Refleksja - spawngamer
Poezja » Wiersze » Refleksja
A A A

Nigdy nie zrozumiem człowieka

co swoje porażki na dziecku wyżywa

chłoszcząc je krytyką boleśniejszą od ostrza noża

wbitego we wspomnienia ciepłych przytuleń

dlatego siebie nie pojmuję.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
spawngamer · dnia 08.02.2014 20:18 · Czytań: 528 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Wiolin dnia 08.02.2014 23:39
Witaj Spaw.

Pisanie dużą literą w poezji, to krzyk.....potrzeba zwrócenia szczególnej uwagi na coś bardzo ważnego....
Wiersz z tych trudnych, albo bardzo....czyżbyś był w samym środku tych wydarzeń? Skoro tak, to jako kat czy ofiara? Pozdrawiam.
spawngamer dnia 09.02.2014 00:02
Nie, to po prostu jakby refleksja rodzica, który w nocy na przykład patrząc w ciemność zastanawia się nad sobą - łatwo skrzywdzić dziecko. Psychika brzdąca, który ufnie tuli się do rodzica a ten tymczasem odtrąca go bo "zupa była za słona" jest bardzo krucha. A, że siebie nie pojmuję wzmacnia efekt emocjonalny.
blaszka dnia 09.02.2014 00:04
Zdarza się chyba każdemu rodzicowi. W końcu rodzic tez człowiek ;)
Miladora dnia 09.02.2014 00:58
Gamer - a gdybyś tak zrezygnował jednak z tytułów pisanych wielkimi literami? :)
I z wielkich liter na początku każdego wersu?

Idź bardziej w stronę współczesności, rezygnując po drodze również z szyku przestawnego i przestarzałej formy zaimka "swe".

refleksja

nigdy nie zro­zu­miem czło­wie­ka
który wyżywa swoje porażki na dziecku
chłosz­cząc je kry­ty­ką bo­le­śniej­szą od noża
wbi­te­go we wspo­mnie­nia cie­płych przy­tu­leń

dla­te­go sie­bie nie poj­mu­ję

Przeczytaj na głos i zastanów się, czy nie brzmi płynniej i bardziej naturalnie.
Jeżeli kupisz, to ja też. :)

Miłego :)
spawngamer dnia 09.02.2014 12:17
Dzięki za sugestie.
Esy Floresy dnia 09.02.2014 18:24
Witaj, Spawngamer

Osobiście nie przeszkadzają mi wielkie litery w tytule, traktuję to jako widzimisię autora. Jednakże w tekście już mi one nieco przeszkadzają w odbiorze. Nie używasz interpunkcji, poza tą samotną kropką na końcu, więc tym bardziej nie rozumiem zamysłu wielkiej litery od każdego wersu, dla mnie - czytelnika, to dość męczące i utrudnia odbiór. Wielka litera mnie zatrzymuje w czytaniu, a zupełnie nie wiem dlaczego chcesz mnie akurat w tych miejscach zatrzymać, nie znajduję uzasadnienia w treści. Zatem, wielkie litery owszem, ale niech to ma jakiś sens.

Poza tym, dość kolokwialnie to brzmi:

Cytat:
Nigdy nie zrozumiem człowieka

Co swoje porażki na dziecku wyżywa
- zręczniej brzmi sugestia Mili -który zamiast -co. I, nie chodzi o to, że w poezji nie ma miejsca na kolokwializm, wręcz przeciwnie, ale, podobnie jak z wielkimi literami, niech to ma jakiś głębszy sens. Tu, w tej ważnej treści, jakoś nie widzę dla niego miejsca.

Cytat:
Co swoje porażki na dziecku wyżywa

Chłoszcząc go krytyką boleśniejszą od ostrza noża


Tutaj masz błąd w deklinacji zaimka, powinno być Chłoszcząc je, gdyż dziecko jest rzeczownikiem w trzeciej osobie lp. rodzaju nijakiego (ono), więc w bierniku (kogo? co?) zaimek właściwie brzmi -je.

Uważaj też na takie współbrzmienia, bo przy czytaniu na głos, to zwyczajnie męczy.

Cytat:
Chłoszcząc go krytyką boleśniejszą od ostrza noża

Wbitego we wspomnienia ciepłych przytuleń

Dlatego siebie nie pojmuję.


Technicznie tyle. Temat poruszyłeś ważny i bardzo mi bliski w ostatnim czasie. Sporo dookoła mnie rozpadających się związków, w których najbardziej cierpią dzieci. Zresztą w ogóle wychowanie dziecka, to trudna sprawa, a im większą się ma świadomość, jaki ma się wpływ na kształtowanie małej istoty, tym bardziej przeraża to wyzwanie, przed którym stają rodzice.
Piszesz o krytyce, ta sama w sobie nie jest zła, ale... no właśnie, tak łatwo przychodzi nam krytykować, a nie potrafimy chwalić lub chwalimy w niewłaściwy sposób. Zastanawiałeś się może nad tym, że często chwali się dzieci do innych osób, a niekoniecznie do nich samych?

Skłaniasz do tytułowej refleksji samym przekazem, dlatego też przemyślałabym raz jeszcze tytuł, mi np. bardzo pasowałby "mały człowiek", bo z jednej strony sygnalizuje, że chodzi o dziecko, które jest człowiekiem i o tym nie należy nigdy zapominać, a z drugiej określenie mały człowiek w odniesieniu do owego chłoszczącego krytyką, wylewającego swoje frustracje wydaje się właściwym.

Wszelkie uwagi oczywiście niezobowiązująco, to zawsze autor rządzi!

Pozdrowienia.
Miladora dnia 09.02.2014 19:41
Do licha - faktycznie "je" - umknęło mi jakoś. :|
Poprawiam w tej przykładowej przeróbce, bo gryzie. :)
spawngamer dnia 10.02.2014 14:10
Dzięki za komenty. Macie dużo racji w sugestiach, ale niektóre elementy pozwolę sobie zachować według swego uznania.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty