mapaserc. - liliium
Poezja » Wiersze » mapaserc.
A A A

dziewięć kroków od drzwi do zegara
- sęk

paniczny zapach starań dobiegający
spod dywanów nad którymi trzeba co i rusz
rozwijać transparent z wymagań
chociaż w małym stopniu ludzkich

kuchnia stulecia a w niej
rondel na dziwne kaczki
bez grama nieuczciwości
w wymiarach osiem na pięć centymetrów

(siła przyzwyczajenia)

wieszak na kurtkę
miejsce na śmierć
i zapas proszku do prania

a na samym końcu odcisk
- otwór taki jak przy jednorękich
do którego należy wrzucić dolara
żeby nie zbiednieć

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
liliium · dnia 10.04.2013 10:04 · Czytań: 502 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Wiolin dnia 10.04.2013 12:00 Ocena: Świetne!
Witaj Lilium. Tytuł oryginalny. Tekscior nie mniej - powiem świetny. Pozdrawiam niejednoręki.
Zola111 dnia 10.04.2013 18:48
Liliium,

już Ci kiedyś pisałam, że nie "co i rusz". Ale niech Ci tam będzie.

Tajemnica starego domu? Lęk w nieoswojonej przestrzeni? Nie mam pojęcia. Ale nic to.
Absurdalnie mi się podoba ta mapa.

Pozdrawiam,

z.
labelleindiference dnia 10.04.2013 19:02
Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem takiego (hmm. surealistycznego) obrazowania. Myślę, że sztuka poetycka nie polega na tym żeby było dziwnie.

paniczny zapach starań dobiegający
spod dywanów nad którymi trzeba co i rusz
rozwijać transparent z wymagań
chociaż w małym stopniu ludzkich

cała ta strofa jest ostro przesadzona i moim zdaniem nieodpowiedzialnie zmetaforyzowana.
Jako, że jestem przekonany, że każdą zmetaforyzowaną myśl w głowie winien poprzedzać w umyśle twórcy, czytelny prozaiczny ekwiwalent, proszę aby autor ( który chyba chciał coś zakomunikować) na takowy ekwiwalent przełożył mi wskazaną frazę. Proszę mi nieco szerzej powiedzieć co konkretnie komunikuje ten tekst.
liliium dnia 10.04.2013 21:05
Jak tytuł wskazuje jest to mapa serca. Serce to wiadomo, nie tylko mięsień ale i (a'propo metaforycznie) siedlisko wszelakich zarazków, z którymi trzeba sobie dawać radę, bądź nie - są to owe wymagania, którym trzeba sprostać - żale, nadzieje, pretensje, rozłamy i inne penetracje), częstokroć zamiatane pod dywan.


Dziękuję Wioolinie i Zolu. Salam alejkum!
Wasinka dnia 10.04.2013 21:18
Gdy tytuł czyta się zgodnie z polskim akcentowaniem, wychodzi coś, co brzmi jak lekarstwo (na serce choćby ;)). A kropka po tytule jakoś mi niepotrzebna...
Jest zegar, więc już jest dobrze. a sęk bardzo wieloznacznie mi tutaj podryguje.
Ogólnie - weszłam w obraz i klimat, choć przez chwilę owa kuchnia stulecia starała się mnie zmylić.
Siła przyzwyczajenia jest czasami tak bardzo porażająca i wymowna...
I nawet niezła puenta.

Pozdrawiam księżycem czekającym na wiosnę.
labelleindiference dnia 11.04.2013 15:11
Poprosiłem o objaśnienia, bo częstym zjawiskiem w internetowej poezji jest nieumiejętność autora w przełożeniu metafory na język potoczny. Najlepszym sposobem, żeby sprawdzić autora, jest poproszenie go o prozaiczną adnotację. Jeżeli ten ma z tym kłopot, to wielki problem nie leży po stronie odbiorcy, lecz po stronie autora, tzn. jego słowne konstrukcje podszywa pustka i ich byt nie ma poważniejszego uzasadnienia w świecie.
No ale powiedzmy, że autor w jakiś sposób się wybronił - mgliście i jako tako.

Rzecz w tym, że ja chcę wiedzieć, że autor wie o czym pisze - wiedzieć, nie - wierzyć. A chcę to wiedzieć, z tekstu, którego treść ma być na tyle jawna, by broniła się bez przypisów.

Poza tym uważam, że zanarchizowana, dzika, nieodpowiedzialna metaforyczna karkołomność(jak w tym tekscie) jest jedną z najstraszniejszych trucizn dla poezji. Liryzmu - tego specyficznego napięcia między słowami nie osiąga się przez metaforyczne, źle dobrane horror vacui.

Metafora jest jednym z wielu narzędzi poetyckich, nie jedynym. Metafora może być w tekscie rzeczą przygodną i osadzoną w prozaicznym konkrecie.

Może w ramach odtrutki poczytaj "Warszawską kawiarnię" Ginsberga http://tribute-to-bp.blog.pl/2010/.../allen-ginsberg-warszawska-kawiarnia-10-kwietnia-1965-tlum-andrzej-szuba/

pozdrowienia
liliium dnia 11.04.2013 20:51
Dziękuję, nie czuję się zatruty. Widzisz kolego/koleżanko - ja jestem jestem jednak zadania, że nie narzuca się nikomu swoich wizji. W sensie, ok - przecież czynię to, pisząc! I rzecz jasna masz prawo z tym pisaniem moim się nie zgadzać, ale próba 'odtruwania' kogokolwiek, to już chyba lekka przesada. Dlaczego mam pisać tak jak powinno się pisać a nie tak jak sam czuję? Gdybym chciał i umiał pisać prościej(z czego większym skupieniem darzę 'chciał';) to, uwierz - robiłbym to! Nie zmienię tego w jaki sposób myślę i do jakiego siebie przyzwyczaiłem już co poniektórych - nie będziesz moim fanem/fanką - ok - ale nie narzucaj mi proszę sposobu myślenia. Ja wiem jak wygląda poezja innych - trochę czytam - i zdaję sobie jasno sprawę, jak chcę by wyglądało pisanie w moim wydaniu. Tak to widzę, tak to czuję - nie zmienisz tego ani Ty, ani lektura czegokolwiek, bo siedzi to głęboko w mojej podświadomości.


Masz pełne prawo się z tym nie zgadzać, tak jak i ja nie zgadzam się z tym co mówisz. Zapraszam jedynie do swojej prozy poetyckiej - skoro już o prozaicznym wcieleniu mowa - somos novios, pierwszy raz odbija się również na potomnych, tyramystane czy najnowszy(który jeszcze nie wszedł chyba) i, że cię opuszczę w razie śmierci. Myślę, że tam prędzej znajdziesz coś dla siebie. Aha - no i (mój osobiście ulubiony) Ziemia obiecana

Sprawdź lub nie, jeśli tak, zostaw ślad - czy o to ci szło.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:68
Najnowszy:ivonna