Próba - potisz
Poezja » Wiersze » Próba
A A A

po szczęśliwym przebudzeniu
opowiada sny
za pomocą zdrobnień słów
ostatecznych

rozróżnia prorocze
na dzisiejsze i te sprzed jedynej
nadziei

czas jaki przyjdzie
określa chwilą

prosi
mamo daj jeszcze raz umrzeć
w wyobraźni

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
potisz · dnia 08.02.2015 08:58 · Czytań: 1057 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 23
Komentarze
Wiolin dnia 08.02.2015 19:31
Witaj Potisz.

Moja średnio rozwinięta wyobraźnia śpi dziś przy Twoim wierszu...wiem jedynie że wiersz jest dobrze napisany, a to za mało by z niego coś wynieść. Nie umiem otworzyć tych kilku kartek słów. Pozdrawiam.
potisz dnia 08.02.2015 20:24
Wpadnij jeszcze, może uda Ci się wyłowić sens :yes:
Wiolin dnia 08.02.2015 20:33
Potisz.

A myślisz że nie próbuję? Wchodzę i wychodzę. Rozpinam tekst do ostatniego i guzika, a on mi się znów zapina po samą szyję. Przyjdę tu jutro - może ktoś mi choć jednym słowem coś rozświetli. :) Pozdrawiam.
palenieszkodzi dnia 08.02.2015 20:35
Witaj potisz!

Z tego co widzę, to już 33 osoby wpadły, ale ciekawe, czy wyłowiły sens? :-) Jedyny odważny, który napisał, że poległ, to Wiolin, ale go zaraz ustawiłeś do pionu niewybrednym komentarzem. Tymczasem pragnę Ci napisać, że poeta pisze dla czytelnika i nie jest chwałą autora, iż jego utwór jest niezrozumiały, ciężki, nieodgadniony. Wiadomo, nie można wszystkiego położyć na tacy, jednak fabuła utworu nie może być li tylko zaklęta w głowie twórcy. Ona musi wyzierać, wychodzić, kukać do czytelnika. A u Ciebie tego nie ma w powyższym wierszu. Nie jesteś przy tym wyjątkiem.
Może więc trzeba trochę samokrytycznie spojrzeć na swoje nieodgadnione dzieło i posłuchać komentujących (lub nie) z większą uwagą? Co napisała
palcia:)


-----------------------------------------------------------------------------------------------
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

Netykieta:
6. Nie komentuj komentarzy, lecz tekst. Jeśli dyskusja pod tekstem przerodzi się w prywatną pogawędkę, kontynuuj ją w shoutboxie, w prywatnych wiadomościach lub w odpowiednim wątku na forum.

Regulamin:
3.4 Zabrania się Użytkownikowi prowokowania sytuacji konfliktowych w komentarzach, prywatnych wiadomościach, na forum, w shoutbox, etc
6.2 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
6.7 Zabronione jest usuwanie czy modyfikowanie przypisów redakcyjnych dołączonych do nieregulaminowych komentarzy.
6.8 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.
6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.
6.10 Zabronione są komentarze ad personam.
9.6 Zabrania się Użytkownikom działania na szkodę Portalu.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
potisz dnia 08.02.2015 21:06
Wątpię, Wiolin, żeby ktoś jeszcze wpadł, nie jestem tu zbyt popularny :)-

Palacz, nie stosuj demagogii, bo nie jesteśmy w szkole. A propos szkoły - nie wiem jak Ty, ale ja mam obrzydzenie do rozkładania na czynniki pierwsze wiersza i przymus zatwierdzenia jedynie słusznej wersji intepretacji jego treści. Także pozwól, że w tym miejscu dyplomatycznie zamilczę.
Aloha!
I masz rację, nie pal! :yes:


------------------------------------------------------------------------------------
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

Regulamin:
6.2 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
6.10 Zabronione są komentarze ad personam.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
palenieszkodzi dnia 08.02.2015 21:16
Potisz!
Nie umiesz być miły dla komentujących. Nie podoba mi się także Twój "palacz", mam inny nick. Proszę więc to zmienić w Twoim poście.

Aha, słowo "apropos" z Twego komentarza piszemy nieco inaczej, sprawdź.

Twoje "dyplomatyczne milczenie" nie jest dobrym sposobem na nawiązanie dialogu z osobami, które zdecydowały się napisać komentarze pod Twym utworem. Może napisz coś, co mnie przekona, że wiersz, kompletnie niezrozumiały w odbiorze, taki ma w Twym odczuciu pozostać. Inaczej pomyślę, że nie nadajesz się do dyskusji, jak pani w szkole, którą to szkołę sam przywołałeś :-)
palcia:)


----------------------------------------------------------------------------------------
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

Netykieta:
6. Nie komentuj komentarzy, lecz tekst. Jeśli dyskusja pod tekstem przerodzi się w prywatną pogawędkę, kontynuuj ją w shoutboxie, w prywatnych wiadomościach lub w odpowiednim wątku na forum.

Regulamin:
3.4 Zabrania się Użytkownikowi prowokowania sytuacji konfliktowych w komentarzach, prywatnych wiadomościach, na forum, w shoutbox, etc
6.2 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
6.7 Zabronione jest usuwanie czy modyfikowanie przypisów redakcyjnych dołączonych do nieregulaminowych komentarzy.
6.8 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.
6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.
6.10 Zabronione są komentarze ad personam.
9.6 Zabrania się Użytkownikom działania na szkodę Portalu.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
potisz dnia 08.02.2015 21:23
Zejdziesz ze mnie?
Radziłbym postępować wg prostej zasady. Nie rozumiesz - nie komentuj.
Proste?
Gdy czytasz tomik poezji to też masz pod ręką przygotowany nr telefonu do Autora, by w razie czego zapytać go o daną interpretację? :))


-----------------------------------------------------------------------------------
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

Regulamin:
6.2 Komentarze nie mogą obrażać autora utworu oraz osób postronnych.
6.10 Zabronione są komentarze ad personam.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
mike17 dnia 08.02.2015 21:26
Wiersz o wszystkim i niczym.
Może miałeś koncept, ale ja mogę dośpiewać tu sobie cokolwiek.
Cokolwiek, powtarzam, a to niedobrze, bo nie czuję tu klarowności przekazu, jaki zawsze cenię sobie w poezji, wyrazistości, jaką daje mi wiersz w konkretnej formule.
Taka hermetyczność może rajcować autora, ale w przypadku odbiorcy albo odrzuca, albo wzbudza obojętność, a to chyba dla wiersza nie najlepsza opcja.
potisz dnia 08.02.2015 21:28
To wszystko? Dziękuję.
mike17 dnia 08.02.2015 21:33
Tak, wszystko, aż tyle.
introwerka dnia 08.02.2015 21:42 Ocena: Świetne!
Jak dla mnie bardzo ciekawy wiersz. Jeśli miałabym się pokusić o interpretację, powiedziałabym, że to tekst m.in. o nieprzekraczalności granic dzielących nas od innych, może też o swego rodzaju solipsyzmie. Ale podoba mi się i bez interpretacji, dzięki drzemiącej w nim tajemnicy.

Pozdrawiam :)
Vanillivi dnia 08.02.2015 21:43 Ocena: Bardzo dobre
Potisz, czasem znak od czytelnika "nie rozumiem" może być również bardzo wartościowy dla autora, wskazywać na hermetyczność tekstu, zbyt duże niedopowiedzenia.
Chociaż dla mnie akurat ten wiersz nie jest zbyt trudny w odbiorze, raczej prosty, ładny, mówiących o snach, nadziejach w życiu, marzeniach, o tym, co chcielibyśmy żeby się wydarzyło i co się wydarzyło na prawdę. Końcówka - prośba o jeszcze jedną śmierć w wyobraźni dobrze koresponduje z początkiem, w którym następuje jednak "szczęśliwe przebudzenie". Dla mnie to łączy się w pewną całość. Mnie to przekonuje, odnajduję się w tym wierszu.
Pozdrawiam serdecznie.
Miladora dnia 08.02.2015 21:46
Nie wiem, czy dobrze jest opowiadać autorowi, o czym napisał, ale chcę się podzielić z nim swoimi wrażeniami.
To smutny wiersz. We mnie otworzył obraz nieuleczalnie chorego dziecka, nieważne w jakim wieku, choć na pewno już na tyle dużego, by uświadamiać sobie pewne sprawy.
Po szczęśliwym przebudzeniu, czyli gdy budzi się i jeszcze żyje, opowiada sny - zdrabnianie słów ostatecznych, tak jak istnieje ta ostateczność, czyli odejście, świadczy, że nie jest to dziecko zbyt duże. Dzieli te sny, odróżnia, na obecne i tamte, sprzed jedynej nadziei, która dawała mu jeszcze życie. Wie, że czas, który przyjdzie, będzie już tylko chwilą.
Jego końcowa prośba, by mogło jeszcze raz umrzeć w wyobraźni, znaczy, by mogło ponownie się obudzić - istnieć. By śmierć była tylko wyobrażeniem, nie prawdą.

Żadne dziecko nie powinno przechodzić takiej próby.


To bardzo dobry wiersz, Grafku.
Miłego.
potisz dnia 08.02.2015 21:47
Przyjmuję wasze interpretacje jak swoją :)
Ojej, nie lubię takich komentarzy, Mila, bo musiałbym coś zdradzić :)) Fajnie, że wpadłaś :)
Miladora dnia 08.02.2015 21:57
Możesz nie zdradzać - mój obraz nie musi się pokrywać z Twoim - ważne, że wiersz coś otworzył w drugim człowieku.
Zresztą - to wcale nie musi być dosłowne dziecko. Wszyscy jesteśmy dziećmi, a podczas długiej choroby można się cofać do bezpiecznego dzieciństwa i wywoływać matkę.
Starzy ludzie, u których postępująca demencja zaćmiła już w dużej mierze teraźniejszość, pamiętają bardziej dzieciństwo i często zachowują się jak dzieci.
Moja matka też przywoływała swoją...


A na marginesie - nie przyczepiłam się do niczego, bo nie było do czego się przyczepiać. ;)
Nalka31 dnia 08.02.2015 22:15
Nie będę prosić o wyjaśnienia, ale dla mnie wiersz jest czytelny, choć nasuwają mi się tu dwa obrazy. Z jednej strony możliwe, że od siebie odległe, ale i bliskie, bo idą podobnym torem.

W pierwszym wariancie odnosi się do ciężko chorego dziecka zatem podobnie jak u Miladory. Druga opcja, bardziej drastyczna, że wiersz mówi o dziewczynie (kobiecie), która miała jakieś nadzieje, sny i coś nie wyszło. Próbowała popełnić samobójstwo, ale nie udało się i to matka czuwa nad nią aby nie zrobiła tego po raz kolejny.

Dobry wiersz. Pozdrawiam.
potisz dnia 08.02.2015 22:20
Dzięki za wizytę. Niestety, nadal milczę, mimo że interpretacje są interesujące :)
Wiolin dnia 08.02.2015 22:40
Potisz.

No i się rozwiązał worek ze słów...Już mi jaśniej po tych komentach. Można się pod takim wierszem wyłożyć - tak było to w moim przypadku. To dobrze że interpretacja ma tak szerokie pole manewru, które pozwala wielowymiarowości wyobraźni. Pozdrawiam.
potisz dnia 08.02.2015 22:48
Cieszę się, że choć jednego krytyka przekonałem :)
Zola111 dnia 09.02.2015 00:29
Czytam ten wiersz bez wiedzy o treści komentarzy: sprawiłam sobie ten komfort, że "przeleciałam" nad komentarzami, żeby się nimi nie sugerować.
Nie cierpię tu analizowania "co autor miał na myśli". Niech ma, co ma.
Dobry, mądry tekst, Potiszu.
potisz dnia 09.02.2015 00:32
Taka opinia od Zoli...bezcenna!
Dziękuję :)
Zola111 dnia 09.02.2015 00:46
No to dodam, że wzruszający :)

Zaskoczyłeś mnie, Potiszu.

z.
potisz dnia 09.02.2015 00:51
Oj, chyba Ty mnie bardziej :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty