Ludziki (nie)wiedzy - koros1321
Proza » Miniatura » Ludziki (nie)wiedzy
A A A

Był głupi, bo siedział sam, bo nie wiedział, którego siebie światu pokazać, bo nie wiedział, który by jak został odebrany, ani jak by się jako on czuł i nie wiedział, czy w ogóle zostałby odebrany, czy może by go świat zignorował jak tłumu szum.  A przede wszystkim bał się niewiedzy i nie wiedział jak ten strach przezwyciężyć. Najbardziej go jednak przerażała przyczyny strachu niewiedza, bo jeśli każda z jego części remedium znała, to czemu nie on. I czemu zamiast na jedną wersję się zgodzić, problemy rozwiązać, by znów wyjąć broń, walczyły  w nim o dominację te małe ludziki, nie ustępując ni stopy wojennego gruntu, paraliżująć go, we wszelkich działaniach i nie pozwalając konfliktu na zewnątrz pokazać. Skazując go na kamienną twarz i buty z betonu, uwierzyłby prawie, że w oceanie należy szczęścia szukać, bo przecież każdemu z ludzików, na jego dobru zależy. Lecz każdy z ludzików, bardziej niż klęski ogólu, własnej porażki się lękał i co bardziej skomplikowane, nie z egoizmu brał się ten strach, lecz z głębokiego przekonania o słuszności własnej pracy właśnie. Nie znając współpracy, ni prozumienia, walczyłu ludziki, gdy on bezczynnie siedział, a pytany przez ludzi, spójnych i całych niczym z obcej planety, czy wszystko w porządku,  kiwał głową i znów nie wiedział, czy to on odpowiada, czy w jednego z ludzików się zmienia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
koros1321 · dnia 16.02.2016 16:50 · Czytań: 403 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 5
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
purpur dnia 17.02.2016 12:07
Cytat:
jed­nak prze­ra­ża­ła przy­czy­ny stra­chu nie­wie­dza,
- tutaj chyba literówka
Cytat:
I czemu za­miast na jedną wer­sję się zgo­dzić, pro­ble­my roz­wią­zać, by znów wyjąć broń,
- to zdanie jest jak dla mnie za długie i za bardzo zagmatwane, nieczytelne
Cytat:
ni pro­zu­mie­nia,
- literówka
Cytat:
a py­ta­ny przez ludzi, spój­nych i ca­łych ni­czym z obcej pla­ne­ty,
- tu bym rozpoczął od nowego zdania.
Parę innych kwiatków też się trafiło :p


Interesujące. Może dlatego, że lubię "ludziki", coś w nich jest, coś tam sobie szepcą. Ciekawie poprowadzona treść - mimo, iż bardzo krótka, i mimo iż takie zdania, jednak bardziej przeszkadzają w czytaniu, niż pomagają chłonąć przesłanie, które autor, ukrył za swoimi słowami, a którą poznać - miło by było. ( Napisałem odrobinę w Twoim stylu, zobacz, że mimo iż jest to pewnie poprawnie, to ciężko wyłuskać z tego sens :) - albo przynajmniej trzeba poświęcić więcej na to czasu ).

Tekst jest króciutki, mimo to tworzy całość, nie poczułem że się urwał, że coś jeszcze tutaj powinno się zjawić. Wprawdzie pewnie nie do końca zrozumiałem, o co dokładnie Tobie chodziło, ale jest wystarczająco jak dla mnie. Proponuję usiąść nad tekstem po napisaniu, poczekaj, dzień, dwa, zanim dodasz go - ja wiem że człowiekowi się spieszy, że już by chciał :). Zostawiając tekst na chwilę, dajesz sobie czas do namysłu, dajesz sobie również szansę na wyłapanie błędów ( w taki krótkim tekście, prawdę powiedziawszy nie powinno być żadnych... ), a co ważniejsze - dostrzeżesz czy słowa które tu zapisałeś będą zrozumiane i poprawnie odebrane. Ty wiesz, co tam siedzi, czytelnik nie...

Myślę, że bardzo zgrabna próba się trafiła w Twoim wykonaniu. Spojrzę chętnie, jak coś jeszcze się pojawi - ale obiecaj, że docenisz czytelnika i porządnie dopieścisz tekst, przed umieszczeniem!

Pozdrawiam i zapraszam do siebie!
koros1321 dnia 17.02.2016 17:14
@purpur
Dziękuję za komentarz.
Jeśli mogę się do niego odnieść, to tak, za literówki nieco mi wstyd, chciałbym jednak zapewnić, że nie wzięły się one z braku szacunku do potencjalnego czytelnika. Wynikają one raczej z tego, że po napisaniu takiego tekstu, zazwyczaj znam go już mniej więcej na pamięć i przy korekturze automatycznie czytam to co miałem na myśli, zamiast tego co jest napisane. Postaram się to oczywiście poprawić w przyszłości.
Odpowiadając na pojedyńcze cytaty zanim przejdę do ogółu:
1 - możliwe, że znów automatycznie czytam jak `miało być`, jeśli możesz, to prosiłbym o doprecyzowanie, bo niestety nie mogę się dopatrzyć, niezależnie ile razy nie czytam.
2 -
3 - nie mam nic na swoją obronę ^^
4 - W normalnym zdaniu opisowym prawdopodobnie bym się z Tobą zgodził, z tego zdania możnaby ułożyć trzy różne. Jednak tutaj uważam to za usprawiedliwiony środek. Nie chciałbym psuć zabawy, więc mam nadzieję, że wiedząc o celowości tego zabiegu, inaczej na to spojrzysz :p
Oczywiście możliwe, że nawet przy tym usprawiedliwieniu możesz uważać kropkę za lepsze rozwiązanie, myślę jednak, że byłaby to tutaj już kwestia gustu a nie błąd.

Bardzo mi miło, że treść i motywy Ci się spodobały, co do interpretacji, to niestety nie mogę pomóc, mam nadzieję, że nie będziesz miał mi tego za złe :p
Gdybyś się na jakąś interpretacje zdecydował, to możesz ją tutaj wrzucić, co prawda nie będę jej oceniał, ani na nią odpowiadał, ale byłoby to bardzo pomocne, ze względu na następny punkt o którym piszesz,
Cytat:
czy słowa które tu zapisałeś będą zrozumiane i poprawnie odebrane. Ty wiesz, co tam siedzi, czytelnik nie...
Może pomogło by mi to zobaczyć, co jest zrozumiałe, a co nie.


Co do stylu(i punktu 2) czy budowy zdań, było to trochę eksperymentalne i przyznam, że sam też nie byłem zadowolony.

Dziękuję jeszcze raz za krytykę,
z zaproszenia w wolnej chwili skorzystam i także pozdrawiam.
purpur dnia 17.02.2016 17:38
koros1321 napisał:
zazwyczaj znam go już mniej więcej na pamięć i przy korekturze automatycznie czytam to co miałem na myśli,
- jasne, mam dokładnie tak samo, więc niestety nie pomogę...

Cytat:
ed­nak prze­ra­ża­ła przy­czy­ny stra­chu nie­wie­dza,
- tu chyba brakuje przecinka, albo może myślnika... Wiesz mistrz orto to ze mnie żaden :)

Wiesz, moje uwagi mają jedynie za zadanie wskazać jak to ktoś odczytał, to że wstawisz, albo nie, sugerowane zmiany zależy tylko od ciebie i Twojej wizji tego tekstu. Wiesz, pomijając kwestię, że czytelnik zawsze ma rację, to jednak czasami bywa, że tej racji nie ma :p

Tak, ja widzę, że jest to eksperymentalna forma - że ona tutaj zdominowała tekst, i to wcale nie jest złe! Fajnie jest sobie popróbować - należy jednak pamiętać że przesycenie elementami ozdobnymi, wycieczkami poza treść, można zgubić uwagę czytelnika. I tylko o to mi chodziło:
koros1321 napisał:
Ty wiesz, co tam siedzi, czytelnik nie...

Czasami treść nie jest najważniejszym elementem pisania i jeśli reszta jest interesująca, to jestem skłonny i tak przeczytać coś co nie do końca mi pasuje, czego być mozę nie do końca rozumiem... Fajnie jest czasami wpaść w gąszcz słów... Zresztą czytałem ostatnio kogoś, kto mocno przekłada formę nad treść i dało się to przeczytać, i nawet było ciekawe...

http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/53794/ile-tchu-to-jeden-wdech

Tym niemniej, generalnie oczekuję HISTORII od opowiadania, z rzadka, jednak mogę oglądać sobie tekst.
Od razu mówię, że Twój tekst, jest dużo bardziej czytelny, przynajmniej dla mnie, niż ten co podałem. Oba mają swoje plusy i minusy.

Zresztą, moja opinia, jet niczym więcej jak moją opinią... Weź sobie co chcesz, resztę wywal...

Pozdrawiam!
koros1321 dnia 17.02.2016 18:52
Zacytuję całe zdanie, żeby było czytelniej
Cytat:
Naj­bar­dziej go jed­nak prze­ra­ża­ła przy­czy­ny stra­chu nie­wie­dza

jeśli dobrze to zrozumiałem, to oczekiwałbyś tu jakiegoś przecinka np. po `przerażała`(?)
Jednak jako, że `przyczyny strachu niewiedza` jest jednym objektem, drugi człon zdania byłby niekompletny i miał wydźwięk jak np. `(...)a najbardziej jeździć lubiał,(-) źółtym fiatem`, co zmieniłoby trochę znaczenie.
Zaznaczę, że też nie jestem specjalistą od ortografii ^^

- Twoje uwagi dokładnie tak zostały odczytane, o to się nie martw :p
Dyskusja nie wynika w żadnym stopniu z próby negacji, bądż czegoś takiego, doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że tekst nie jest zadnym arcydziełem i nie chronię go jak biblii, staram się po prostu mój punkt widzenia odzwierciedlić, w tym przypadku po prostu dialektycznie dochodzimy do wniosków :p

Tekst, który podesłałeś, wprawdzie tylko pośpiesznie przejrzałem(i mi się nawet spodobał, może póżniej doczytam :p), ale pozwolił mi lepiej zrozumieć o co Ci chodzi.

Jak czas pozwoli to poczytam wieczorem coś od Ciebie, Pozdrawiam
purpur dnia 18.02.2016 12:02
Również zapraszam na PW.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty