Zachodziło słońce - ezop
Proza » Miniatura » Zachodziło słońce
A A A

Zachodziło słońce. Płonący olbrzym opuszczał się coraz niżej i niżej, chował się za horyzontem z zauważalnym oporem. Skąd ten opór? Z próżności. Bo Słońce  otoczone złotą koroną rozgrzanych promieni uwielbia z dumą oglądać swe majestatyczne odbicie w tafli morskich wód flegmatycznie zmierzających do brzegu.  Już jedynie jedwabna poświata rozpościerała swe skrzydła nad słonym lustrem natury, a głębia purpury zatapiała w swej otchłani otaczający świat. Bezgraniczna cisza spowiła eter, jedynie najbardziej narcystyczne promienie próbowały oddalić nieunikniony czas zachodu i resztą sił pragnęły uchwycić ostatnią kroplę życiodajnej wody. Ale to były tylko pozory. Po chwili senna bryza rozbudziła się, jej spokój został zmącony przez północny wiatr, który z widoczną przyjemnością muskał taflę morską zachęcając ją do tańca. Na początku zagrano walczyka – nutę płynną i radosną, pełną lekkości i gracji. Dobrane w pary fale unosiły się w figlarnych podskokach szumiąc melodię tak dla ucha przyjemną. Orkiestra jednak postanowiła zmienić repertuar oznajmiając ten fakt silnym grzmotem. Dyrygent złotą batutą przeciął niebo na połowy, był to sygnał do rozpoczęcia flamenco.  Wzburzone fale złączyły się w silnym, miłosnym uścisku, by za chwilę wbrew swemu sercu rozdzielić się bezpowrotnie. By uwodzić się zalotnym spojrzeniem, by kusić wymownym ruchem, by zbliżyć się na tyle blisko, alby dojrzeć dno źrenicy i na tyle daleko, by milimetrów brakło do złączenia się utęsknionych dłoni. Morze wirowało w szaleńczym tańcu, który przeniósł się na arenę corridy. Rozwścieczone zwierzę w furiackim biegu podążało za płachtą, która piętrząc się coraz to wyżej stawiała przed nim kolejne wyzwanie. Niespodziewanie byk w dzikim pędzie wyskoczył poza arenę. Fale przekroczyły swoje granice. I wtedy po jej policzku spłynęła gorzka łza.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ezop · dnia 02.05.2013 19:38 · Czytań: 640 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 7
Komentarze
tydrych dnia 02.05.2013 21:23 Ocena: Bardzo dobre
zaskoczyłeś mnie tym tekstem zupełnie. Spodziewałem sie prozy z opisami cudów przyrody, a Ty nagle zepchnąłeś mnie w poezję. Miłe zaskoczenie. Bardzo przyjemne w odczuciu. Gratulacje. :yes:
ezop dnia 02.05.2013 21:58
Z chęcią bym zaznaczył opcję "pomógł", ale właśnie się dowiedziałem, że taka opcja pojawia się wówczas, gdy komentarz ma ponad 399 znaków. Ale uważam, że pomogłeś, dzięki :) Zwłaszcza, ze to moja pierwsza próba z takim "bardziej wrażliwym" opisem.
zajacanka dnia 03.05.2013 01:48
Cytat:
za­uwa­żal­nym opo­rem. Skąd ten opór?

drugi opór do kosza; troszkę się nakładają
Cytat:
je­dwab­na po­świa­ta roz­po­ście­ra­ła swe skrzy­dła nad sło­nym lu­strem na­tu­ry, a głę­bia pur­pu­ry za­ta­pia­ła w swej ot­chła­ni ota­cza­ją­cy świ

jedno do kosza
Cytat:
Wzbu­rzo­ne fale złą­czy­ły sięw sil­nym, mi­ło­snym uści­sku, by za chwi­lę wbrew swemu sercu roz­dzie­lić się bez­pow­rot­nie. By uwo­dzić się za­lot­nym spoj­rze­niem, by kusić wy­mow­nym ru­chem, by zbli­żyć się na tyle bli­sko, alby doj­rzeć dno źre­ni­cy i na tyle da­le­ko, by mi­li­me­trów bra­kło do złą­cze­nia się utę­sk­nio­nych dłoni.

za duzo siejozy. conajmiej dwa się do usunięcia.
wg mnie po rozdzielić i po uwodzić


Hmmm... Flamenco na miękko:)
Raczej tangiem mi tu zagrało, ale każdemu do innego w duszy...
Nie jest źle; jest bezpiecznie.
Znerwicowana dnia 03.05.2013 16:23 Ocena: Bardzo dobre
Uwielbiam pisać i czytać o słońcu, tak więc bardzo spodobał mi się wstęp.
Dalej również jest ciekawie. Ostatnie zdanie ładnie zakańcza opowiadanie.
Całość, w moim odczuciu, ładna i delikatna.
Podobało mi się, gratuluję :)
Krystyna Habrat dnia 03.05.2013 19:30 Ocena: Bardzo dobre
Spodobało mi się aż tak, że pomimo jaskry przyłożyłam się do zwartego, drobnego druku. Rozumiem, że obraz nie pozwalał na rozrzedzenie go akapitami.
A ja już myślałam, że o zachodzie słońca od dawna nie wypada pisać. Jednak wypada, jeśli zrobi się to tak ciekawie i nowatorsko, jak tutaj, gdy w obraz, poruszający dynamicznie wszystkie zmysły czytelnika, wpisuje się i muzykę i taniec i czyjeś palce w ruchu oraz łzę. Tekst niby krótki, ale trzeba go czytać ponownie i jeszcze raz i jeszcze tu i tam podczytać, żeby wysmakować, jak najwięcej, rozwikłać metafory, niuanse, obrazy.
Dragon42 dnia 04.05.2013 00:03
No "Bajkopisarzu" masz Smoczą piątkę( nie w ocenie) bo co warte są slogany? zaciekawiłeś nie powiem! tak trochę Zacząłeś surrealistycznie, Popłynąłeś na fali. Szacun! Smocza łapa!
Koral dnia 02.10.2014 11:31 Ocena: Świetne!
Czapki z głów, świetny rytm, jednym tchem od deski do deski, wszystkie słowa dopasowane, nie załamujące jednego wspólnego pulsu tekstu...Dziękuję za umieszczenie tego na portalu...Powodzenia na dalszej twórczej drodze.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Dzon
01/05/2024 21:18
Ok. Sprawdzę z czytaniem na głos, ale dopiero jak nie będzie… »
Dzon
01/05/2024 21:16
Dzięki. Prawdę mówiąc ten tekst jest tak stary, że o nim… »
Janusz Rosek
01/05/2024 16:09
Dziękuję za komentarz. Mieszkam, żyję i pracuję w Krakowie,… »
Zdzislaw
01/05/2024 13:50
Dzon, no i w porządku ;) U mnie, przy czytaniu na głos,… »
Kazjuno
01/05/2024 12:25
Jako słaby znawca poezji ucieszyłem się, że proza. Hmmm!… »
SzalonaJulka
01/05/2024 00:14
Bardzo dziękuję za zatrzymanie się :) Dzon, ooo, trafiłeś… »
Dzon
30/04/2024 22:22
Bardzo mi się spodobało. Płynie dynamicznie. Jestem fanem… »
Dzon
30/04/2024 22:08
Widać,że tekst jest bardzo osobisty. Takie osobiste… »
Dzon
30/04/2024 21:53
;-) Uśmiechnąłem się. Jest koncept. Może trochę do… »
valeria
30/04/2024 16:55
Nie bardzo rozumiem:) »
valeria
30/04/2024 16:54
Fajne »
valeria
30/04/2024 16:53
No ja przepadam:) »
valeria
30/04/2024 16:52
Ja znowuż wychwalam Warszawę:) »
valeria
30/04/2024 16:50
Jest pięknie, dzisiaj bardzo gorąco, cudna pogoda. Wiersz… »
Kazjuno
28/04/2024 16:30
Mnie też miło Pięknooka, że zauważyłaś. »
ShoutBox
  • Dzon
  • 30/04/2024 22:29
  • Nieczęsto tu bywam, ale przyłączam się do inicjatywy.
  • Kazjuno
  • 30/04/2024 09:33
  • Tak Mike, przykre, ale masz rację.
  • mike17
  • 28/04/2024 20:32
  • Mało nas zostało, komentujących. Masz rację, Kaziu. Ale co począć skoro ludzie nie mają woli uczestniczenia?
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
Ostatnio widziani
Gości online:52
Najnowszy:dompol.2024