Gruba - Sleepless
Proza » Miniatura » Gruba
A A A
Klasyfikacja wiekowa: +18

Była gruba. Nieznośnie gruba. Gdy szła ulicą, zamiatała ludzi swoim szarym płaszczem, a oni z krzykiem znikali z ulicy. Była gruba. Za karę chodziła we włosienicy, chciała ukarać swoje obłe ciało. Była gruba. Nawet nie daliby jej rady zabić.

Próbowała być zakochana. Ale jej nie wychodziło. Nie wytwarzała wystarczająco dużo zakochanych emocji. Może gdyby zakochała się naprawdę, schudłaby? Może codziennie z ukochanym spacerowaliby po przejrzystej rosie, muskając lekko stopami trawę. To byłaby motywacja. Może ten ktoś odblokowałby w niej chęć posiadania mniejszej ilości siebie, aby nie zajmować zbyt dużo powietrza. Żyliby tylko muzyką i poezją.

Ale póki co była gruba. Była gruba jak huba drzewna. Tak mówił jej ojciec, z którym nie za bardzo się dogadywała. Często nie wiedzieli, co mają do siebie mówić. Na przykład ojciec był w kuchni, robiąc kanapki, a ona w pokoju przy książce, dzieliła ich mila ciszy. Mieli swoje światy. Ale zdanie z hubą zapamiętała.

Teraz oto wyszła na spacer. Owinęła się czarnym kaftanem jak zasłoną przed światem. Na dworze padał deszcz i przechodnie mieli problem się nawzajem zobaczyć. Dziękowała Bogu za to. Z nosa skapywały jej zimne krople i wpadały za kołnierz. Pociągała nosem i potykała się o płyty chodnikowe.

Za rogiem zobaczyła kawiarnię. W jej oknie stał jeden lampion, który oświetlał ponure, pociemniałe od deszczu wnętrze. Zapukała w drzwi, choć wiedziała, że nikt tak nie robi. Otworzyła zdumiona kelnerka i spytała, czemu nie wchodzi, jest otwarte. Weszła. Przy stołach siedzieli kanciaści mężczyźni. Palili papierosy i czytali szeleszczące gazety. Wymieniali się rzeczowymi, zrównoważonymi uwagami z siedzącymi obok. Wyglądali na takich, którzy mieli porządne żony w domach, kredyty w bankach i schludnie przystrzyżone trawniki. Gdy weszła, spojrzeli na nią prostokątnymi oczami ukrytymi pod rondami szarych, urzędowych kapeluszy.  Wtedy pojęła, że jest ich marzeniem. Była tym, czego ich szczupłe, zadbane żony nie mogły im dać. Chcieli zedrzeć z niej ubranie i napawać się każdym kilometrem kwadratowym jej ciała. Najchętniej smakowaliby ją długo i namiętnie, dając wytchnienie swoim  napęczniałym penisom. Nawet nie zdjęliby szarych ubrań.

Wiedziała jednak, że nigdy nie odważą się tego zrobić. Była Grubą, a oni musieli zachowywać pozory zadowolenia ze swojego świata.  Zamknęła kamienne drzwi kawiarni i poszła dalej. Deszcz lał teraz jak z cebra. Mimo to na pobliskim osiedlu zobaczyła zgraję dzieciaków na trzepaku. Wyginały się, robiły fikołki, wszystko byleby nie dogoniła ich życiowa rutyna.

- Co robicie? – spytała.

-A co cię to obchodzi?

- Tak pytam.

- Bawimy się w cyrk. To jest trapez. A potem będziemy topić muchy w kałużach.

- Świetnie. Mogę wam jeszcze powymyślać parę zabaw. Pamiętam je z mojego dzieciństwa.

- Serio?

Zobaczyła błysk ekscytacji w ich oczach. Palił się przez kilka sekund, ale zaraz zgasł.

- Nie, dzięki. Poradzimy sobie.

Wiedziała, że to z powodu jej wyglądu. Domyślała się też jednak, że były w głębi duszy ciekawe jak Gruba, z jej ciałem, może się bawić. Chciałyby zobaczyć ją w akcji, ale konwencja odrazy musiała zwyciężyć. Została im wpojona przez rodziców.

Zrezygnowana poszła do domu. Znalazła kabel od żelazka i powiesiła się.

Mieszkańcy miasteczka jeszcze długo potem czuli, że czegoś brakuje im w powietrzu.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Sleepless · dnia 01.06.2014 08:31 · Czytań: 864 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 6
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
al-szamanka dnia 01.06.2014 09:04 Ocena: Świetne!
Cytat:
Na dwo­rze padał deszcz i prze­chod­nie mieli pro­blem się na­wza­jem zo­ba­czyć. Dzię­ko­wa­ła Bogu za to.

niezbyt płynnie
a tak...
Na dwo­rze padał deszcz i prze­chod­nie nie skupiali się na nikim oprócz siebie. Dzię­ko­wa­ła za to Bogu.

Bardzo mi się tekst podobał.
Prosto i w zwięzłych słowach opisujesz tragedię bycia innym.
I trafiasz w sedno - konwencja odrazy.
Niekoniecznie do osoby korpulentnej.
Bo często do skośnookiej, o innym kolorze skóry, czy upośledzonej.
Ciężko pozbyć się uprzedzeń rosnących wraz z nami, wpojonych przez rodzinę, czy środowisko przyjaciół.
Cytat:
Miesz­kań­cy mia­stecz­ka jesz­cze długo potem czuli, że cze­goś bra­ku­je im w po­wie­trzu.

Doskonała końcówka.

Pozdrawiam:)
Sleepless dnia 01.06.2014 09:52
Dzięki za wizytę. Tak, wiem, że to zdanie nie jest zbyt płynne.
blaszka dnia 01.06.2014 20:11
Największym atutem tekstu jest oryginalność w wyrażaniu mysli, np.:
Cytat:
za­mia­ta­ła ludzi swoim sza­rym płasz­czem

Cytat:
Nawet nie da­li­by jej rady zabić.

Cytat:
Nie wy­twa­rza­ła wy­star­cza­ją­co dużo za­ko­cha­nych emo­cji.

Cytat:
chęć po­sia­da­nia mniej­szej ilo­ści sie­bie

itd.
Miejscami trochę nieporadnie stylistycznie.
Zdanie przytoczone przez al-szamankę razi również mnie.
Zastanawiam się, dlaczego nie poprawiłaś, choć napisałaś
Sleepless napisała:
Tak, wiem, że to zdanie nie jest zbyt płynne.

Ono nie tylko nie jest płynne, ono jest błędne.
Niewykluczone, ze jeszcze ktoś przeczyta i się nad nim zatrzyma.
Zatem masz kilka wyjść:
- poprawić zdanie
- zostawić tak jak jest i nie przejmować się uwagami
- zostawić tak jak jest i denerwować się uwagami
- wykasować tekst

Podobnie było z Twoją bohaterką.
Dobra Cobra dnia 01.06.2014 20:12
Jakież potwornie smutne to! I zadnej nadziei na dodatek. Smutek jedynie. Smutne.

Ale na szczęście tak nie jest (do końca) w realnym życiu:) Choć wiele prawd z Twojej opowieści działa.

Ale żadnej nadziei nie dajesz, jako autor. Dlaczego tak?


Z uszanowaniem,

DoCo
pablovsky dnia 04.06.2014 13:44
Może zamiast się od razu wieszać, warto było pomysleć nad dietą? ;)

Pytam,bo nie wiadomo co było przyczyną otyłości "Grubej". Jest wiele przyczyn takiego stanu rzeczy.
Ale z pewnością najgorszym rozwiązaniem jest wieszanie się. Nie dosyć, że traci się życie, to jeszcze niewiele z tego wynika. No, może z czasem otyłość zanika po śmierci.

Cud, że kabel od żelazka się nie urwał pod ciężarem, jednym słowem miała farta.
Pozdrawiam.
Wasinka dnia 13.06.2014 08:50
Ponury obraz uprzedzeń. Nawet zręcznie pokazany. Parę niezrabostek może się i przytrafiło, ale ogólnie wydźwięk pozytywny, jeśli chodzi o przekaz i sposób podrzucenia go czytelnikom.
Początkowo myślałam, że otyłość jest przykrywką do czegoś, metaforą. W jakiś sposób jest symbolem i tak dalej, lecz ja sobie coś tam już wymyślać poczęłam, że na końcu ujawnienie mnie zaskoczy. Ale to bez znaczenia, gdyż i tak podoba mi się zakończenie (o ile to kwestia podobasia może być w ogóle), to znaczy - ostatnie zdanie jest niezłym podsumowaniem, podkreśleniem.

pablovsky napisał:
nie wiadomo co było przyczyną otyłości "Grubej". Jest wiele przyczyn takiego stanu rzeczy.

Przykre jest również właśnie to, że niewielu to obchodzi. Nie jest ta wiedza potrzebna, by się uprzedzić. Z nią - może nie byłoby tak łatwo.

Pozdrawiam słonecznie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty