Proza » Miniatura » Alicja
A A A
"Bryars o Alicji"

Przed chwilą wyszedł Bryars. "Na chwilę" - powiedział, ale został na parę godzin i właśnie wyszedł. Zostawił po sobie historię, z którą pewnie trudno będzie mi zasnąć, ale postaram się jakoś ją Wam przedstawić.
"Posłuchaj. Jest takie miejsce za Morzem, gdzie mieszka Alicja. Wiesz, czasem, gdy mieszkasz w wynajętym pokoju na poddaszu, to czasem wyglądasz przez okno. Nieraz patrzysz w nocy na gwiazdy, albo za dnia na przechodniów. Czasem też przypadkiem rzucisz okiem w okno naprzeciwko. Pomiędzy firankami zobaczysz prześwit, a tam czyjąś delikatną dłoń koło doniczki z kwiatkiem. Zatrzymasz tam spojrzenie i zaczniesz coś tam sobie myśleć, wyobrażać.
To jest właśnie Alicja, o której chcę ci opowiedzieć.
Alicja mieszka za Morzem. Nie jest sama, ale za to samotna. Mieszka ze sporą gromadką dziwnych stworzeń. One nie mówią, ale doskonale wszystko rozumieją. Rozumieją to, że Alicja jest samotna i z całego serca chcą jej pomóc. Kochają ją i dlatego to robią, rozumiesz? Jest dla nich tym, czym dla Ginsberga jest ta jego popierdzielona Ameryka, rozumiesz?
Jak już ci mówiłem, te stworzenia, czy jak je tam nazwać, nie mówią. Używają więc muzyki, żeby Alicję rozweselić. Zapraszają ją na prowizoryczną widownię z jednym prowizorycznym krzesłem, zapalają prowizoryczny reflektor, ale muzyka i przedstawienia, które dają jej co wieczór są najprawdziwsze. Alicja klaszcze i uśmiecha się, a stworzenia się kłaniają i odprowadzają ją do jej sypialni. Potem wychodzą gasząc światło, ale zawsze zostawiają kogoś spośród siebie przy jej łóżku. Wiesz, ot tak, by nawet podczas snu nie była sama.
Są tam małe różnokolorowe nosorożce i, nie wiedzieć czemu, tylko zielone tapiry. Są węże, ale każdy ma kokardę pod szyją. Dodam, ze kokardy mają różne kolory na różne dni w tygodniu. Są niewidzialne ryby, o które Alicja się wiecznie ociera, a wtedy słychać odgłos zimnego, świątecznego ognia. Ryby, nie wiem, czy wiesz, to najmądrzejsze stworzenia we Wszechświecie. Są świetliki, które pokazują się tylko za dnia i jelonki rogacze, które całe ranki poszukują czereśni, a potem urządzają igrzyska sportowe. Są chodzące słoneczniki, które potrafią trzeszczeć. Jest jeden ul, który wiecznie bawi się ze swoimi pszczołami w chowanego, a jak je znajdzie, a czasem szuka całymi dniami, to podchodzi do Alicji jakby mówił: popatrz, znalazłem! A ona pochyla się, przykłada ucho do drewna i, uśmiechając się puka do pszczół. "Nikogo nie ma w domu!" - odpowiadają.
I wtedy przychodzi pora na rozpalenie ognia w kominku. Polana i szczapy same, po kolei wpadają do osmolonej wnęki i pojawia się ogień, który potrafi palić się całą wieczność i przez cały czas uważać, by te polana i szczapy spokojnie mogły na powrót wrócić do swoich drewnianych braci i sióstr. Wtedy też, przy ogniu, Alicja zapada w sen. I wtedy też ogromny brązowy koc w kratę ma okazję, żeby się do niej przytulić i samemu zasnąć.
Co się Alicji śni? Tego już stworzenia nie wiedzą. I to ich najbardziej smuci. Potrafią ją rozbawić, sprawić, że będzie klaskać, a nawet głośno zanosić się śmiechem i ocierać łzy. Więc kiedy Alicja zapada w sen, stworzenia stają się samotne i cichną.
Wiesz co im pozostaje, kiedy Alicja śpi?
Nigdy jej tego nie mówiły i zrobią wszystko, by się nie dowiedziała. Bo one są magiczne i potrafią prawie wszystko, rozumiesz? Nauczyły się robić takie małe kulki z jej śmiechu. Gromadzą je już od wielu, wielu lat. Aby nie uleciały, przywiązują je do siebie. Robią to także dlatego, żeby, kiedy Alicji zabraknie już śmiechu, oddać jej to, co nagromadziły."

Poprosił mnie o papierosa, upewnił się, że ma zapałki i wyszedł.


"O tym, jak Alicja gotuje"

Chciałbym opowiedzieć Ci o tym, jak to Alicja uwielbia przygotowywać posiłki. To chyba oczywiste, że najbardziej uwielbia kolacje. Wchodzi wesoła do przeogromnej kuchni. Przez chwilę szuka rondli i garnków, ale tylko udaje, bo wie, że podążają cichutko za nią. Kiedy na niby rezygnuje z przygotowań, podchodzi do okna i chwilę patrzy w noc. Potem się odwraca i z uśmiechem kładzie ręce na biodrach. I wszystkie naczynia, patelnie, rondle i rondelki, wielkie gary do gotowania ziemniaków i miarki do odmierzania mąki i cukru są dokładnie tam, gdzie zostawiła je po poobiednim zmywaniu!
Alicja jeszcze nie wie, co przygotuje na wieczór. I nawet się nie zastanawia. Po prostu sięga po kolejne produkty z szafek i miesza je dokładnie. Lubi sobie przy tym śpiewać i wyobrażać, że sól to wcale nie sól, że trzy łyżki oleju wlewane do garnka z gotującą się wodą to w rzeczywistości trzy krztyny słonecznego poranka, że szklanka mąki, to miara ludzkiej przyzwoitości, że szczypta pieprzu zawsze będzie tylko szczyptą smutku... Piosenka Alicji, choć każdego wieczoru inna, zawsze zaczyna się czymś żartobliwym. W ustach Alicji, nawet słowo smutek brzmi jak żart. Delikatnie i smakowito. Inaczej niż brzmi w ustach setek, tysięcy, milionów ludzi, których Alicja nie zna.
Kiedy w kuchni Alicji robi się gorąco, okna uznają, że trzeba otworzyć się na chłód wieczoru. Księżyc wreszcie może podejść bliżej i dopiero wtedy Alicja widzi, jak bardzo syci się aromatem nadchodzącej kolacji. Księżyc uśmiecha się, ale jako dostojny pan, robi to ze strony niewidocznej z Ziemi. Dlatego też wydaje Ci się, ze jest zimny i bez życia.
Kiedy Alicja kroi chleb, na niebie jest już tyle gwiazd! Gdzieś przeogromny Wąż Uroboros pożera własny ogon. Gdzieś, gdzie wschodzi w tym samym czasie Słońce, ptak Ethon wyczuwa nozdrzami świeżą wątrobę. Gdzieś Aida - Wedo podtrzymuje Ziemię pod ciężarem swojej różnorodności. Nie robiłby tego, gdyby małpy wytrwale nie karmiły go bananami, a skandynawscy bogowie cały czas są młodzi i piękni tylko dzięki jabłkom w sadzie bogini Idun. Jakże śmieszny jesteś patrząc na mnie i słuchając tego, co wiem i tego, o czym Ty nie miałeś pojęcia!
Alicja kończy kroić chleb. Wyciera ręce w wilgotną ściereczkę i wzdycha. Z talerzyka, który specjalnie sobie przygotowała podnosi plasterek cytryny i wkłada go do ust. Przymyka oczy. A kiedy je otwiera, kuchnia znów jest czysta, z wiszącymi równo garnkami pod okapem, z suchym zlewem i świeżym bochenkiem chleba pod lnianą ściereczką. Wtedy zawsze czuje dotyk na opuszku małego palca.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
i was david bowman · dnia 20.10.2008 00:41 · Czytań: 1012 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 2
Komentarze
Jack the Nipper dnia 20.10.2008 21:04 Ocena: Bardzo dobre
Jest sporo powtórzeń, ale nie będe ich wypominał. Przyjmując, że wynikają one ze sposobu narracji, pisania tak jak się rzeczywiście mowi, to owe powtorzenia są dopuszczalne. I niech sobie będą.

Tekst jak bajka, ale nierówny. Pierwsza część lepsza od drugiej, przeczytałem jednym tchem, a na drugiej coś mnie zatrzymało, odwróciło uwagę, znużyło. Ale potem znów było lepiej, podoba mi się wplecienie w tekst Uroborosa, Ethona - nawet mogłoby tego byc więcej.
ginger dnia 20.10.2008 21:30 Ocena: Świetne!
Na początku powtórzenia drażniły mnie ciutkę, ale potem albo się przyzwyczaiłam, albo dałam porwać hostorii. Bardzo, bardzo mi się to podoba. Jestem pod wrażeniem. I już.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty