Przesłanie Smoleńska, czyli dzieje Żidów polskich i rosyjskich - Nestor_Penumbra
Dramat » Dramat właściwy » Przesłanie Smoleńska, czyli dzieje Żidów polskich i rosyjskich
A A A
Od autora: Bardzo starałem się nadać mojemu dramatowi charakter dokumentalno - historyczny. Jak sami możecie sprawdzić, żadna z kwestii czy wydarzeń nie jest tworem mojej fantazji, ale udokumentowanym zdarzeniem podpartym konkretnymi źródłami.
Mam nadzieję, że jego narodowa tematyka i wartkie perypetie trafią w Wasz gust i pobudzą do nowych refleksji.
Klasyfikacja wiekowa: +18

Nestor Penumbra




"Przesłanie Smoleńska,

czyli dzieje Żidów polskich i rosyjskich"




OSOBY:

- kapitan Protasiuk;
- pilot drugi major;
- TAWS;
- rosyjscy Żydzi;
- Lejba Kalksztajn;
- syrena lotniska Siewiernyj;
- strzały;
- oficer Karel Aleksiejewcz Goldbaum;
- podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg;
- Marszałek;



AKT I


Obaj piloci przy sterach państwowego tupolewa:

Pilot drugi major: Nie no, ziemię widać, coś tam widać, może nie będzie tragedii.

Kapitan Protasiuk: Nieciekawie, wyszła mgła; nie wiadomo, czy wylądujemy.

Pilot drugi major: A jeśli nie wylądujemy, to co?

Kapitan Protasiuk: Odejdziemy.

*mija chwila*

Kapitan Protasiuk: Podchodzimy.

TAWS (ostrzegawczo): TEREJN EHED! TEREJN EHED! TEREJN EHED!

Kapitan Protasiuk: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść.

*urywa*

TAWS (nagląco): PUL AP! PUL AP! PUL AP!!!

Pilot drugi major: Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zejście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.

Kapitan Protasiuk: Jak nie wylądujemy, to mnie zabije.

TAWS (rozpaczliwie): PUL AP! PUL AP! PUL AP...!

*uderzenie albo wybuch*

Pilot drugi major: Kurrr... mać!

*jeszcze mocniejszy wstrząs*

Kapitan Protasiuk i pilot drugi major (unisono): KURRRWA!


AKT II


Las smoleński. Rosyjscy Żydzi w jarmułkach przechodzą ostrożnie pomiędzy chaszczami. Na dalszym planie spod płonącego wraku gramolą się ocalali, wśród nich -  Lejba Kalksztajn. Powoli podchodzą doń oficer Karel Aleksiejewicz Goldbaum i podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg:

Oficer Karel Aleksiejewicz Goldbaum: Uspokój się! (do Jonasza) Patrz mu w oczy!

Podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg: Gdie?

Syrena lotniska Siewiernyj: UUUUUUUUUU! UUUUUUUUUUU!

*Kapitan Protasiuk macha niezdarnie do Żyda rosyjskiego. Tymczasem Lejba, korzystając z zamieszania, wymyka się boczkiem*

Podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg: On uhodit!

Oficer Karel Aleksiejewicz Goldbaum (do Jonasza): Dawajtie gnata!

*podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg podaje mu pistolet*

Lejba Kalksztajn: Nie zabijajcie nas!

Podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg: Strielaj!

Oficer Karel Aleksiejewicz Goldbaum: *pociąga za spust*

Strzały: *stają się słyszalne*

*Lejba Kalksztajn pada trupem*

Drugi Żyd rosyjski (do pierwszego): Gdie uhodit?

Pierwszy Żyd rosyjski: Ni chuj, ja sibjam!

*piloci zaczynają biec w stronę zarośli*

Podoficer Jonasz Iwanowicz Goldberg (strzelając na oślep): Zmiana planów!

Strzały: *nasilają się*

*kapitan Protasiuk upada z dziurą w plecach, Żydzi rosyjscy uciekają*


AKT III,


retrospektywny


Marszałek w studiu modnego radia.

Marszałek (pochylając się do mikrofonu): Nie można się zgadzać na taką sytuację, że iluś poważnych kandydatów na ambasadorów staje się zakładnikiem politycznym ze względu na panią Fotygę - placówki dyplomatyczne nie mogą być nagrodami pocieszenia. To są miejsca ciężkiej pracy i reprezentowania Polski, także polskiej polityki zagranicznej. Przyjdą wybory prezydenckie albo prezydent będzie gdzieś leciał i to się wszystko zmieni.

*kurtyna*


KONIEC

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Nestor_Penumbra · dnia 04.02.2014 05:36 · Czytań: 569 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 5
Komentarze
pablovsky dnia 04.02.2014 13:13 Ocena: Słabe
Powyższa historyjka, jest jak niestrawna mielonka i została przez autora niewłaściwie umiejscowiona. Nadaje się do działu z bajkami. Tyle ode mnie.
bekita dnia 04.02.2014 13:38
W mojej ocenie niepotrzebnym jest nadawanie winnym narodowości żydowskiej... Ponadto trochę trudno znaleźć jakąś pointę godną przemyślenia. Historia jest historią, sama w sobie każe często myśleć... Na plus moim zdaniem jedynie forma: króciutka, jak z kabaretu "Zielona Gęś"... Tematyka jest komentowana tak często w mediach, że nie potrzeba jej mi tu, na portalu... przynajmniej nie w takiej postaci, w której wyróżnia się czyjeś pochodzenie. Pachnie mi to powrotem, do hitleryzmu...

Wiem, że żydzi, jako naród, bardzo dobrze poradzili sobie w odrodzeniu po holokauście - są silni demograficznie i potrafią się odnaleźć we współczesnym świecie... Nie rozumiem tylko, po co wystawiać etniczno-religijne pochodzenie na świecznik.

Pozdrawiam i życzę powodzenia w przyszłości
mike17 dnia 04.02.2014 16:59
To żenujące dziełko traktuję jeno w kategoriach żartu, takiego o smaku przeterminowanej pasztetowej, popitej kwaśnym mlekiem.
Treść żadna, bełkotliwa i niezdarnie napisana, kulawa do sześcianu jest też "fabuła".
To miało być jakieś odniesienie do katastrofy smoleńskiej?
Jeśli tak, to tym bardziej pogrąża ten utwór.
Nie bardzo łapię motyw żydowski, ale nawet nie chcę, bo całość nie dla mnie, od literatury oczekuję jakości, a tu klimaty niskopienne...
I nadal nie wiem i nie czuję, jaki mógł być zamysł twórczy napisania powyższego.
Masza_ dnia 04.02.2014 21:22
Chyba powinno być Żydów... Nie chce mi się w związku z błędem zagłębiać w lekturę.
Prostaczek dnia 07.02.2014 13:33
Trzy minuty z życia stracone na czytanie bełkotu i jedna dodatkowa na napisanie komentarza.Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty