Chamlet - chellsky
Poezja » Wiersze » Chamlet
A A A
Od autora: Trawestacja Monologu Hamleta.
Klasyfikacja wiekowa: +18

Pić czy nie pić – oto jest pytanie
(a kto śmiało, twierdząco odpowie mi na nie
- temu stawiam kolejkę).
Bo któż postępuje rozważniej:
ten, co na trzeźwo, powoli smakuje
- przez obślizgłe robactwo zamieszkałe -
zgniłe owoce życia, gratisy Natury,
czy ten, co uczciwie sobie golnąwszy,
jedną stroną wchłonie, a drugą wydali?
Schlać się w trzy dupy,
smacznie zasnąć
- i nic poza tym.
Przyjąć, że wóda szybko uśmierzy
ból serca – i gardła,
i duszy – i ciała,
błogie niosąc ukojenie.
O tak, to jest to!
Napić się i usnąć,
zapomniawszy o wszystkim.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
chellsky · dnia 22.12.2015 07:32 · Czytań: 579 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Komentarze
Leszek Sobeczko dnia 23.12.2015 02:44
Cytat:
Pić czy nie pić – oto jest py­ta­nie

z przyjemnością przechylę kielicha ;)

a co do wiersza, hmmmm słaby, mówi do mnie językiem, jakiego na ulicy nie słychać, czuć lektury szkolne, znaczy kanon, ogólnie górnolotnie, bez polotu... znałem jednego poetę, który po kielichu w podobnym duchu rymem gadał, ale to inna bajka; może i w tym wypadku celowa stylizacja?

pozdrawiam
chellsky dnia 23.12.2015 10:36
To jest oczywiście pastisz. Przykro mi, jeśli do Ciebie nie przemawia.

Sam Hamlet również mówi "językiem, jakiego na ulicy nie słychać" i trąci kanonem (szczególnie mocno przywodzi na myśl jedno z dzieł pana Williama Shakespeare'a).

Hamlet ma taką nawijkę:

"Być albo nie być- oto jest pytanie.
Kto postępuje godniej: ten, kto biernie
stoi pod gradem zajadłych strzał losu,
Czy ten, kto stawia opór morzu nieszczęść
I w walce kładzie im kres?
Umrzeć- usnąć- i nic poza tym- i przyjąć,
że śmierć uśmierza boleść serca i tysiące
Tych wstrząsów, które dostają się ciału
W spadku natury. O tak, taki koniec
Byłby czymś upragnionym. Umrzeć- usnąć-"

Moim bardzo nieskromnym, ale za to szczerym, zdaniem ani to mądrzejsze, ani lepsze w stylu (akurat przy tym, że wcale nie mądrzejsze, to nawet mocno bym się upierał). Chodzi przecież w obu przypadkach o najpospolitszy Weltschmerz, czyli po naszemu "ból dup(sz)y". Ja tylko chciałem tego biednego Hamleta odbrązowić właśnie. Bo cierpi każdy. Nie tylko Hamlet. Co jest oczywistą oczywistością, ale z tych nieoczywistych.

Dobra, a tak na poważnie. Ja podważam słowa Hamleta. Moim zdaniem przed tym, co przynosi świat, można obronić się tylko na dwa sposoby - albo wódką, albo śmiechem. A najlepiej jednym i drugim.

Po co walczyć? To nie przyniesie nikomu szczęścia. Może właśnie wszystkie wojny biorą się stąd, że nie potrafimy odpuszczać. Że nas te niespokojne duchy, te Hamlety, wciąż wiodą na śmierć w imię swoich wewnętrznych ambicji i swego błędnego - moim zdaniem - przekonania, że walka z losem jest odważna i sprawiedliwa.

Nauczmy się też odpuszczać, niech nie zżerają nas pycha i ambicja, bo i tak wszyscy skończymy jako smaczna, bogata w kalorie, witaminy i składniki mineralne, pożywka dla robactwa.
purpur dnia 23.12.2015 11:12
Wiesz jak przeczytalem Twoją "interpretacje" to jakoś nie przypadło mi do gustu... A potem przeczytałem zamieszczony przez ciebie oryginał, no i jakoś Twoje nabrało sensu.

Nie mówie o treści i o tym co chciałeś przekazać ( czytając komentarz ), bo akurat tego to ( wybacz ) dalej nie czuję w Twoim wierszu, ale widzę teraz na czym dokładnie się wzorowałeś, co chcialeś uczynić... Po przeczytaniu oryginału, bardziej mi się Twoja wersja spodobała. Fakt, wersja oryginalna, też kompletnie do mnie nie przemawia :p

A Twój przekaz... hmm... no sporo w nim tego co również uważam za ważne i nie mówie tutaj o naprawianiu śwaita kieliszkiem :) - nie mówię że nie trzeba walczyć, bo uważam że wiele, naprawdę wiele jest rzeczy o które należy walczyć do upadłego, do czasu aż chociaż drobinka nadziei się tli, ale... trzeba również nauczyć się odpuszczać.
A czy to oznacza przegraną...?
Nie wiem.
chellsky dnia 23.12.2015 14:23
Nie mówię, że wszystko, co napisałem w komentarzu, chciałem również zawrzeć w wierszyku. Mój "Chamlet" to po prostu żart. Ale nie całkiem bezmyślny, nie całkiem pusty. Raczej ze względu na kontekst (oryginalny monolog Hamleta), niż na treść, z ambicją skłonienia do krótkiej refleksji. I tylko tyle.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty