Pustynia - Bystreoko
Proza » Inne » Pustynia
A A A

Chciałam na własne oczy zobaczyć pustynię. Od zawsze traktowałam ją jako symbol bezlitości, która tak bardzo mnie fascynowała. Gdy wreszcie stanęłam na jej skraju, chciałam wchłonąć w siebie całą tę beznadziejną aurę ukrytą w bezkresie piasku. By wzmocnić moją potęgę.

Nagle przerwał mi pewien zabiedzony tubylec, który uklęknął i przyłożył ucho do ziemi.

Rozzłoszczona i wyrwana z zadumy myślę, co ten idiota robi.

Usłyszałam odpowiedź:

- Czy słyszysz, jak pustynia płacze? Czuje ogromny żal, bo nie może stać się kwitnącym ogrodem.

Więc dlaczego pustynia budzi w ludziach strach?

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Bystreoko · dnia 13.09.2016 19:21 · Czytań: 709 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 9
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Bernierdh dnia 13.09.2016 23:07
Fajny pomysł, podoba mi się. Maleństwo, ale interesujące, pobudza do refleksji. Fajnie, że pojawił się "idiota" a i język jest odpowiednio przyziemny, bo dzięki temu udało się uniknąć patosu.
Troszkę nie pasuje mi tytuł - wolałbym coś bardziej neutralnego, np po prostu "Pustynia". Ten wydaje się niepotrzebnie dopełniać tekst. Ale to tylko moje prywatne odczucie :)
Po myślniku przy wypowiedzi powinna być spacja.
Pozdrawiam serdecznie :)
Bystreoko dnia 14.09.2016 06:49
Myślę, że masz racę, jeśli chodzi o tytuł.
Spacja dodana :)
Również ciepło pozdrawiam :)
Gorgiasz dnia 14.09.2016 11:36
Cytat:
Od zawsze była ona dla mnie symbolem bezlitości, która tak bardzo mnie fascynowała.

Dwa "mnie" w jednym zdaniu, w tak krótkim tekście. Fatalnie brzmi. A przecież bardzo łatwo można tego uniknąć. Na przykład: Zawsze traktowałem ją jako symbol bezlitości, która tak bardzo mnie fascynowała. Można (i dobrze by było) uniknąć obu: Zawsze traktowałem ją jako symbol bezlitości, budzący głebokie fascynacje
Z tym, że nie przejmuj się za bardzo, jeśli wyskoczy takie powtórzenie. Mnie tez się zdarzyło, identyczne w drabblach, a sprawdzam wielokrotnie co piszę. Psychika ludzka tak jakoś dziwnie działa, że pewnych oczywistości czasem nie dostrzega.

Ale w szerszy kontekście z zaimkami odnoszącymi się do podmiotu, też nie jest dobrze. Mamy: mnie - mnie - moją - mi. Za dużo tego, nie trzeba w pięciu zdaniach czterokrotnie powtarzać, o kogo chodzi. Cały ten fragment należałoby przeredagować.

Cytat:
Usłyszałam jego odpowiedź:

"jego" - zbyteczne. Wiadomo czyją.

Cytat:
Więc dlaczego, myślę sobie, ta cała pustynia budzi w ludziach strach?

"ta cała" - to trochę kolokwializm. Wiadomo, że cała, a nie pól z lewej strony na przykład. "myślę sobie" również bym usunął, jako zbędną oczywistość i rozwodnienie wymowy ostrego podsumowania. Napisałbym: Więc dlaczego pustynia budzi w ludziach strach?

Mieszasz czasy: przeszły (Chciałam, stanęłam) i teraźniejszy (myślę).
Tutaj:
Cytat:
Rozzłoszczona i wyrwana z zadumy myślę, co ten idiota robi.

wydaje się to nieuzasadnione. W ostatnim zdaniu, jako refleksja ogólna, nie razi.

Miałbym jednak również zastrzeżenia do wymowy czy przesłania tekstu. Dlaczego zakładasz, że pustynia budzi strach? W przybyszach z takiego kraju jak Polska, być może tak (nie wiem, nie byłem na pustyni), gdyż jest czymś obcym, nieznanym. Ale u miejscowych na pewno nie. Piszesz uogólniająco "w ludziach" i sama sobie zaprzeczasz: bo przecież wspomniany tubylec, który słucha jej głosu i potrafi go zrozumieć, na pewno strachu nie odczuwa, a przecież jest człowiekiem.

Poza tym, patrząc na zagadnienie z domieszką eschatologii, a nawet nauk ścisłych (historia Ziemi, klimatologia), to wiadomo, że każda pustynia była kiedyś pełna zieleni i życia i najprawdopodobniej kiedyś będzie.
Bystreoko dnia 14.09.2016 19:22
I właśnie to miałam na myśli. W miejsce obecnej pustyni było kiedyś pełno zieleni. Dlatego ona płacze, bo nie będzie już pięknym ogrodem jak kiedyś. Budzi strach, bo jest symbolem nieodwracalnej ciężkiej przemiany.
Taki był zamysł przy pisaniu tego tego tekstu.
Dziękuję Gorgiasz za pomoc :)
purpur dnia 19.09.2016 11:02
Aha...

A więc tak, drogie oczko, no bystre oczko... Chociaż na avatarze, to ono wygląda groźnie! Tak.. Wręcz Groźnie!

Ale powróćmy do tekstu :)

Lubię, nawet bardzo, gdy coś tak malutkiego ma w sobie jakiś elemencik, jakiś "cosik", który poczuje się po przeczytaniu. On zastanowi, on może sprowadzić zadumę ( ale taką przyjemną :p ). I tutaj to było, coś nienamacalnego, ale jednocześnie na tyle lepkiego, że ciężko wyrzucić treść, zdanie z głowy, po przeczytaniu. Tak, zamysl i prowadzenie, no i myśl przewodnia bardzo mi się spodobały!

Właściwie móglbym zakończyć pisanie komentarza :p Ale dałeś/dałaś mi coś miłego, więc i ja chciałbym dać Tobie coś. To tylko odczucie, czytacza, pomyśl sobie nad nim, może przyda się w kolejnym tekście, a może nie... Drobiazgi, ale z takich maleństw zazwyczaj składają się wrażenia :)

Cytat:
Od zawsze traktowałam ją jako symbol bezlitości,
- zdanie mi chrupnęło w zębach. Nie podoba mi się to bezlitości, pomysł fajny, moim zdaniem wykonanie zawiodło. Zdanie moim zdaniem źle brzmi, mimo iż pewnie jest absolutnie poprawne :)

Cytat:
Gdy wreszcie stanęłam na jej skraju, chciałam wchłonąć w siebie całą tę beznadziejną aurę ukrytą w bezkresie piasku.
- dlaczego beznadziejność? Dlaczego? Tutaj ponownie nie pasuje mi odczucie. Stanęła, pierwszy raz zapewnie, na skraju pustyni i to co poczuła to beznadziejność? Wybacz, nie pasuje mi to, mimo iż tym razem, zdanie całkiem ładne :p

To powyżej to oczywiście drobiazgi, ot ziarenka piasku, na całkiem miłym tekście. Nie oczekuję, że cokolwiek zmienisz, baaa, pewnie nawet ku temu niema potrzeby, ale może spojrzysz na swój tekst innymi oczyma ( nie przesadzamy z ich bystrością :p ), może coś to Tobie powie.

Pozdrawiam,
Pur
Aronia23 dnia 21.09.2016 10:48 Ocena: Świetne!
Bystreoko, miniatura zgrabna, ale ma w sobie ból i rozczarowanie. Pamiętajmy, nigdy prawie nie płacze, wyzwala strach, zabija czasami i wiele ukrywa, np. swój ból. Ale tak to jest - równowaga. Bagna i pustki, góry i doliny itd. Są, jak ludzie - tak różni od siebie. Każdy cierpi z jakiego powodu. Nie wiem, dlaczego? Może, aby poznać pomiędzy dobrem i złem, albo zachwycić się, jednak, różnorodnością ziemską?
Nie, żebym się chwaliła, ale jeśli chcesz, to przeczytaj moje utwory "Kamienny wiatr" - o pustyni traktuje i "Bagno". Miło u Ciebie, mimo we mnie "dziwności". Pozdrawiam Aronia23.
Bystreoko dnia 02.12.2016 15:06
Aronia23 Dziękuję za Twoje słowa. Nie było mnie przez długi czas tutaj, ale gdy znajdę wieczorkiem chwilę, to usiądę z parującą herbatą i poczytam Twoje teksty.
Serdecznie pozdrawiam :)

purpur- Tobie również dziękuję za komentarz. Odpowiadając na Twoje przemyślenia dodam, że obraz pustyni może być dla każdego zupełnie inny. Dla mnie idealnie pasowały te określenia i zwroty, które w Tobie mogą budzić niesmak czy chrupnięcie w zębach ;) Ty może użyłbyś innych słów i skojarzeń, które byłby według Ciebie bardziej właściwe. Ja do tekstu podeszłam trochę z subiektywnym podejściem i myślę, że interpretacja również jest subiektywna ;) Dlatego ciężko zmienić to, co mi jest bliskie ;)
Ściskam serdecznie,

Dominika
Aronia23 dnia 02.12.2016 20:52 Ocena: Świetne!
Bystreoko. Bywaj na PP. i znajdź "wieczorkiem chwilę, to usiądę z parującą herbatą i poczytam Twoje teksty..." Choć tak się tylko czasami mówi, ale Ty chyba nie mówisz po próżnicy? Mam nadzieję. Zapraszam. Dziękuję za komentarz, dobrej nocy.
Silvus dnia 09.12.2016 23:11
Dla mnie ciekawe ściśnięcie, wydawać by się mogło, szerszych przemyśleń. Ale zapytam: o co chodzi z ową potęgą?
Pozdrawiam, Silv.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty