Po tacie - Zola111
Poezja » Wiersze » Po tacie
A A A
Od autora: Zupełnie serio.

w kuchni obok makatki
gdy żona smacznie gotuje…
wisiał skórzany pasek do ostrzenia brzytwy;

czasami stanowił wartość dodaną
w tym pobożnym domu,
gdzie nadrzędne: dzieci, kuchnia, kościół,
łóżko, łóżko, łóżko

rozbrzmiewało radosnym gwarem

sztućców, ognia pod blachą, skrzypieniem
wypastowanych podłóg, nakrochmalonej
pościeli, pościeli, pościeli.

drewniane klapsy na niedzielnych schabowych,
katechizm i tabliczka dzielenia – na głos.
kindersztuba bucików w przedpokoju,
aniele boży – po cichutku.

dorosła Patrycja nadal woli
bawić się lalkami.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 22.05.2013 14:10 · Czytań: 712 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 22
Komentarze
laleczka dnia 22.05.2013 16:27 Ocena: Świetne!
Nic poza oceną nie napiszę, bo tylko schrzanię. Po prostu: świetne. .... Dobrze, ta końcówka:

"dorosła Patrycja nadal woli
bawić się lalkami."

tyle w kilku wersach. Gratuluję.
zajacanka dnia 22.05.2013 16:48 Ocena: Świetne!
Porażający obraz, Zolu. Nie wiem, czy to tylko moje chore domysły, czy zawarłaś tu całą psychiczną i fizyczną przemoc domową/pedofilię/ wraz z jej skutkami. Jestem lekko wstrząśnięta.
Wasinka dnia 22.05.2013 16:58
Aniele Boży wyszeptane i naddana wartość paska do ostrzenia brzytwy... - zestawienia takich obrazów szarpią głowę i serce. Pośród tego, co kojarzy się z ciepłem, domowym zaciszem, miękkością do przytulenia - dramat. Pozory ładu i harmonii, jak krzyk kamienia. Puenta dociska emocje.
A forma... Potrafisz treść oprawić tak, by jeszcze bardziej się uwypukliła, a owo powtarzane łóżko i pościel dudni, by zadrżeć.

Pozdrawiam w oszołomieniu, strwożona, uciekając na chwilę w bielutkość na niebie.
al-szamanka dnia 22.05.2013 17:13 Ocena: Świetne!
Widziałam taką makatkę i pasek, i pobożny dom chyba ten sam.
Ojciec wystawiał syna za okno i trzymając za nadgarstki groził, że puści(z trzeciego piętra) jeżeli ten nie będzie przynosił lepszych ocen ze szkoły.
Byłam dzieckiem, nie rozumiałam.
Nie bawię się lalkami.
Tamten chłopiec popełnił po latach samobójstwo.

Świetnie oddałaś przerażające.
akacjowa agnes dnia 22.05.2013 17:43 Ocena: Świetne!
Przerażające.

Dlaczego każdy może zostać biologicznym rodzicem, mimo że się do tego absolutnie nie nadaje, a tak trudno naprawdę dobrym ludziom adoptować dzieci?

Nienormalne prawo, chory świat...

Zolu, walnęłaś tym wierszem, aż zahuczało...
Zola111 dnia 22.05.2013 18:12
Laleczko,

miło mi Cię gościć. Nic nie schrzaniłaś ;) Bardzo dziękuję.

Zajacanko,

jestem zaszczycona wizytą. Cieszy mnie Twój odbiór. Podejmuję ten drażliwy temat w kilku wierszach. Jak serdecznie nie lubię "publicystyki" w wierszach, ten temat drążę, bo wciąż mnie przeraża.

Wasinko,

cieszę się, że udało mi się oddać grozę sytuacji. Dziękuję, że zaglądasz do mnie i zostawiasz ślad. :)

Alu Szamanko,

tak, to straszne, o czym mówisz. Dlatego właśnie o tym piszę. Dziękuję.

Akacjowo,

masz rację, że przerażające. To tragedia wielu dzieci, często zamknięta w czterech ścianach.
Dzięki, że czytasz moje wierszydła :)

Pozdrawiam wszystkie Panie :)

z.
Miladora dnia 23.05.2013 01:12
Ech... też znałam taki pobożny dom. Dziecko na krok nie było puszczane od rodziców, bo musiało się uczyć, ćwiczyć, uczyć, ćwiczyć i tak w kółko, gdy tymczasem inni szczęśliwcy bawili się swobodnie na polu.
Kiedyś, gdy rozpłakało się ze stresu, pozwolono mu wyjść na pół godziny na rower.
Nie wiem, czy ta "kochająca musztra" miała jakiś wpływ na rozwinięcie się choroby, ale odeszło w wieku zaledwie 14-tu lat.
Od tamtego czasu gratuluję sobie, że jestem wolnomyślicielką.


Przepraszam, Zolu, że nic więcej nie napiszę.
Zola111 dnia 23.05.2013 01:56
Miladorko,

rozumiem emocje. Tematyka przeważyła. Jeśli forma nie budzi zastrzeżeń, to dla mnie - medium w tej sprawie - już wiele.
Tak wielu dorosłych nie zdaje sobie sprawy, z jaką delikatną materią obcuje w procesie wychowania człowieka... Jeśli udało mi się o tym powiedzieć bez patosu i skowytu formy...

Dzięki, pozdrawiam,

z.
Miladora dnia 23.05.2013 02:07
Gdybym miała zastrzeżenia, to byś się pierwsza dowiedziała. ;)
Miałam napisać, że ta pozorna sielskość obrazu tym bardziej uwypukliła jego podszewkę, ale wróciło przypomnienie tamtego dziecka i smutno mi się zrobiło.
To dobry wiersz w każdym calu.

Buziaki :)
julanda dnia 23.05.2013 03:36 Ocena: Świetne!
Jest pewien naród, w którym dzieci się dają tresować, podobno warto adoptować takie, aby mieć geniusza. A tak w ogóle, nie ma idealnych rodziców i też często wyobraźnia dziecka przerasta problem, a rodzic nie zdaje sobie sprawy z wagi gestów, słów, czasem żartów. Obecne młode pokolenie już nie dołączy do obrazu z wiersza. Niestabilność dzisiejszego świata odbiera im perspektywę domu w dawnej skali, inne też będą dzieci, jeśli przylecą bociany.
Kolejny ważny wiersz, na całkiem inny tomik, niż Śpiewam(...)
Pozdrawiam przedbrzaskiem miasta.
Zola111 dnia 23.05.2013 11:14
Miladorko,

tak też zrozumiałam. Jeszcze raz i równie serdecznie dziękuję.

Julando,

a dlaczego Ty nie śpisz o 3.36? Wtedy się najsmaczniej chrapie!

Buziaki, wdzięczne i pomarańczowe.

z.
bosski_diabel dnia 23.05.2013 20:52 Ocena: Świetne!
świetnie oddany klimat, niesamowicie poruszasz zaemocjonowany mówię...piękny tekst:)
Zola111 dnia 23.05.2013 21:31
Bosski,

wdzięcznie dziękuję. Pozdrawiam,

z.
coca_monka dnia 23.05.2013 22:12 Ocena: Świetne!
Zoleńko,
poprzednicy już powiedzieli, podpisuję się pod pochwałami i biorę w zakątek :)

i drobnym drukiem dodam, że dopóki w naszym nieszczęsnym kraju, uważać się będzie, iż kobieta sama sobie winna, że ją mąż pierze, a dzieci trzeba wychowywać, żeby były grzeczne - czytaj terroryzować, bo kto z bachorem wytrzyma, dopóty się nic nie zmieni.

i mała dygresja do słów Julandy
Cytat:
a rodzic nie zdaje sobie sprawy z wagi gestów, słów, czasem żartów.
- to to już nie jest rodzic.

słonecznie!
Zola111 dnia 23.05.2013 22:34
Coco,

cieszę się, że myślimy podobnie o tym trudnym problemie. Dziękuję, pozdrawiam,

z.
Wiolin dnia 23.05.2013 23:17
Witaj Zolu. Otworzyłaś mi usta.....Najbardziej pamiętam ten pasek do ostrzenia brzytwy....ale rzeczywiście służył tylko do tego celu. Poruszasz jednak wszystkimi nitkami dziecięcej wrażliwości. Krzywda wyrządzona dziecku, zostaje w nim po grób. Ją się pamięta. Świetny wiersz. Pozdrawiam.
Gipsy dnia 23.05.2013 23:46 Ocena: Świetne!
Świetny wiersz. Niesamowicie oddałaś klimat - ta makatka, krochmalona pościel, pastowana podłoga...
Wszystkie słowa mają znaczenie. A brzytwa i powtórzenie łóżka tną sielskość na pół.
Super! Szacun!
Zola111 dnia 24.05.2013 00:03
Wiolinku,

bardzo dziękuję. Wdzięcznie się kłaniam.

Gipsy,

Cieszę się, że znalazłaś chwilę na mój wiersz. Jeżeli mówisz, że super, to super.

Pozdrawiam,

z.
Bartek dnia 24.05.2013 13:46
Obawiam się, że wiersz z wierzchniej warstwy rzeczywistości usiłuje pozbierać uniwersalne prawdy. I czyni to z sukcesem, co widać po komentarzach. Jest politycznie poprawny. Czy dobrze zrozumiałem, że źródłem przemocy w rodzinie jest kościół, uciemiężenie obowiązkami płci pięknej oraz wychowanie? Przepraszam, troszkę się pogubiłem w tym, co jest przyczyną, co skutkiem, a co zwykłym sztafarzem...
Zola111 dnia 24.05.2013 15:21
Bartku,

dziękuję, pozdrawiam,

z.
Usunięty dnia 25.05.2013 12:19 Ocena: Świetne!
Wstrząsające i, niestety, wciąż częste. Ten wiersz boli jak razy. Przekonuje o konieczności rozmowy o sprawach, o których czasem wolelibyśmy nie wiedzieć. Świetny wiersz.
Pozdrawiam serdecznie.
Zola111 dnia 26.05.2013 20:00
Gwiazdo,

dziękuję za czytanie i dobre słowo. Serdeczności z serca,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:75
Najnowszy:ivonna