Ten straszny świat - w objęciach nauki - chellsky
Poezja » Wiersze » Ten straszny świat - w objęciach nauki
A A A
Od autora: Pierwszy odcinek cyklu "Kino Haiku 3D przedstawia".

gwiaździste niebo

widoczność ogranicza

horyzont zdarzeń

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
chellsky · dnia 06.01.2016 08:37 · Czytań: 480 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 8
Komentarze
faith dnia 06.01.2016 12:27
Porównując ten wiersz poprzednim, który napisałeś swoim stylem haiku 3d, ten jest bardzo średni.
Nie lubię, gdy jest o wszystkim i o niczym. Zbyt to ogólne, a w dodatku już dobrze zużyte. Zarówno gwiaździste niebo, jak i horyzont zdarzeń.

Czekam na kolejne, lepsze :)

Pozdrawiam
chellsky dnia 06.01.2016 12:57
Horyzont zdarzeń jest tu użyty w kontekście naukowym. Nauka nie sięga poza horyzont zdarzeń.

"Gwiaździste niebo" daje nadzieję i symbolizuje to, jak dużo już wiemy, natomiast "horyzont zdarzeń" przypomina o tym, że nauka nie jest w stanie nigdy wyjść poza pewien obszar dostępnych nam danych doświadczalnych. Całość mówi o tym, że pomimo naszego dziecięcego zapału i zachwytu światem, nauka skazana jest na niepowodzenie - nigdy nie zrozumiemy wszystkiego. Wbrew płonnym nadziejom fizyków, teoria wszystkiego nie ma prawa powstać.

Rozumiem Twój zarzut, ale założeniem całego tego cyklu haiku jest, żeby przedstawić z różnych perspektyw znany nam świat i życie. Będzie to zbiór znanych prawd, obserwacji, podsumowanie naszej wiedzy jako ludzkości. Czasem może się to wydawać z tego powodu banalne, chociaż będę zawsze starał się pokazać własny punkt widzenia.

A wracając do tego konkretnego haiku... Tak szczerze - czy nie warto czasem przypomnieć sobie o niemocy nauki? Wiedząc, że mamy prawo nie wiedzieć, łatwiej pogodzić się z tym, że tak mało wiemy. Czy to o wszystkim i niczym? Mimo wszystko spierałbym się.

Ale dziękuję za komentarz, mimo powyższej obrony, na pewno wezmę Twoje słowa pod uwagę i przy następnych haiku z tego cyklu będę się jeszcze bardziej starał, żeby unikać banałów. Pozdrawiam.
introwerka dnia 06.01.2016 14:36 Ocena: Bardzo dobre
Mnie, jako niedoszłą astronomkę, kupiłeś tym horyzontem zdarzeń w podwójnym znaczeniu ;) Dla mnie dość ciekawie, choć weź pod uwagę, że wiersz, w którym dwuznaczność słów wygrywana jest na linii: ścisłe - "spowszechniałe" znaczenie słownictwa specjalistycznego, staje się sam w sobie niejako "utworem specjalistycznym", w którym dostęp do pełnego zamierzonego znaczenia zależy od stopnia "zanurzenia" w żargonie. Myślę, że w tym wypadku nie do końca dobrze robi tekstowi także lapidarność formy haiku - gdybyś bardziej rozwinął temat i połączył wspomniane "bieguny znaczeniowe" w wierszu wolnym, mogłoby być naprawdę ciekawie :)

Pozdrawiam serdecznie :)
chellsky dnia 06.01.2016 15:46
Bardzo miło mi gościć (niedoszłą) astronomkę.

Masz w dużej mierze rację. Jednak takie sobie postawiłem założenie - to haiku jest częścią większego cyklu, w którym chcę pokazać świat, przyrodę oraz człowieka z trzech różnych perspektyw - naukowej, fantastycznej (religia, baśń, kino i te pe) oraz życiowej. Żeby nie stracić przy tym poezji, w każdym haiku tematem przewodnim będzie również jedno z trzech uczuć - strach, radość lub miłość (w powyższym mamy lęk przed przestrzenią, przed nieznanym, z powodu naszego miejsca we Wszechświecie i nic nie znaczenia w nim, dla astronomki - może również przed czarną dziurą?).

Wiem, że nauka może nie być popularnym i łatwym tematem poezji, ale z drugiej strony nie powinniśmy się tak ograniczać - nauka to też część wiedzy humanistycznej (bo nic, co ludzkie, nie powinno być nam obce). A dzięki wujkowi Google nawet laik może się szybko dokształcić. To też pewna wartość - zachęcić kogoś do googlania i poszerzania horyzontów (!).

Ukłony od niedoszłego fizyka.

PS (czy raczej psss... - nikomu nie mów) Haiku to z powodu lenistwa. Cykl nie miałby szans powodzenia, gdybym miał napisać 3x3x3=27 normalnych, pełnowymiarowych wierszy. Może kiedyś...
faith dnia 06.01.2016 16:20
introwerka napisała:
Myślę, że w tym wypadku nie do końca dobrze robi tekstowi także lapidarność formy haiku


Popieram Introwerkę, pomyślałam dokładnie to samo, czytając Twoją odpowiedź na mój komentarz.
Ta zwięzła forma niewiele wyjaśnia, stąd zarzut o banał. Haiku, przynajmniej w tej klasycznej wersji, jest raczej zapisem chwili, nie przemyśleń. Ale rozumiem teraz Twoje założenie i szanuję je. Na pewno będę zaglądać pod inne teksty z tego cyklu.

Serdeczności
introwerka dnia 06.01.2016 19:32 Ocena: Bardzo dobre
chellsky napisał:
lęk przed przestrzenią, przed nieznanym, z powodu naszego miejsca we Wszechświecie i nic nie znaczenia w nim, dla astronomki - może również przed czarną dziurą?

Ha ha, ja się akurat czarnych dziur nie boję, przeciwnie - zawsze mnie fascynowały ;) (mimo, że jestem świadoma potencjalnych zagrożeń).

chellsky napisał:
nic, co ludzkie, nie powinno być nam obce

Z tym się zgadzam i podpisuję obiema rękami :) I, podobnie jak Faith, czekam na kolejne części cyklu z dużą ciekawością, jakie tym razem smaczki nam przemycisz :)

chellsky napisał:
to z powodu lenistwa

Warunek konieczny, jeśli nie wystarczający, powstania Poezji przez duże P. :)

Pozdrawiam serdecznie :)
chellsky dnia 06.01.2016 20:45
@faith, @introwerka - jeszcze raz dziękuję za Wasze komentarze.

Będzie mi bardzo miło, jeśli będziecie zaglądać. Wasze uwagi pozwolą mi zmienić lub całkiem odrzucić te gorsze teksty przy opracowywaniu ostatecznej wersji zbiorku.

Mam nadzieję, że nie sprawię Wam zbyt wielu zawodów, chociaż jeszcze żaden ze mnie poeta, nawet nie taki przez maciupkie p. Jedyne, na co liczę, to to, że będzie w tym wszystkim jakaś treść i nad tym przede wszystkim będę pracował.
skroplami dnia 08.01.2016 18:45 Ocena: Bardzo dobre
No zgadzam się, trochę gorszy od następnego <czytam w odwrotnej kolejności>.
Haiku to odczucia, przeczucia, wyobraźnia w uczuciach w które życie wsiąkło i haiku z nich krople trzy tylko wyciska. Dotknąć wzrokiem jak palcem, posmakować, ok :).
Jednak w tym haiku zapachy się unoszą różne, dla mnie, ciut nie dopasowane :(.
Ale i tak 5 :).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty