Neptun zdetronizowany! Panuj KOM-TURZE! - milla
Publicystyka » Artykuły » Neptun zdetronizowany! Panuj KOM-TURZE!
A A A
Na ten urlop czekałam od dawna. Miało szumieć, pachnieć morzem  i sosnami. Szumiało i pachniało zgoła czym innym, bo, zamiast w przyjazne objęcia Neptunowe, dostałam w śmierdzącą machinę, będącą doskonałą kompilacją komercji i turysty. KOM-TUR połknął mnie, przetrawił i na końcu wyrzygał do autokaru. Wracałam więc lekko otumaniona i przekonana, że nad morzem nakręcono ze mną kolejną część "Dnia świra".

Ujęcie pierwsze. Już jestem na plaży, już witam się z morzem i mało go w dupkę nie pocałuję ze szczęścia, gdy pierwszy niuch morskiego powietrza staje mi pączkiem w nosie. Zamiast zapachem bryzy, wiatru czy ryb, delektuję się kulinarnymi wyziewami z ulokowanych na plaży minibarów. Zapachy i widoki wybrzeża bombardują mnie z taką siłą, że po raz kolejny uznaję siłę pieniądza.

Jednak Neptun śmierdzi nie tylko pączkami. Upajająco pachnie też cały sosnowy pas oddzielający morze od miasteczka. Niezliczona ilość tojek, w których kończą nadmorskie pączki, produkuje taki odór, że żołądek skręca mi się w ósemkę. Pierdolę, nie korzystam. Dowożę do pensjonatu, do pokojowego klopa, jak porządny gospodarz. Turyści, nażarci pączkami tak, że na pierwszym siedzą, a ostatni im jeszcze z gęby wystaje, mają do wyboru jeszcze dwie opcje. Ci mniej wrażliwi korzystają z tojek. Byle dupy nie urwało, to co tam nos! Inni natomiast masowo zagrzybiają wydmy i tak najczęściej spotykanym grzybem nadmorskim staje się papierzak.

Ujęcie drugie. Jedzą, piją, fajki palą. Radia grają, psy biegają. Jeszcze tylko brakuje, żeby któryś mi się centralnie zesrał przed nosem. "Paranoja... Czemu moim udziałem jest taka paranoja?" Nie dość, że ciasno, nie dość, że głośno, to jeszcze "tytoniowy posmród" miesza się z tym od pączka i wali mi prosto w twarz. Czytać się nie da, myśleć się nie da, oddychać się nie da i patrzeć na morze też, bo widać tylko sraczkowate parawany i namiociki.

Ujęcie trzecie. Okazuje się, że Neptun nie tylko śmierdzi, ale jest też do bólu tandetny. Nadmorskie pamiątkarstwo powala jednym ciosem na łopatki. Jak się okazuje, celebrujemy nie tylko detronizację Neptuna, ale też i jego zgon, bo wszędzie widać czaszki i piszczeliki. A to na kubkach, a to na chorągiewkach, a to na popielniczkach! Dla kontrastu mamy jeszcze do wyboru obrzydliwe, błękitne delfinki, które integrują się tak samo mocno z Bałtykiem, jak i bambusowe dzwonki, made in China na dodatek.

Poddaję się i, zamiast nadmorskiej pamiątki, przywożę sobie do domu "Chińską medycynę".KOM-TUR musi zarabiać nawet i na turyście trudnym, czyli na mnie i w nadmorskich kurortach każe ustawiać pawiloniki z przecenionymi książkami. Tłok w nich niespecjalny, bo prawdziwy turysta, oprócz pączków, w dupie ma także i książki.

- Mamo wchodzimy tutaj? - córka do matki.
- Tu nie. Tu jest księgarnia...

Oto prawdziwe poddanki. Bądź pozdrowiony KOM-TURZE!



Autorka tekstu zaznacza, ze wyraz KOM-TUR został stworzony na potrzeby tekstu i oznacza jedynie połącznie komercji z turystą
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
milla · dnia 23.08.2008 10:49 · Czytań: 815 · Średnia ocena: 3,83 · Komentarzy: 14
Komentarze
pw dnia 23.08.2008 10:52 Ocena: Dobre
hyhy, byłoby świetne Asiu, gdybyś trochę wyluzowała z tymi mocnymi słowami, no nie spodziewałem się po Tobie :D ale rozumiem, że język miał dopełnić obrazu "obśmierdłego", nadmorskiego kurortu rodem z wczesnego PRL'u. cóż, po raz kolejny również okazało się, że Dzień Świra jest bezbrzeżnym oceanem inspiracji, to w tym tekście na plus :)
Jedna uwaga
Cytat:
Byle dupy nie urwało, to co tam nos!

Powinno być chyba albo "Byle dupy nie urwało, to co tam nosi!" albo "Byle dupy nie urwało; co tam nos!" ?
Witamy ponownie wśród aktywnych! :D
PS. szkoda, że tak krótko ;-)
milla dnia 23.08.2008 11:07
Pawełku, w wersji pierwotnej było nieco więcej wulgaryzmów, jak to w filmie, na którym się wzorowałam:D
pw dnia 23.08.2008 11:10 Ocena: Dobre
no wulgaryzm jest tu tylko jeden plus te dupy, ale język ogólnie jest dosadny i mocny :) i to dobre, że nie rzucasz kurwami na lewo i prawy w tym tekście :D
valdens dnia 23.08.2008 11:34 Ocena: Dobre
Oj, milla, milla... A w sklepach są takie fajne odświeżacze do powietrza o zapachu morza, kostki do wc, bryza extra w proszku... Warto o tym pamiętać przed wyjazdem ;P
Usunięty dnia 23.08.2008 11:55
Są jeszcze plaże (przynajmniej były, w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych), gdzie piasek jest nie wzburzony tysiącem stóp, a tuż przy brzegu z wody wystają złowrogo przechylone maszty zatopionej Bóg wie kiedy łajby. Nocą zaś, prócz szumu wiatru i fal, słychać zniekształcony odległością śmiech. Światło latarni morskiej, wydawałoby się - tuż tuż, zdaje się oddalać, wraz z całą latarnią, tak jakby uciekało...
valdens dnia 23.08.2008 12:11 Ocena: Dobre
Wow, zbigniew, pięknie żeś to napisał, serio. Klimatem Lovecraft`a.
ginger dnia 23.08.2008 12:24 Ocena: Bardzo dobre
Hmpf... A ja siedząc w domu całe wakacje żałowałam, że nie mogę sobie nad morze pojechać... ;)
Usunięty dnia 23.08.2008 13:28
Dzięki, valdens :) Co do tekstu: strasznie "rozemocjonowany", aż cuchnie z ekranu...
milla dnia 23.08.2008 14:18
Ludzie, to felieton. Osobisty, więc jak najbardziej napakowany emocjami:)
gabstone dnia 23.08.2008 20:00 Ocena: Bardzo dobre
Aż mi łezki pociekły :) kurczę, jakbym tam była. Inna sprawa, ze byłam, ale widziałam zgoła inny obrazek. Ale naprawdę nieźle napisane.
MarcinD dnia 25.08.2008 13:28 Ocena: Świetne!
Mocne. Ale kurdesz również zabawne... Gratki :)
milla dnia 25.08.2008 13:30
Cieszę się, ze isę spodobało:)
DamianMorfeusz dnia 25.08.2008 20:53 Ocena: Bardzo dobre
Daj znać, gdzie byłaś, bo również wybieram się nad morze, a chcę uniknąć tego cholerstwa, które opisałaś ;) Tekst ok
milla dnia 26.08.2008 07:41
BYłam w kArwii ze względu na szerokie, piękne plaże. Akurat w tym aspekcie się nie zawiodłam. Omijaj wszelkie kurorty. Polecam bardzo małe miejscowości. POdobno Gąski spełniają marzenia o samotności we dwoje z morzem:).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ajw
28/04/2024 10:25
Kajzunio- bardzo mi miło. Dziękuję za Twój komentarz :) »
ajw
28/04/2024 10:23
mede_o - jak miło, że wciąż jesteś. Wzruszyłaś mnie :)»
Kazjuno
28/04/2024 08:51
Duży szacun OWSIANKO! Opowiadanie przesycone humanitaryzmem… »
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
ShoutBox
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty