(3) Dacza. - Kamil Ciesielski
Proza » Długie Opowiadania » (3) Dacza.
A A A
Od autora: Nie tylko zamek jest na moich pustkowiach :).

          Chciałbym zbudować sobie jakąś budowlę w wyobraźni, do której będę mógł uciec, wymykając się samotności. Coś jak zamek z piaskowca. Coś na kształt fascynujących lasów i niezwykłych łąk, przez które spaceruję podczas snów na zajęciach. Budowla umiejscowiona będzie oczywiście w moim księstwie, Wyobraźni.

          Kogo zaprzęgnę do budowy? Moi ludzie nie będą się nadawali. Chciałbym, aby konstrukcja była lekka, zdobna i intrygująca. Ładna też, czemu nie? Powinna jednak pasować do moich pustkowi. Niech będzie to któreś z sąsiednich plemion - zobaczymy, co wymyślą ludzie z lasu, dębowego domu.

          Musi to być miejsce pełne wydarzeń. Każda wewnętrzna ściana pokryje się płaskorzeźbami przestawiającymi ogromną mnogość scenek rodzajowych; postaci mniej więcej wielkości dłoni. Niech zaklęte w nich będą mądrości ludów, które poznawałem podczas swoich młodzieńczych wojaży.

          Żeby nie było za łatwo odczytać owych scenek, ściany musi porastać rzadki bluszcz o grubości zróżnicowanej od cienkiej łodyżki, do szerokiego na kciuk drewnianego pnącza. Miejscami będzie się również pojawiał pięknej zieleni mech. Oczywiście wszystko będzie żyło, więc odczytana pewien czas temu scenka może zniknąć pod gąszczem i odszukanie jej będzie prawdziwym wyzwaniem, sukces zaś nie lada radością - jak znalezienie pamiątki z dalekiej podróży. Cóż za dosłowne porównanie!

          Z sufitu wyrosną prawdziwe rzeźby. Nie pokryje ich bluszcz ani mech z racji na ich szlachetność niepomiernie wyższą od scenek rodzajowych. Będą przedstawiały wspaniałych i pięknych ludzi, których znam, na których patrzenie jest dla mnie zaszczytem. Oczywiście pomieszczenia muszą być bardzo wysokie, o wielkich oknach z ciemnego, potężnego drewna.

          Wyobraźcie sobie kolory panujące wewnątrz takiego budynku. Duża część światła słonecznego wpadałaby przez drewniane okna, jednak zazwyczaj sine niebo w ogóle nie oferuje go za wiele. Naturalne oświetlenie i naturalny cień, a do tego ciemna zieleń mchu, jasne drewno dojrzałego bluszczu, zszarzała piaskowość scenek i kremowy kamień rzeźb, widocznych dopiero po zadarciu głowy.

          Któryś z leśnych budowniczych podpowiada mi, że może warto byłoby zająć się również planem ogólnym – ilością pomieszczeń, pięter. No dobrze. Budowla będzie trzypiętrowa o niezbyt spadzistym dachu. Będzie miała całkiem sporo komnat, jednak przy zachowaniu skromności i swojskości. Kolor ścian? Sam wymyśl! Otoczą ją nieregularnie posiane krzaki o cienkich, ciemnobrązowych gałązkach i i drobnych, ciemnozielonych listach.

          Czy nie jest wspaniała? Z czasem może będę budował dalej. Sam możesz wymyślić resztę – szerokie kamienne schody... itd. Może ciekawszym wyjściem byłaby wędrówka po krainie i opowiadanie o tych niezwykłościach, które już w niej są? Na wszystko przyjdzie czas.  

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kamil Ciesielski · dnia 19.01.2014 11:19 · Czytań: 391 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Komentarze
henrykinho dnia 19.01.2014 23:30
Budowy ciąg dalszy, jakbyś nakładał na siebie kolejne warstwy cegieł. Nie mam pojęcia, do czego to wszystko zmierza, ale mam nadzieję, że nie do zawalenia. Być może właśnie to fascynuje w tekście bez fabuły? Czy coś... runie?
Tym razem fragment znacznie krótszy, niż dotychczas publikowane, więc ciężko mi oceniać treść, bardziej należy się więc pochylić nad formą. W tym przypadku trzymasz swój melancholijno-bajkowy klimat w posadach. Pytanie tylko, co dalej? ;)

pozdrawiam
al-szamanka dnia 20.01.2014 20:33
Cytat:
do któ­rej będę mógł udać się wy­my­ka­jąc się sa­mot­no­ści.

Cytat:
przez którę(e) spa­ce­ru­ję pod­czas snów na za­ję­ciach.

Cytat:
pa­so­wać do moich pustowi?.

Cytat:
Musi to być miej­sce, w któ­rym bę­dzie dużo się dzia­ło. Każda we­wnętrz­na ścia­na niech bę­dzie po­kry­ta pła­sko­rzeź­ba­mi prze­sta­wia­ją­cy­mi ogrom­ną mno­gość sce­nek ro­dza­jo­wych. Po­sta­ci będą mniej wię­cej wiel­ko­ści dłoni. Niech za­klę­te w nich będą mą­dro­ści

oj za dużo
Cytat:
Z su­fi­tu będą wy­ra­sta­ły praw­dzi­we rzeź­by. Na nich nie bę­dzie już nic rosło, będą szla­chet­niej­sze niż scen­ki ro­dza­jo­we. Będą to wspa­nia­li i pięk­ni lu­dzie, któ­rych znam, na któ­rych pa­trze­nie jest dla mnie za­szczy­tem. Oczy­wi­ście po­miesz­cze­nia będą

jw
itp

Ładne opisy, chociaż nie doradzam abyś zajmował się nimi, śpiąc na zajęciach;)
Powiem jak mój poprzednik: do czego Twoja opowieść prowadzi?

Pozdrawiam:)
Kamil Ciesielski dnia 21.01.2014 10:02
Szamanko, Henrykinko!

Dziękuję serdecznie za komentarze. Myślę, że z czasem w mojej opowieści zacznie się coś dziać, ale wolałbym tego nie gwarantować :). Nie zastanawiałem się wcześniej nad tym, że na dobrą sprawę ciągnięcie opisu w nieskończoność może zacząć nużyć czytelnika. Dla mnie fabuła nie ma zazwyczaj większego znaczenia, czytanie książek zaczynałem od ostatniego ich zdania. Aktualnie konsekwentnie buduję swoją konstrukcję i sądzę, że jestem dopiero na początku :). Będzie to taka opowieść od cierpliwych dla cierpliwych :).

Poprawki na pewno wprowadzę, jak tylko znajdę jakąś spokojniejszą chwilę. Dziękuję za nie Szamanko, bardzo je sobie cenię.

Pozdrawiam gorąco, wszystkiego dobrego!
Wasinka dnia 27.01.2014 11:49
Cząstka nieco inna od poprzednich, bo głównie skupiona na narratorze. I więcej zwrotów do czytelnika, a ja nie do końca przepadam za takim sposobem porozumienia autorsko-czytelniczego. Jednak - nie przeszkadza na tyle, żeby czytać dalej. To subiektywne wszak odczucie narracji.
Fajnie, że mniejsze błędy już poprawiłeś, ale - zaprawdę, powiadam Ci - owe "bycia" wszelakie trzeba wziąć pod nóż. Rozpleniły się.
I na przykład przecinek czasem wcisnąć, choćby tu:
Cytat:
do któ­rej będę mógł uciec(,) wy­my­ka­jąc się sa­mot­no­ści.



Pozdrawiam z uśmiechem zaśnieżonym lekko.
Kamil Ciesielski dnia 18.08.2014 10:23
Wasinko!

Przepraszam za tak niewytłumaczalnie długą zwłokę w odpowiedzi na komentarz. W końcu wszystko poprawiłem. Jak zawsze, bardzo cenię sobie Twoje uwagi, tekst wiele zyskał dzięki Waszym sugestiom. Co więcej i co być może nawet istotniejsze, dzięki Wam coraz szerzej patrzę na odbiór materiału. Jeszcze raz dziękuję!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:69
Najnowszy:Janusz Rosek