeśli nie czytałaś, polecam Ci dwie świetne powieści o Wenecji - "Namiętność" Jeanette Winterson i "Serenissimę" Eriki Jong.
al-szamanka dnia 26.03.2013 19:05
Nie czytałam, ale jeżeli znajdę czas, to z polecenia skorzystam :)
Przyjemnie, że i Tobie, Gwiazdeczko, wiersz się podobał, tym bardziej, że prawie o nim zapomniałam, bo 7 lat ma już na wersie ;)

Pozdrawiam :)
Wasinka dnia 26.03.2013 20:27
Ujmująca metafora. Z klimatem Wenecji, z przeżyciem i czuciem Al-szamanki.
Zauważyłam, ze ostatnio mam słabość do "złamania" i już nie wiem, czy zawsze tak było... Tak czy siak - u Ciebie łamiący księżyc w zatoce podziałał, przypuszczam, tak, jak miał...
Obraz przemawia... Gondolierzy bez łodzi i nieprzycumowane oddechy - otwiera się świat dwojga; wymowny, oddziałujący.
Mała forma, a nastrój, atmosfera wyczuwalna; metafora pulsuje.

Pozdrawiam z księżycem pośród zimowej wiosny.
al-szamanka dnia 26.03.2013 21:35
Prawda, prawda, moje przeżycia i czucia :)
Gdy księżyc się łamie łagodnieją fale, ale nie zawsze to widzimy, albo widzieć chcemy.
Pozdrawiam Wasineczko :)
Lilah dnia 08.04.2013 21:43
Bardzo nastrojowo, Szamanko, podoba mi się.
Przywołałaś wspomnienia z przeszłości (mojej).
Jeżeli chodzi o lekturę, to polecam "Carnevale" M.R. Lovrie - piękną opowieść o miłości, Casanovie i Byronie - której akcja toczy się w Wenecji na przełomie XVIII i XIX wieku.
Pozdrawiam serdecznie. :)
al-szamanka dnia 08.04.2013 21:47
Ale niespodzianka... że jeszcze ktoś zechciał tu zawitać :)
Przyjemnie mi, że się podoba, Lilah :)
hannacze dnia 11.07.2013 14:54
Piękne jest to Twoje pisanie.
al-szamanka dnia 11.07.2013 22:18
Dziękuję, Hannacze, staram się piękno dostrzegać, z opisaniem go już nieco trudniej :)
Usunięty dnia 09.03.2014 12:16
Czyli jednak warto zatracać się w chwili, chociażby dlatego, żeby potem o niej tak pięknie pisać.
Nawet, jeśli w tym zatraceniu jest jakiś element tymczasowości:

Cytat:
za­tra­ci­ły się
nie­przy­cu­mo­wa­ne


to sztuką jest pamiętać oprócz tego, jak:
Cytat:
księ­życ łamał się w za­to­ce

A może nawet zamiast.

Ładnie poprowadzony wiersz. Niby oszczędnie, a wyświetla mnóstwo obrazów.
al-szamanka dnia 09.03.2014 18:42
I Ty tutaj, Morfino?:)
Bardzo, bardzo mi przyjemnie, tym bardziej, że lubię ten wiersz.
mede_a dnia 09.03.2014 19:00 Ocena: Świetne!
A ja hop za Tobą, al , i bardzo się cieszę, że tu trafiłam. Aż zerknę potem, czy masz jeszcze jakieś wiersze na swoim koncie, bo prześliczna ta miniaturka i pięknie Ci w wierszu. Pozdrawiam.
al-szamanka dnia 09.03.2014 19:13
Wiesz, Medeo, niekiedy dzieje się tak, że wbrew moim oczekiwaniom coś mi się uda:)
Dziękuję za komentarz.
zajacanka dnia 09.03.2014 19:18
Jak to dobrze czasem coś odkopać z przepastnego archiwum PP. Brawa dla Morfiny:)
Al -pięknie tu u Ciebie; oddechu brakuje, a wizualizacja sama włazi pod powieki.
Ja świeżo po obejrzeniu "Wenecji" J.J.Kolskiego, więc klimat i atmosfera jeszcze we krwi krąży.
Bardzo na TAK!
Uśmiechy, Al :)
al-szamanka dnia 09.03.2014 19:23
Ot, niespodzianka:)
Chyba jakieś święto się szykuje, albo w totka wygram:)
Bo już jedna pochwała to dużo, a tu posypały się i do tego od takich znawczyń.
Pozdrawiam, Zajacanko:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty