izolda 2013 - mede_a
Poezja » Wiersze » izolda 2013
A A A

masz wciąż nagrobek
wśród wielu innych
w końcu alei

znicz dzisiaj zgaszę
w pierwsze zaduszki
knot w palcach zduszę

na Białych Dłoniach
zostaną bąble

głóg dawno usechł

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 04.11.2013 16:53 · Czytań: 486 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 15
Komentarze
Usunięty dnia 04.11.2013 23:36 Ocena: Bardzo dobre
Muszę przyznać, że ujął mnie Twój wiersz. Nawet nie znając średniowiecznej legendy, bez trudu można wejść w klimat dzięki obrazowości i oszczędności słów. Pozdrawiam serdecznie :)
mede_a dnia 05.11.2013 17:15
Ślicznie dziękuję, gwiazdo zrodlana za życzliwy komentarz :)
mike17 dnia 07.11.2013 17:01 Ocena: Bardzo dobre
Pięknie operujesz nastrojem, to on jest głównym bohaterem tego wiersza, gdzieś unoszący się wśród nagrobków, z nutą przemijania, co nikogo z nas nie oszczędzi, z niewyrażonym sentymentem, który poczułem, czytając te wersy.
Legendę o Tristanie i Izoldzie z mej ułomnej pamięci usunął odwieczny wróg-czas, lecz pamiętam, że wszystkie dzieła z tego okresu bardzo lubiłem.
A twój wiersz jest bardzo ulotny, jak puch, unoszący się na wietrze...
mede_a dnia 07.11.2013 17:42
Dziękuję mike17. Ta opinia jest dla mnie ważna, bo jestem bardzo krytyczna wobec swoich wypocin. Chyba wynika to jakiej takiej wiedzy o poezji;), więc w starciu nie tylko z UZNANYMI WIELKIMI, ale i z większością autorów portalu, zdaję sobie sprawę, jak beznadziejnie wypadam. Ale że pisuję nieczęsto, choć przez całe życie, wyłącznie z potrzeby serca, świadomość niedostatków, przede wszystkim talentu, nie jest dla mnie czymś, co gniecie ego- jestem ładniejsza od moich wierszy, nie tylko fizycznie :)- a co najwyżej moje poczucie estetyki :) Jednak piszę, jak umiem najlepiej, choć wiem, że to "najlepiej" nie jest najlepiej :)

Ale akurat ten wiersz uważam za dość dobry. Gdy pamięta się legendę o Tristanie i Izoldzie, a właściwie Izoldach dwóch: o Białych Dłoniach i Jasnych Włosach- znacznie rozszerza się jego kontekst interpretacyjny. Cieszę się, ze aż dwóm osobom się podoba. Dziękuję.
Usunięty dnia 08.11.2013 21:52 Ocena: Świetne!
Aż trzem. Bo raz, że oszczędnie i zostawiasz mojej wyobraźni dużo swobody. Dwa, że bardzo ładnie to się wszystko tli, takim leniwym, przytłumionym i szarpanym powiewami wiatru płomieniem. A trzy, bo jest motyw śmierci, w którego dłubaniu się zatracam.
I to:
Cytat:
głóg dawno usechł

Z legendą czy bez, nota należy się najwyższa.
mede_a dnia 08.11.2013 22:19
Morfino, taka ocena od tak znakomitego twórcy- to..... nawet nie wiem, co powiedzieć, a zazwyczaj nie tracę języka w gębie. Dziękuję.
Wasinka dnia 08.11.2013 22:48
Jeśli nie brać pod uwagę kontekstów, to tworzy się chyba większy zasięg przestrzenny, jednak gdy ją wziąć - dodaje się przestrzeń kolejną. Zatem - tak jak lubię.
Rekwizyty (wybacz słówko, bo niespecjalnie wygląda, gdy mowa o ludziach) Izoldowe ładnie grają na nastroju i tworzą dodatkową historię. Smutną i pełną goryczy...
Ładnie zagrałaś słowami, szczególnie zaduszki/zaduszę i zgrabna puenta.
Zastanawiam się nad brzmieniowym kontekstem powtarzającego się "w" w pierwszej strofce i czy celowy jest rym zaduszę/usechł. (Rany, nie wiem, co mnie opętało, że cały czas czytam głód zamiast głóg).

Pozdrawiam księżycowo.
mede_a dnia 09.11.2013 10:07
Rym jak najbardziej celowy- wzmacnia melodię wiersza, podkreśla aliteracje w słowach: zgaszę, zaduszki, zduszę, usechł . Podobnie jest z powtarzającym się "w" w pierwszej strofce. W wierszu zwróciłam baczną uwagę na warstwę brzmieniową, chciałam, by płynął- to sylabowiec, wersy rozpoczynają się od sylaby akcentowanej; tylko w dwuwersie "na Białych Dłoniach zostaną bąble" jest inaczej- tez specjalnie- by zwrócić nań uwagę, gdyż jest bardzo istotny dla zrozumienia przesłania utworu- to jedyny ślad po miłości, żadnych ran w sercu- "głóg dawno usechł". ( dawno?- pierwsze zaduszki) :) - taka miłość, jakie Izoldy:)
Wasinka dnia 09.11.2013 10:51
Medeo, rozumiem Twoje zabiegi, wierz mi. Zastanawiałam się tylko, czy to celowe, bo nie czytałam Cię wcześniej i chciałam się co do mojego odczucia upewnić (choć w zasadzie była to już pro forma).
Zatem - cieszę się, bo dla mnie forma, która podbija treść - zawsze w cenie. :)

Pozdrawiam poranną sobotą z zapachem drugiej już kawy w tle.
mede_a dnia 09.11.2013 11:00
Dziękuję Wasinko. Ja bez kawy, ale już całkiem przytomna. Moje wiersze TU, o ile można je tak nazwać, są z tak odległych okresów, że trudno jej porównać. Przerwy między nimi sięgają nawet 12 lat, bo ja bardzo mało piszę. Ten jest z 2 listopada 2013- ostatni. Miłej, twórczej- o ile to miłe- soboty :)
Esy Floresy dnia 09.11.2013 18:45
Miniaturki tym lepsze im bardziej dopracowane. W Twojej jest klimat, ale i trochę zgrzytów, które ujmują uroku. Myślę warto jeszcze pomyśleć i popracować, np.
"wśród wielu innych
w końcu alei" - to -w dość męczy zwłaszcza, gdy czytamy na głos. A może zastąpić je -na?

I jeszcze to co wyboldowane sprawia, że ciężko to przegryźć:

"znicz dzisiaj zgaszę
w pierwsze zaduszki
knot w palcach zduszę" - trzeba by nad tym pomyśleć, inaczej rozegrać zwłaszcza, że zakrada Ci się, trochę jak filip z konopi, rym w zderzeniu z pointą.

Pozdrowienia!
mede_a dnia 09.11.2013 20:44
Dziękuję za pochylenie się nad wierszem, Esy Floresy, jednakże, z całym szacunkiem, Twoje sugestie do mnie nie przemawiają. Nie rozumiem tropienia w każdym białym wierszu rymu, czy się aby nie trafił, przez wielu, zwłaszcza zasiedziałych, Portalowców, i odbierania nawet celowego jako błąd. Dlaczego w melodyjnym wierszu- zamiana "w końcu alei" na "na końcu alei" spowodowałaby wdarcie się w tym miejscu niczym nieuzasadnionego dźwiękowego dysonansu ; po co? skoro "w końcu alei" jest zwrotem poprawnym- miałabym ten jedyny rym "zduszę- usechł" wyrzucić, dla jakiej zasady? Ponadto uważam, iż sąsiedztwo zgrzytających wyrazów koło siebie w wygłosie pełni ważną funkcję, zaburza nieco melodykę wiersza, tak jak wiersz łamie etos miłości po grób. Melodyjność- tak, bo to legenda celtycka, śpiewna, „trubadurza”, ale nie do końca, bo w moim wierszu to jednak zupełnie inna historia. Pozdrawiam.
Esy Floresy dnia 09.11.2013 21:02
Moje sugestie li-tylko sugestiami - zrobisz co zechcesz w końcu autor rządzi. Niepotrzebnie się zżymasz, tylko dlatego, że mi miejscami zgrzyta, mimo Twojej obrony nadal nie kupuję.

Pozdrowienia,
Zasiedziały portalowiec. ;)
mede_a dnia 09.11.2013 21:05
Ja się nie zżymam. Bronię swojej koncepcji. Mam do tego takie same prawo, jak Ty do swoich uwag :)
Esy Floresy dnia 09.11.2013 21:08
Ależ ja Ci owego prawa nie odbieram. Broń jak niepodległości, że tak okolicznościowo powiem. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty